Maskinfører Skrevet 18. juli 2022 #101 Del Skrevet 18. juli 2022 Sliten&kjørt52 skrev (På 25.8.2019 den 2.04): Teori er en ting,,, Utdrag fra Håndbok for ansatte på kirkegård \ gravplass. Handb_kirke_gravpl.pdf ... Materialer og utstyr som brukes på eller i kiste skal være nedbrytbart i jord innen den fredningstid som gjelder for gravplassen, og skal kunne brennes i kremasjonsovn uten å avgi skadelige gasser eller gi skade på ovn. ... Kistelokket skal tåle en manns belastning, dvs. 1100 N fordelt på 300 x 100 mm flate. ... Kisten skal tåle belastning ved normal gjenfylling av grav. Kistens bunn skal være vanntett. ... Dersom avdøde er lagt i en kiste som ikke kan kremeres, skal den som sørger for gravferden gis anledning til å legge avdøde i en annen kiste som fyller kravene, slik at kremasjon kan skje. ... Kirkelig fellesråd kan gi tillatelse til at kiste som ikke kan kremeres gravlegges. I slike tilfeller skal kisten om nødvendig gis 1,5 meter jordoverdekning eller graven belegges med uendelig fredning. ... Kiste med innvendig svøp og fyllstoffer skal ikke avgi mer enn 1 liter ukomprimert aske. ... Ooops, -ett lite ¨kakk¨ med minigraveren som fyller igjen... Vet urner i Oslo må være nedbrytbare nå. a. Ett par skuffer med leire så går lokket en tidligere kollega trykket ned lokket med skuffen før han fylte igjen det gjorde ikke jeg er 6 år siden jeg gravde nå det skal også fylles opp rundt kantene på kista men det ble ikke gjort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #102 Del Skrevet 18. juli 2022 Maskinfører skrev (10 minutter siden): Vedkommende så ganske intakt ut for å si det sånn lukta var forferdelig rev rett og slett lokket av kista med grabben og plasten følte med ett syn jeg aldri glemmer graven måtte kalkes 😷😷😷 Anonymkode: 9c320...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. juli 2022 #103 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 😷😷😷 Anonymkode: 9c320...3a4 Yess Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 18. juli 2022 #104 Del Skrevet 18. juli 2022 Ulven skrev (På 22.5.2019 den 22.04): Kondolerer så mye med din mor. Du forveksler det ikke med tiden det tar før man har lov til å sette opp gravminne? Det er nemlig ikke lov å sette opp gravminnet før tidligst 6 måneder etter begravelsen. Min svigerfar døde sist sommer og da vi var på graven en uke senere var den tilnærmet flat. ( Noe som var grunnen til at jeg tok opp dette litt merkelige temaet med min venn begravelseskonsulenten. ) Det er selvfølgelig ikke umulig det er snakk om forskjeller i jordsmonnet der vi har våre gravlagt. Gravminnet setter du selvfølgelig opp i løpet av noen uker da det er å betegne som et kors. Gravsteinen derimot må vente noen måneder. Er det snakk om kistebegravelse må det gå seks måneder, er det urnenedsettelse kan steinen plasseres når urnen er satt ned AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva mener du med gravminne? Onkelen min ble begravet ifjor og gravsteinen var på graven mindre enn 6 mnd etter begravelsen. Anonymkode: da718...28f Gravminne er jo enkelt korset som settes opp før gravsteinen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 18. juli 2022 #105 Del Skrevet 18. juli 2022 2 minutter siden, Millimani said: Gravminnet setter du selvfølgelig opp i løpet av noen uker da det er å betegne som et kors. Gravsteinen derimot må vente noen måneder. Er det snakk om kistebegravelse må det gå seks måneder, er det urnenedsettelse kan steinen plasseres når urnen er satt ned Gravminne er jo enkelt korset som settes opp før gravsteinen. Google gravminne. Både kors og gravstein er et gravminne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 18. juli 2022 #106 Del Skrevet 18. juli 2022 Ulven skrev (12 minutter siden): Google gravminne. Både kors og gravstein er et gravminne. Haha, sant nok Men er det snakk om urne kan steinen settes opp tidligere enn seks måneder hvis mulig mener jeg å ha lest 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosagodis Skrevet 18. juli 2022 #107 Del Skrevet 18. juli 2022 Maskinfører skrev (13 timer siden): Vedkommende så ganske intakt ut for å si det sånn lukta var forferdelig rev rett og slett lokket av kista med grabben og plasten følte med ett syn jeg aldri glemmer graven måtte kalkes Off off.... Det tror jeg på var et forferdelig syn! Har du hatt mareritt osv i ettertid? Off jeg tror ikke jeg hadde taklet det og hadde fått mye mareritt.... Hvorfor pakket dem egentlig lik i plast før? Off det må ha hvert en forferdelig lukt ja... Nesten litt rart det luktet sånn med tanke på at det var så inntakt lik.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. juli 2022 #108 Del Skrevet 18. juli 2022 Rosagodis skrev (38 minutter siden): Off off.... Det tror jeg på var et forferdelig syn! Har du hatt mareritt osv i ettertid? Off jeg tror ikke jeg hadde taklet det og hadde fått mye mareritt.... Hvorfor pakket dem egentlig lik i plast før? Off det må ha hvert en forferdelig lukt ja... Nesten litt rart det luktet sånn med tanke på at det var så inntakt lik.... Jeg har tenkt på det en del i ettertid dette var nå i 2016 så hadde vel litt mareritt men er sånn en må venne seg til når en jobba med dette i 2 år men mye uetisk behandling av døde sa jeg opp og begynte og grave for onkelen min i stedet Likene ble pakket i plast for å hindre avrenning til drikkevann og sånt når kistene skulle kremeres så ble bunn i kista pakka inn tjærepapp du kan tenke deg åssen veggene utenfor krematoriene så ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosagodis Skrevet 19. juli 2022 #109 Del Skrevet 19. juli 2022 Maskinfører skrev (6 minutter siden): Jeg har tenkt på det en del i ettertid dette var nå i 2016 så hadde vel litt mareritt men er sånn en må venne seg til når en jobba med dette i 2 år men mye uetisk behandling av døde sa jeg opp og begynte og grave for onkelen min i stedet Likene ble pakket i plast for å hindre avrenning til drikkevann og sånt når kistene skulle kremeres så ble bunn i kista pakka inn tjærepapp du kan tenke deg åssen veggene utenfor krematoriene så ut Off da... Var det mange kister som sto ved krematoriet da? Off off... Føler med deg... Må ha sterk psyke du 🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 19. juli 2022 #110 Del Skrevet 19. juli 2022 Rosagodis skrev (2 timer siden): Off da... Var det mange kister som sto ved krematoriet da? Off off... Føler med deg... Må ha sterk psyke du 🙏 Det var nok en del kister da også som stod på krematoriet dette var på 1970-1980 tallet en gang før jeg ble født men han jeg jobba med fortalte det han hadde jobbet der siden 1986 ja en må jo ha sterkt psyke da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. juli 2022 #111 Del Skrevet 19. juli 2022 Maskinfører skrev (6 timer siden): Jeg har tenkt på det en del i ettertid dette var nå i 2016 så hadde vel litt mareritt men er sånn en må venne seg til når en jobba med dette i 2 år men mye uetisk behandling av døde sa jeg opp og begynte og grave for onkelen min i stedet Likene ble pakket i plast for å hindre avrenning til drikkevann og sånt når kistene skulle kremeres så ble bunn i kista pakka inn tjærepapp du kan tenke deg åssen veggene utenfor krematoriene så ut Herregud 😯 Pakke lik i plast er en veldig dårlig ide 😟 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 19. juli 2022 #112 Del Skrevet 19. juli 2022 Entern skrev (6 timer siden): Herregud 😯 Pakke lik i plast er en veldig dårlig ide 😟 Yepp det var det ☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #113 Del Skrevet 19. juli 2022 De hadde vel slitt med å måtte godta folk for den de er, da de er vant til at alt skal sykeliggjøres og så hadde de nok tenkt: wow, kan jeg virkelig være meg selv uten at folk får panikk? (Les: superstressa folk som leter etter syndebukker) Anonymkode: eef36...27c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jokke89 Skrevet 13. november 2023 #114 Del Skrevet 13. november 2023 Kista skal vel ligge mot øst, der solen står opp. Hos muslimer skal den ligge mot Mekka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 14. november 2023 #115 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (På 22.5.2019 den 22.14): Åh herre min hatt! Håper han fikk godt betalt... det må jo være en traumatisk jobb. Må jo også ha vært ganske fælt for de etterlatte å vite at dem ble gravd opp igjen.😱 Må si at jeg syntes det var en merkelig ting å legge plast rundt dem! Hva var liksom tanken bak det? Man har vel i alle tider visst at plast er ekstremt tregt nedbrytbart? - ts Anonymkode: 30ea2...67a Mange stedet ble det boret hull og fylt på med kalk. De gravde ikke opp likene. Mulig de gjorde det noen steder også, men kalk var vanligst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Castor Troy Skrevet 14. november 2023 #116 Del Skrevet 14. november 2023 Bedre å kremere, slippe å tenke på disse skrekkfilm scenarioene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. februar 2024 #117 Del Skrevet 18. februar 2024 Ulven skrev (På 22.5.2019 den 21.11): Og her snakker vi om kistelokket. Det vil synke sammen etter kort tid pga vekten fra jorden over kistelokket. Trolig gjorde de om på utformingen for å slippe den praksisen som ble brukt tidligere hvor man slo i stykker lokket. Jobber ikke med dette nå lengre men han jeg gikk i lære hos løftet stemplingskassa deretter trykket han ned lokket før han la leire over det var groteskt å se på det kan ikke ha vært mye igjen av den personen han var ugift og barnløs han hadde jobbet med dette i 35 år var vikar på fredag og fylte igjen en grav jeg bare dro jorda pent ned i graven og var ikke i nærheten av kista med grabben en gang 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. februar 2024 #118 Del Skrevet 18. februar 2024 (endret) Kisteknusing ble praktisert før men ikke nå lengre hvor lang tid det tar før ett lik råtner er jeg usikker på da kistene etter en stund går i oppløsning i det hele tatt før avdøde har råtnet på de fleste kirkegårdene vil det jo da si at avdøde vil ligge i leire og det er ikke heldig staten burde gitt mere penger til Gravplassmyndigheten så de kan kjøre bort leira og erstatte den med jord innblandet litt sand så vil prosessen gå raskere min far gikk bort 16 Desember 2023 og jeg var der når graven ble fylt igjen og kirketjeneren sa at den graven er låst i 40 år i USA så graver man opp kister med skjeletter oppi Endret 18. februar 2024 av Maskinfører 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. februar 2024 #119 Del Skrevet 18. februar 2024 Sliten&kjørt52 skrev (På 25.8.2019 den 2.04): Teori er en ting,,, Utdrag fra Håndbok for ansatte på kirkegård \ gravplass. Handb_kirke_gravpl.pdf ... Materialer og utstyr som brukes på eller i kiste skal være nedbrytbart i jord innen den fredningstid som gjelder for gravplassen, og skal kunne brennes i kremasjonsovn uten å avgi skadelige gasser eller gi skade på ovn. ... Kistelokket skal tåle en manns belastning, dvs. 1100 N fordelt på 300 x 100 mm flate. ... Kisten skal tåle belastning ved normal gjenfylling av grav. Kistens bunn skal være vanntett. ... Dersom avdøde er lagt i en kiste som ikke kan kremeres, skal den som sørger for gravferden gis anledning til å legge avdøde i en annen kiste som fyller kravene, slik at kremasjon kan skje. ... Kirkelig fellesråd kan gi tillatelse til at kiste som ikke kan kremeres gravlegges. I slike tilfeller skal kisten om nødvendig gis 1,5 meter jordoverdekning eller graven belegges med uendelig fredning. ... Kiste med innvendig svøp og fyllstoffer skal ikke avgi mer enn 1 liter ukomprimert aske. ... Ooops, -ett lite ¨kakk¨ med minigraveren som fyller igjen... Vet urner i Oslo må være nedbrytbare nå. a. Spørsmålet er hva som er normal gjenfylling hadde jeg spurt han jeg lærte og grave hos er dette normalt ? Så hadde det vært stille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. februar 2024 #120 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 3.29): Hvis vi hadde lagt kroppene rett i jorda hadde forråtnelsen skjedd raskere. Er mer naturlig også. Det kommer ikke så mye luft til i kista, så det går sakte. Derfor jeg skal kremeres når jeg dør, så kan urnen settes i jorda på en kirkegård med gravstøtte om ønskelig. Eller spres for vinden. Anonymkode: 2c663...653 Med leire som er på de fleste kirkegårdene så vil det ta lang tid om du legger vedkommende rett i bakken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå