Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før et lik råtner i en kiste under jorda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Normalt så tar det mellom 8 og 12 år.

Tull. Det avgjøres av jordsmonnet og begravelsesteknikk. Etter 30 år kan et lik være gjenkjennelig og knokler og tenner er der etter flere hundre år.

Anonymkode: 98576...aae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Jeg vet og har gitt svar om hvor lang tid det normalt tar.

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 98576...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Det avgjøres av jordsmonnet og begravelsesteknikk. Etter 30 år kan et lik være gjenkjennelig og knokler og tenner er der etter flere hundre år.

Anonymkode: 98576...aae

Tenner og knokler råtner ikke, jeg trodde faktisk at det var noe alle viste. Det som råtner er alt annet som hud og muskler og alt det der.

Jeg skrev hvor lang tid det normalt tar.

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 98576...aae

Har jobbet på kirkegård

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep. 

Tråden er også ryddet for kommentar til moderering. Vi minner om at spørsmål eller kommentarer angående moderering tas på Ris, ros og spørsmål om forumet, eller via PM til moderator. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 11.17, Sorbus skrev:

Mener du at gravstøtten står over beina? Sitter jeg og prater til beina til mine kjære når jeg sitter ved graven? :ohmy:

Gravstøtten står ved enden av graven, over den som er begravet der. Enten fotenden eller hodeenden, alt etter hvilken vei kisten ble lagt ned. Hvilken rolle spiller det egentlig, all den tid den døde ikke kan høre? Når jeg snakker med besteforeldrene mine, er jeg vendt mot steinen. Plukker vekk litt vissent, drar opp litt ugress, børster bort litt rusk og tenker ikke så nøye over at kroppene deres ligger et par-tre meter under baken min. For det er i hodet mitt og hjertet mitt de er.

 

Angående forråtnelse i lufttette kister: Dette har man noe erfaring med i USA, der gummiforsegling på kister i overjordiske krypter har gitt ett og annet problem. Kroppen råtner også inne i disse kistene. Det skapes en del væske i forbindelse med forråtnelse, også ved balsamering. Etter en tid vil kisten bli ødelagt, og denne væsken renne ut. Temmelig ulekkert og illeluktende fenomen. Det er også svært begrenset hvor lenge en gummipakning (helt ordinær, av samme type du selv kan kjøpe på Biltema for å tette rundt vinduer f.eks) vil holde, den forvitrer jo. Ikke at det er stort bedre å begrave disse balsamerte kroppene på ordinært vis, balsameringsvæske gir ikke akkurat optimalt jordsmonn. Lekker ut i grunnvannet gjør det også etter hvert. Summa summarum er det kanskje like greit å gravlegge den døde med minst mulig fiksfakseri. Evt kremering. (Om noen prøver seg på å balsamere meg når den tid kommer, skal de få se på et spøkeri som det aldri har vært dokumentert maken til!)

Anonymkode: 64cbd...475

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer folk når de egentlig ikke vet, men har hørt eller tror? 

Anonymkode: 5adf3...c97

Ja det lurer jeg på også. Mange som tror de kan mye her inne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Oktoberknøttet skrev:

 

Er du en av de som tror at fordi du ikke vet noe, så er det ingen som vet det ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På girkegårder er det ofte ekstra mark, så der går det fortare. 

Anonymkode: 53afc...9c6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Tenner og knokler råtner ikke, jeg trodde faktisk at det var noe alle viste. Det som råtner er alt annet som hud og muskler og alt det der.

Jeg skrev hvor lang tid det normalt tar.

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Men kvifor gjer det ikkje det så? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorbus
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gravstøtten står ved enden av graven, over den som er begravet der. Enten fotenden eller hodeenden, alt etter hvilken vei kisten ble lagt ned. Hvilken rolle spiller det egentlig, all den tid den døde ikke kan høre? Når jeg snakker med besteforeldrene mine, er jeg vendt mot steinen. Plukker vekk litt vissent, drar opp litt ugress, børster bort litt rusk og tenker ikke så nøye over at kroppene deres ligger et par-tre meter under baken min. For det er i hodet mitt og hjertet mitt de er.

 

Anonymkode: 64cbd...475

Nei det spiller jo så absolutt ingenting rolle, det er bare en av de tingene jeg ofte går og lurer litt på 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre til fire måneder skal bløtvev være borte, og kun skjelettet være igjen. https://illvit.no/mennesket/kroppen/hva-skjer-med-kroppen-etter-begravelsen

Skjelettet og treverket i kisten forventes å være borte innen det har gått 20 år.

I kalkrik jord vil skjelettet ikke gå i oppløsning. Det sure vannet i myrjord kan fungere som garvesyre og slik bevare kroppen. Også ekstrem varme, kulde eller tørke kan mumifisere en død kropp.

Alt i følge Illustrert Vitenskap, og beskrevet i lenken.

Anonymkode: 64cbd...475

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sorbus skrev:

Nei det spiller jo så absolutt ingenting rolle, det er bare en av de tingene jeg ofte går og lurer litt på 😂

Artig hvor forskjellige vi er, noen lurer på alt mulig rart, andre har ikke engang tenkt over at det går an å lure på 😅

Anonymkode: 64cbd...475

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Er du en av de som tror at fordi du ikke vet noe, så er det ingen som vet det ?

Nei, absolutt ikke. Men som ansatt i kirka så veit jeg faktisk at en del av det som blir skrevet her er fullstendig feil 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte noe på radioen i dag, om et forsøksprosjekt (kanskje i USA (?) jeg er usikker på hvor det var), der flere personer hadde donert kroppene sine til dette prosjektet som var som følger: Likene ble lagt i en slags kompost (uten kiste el.l.) rett i jorda sammen med treflis og en ting til. Likene ble til jord på 7 uker!

Anonymkode: 5277d...500

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørte noe på radioen i dag, om et forsøksprosjekt (kanskje i USA (?) jeg er usikker på hvor det var), der flere personer hadde donert kroppene sine til dette prosjektet som var som følger: Likene ble lagt i en slags kompost (uten kiste el.l.) rett i jorda sammen med treflis og en ting til. Likene ble til jord på 7 uker!

Anonymkode: 5277d...500

Ps. Det er mulig at det er det som det står om her: "At ett menneske skal ha en grav gjør det antagelig også umulig å kompostere, som dette prosjektet, urban death project, jobber med. 
Likene blir lagt i kompost og den ferdige komposten føres tilbake til byen ved å brukes i parker. Ingen får igjen "sin" slektning, alle ender sammen, tilbake i kretsløpet."https://www.dagbladet.no/kultur/doden-er-tatt-fra-oss/60177556

Anonymkode: 5277d...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

På 22.5.2019 den 20.20, Ulven skrev:

Urnene er nedbrytbare og er borte etter forholdsvis kort tid. 

Ca. 3 år tar det før en urne i våre dager er borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer folk når de egentlig ikke vet, men har hørt eller tror? 

Anonymkode: 5adf3...c97

Fordi de har hørt det. Eller tror det.

Anonymkode: 78c6c...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 6.07, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 20 år syntes jeg var forferdelig lenge! 😱 hvorfor blir man begravet i kister egentlig? Hadde det ikke vært bedre å legge liket direkte i jorda? Det hadde vel gått fortere da? 

Anonymkode: 30ea2...67a

Enig, på en måte,  men hvorfor må det gå så fort? Personen er død, og hastigheten bør vel ikke bety noe?!??.

Anonymkode: 85a5d...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nylig en sak om gravsteder i blåleire, reportasjen var vel fra Trondheim tror jeg... Der opplevde de å finne gjenkjennelige kropper, med klær, hår og alt etter hele 70 år. Blåleire er rett og slett uegnet til formålet pga tettheten. 

Anonymkode: 64cbd...475

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...