Gå til innhold

Har jeg lov til å kutte røttene til naboens tre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Røttene til et stort dødt tre på naboens tomt ligger på min tomt, har jeg lov til å kutte røttene? 

Anonymkode: 56696...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det ville jeg trodd. 

 

Klager naboen, spill dum og blond.

Anonymkode: 53c01...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når det er dødt gjør du jo ingen skade på treet. Men hva med å snakke med naboen om det?

Anonymkode: 0b76d...e97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røttene til et stort dødt tre på naboens tomt ligger på min tomt, har jeg lov til å kutte røttene? 

Anonymkode: 56696...6b1

Vær obs på at treet da kan falle mot den kanten der røttene er fjernet! :opplyser: SNAKK med naboen og spør om han kan felle treet før røtter blir fjernet.

Anonymkode: e8b60...541

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja,1)  når det er dødt gjør du jo ingen skade på treet. Men

 2) hva med å snakke med naboen om det?

Anonymkode: 0b76d...e97

1) Ved fjerning av røtter kan treet falle og gjøre skade på hus, mennesker m.m.
2) Enig.

Anonymkode: e8b60...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant problemstilling. Og hva om treet lever? Kan man da kutte røttene uten å spørre? Avventer svar fra en som vet svaret. 

Anonymkode: 46309...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når det er dødt gjør du jo ingen skade på treet. Men hva med å snakke med naboen om det?

Anonymkode: 0b76d...e97

Hun er helt gal, og vil ikke ta ned treet.

ts

Anonymkode: 56696...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at treet da kan falle mot den kanten der røttene er fjernet! :opplyser: SNAKK med naboen og spør om han kan felle treet før røtter blir fjernet.

Anonymkode: e8b60...541

Hun nekter å fjerne treet, det går fint om det faller. 

Ts

Anonymkode: 56696...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trær, grener eller røtter som kommer over på din eiendom kan du kan med loven i hånden be naboen fjerne, så lenge de er til ulempe for deg. Hugger ikke naboen, kan du selv kutte langs grensen. Alt som du kapper ned er ditt. https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/reglene-i-naboloven-som-gir-deg-rett-til-a-fjerne-naboens-traer/3422788783.html

Mer om naboens trær og naboloven i linken

Anonymkode: e8b60...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutter du røtter på treet så er det garantert at det vil velte. Du vil da skade ditt eget hus eller naboen hus. En fyr risiko å ta. Ikke mye å hente på forsikringa ved egen dumhet.

Anonymkode: 459f9...a2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun nekter å fjerne treet, det går fint om det faller. 

Ts

Anonymkode: 56696...6b1

Det går fint? Hvordan går det fint om du eller andre er på stedet og blir truffet av treet den dagen treet faller?

Anonymkode: e8b60...541

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kutter du røtter på treet så er det garantert at det vil velte. Du vil da skade ditt eget hus eller naboen hus. En fyr risiko å ta. Ikke mye å hente på forsikringa ved egen dumhet.

Anonymkode: 459f9...a2f

Nei, treet står ikke i nærheten av husene våre, kun innkjørsel. Jeg kan jo advare henne og si at jeg kutter de. 

Ts

Anonymkode: 56696...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går fint? Hvordan går det fint om du eller andre er på stedet og blir truffet av treet den dagen treet faller?

Anonymkode: e8b60...541

Om treet faller, så skader det i værste fall en hekk. Jeg kan si fra til henne at jeg kutter røttene, så får hun selv velge hva hun gjør. 

Ts

Anonymkode: 56696...6b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest studentinorge1998

Nabolovens § 12.

§ 12. Tre, greiner, og røter som stikk inn på granneeigedom og er nemnande til skade eller ulempe, har grannen rett til å kutta eller skjera av etter grenselina og eigna til seg. For tre og greiner gjeld dette berre når varsel er gjeve og dei så ikkje er borttekne innan rimeleg tid.

Denne føresegna gjeld ikkje for merketre og heller ikkje der det er skog på begge sider av grenselina."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er helt gal, og vil ikke ta ned treet.

ts

Anonymkode: 56696...6b1

Et dødt tre er jo til fare! Og jeg mener at du kan kreve at naboen feller det. Snakk med jurist i

Huseiernes forbund el.l. for å få hjelp til hvordan du skal gå frem.

Anonymkode: e8b60...541

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, treet står ikke i nærheten av husene våre, kun innkjørsel. Jeg kan jo advare henne og si at jeg kutter de. 

Ts

Anonymkode: 56696...6b1

Ja, men det er jo ikke sikkert treet faller den dagen du kutter røttene. Det kan godt hende det blir stående til første stormkast, eller neste storm. Hard vind kan få det til å velte når som helst, kanskje når dere ikke venter det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et dødt tre er jo til fare! Og jeg mener at du kan kreve at naboen feller det. Snakk med jurist i

Huseiernes forbund el.l. for å få hjelp til hvordan du skal gå frem.

Anonymkode: e8b60...541

Ja, det er til fare, men hun nekter å fjerne det! 

Ts

Anonymkode: 56696...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, treet står ikke i nærheten av husene våre, kun innkjørsel. Jeg kan jo advare henne og si at jeg kutter de. 

Ts

Anonymkode: 56696...6b1

Hva om treet faller på et menneske eller en bil? Treet trenger ikke å falle akkurat rett etter at røttene er kappet. Det kan gå dager/måneder før treet plutselig faller!

Anonymkode: e8b60...541

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Million skrev:

Ja, men det er jo ikke sikkert treet faller den dagen du kutter røttene. Det kan godt hende det blir stående til første stormkast, eller neste storm. Hard vind kan få det til å velte når som helst, kanskje når dere ikke venter det.

Treet er dødt og kan falle om når som helst slik det står nå, jeg ønsker å hjelpe det. Om jeg sier i fra til henne at røttene er kuttet og det er enda mer farlig, så kanskje hun skjønner at det må ned. 

Ts

Anonymkode: 56696...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva om treet faller på et menneske eller en bil? Treet trenger ikke å falle akkurat rett etter at røttene er kappet. Det kan gå dager/måneder før treet plutselig faller!

Anonymkode: e8b60...541

Det kan jo skje når som helst i dag også, treet er dødt og ustødig. 

Ts

Anonymkode: 56696...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...