Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før et lik råtner i en kiste under jorda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke lenge siden det var ett innslag om dette på nyhetene.

Det finnes gravplasser rundt i Trondheim hvor det er blåleire i jorda og da kommer det ikke oksygen i jordsmonnet og liker råtner saktere.

Det var flere ganger de hadde avsluttet graver da de etterlatte ikke vil fortsette å he graven og liket var så og si helt inntakt etter over 20 år.

Nå ber de ansatte om at det gjøres noe med jordsmonnet og det har de allerede begynt med. De graver opp og tilsetter oksygenrik jord.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24.5.2019 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Etter tre til fire måneder skal bløtvev være borte, og kun skjelettet være igjen. https://illvit.no/mennesket/kroppen/hva-skjer-med-kroppen-etter-begravelsen

Skjelettet og treverket i kisten forventes å være borte innen det har gått 20 år.

I kalkrik jord vil skjelettet ikke gå i oppløsning. Det sure vannet i myrjord kan fungere som garvesyre og slik bevare kroppen. Også ekstrem varme, kulde eller tørke kan mumifisere en død kropp.

Alt i følge Illustrert Vitenskap, og beskrevet i lenken.

Anonymkode: 64cbd...475

Nå er det heldigvis sjelden en gravplass blir plassert i en myr... :fnise:

Anonymkode: 4407e...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori er en ting,,,

Utdrag fra Håndbok for ansatte på kirkegård \ gravplass.

Handb_kirke_gravpl.pdf

... Materialer og utstyr som brukes på eller i kiste skal være nedbrytbart i jord innen den fredningstid som gjelder for gravplassen, og skal kunne brennes i kremasjonsovn uten å avgi skadelige gasser eller gi skade på ovn.

... Kistelokket skal tåle en manns belastning, dvs. 1100 N fordelt på 300 x 100 mm flate.

... Kisten skal tåle belastning ved normal gjenfylling av grav. Kistens bunn skal være vanntett.

... Dersom avdøde er lagt i en kiste som ikke kan kremeres, skal den som sørger for gravferden gis anledning til å legge avdøde i en annen kiste som fyller kravene, slik at kremasjon kan skje.

... Kirkelig fellesråd kan gi tillatelse til at kiste som ikke kan kremeres gravlegges. I slike tilfeller skal kisten om nødvendig gis 1,5 meter jordoverdekning eller graven belegges med uendelig fredning.

... Kiste med innvendig svøp og fyllstoffer skal ikke avgi mer enn 1 liter ukomprimert aske. 

...

Ooops, -ett lite ¨kakk¨ med minigraveren som fyller igjen...

Vet urner i Oslo må være nedbrytbare nå.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Teori er en ting,,,

Utdrag fra Håndbok for ansatte på kirkegård \ gravplass.

Handb_kirke_gravpl.pdf

... Materialer og utstyr som brukes på eller i kiste skal være nedbrytbart i jord innen den fredningstid som gjelder for gravplassen, og skal kunne brennes i kremasjonsovn uten å avgi skadelige gasser eller gi skade på ovn.

... Kistelokket skal tåle en manns belastning, dvs. 1100 N fordelt på 300 x 100 mm flate.

... Kisten skal tåle belastning ved normal gjenfylling av grav. Kistens bunn skal være vanntett.

... Dersom avdøde er lagt i en kiste som ikke kan kremeres, skal den som sørger for gravferden gis anledning til å legge avdøde i en annen kiste som fyller kravene, slik at kremasjon kan skje.

... Kirkelig fellesråd kan gi tillatelse til at kiste som ikke kan kremeres gravlegges. I slike tilfeller skal kisten om nødvendig gis 1,5 meter jordoverdekning eller graven belegges med uendelig fredning.

... Kiste med innvendig svøp og fyllstoffer skal ikke avgi mer enn 1 liter ukomprimert aske. 

...

Ooops, -ett lite ¨kakk¨ med minigraveren som fyller igjen...

Vet urner i Oslo må være nedbrytbare nå.

a.

Hva skal de da være laget av? Med tanke på strenge regler for askespredning, og at man ikke kan ha urnen hjemme, er dette litt rart. Problemet ville vært løst om man kunne spre asken dersom avdøde ønsket det, uten byråkratisk dilldall.

Anonymkode: 8fe10...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det heldigvis sjelden en gravplass blir plassert i en myr... :fnise:

Anonymkode: 4407e...96a

Kirkegårder kan være i nærheten av vann eller myr-områder. Selv om gravplasser ikke plasseres direkte i myren kan de faktisk bli påvirket av den i den forstand at myren kan påvirke jorda i nærheten. Som AB du siterer skriver så vil ikke lik som ligger i kalkrik jord gå i oppløsning. Det er ikke noe å le av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal de da være laget av?

Krav til askeurner Gravferdslovens forskrift § 31 stiller følgende krav til askeurner: • Materialer til bruk i askeurner skal være forarbeidet av organisk materiale og nedbrytbart i jord innen den fredningstid som gjelder for gravplassen. • Urnen skal være av slik kvalitet at den tåler vanlig håndtering og forsendelse i posten. • Askeurne skal ikke være mer enn 40 cm høy, 25 cm bred og 25 cm lang. Det finnes mange størrelser og kvaliteter på urner, spesielt de som kommer fra utlandet. De urner som ikke tilfredsstiller kravene bør omlegges slik at krav til urner etterkommes.

Fra... Håndbok for ansatte på kirkegård \ gravplass.

Ref... Handb_kirke_gravpl.pdf

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artikkel om temaet her "Det som ofte skjer når oksygen ikke slipper til, er at fettet på kroppen omdannes til en slags voks. Det kalles adiposere. Det kan skje både i plastgravene, men også når den døde er gravlagt i blåleire. Den døde blir liggende der som en slags mumie. For alltid."https://www.nrk.no/viten/xl/plassmangel-og-blaleire-gir-store-utfordringer-pa-norske-kirkegarder-1.14563866

Anonymkode: 9a41b...d9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Det mange tror at det tar 20 år før alt er til jord. .. Ja det stemmer at dette er frigrensen for sletting av graven eller at ett familiemedlem kan begraves over. 

Det mange ikke vet er hva som skjer de første mnd. 
forråtnelsen starter prosessen ved ca 4 grader , så på vinteren som jorden rundt er kald tar det lenger tid. 
Lokket på kisten er bygd slik at den skal klappe sammen ved trykk. Men her ligger det mye feil tro ute. Mange tror at når jorden blir lagt opp på graven så blir kisten automatisk knust av tyngden over. 
dette er derimot helt feil. 
kisten er konstruert til å ta tyngden av gravferdjorden fra start. 
I løpet av de de første timene ettter begravelsen så starter forråtnelsen for fullt , fordi det kroppen tiner opp etter å ha ligger i fryser frem til begravelse. 
og fra disse timene begynner kroppen allerede å blåse opp som en ballong , slik man ofte ser på filmer osv når lik har ligger lenge i varm tempratur. Dette skjer også nedi kisten. Det er pga alle biologiske gasser. Huden begynner å bli grønn og mer Seig/slimaktig de neste ukene, og allerede 2-3 uker etter så er alt av indre organer og muskler råtner helt bort. Av bakterier, liklarver som kommer innenfra kroppen når vi dør og kroppen består av 80% vann som fordampes helt , så vi blir på en måte mumifisert i en kort tid. Etter 3-4 mnd er kroppen allerede for det meste borte , kun skjelettet som er igjen. 
Når lokket bryter sammen skjer etter at kroppen blir blåst opp inni kista. Så det kan faktisk ta dager til uker før kisten bryter sammen. 

noege har spesielle regler ift gravferd. Jeg skulle ønske man kunne velge selv hvordan man kunne bli gravlagt etter døden selv. 
At man kan velge nedbrytende gravplass med nedbrytende kiste som er det eneste vi har idag, men at vi burde kunne også velge en kiste som ikke er nedbrytbar (slike USA bruker) og at man burde kunne velge om man vil ha balsamering for å bevare kroppen noe , og ha en gravplass som ikke da kan slettes , men som vil være evigvarende. 
For det er dette alternativet jeg hadde valgt på meg selv til dagen jeg dør. 

for meg så er vanlig begravelse det rette- men prosedyren med kiste som nedbrytbar og som er laget for å bli knust når trykket inni kisten blir stor, mot tyngden av jorden rundt, at kisten sprekker /knekker sammen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2019 den 6.07):

Takk for svar! 20 år syntes jeg var forferdelig lenge! 😱 hvorfor blir man begravet i kister egentlig? Hadde det ikke vært bedre å legge liket direkte i jorda? Det hadde vel gått fortere da? 

Anonymkode: 30ea2...67a

Hvis vi hadde lagt kroppene rett i jorda hadde forråtnelsen skjedd raskere. Er mer naturlig også. Det kommer ikke så mye luft til i kista, så det går sakte. Derfor jeg skal kremeres når jeg dør, så kan urnen settes i jorda på en kirkegård med gravstøtte om ønskelig. Eller spres for vinden. 

Anonymkode: 2c663...653

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er sånne syke ting (i mitt hode) som jeg lurer på og googøer innimellom... Trodde ingen andre googlet og lurte på det samme.. Hehe 

Jeg googlet en gang på hvordan en kremasjon funket... Typen min sa jeg var psyk i hue.... 

Jeg er en nyskjerrig person som plutselig lurer på noe og googler. Så det er godt det finnes kvinneguiden man kan spørre om ting... Til dere som nylig har mistet noen her inne, kondolerer så mye!! Det er vel ikke lenge igjen til mamma blir borte av kols 😪

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2019 den 20.34):

En periode for noen tiår siden ble mange av de døde pakket inn i plast før de ble lagt i kistene. Dette forsinker forråtnelsesprosessen leste jeg.

Anonymkode: 5277d...500

Ja hørte om det, det var en gravplass i Oslo der de fant halvråtne kropper i jorda🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2019 den 20.31):

Hvordan klapper lokket sammen? Vil det si at kisten da plutselig blir åpen på toppen og jord kommer rett oppå den døde?

Gravemaskiner presser jorda ned så lokket ryker.

Anonymkode: b9ca6...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har faktisk vært et problem på en del norske kirkegårder. 

folk dør fortere, enn det kirkene klarer å finne nye gravplasser. Alle gravene må jo ligge i minimum ett visst antall år, at de hele tiden må finne nye områder å grave på. 

Anonymkode: 05d4d...900

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker
On 1/28/2022 at 3:13 AM, Hege82 said:

Det mange tror at det tar 20 år før alt er til jord. .. Ja det stemmer at dette er frigrensen for sletting av graven eller at ett familiemedlem kan begraves over. 

Det mange ikke vet er hva som skjer de første mnd. 
forråtnelsen starter prosessen ved ca 4 grader , så på vinteren som jorden rundt er kald tar det lenger tid. 
Lokket på kisten er bygd slik at den skal klappe sammen ved trykk. Men her ligger det mye feil tro ute. Mange tror at når jorden blir lagt opp på graven så blir kisten automatisk knust av tyngden over. 
dette er derimot helt feil. 
kisten er konstruert til å ta tyngden av gravferdjorden fra start. 
I løpet av de de første timene ettter begravelsen så starter forråtnelsen for fullt , fordi det kroppen tiner opp etter å ha ligger i fryser frem til begravelse. 
og fra disse timene begynner kroppen allerede å blåse opp som en ballong , slik man ofte ser på filmer osv når lik har ligger lenge i varm tempratur. Dette skjer også nedi kisten. Det er pga alle biologiske gasser. Huden begynner å bli grønn og mer Seig/slimaktig de neste ukene, og allerede 2-3 uker etter så er alt av indre organer og muskler råtner helt bort. Av bakterier, liklarver som kommer innenfra kroppen når vi dør og kroppen består av 80% vann som fordampes helt , så vi blir på en måte mumifisert i en kort tid. Etter 3-4 mnd er kroppen allerede for det meste borte , kun skjelettet som er igjen. 
Når lokket bryter sammen skjer etter at kroppen blir blåst opp inni kista. Så det kan faktisk ta dager til uker før kisten bryter sammen. 

noege har spesielle regler ift gravferd. Jeg skulle ønske man kunne velge selv hvordan man kunne bli gravlagt etter døden selv. 
At man kan velge nedbrytende gravplass med nedbrytende kiste som er det eneste vi har idag, men at vi burde kunne også velge en kiste som ikke er nedbrytbar (slike USA bruker) og at man burde kunne velge om man vil ha balsamering for å bevare kroppen noe , og ha en gravplass som ikke da kan slettes , men som vil være evigvarende. 
For det er dette alternativet jeg hadde valgt på meg selv til dagen jeg dør. 

for meg så er vanlig begravelse det rette- men prosedyren med kiste som nedbrytbar og som er laget for å bli knust når trykket inni kisten blir stor, mot tyngden av jorden rundt, at kisten sprekker /knekker sammen. 

Tabu spørsmål: Vil deler av gravplassen da kunne merke at det sprenges der nede ved at jord kommer opp igjen? 

Anonymkode: ce77d...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5/27/2019 den 22.58):

Ps. Det er mulig at det er det som det står om her: "At ett menneske skal ha en grav gjør det antagelig også umulig å kompostere, som dette prosjektet, urban death project, jobber med. 
Likene blir lagt i kompost og den ferdige komposten føres tilbake til byen ved å brukes i parker. Ingen får igjen "sin" slektning, alle ender sammen, tilbake i kretsløpet."https://www.dagbladet.no/kultur/doden-er-tatt-fra-oss/60177556

Denne skjønte jeg ikke. Hvorfor bare ett eneste menneske? Eller menes det at hvert menneske skal ha egen grav, og dermed ikke kan begraves sammen med andre? Kompost eller ei? 

Anonymkode: 64d17...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 22.5.2019 den 5.18):

Dette er sånne ting som er vanskelig å svare på.. men jeg kan svare på det jeg vet.

Forråtnelsen prosessen sies å være ferdig etter 20 år. Enn kan dog finne ben rester fra skjelettet, etter dette, men stort sett skal mesteparten være gjort om til jord etter 20 år. Oftere også før. Dette er mye av grunnen til at graver ikke kan slettes før det har gått over 20 år.

Hvor raskt en kropp råtner avhenger mye av temperatur. Når det er kaldt i bakken, gjerne om vinteren så går det saktere enn feks på sommeren da det er varmt of gjerne også fuktig under bakken.

Hvordan man ser ut i kroppen etter 1 år,3 år,5 år osv.. er jeg derimot glad for at jeg ikke ser. Det er mange kropper av mine slektninger begravd nede i jorda, men jeg tenker som så at det er bare skallet og de merker jo ikke noe til dette all like vel. Jeg tenker derimot at sjelen deres er på et mer hyggelig sted, der de ikke har bruk for en jordlig kropp lenger.

Men de har jo funnet ganske så inntaket skjeletter etter flere hundre år. Hvis ikke tusen. Tror det kommer an på jordsmonnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Annonse

Har gravd på kirkegård så det avhenger av jordsmonnet har åpnet grav fra 1970 tallet hvor liket ikke hadde råtna denne graven ble raskt lukket 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (På 22.5.2019 den 22.04):

Kondolerer så mye med din mor. :hug:

Du forveksler det ikke med tiden det tar før man har lov til å sette opp gravminne? Det er nemlig ikke lov å sette opp gravminnet før tidligst 6 måneder etter begravelsen.

Min svigerfar døde sist sommer og da vi var på graven en uke senere var den tilnærmet flat. ( Noe som var grunnen til at jeg tok opp dette litt merkelige temaet med min venn begravelseskonsulenten. ) Det er selvfølgelig ikke umulig det er snakk om forskjeller i jordsmonnet der vi har våre gravlagt.

Hva mener du med gravminne? Onkelen min ble begravet ifjor og gravsteinen var på graven mindre enn 6 mnd etter begravelsen. 

Anonymkode: da718...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (På 14.7.2022 den 8.58):

Har gravd på kirkegård så det avhenger av jordsmonnet har åpnet grav fra 1970 tallet hvor liket ikke hadde råtna denne graven ble raskt lukket 

Hvordan så liket ut da? Som om det nettopp var dødd eller var det ekkelt og halvråttent ? 

Anonymkode: c6266...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende så ganske intakt ut for å si det sånn lukta var forferdelig rev rett og slett lokket av kista med grabben og plasten følte med ett syn jeg aldri glemmer graven måtte kalkes 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...