Gå til innhold

Her er professorens råd for vektnedgang (Dagbladet) s


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/nyheter/ned-seks-kilo-for-fellesferien/71080635

hva synes dere? 

Personlig synes jeg rådene er lite hensiktsmessige på sikt, og kan føre til sprekk med mindre man er veldig motivert. Det er ikke nødvendig å gå ned på et kaloriforbruk på 1000 kcal (som er grusomt lite), og effekten av riktig trening er mye større enn det som forespeiles. Jeg tror personlig det er forskjeller på hva som er effektivt fra person til person. Jeg har selv gått ned 40 kg, men ikke på lavkcal. Jeg kuttet sukker, stivelse-økte inntak av grønnsaker betraktlig og har spist mye rent kjøtt (mest fisk og kylling). Men jeg har hatt normalt matinntak hele veien, og økt matinntak pga trening. Trent 4 ganger i uka men variert mye på treningen.

Hva har vært effektivt for dere som har gått ned?

Anonymkode: 66155...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og vitsen med å legge lenke til en artikkel bak betalingsmur var?

 

Anonymkode: 2f96b...a40

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er skremmende med hurtigkurer, og de fører jo stort sett altlid til oppgang igjen. Å være i litt underskudd og samtidig spise seg mett uten å kutte ut noe stort og vanskelig syns jeg er det beste. 1000 kalorier er ofte det man brenner av å kun eksistere uten å bevege seg overhodet...!

Anonymkode: b5de4...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er skremmende med hurtigkurer, og de fører jo stort sett altlid til oppgang igjen. Å være i litt underskudd og samtidig spise seg mett uten å kutte ut noe stort og vanskelig syns jeg er det beste. 1000 kalorier er ofte det man brenner av å kun eksistere uten å bevege seg overhodet...!

Anonymkode: b5de4...c91

Jeg er enig. Vektoppgang kommer som oftest alltid av en dårlig livsstil, eller andre årsaker som f.eks spiseforstyrrelser. Det må da være mye bedre å legge om livsstilen enn å gå på diett, for så å legge på seg når man begynner å spise som vanlig igjen? 

Edit: Kaloriunderskudd fungerer for alle, så lenge de gjør det riktig. Man kan justere antall kalorier inn etter hvor mye man ønsker å gå ned i uka, derav hvor kjapp vektnedgang man ønsker. Det er ikke noe hokus pokus, men det krever noe planlegging og det er ganske tidkrevende i begynnelsen. Det er mye man må sette seg inn i når man ikke er vandt til å telle kalorier. Jeg tror det er derfor mange velger å ikke telle kalorier, for det er ikke lettvint rett og slett. Å følge en diett derimot er jo kjempe lett. 

Endret av Mehr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.5.2019 den 11.04, Mehr skrev:

Jeg er enig. Vektoppgang kommer som oftest alltid av en dårlig livsstil, eller andre årsaker som f.eks spiseforstyrrelser. Det må da være mye bedre å legge om livsstilen enn å gå på diett, for så å legge på seg når man begynner å spise som vanlig igjen? 

Edit: Kaloriunderskudd fungerer for alle, så lenge de gjør det riktig. Man kan justere antall kalorier inn etter hvor mye man ønsker å gå ned i uka, derav hvor kjapp vektnedgang man ønsker. Det er ikke noe hokus pokus, men det krever noe planlegging og det er ganske tidkrevende i begynnelsen. Det er mye man må sette seg inn i når man ikke er vandt til å telle kalorier. Jeg tror det er derfor mange velger å ikke telle kalorier, for det er ikke lettvint rett og slett. Å følge en diett derimot er jo kjempe lett. 

Jeg tror mange velger å ikke telle kalorier fordi de innerst inne vet at for å gå ned i vekt, må de spise mindre, og det har de ikke lyst til. Så da velger de å gå på en diett isteden, da kan de fortelle seg selv at de ikke spiser mindre, men for å gå ned i vekt, må man spise mindre, og man må fortsette å gjøre det, og det kan man ikke når man følger en diett, og da kan man fortelle seg selv at ingenting virker, og da slipper man å spise mindre, problemet løst.

Å følge en diett er med andre ord enkelt, ikke lett. Snappet denne fra Quora:

Something simple is devoid of complexity.
Something easy is devoid of effort.
These two are very, very different.
One thing to do in order to be happy is to let go of anger, guilt, anxiety, worry.
Simple. Not easy.

Skal man ned i vekt, er kaloritelling et av de letteste og enkleste tiltakene man kan innføre. Men igjen, har man bestemt seg for at ingenting virker, så er man kreativ med bokføringen, og da får man bekreftet at kaloritelling heller ikke virker.

Anonymkode: 1c476...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...