Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før et lik råtner i en kiste under jorda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Irak skrev (På 18.2.2024 den 22.21):

Har hørt at noen også gir kistelokket et kakk med gravemaskinen før jorda legges på så krypa kommer til raskere....

Syns jeg kan huske at det ble en stor sak om det i avisa her på Sørlandet ihvertfall, og at det var mange som reagerte på det.....

Mange som syns det var uhørt og forferdelig....

Skjønner tankegangen bak det da....

Ja, det tror jeg på. På begravelsesdagen til min far så var det sammenkomst i bede huset like ved kirken. Etter maten fant jeg og noen flere i familien at vi skulle gå tilbake til graven. Der holdt graveren på å tette hullet med jord. Vi kom gående bak han som gravde. Han så oss ikke. Vi ble vitne til at han slapp en stor stein ned å vi hørte det braste i treverk. Vi alle ble stående helt stille.. Ubehagelig å være vitne til. Han så oss etter hvert og stoppet gravemaskinen. Han bare satt der til vi fant ut at vi skulle gå tilbake til bedehuset. Ingen sa noe.

Anonymkode: 6a44a...c75

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.5.2019 den 15.55):

Unnskyld, men hva skjedde så??? Fikk det noen reaksjon?? Synes dette er en utrolig respektløs handling! Hadde det vært meg hadde jeg klikka. 

Anonymkode: c22fa...13e

Hjelper ikke å klikke.. De gjør det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det tror jeg på. På begravelsesdagen til min far så var det sammenkomst i bede huset like ved kirken. Etter maten fant jeg og noen flere i familien at vi skulle gå tilbake til graven. Der holdt graveren på å tette hullet med jord. Vi kom gående bak han som gravde. Han så oss ikke. Vi ble vitne til at han slapp en stor stein ned å vi hørte det braste i treverk. Vi alle ble stående helt stille.. Ubehagelig å være vitne til. Han så oss etter hvert og stoppet gravemaskinen. Han bare satt der til vi fant ut at vi skulle gå tilbake til bedehuset. Ingen sa noe.

Kondolerer så mye med din far når var dette ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (På 18.2.2024 den 22.21):

Har hørt at noen også gir kistelokket et kakk med gravemaskinen før jorda legges på så krypa kommer til raskere....

Syns jeg kan huske at det ble en stor sak om det i avisa her på Sørlandet ihvertfall, og at det var mange som reagerte på det.....

Mange som syns det var uhørt og forferdelig....

Skjønner tankegangen bak det da....

Det er ikke mye kryp når du graver ned folk i hovedsakelig leire i verste fall blåleire 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (På 18.7.2022 den 21.41):

Haha, sant nok ;) Men er det snakk om urne kan steinen settes opp tidligere enn seks måneder hvis mulig mener jeg å ha lest

Er det en festet grav så fjernes steinen mens graven åpnes så kommer steinhuggeren og henter den og gjennomfører navnetilføyelse og gravstenen settes tilbake på plass enten samme dagen eller noen dager etter da sokkelen allerede er der er graven ny er det  måneders regelen som gjelder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (På 18.7.2022 den 21.01):

Gravminnet setter du selvfølgelig opp i løpet av noen uker da det er å betegne som et kors. Gravsteinen derimot må vente noen måneder. Er det snakk om kistebegravelse må det gå seks måneder, er det urnenedsettelse kan steinen plasseres når urnen er satt ned

Gravminne er jo enkelt korset som settes opp før gravsteinen. 

Kors med navn settes opp samme dag som graven lukkes igjen har satt ned en del sånne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (På 22.5.2019 den 20.36):

Ja det stemmer. Går vi en tid tilbake var det alltid en haug med jord på toppen av graven etter at man var ferdig med å fylle etter begravelsen. Nå blir det plant stort sett med en gang siden lokket klapper sammen. 

Kommer kanskje an på jordsmonn osv. Hver gang jeg har sett en relativt ny grav, hvor bårebukettene fremdeles ligger, så er haugen stor og høy i ukevis etterpå (besøker kirkegården regelmessig pga avdød bestevenninne). 

Anonymkode: d6912...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 22.19):

Husker bare at da jeg var 6 år og så min Bestemor død, så hadde hun ligget et par dager i ROMtemperatur!! Det er den ekleste lukta jeg har kjent i hele mitt liv! Liklukt er verre enn å tørke bæsj! Hvor lang tid det tar, vet jeg ikke, men forråtnelsen starter med en gang… ❤️RIP

Anonymkode: 5d944...892

Ja, den starter med en gang. Med en gang man dør, kommer bakterier fra tarmen ut i bukhulen, og da er det i gang. 
Jeg har jobbet på dyreklinikk, og da avliver man naturlig nok endel dyr. En gang avlivet vi en katt inne på et rom. Vi hadde det så travelt at vi ikke rakk å legge katten rett i fryseren. Da vi kom inn på rommet igjen etter en halvtime for å gjøre nettopp det, var det allerede tydelig lukt i rommet. 

Anonymkode: c0b9e...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...