Gjest Kirsebæra Skrevet 22. mai 2019 #41 Del Skrevet 22. mai 2019 Kisteknusing ja. Jeg snudde og dro tilbake etter gravleggingen av mamma i 04, akkurat i tide for å se og høre at de knuste kista. Jeg sank sammen. Følte de drepte mamma og ho døde all over again. Det var fælt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 23. mai 2019 #42 Del Skrevet 23. mai 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Det var ikke det jeg mente. Støtten står over kisten. Rett over. På gravplasser med mange graver er det nødvendig å ikke ta opp for mye plass Og absolutt irrelevant til diskusjonen. Anonymkode: 81a82...bec Rett over beina. Det bare er sånn. Kister tar opp veldig mye plass, det er en grunn til at det "anbefales" kremasjon for tiden 12 hours ago, Kirsebæra said: Kisteknusing ja. Jeg snudde og dro tilbake etter gravleggingen av mamma i 04, akkurat i tide for å se og høre at de knuste kista. Jeg sank sammen. Følte de drepte mamma og ho døde all over again. Det var fælt. Men som tidligere nevnt i tråden er det slutt på den praksisen nå. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #43 Del Skrevet 23. mai 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh herre min hatt! Håper han fikk godt betalt... det må jo være en traumatisk jobb. Må jo også ha vært ganske fælt for de etterlatte å vite at dem ble gravd opp igjen.😱 Må si at jeg syntes det var en merkelig ting å legge plast rundt dem! Hva var liksom tanken bak det? Man har vel i alle tider visst at plast er ekstremt tregt nedbrytbart? - ts Anonymkode: 30ea2...67a Jeg leste at det var for å forhindre lekkasjer. Anonymkode: 5277d...500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sorbus Skrevet 23. mai 2019 #44 Del Skrevet 23. mai 2019 (endret) 12 minutter siden, Millimani skrev: Rett over beina. Det bare er sånn. Kister tar opp veldig mye plass, det er en grunn til at det "anbefales" kremasjon for tiden Men som tidligere nevnt i tråden er det slutt på den praksisen nå. Mener du at gravstøtten står over beina? Sitter jeg og prater til beina til mine kjære når jeg sitter ved graven? Endret 23. mai 2019 av Sorbus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #45 Del Skrevet 23. mai 2019 https://www.nrk.no/ostlandssendingen/lik-som-aldri-ratner-1.2861752 "de avdøde ble svøpt i plast, for å unngå lukt og lekkasjer fra kistene. - Dette startet på begynnelsen av 50-årene. Plast var en relativt ny oppfinnelse, man så på det som en hygienisk metode" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k7786/slik-bryter-de-ned-gamle-plastsvoepte-lik Anonymkode: 5277d...500 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 23. mai 2019 #46 Del Skrevet 23. mai 2019 53 minutter siden, Sorbus said: Mener du at gravstøtten står over beina? Sitter jeg og prater til beina til mine kjære når jeg sitter ved graven? Du får spørre den jeg siterte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 23. mai 2019 #47 Del Skrevet 23. mai 2019 (endret) Normalt så tar det mellom 8 og 12 år. Endret 23. mai 2019 av Aragorn ll Elessar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bienvilleparish Skrevet 23. mai 2019 #48 Del Skrevet 23. mai 2019 Jeg synes kisteknusing høres veldig unødvendig og respektløst ut. Om de hopper på eller knuser med skuffa så kommer de likevel til å treffe liket. Jeg bor uheldigvis i Kristiansand også hvor de praktiserer det ifølge google. Når jeg mister noen skal jeg bli igjen helt til de har gravd over alt så det ikke skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #49 Del Skrevet 23. mai 2019 Hvorfor svarer folk når de egentlig ikke vet, men har hørt eller tror? Anonymkode: 5adf3...c97 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #50 Del Skrevet 23. mai 2019 17 timer siden, Kirsebæra skrev: Kisteknusing ja. Jeg snudde og dro tilbake etter gravleggingen av mamma i 04, akkurat i tide for å se og høre at de knuste kista. Jeg sank sammen. Følte de drepte mamma og ho døde all over again. Det var fælt. Unnskyld, men hva skjedde så??? Fikk det noen reaksjon?? Synes dette er en utrolig respektløs handling! Hadde det vært meg hadde jeg klikka. Anonymkode: c22fa...13e 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sorbus Skrevet 23. mai 2019 #51 Del Skrevet 23. mai 2019 5 timer siden, Millimani skrev: Du får spørre den jeg siterte Du skriver selv "Rett over beina". Var ikke det svar på "Støtten står over kisten. Rett over" som AB bec skrev? Men da misforsto jeg nok. Unnskyld 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #52 Del Skrevet 23. mai 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Unnskyld, men hva skjedde så??? Fikk det noen reaksjon?? Synes dette er en utrolig respektløs handling! Hadde det vært meg hadde jeg klikka. Anonymkode: c22fa...13e Dette er jo helt normalt og skjer på kirkegårder hver eneste dag, hvorfor skulle det få reaksjoner? Klart det var uheldig at hun kom tilbake da det skjedde, men det kunne jo ikke de som jobber der vite. Anonymkode: b0ad5...580 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maude Skrevet 23. mai 2019 #53 Del Skrevet 23. mai 2019 20 hours ago, Ulven said: Du forveksler det ikke med tiden det tar før man har lov til å sette opp gravminne? Det er nemlig ikke lov å sette opp gravminnet før tidligst 6 måneder Det må være ulike regler fra sted til sted, for vi fikk satt opp stein syv uker etter begravelse av min far i høst. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 23. mai 2019 #54 Del Skrevet 23. mai 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Unnskyld, men hva skjedde så??? Fikk det noen reaksjon?? Synes dette er en utrolig respektløs handling! Hadde det vært meg hadde jeg klikka. Anonymkode: c22fa...13e 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo helt normalt og skjer på kirkegårder hver eneste dag, hvorfor skulle det få reaksjoner? Klart det var uheldig at hun kom tilbake da det skjedde, men det kunne jo ikke de som jobber der vite. Anonymkode: b0ad5...580 Det nevnes tidligere i tråden at det er slutt på sånn praksis nå! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #55 Del Skrevet 23. mai 2019 21 minutter siden, Millimani said: Det nevnes tidligere i tråden at det er slutt på sånn praksis nå! Det varierer nok. Vet om flere steder hvor dette fremdeles er vanlig å gjøre. I tillegg var episoden det ble fortalt om i 2004. Anonymkode: b0ad5...580 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #56 Del Skrevet 23. mai 2019 4 timer siden, Sorbus skrev: Du skriver selv "Rett over beina". Var ikke det svar på "Støtten står over kisten. Rett over" som AB bec skrev? Men da misforsto jeg nok. Unnskyld 😊 Det er lett å se på nye graver. For de ser inneklemt ut og at de ikke får plass. Men når støtten står over der hodet er, så «passer» målene. Jeg er desverre mye på kirkegården om dagen. Jeg besøker mamma. Og jeg får med meg dette, også ved at jeg spør de som jobber der. Anonymkode: 81a82...bec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sorbus Skrevet 23. mai 2019 #57 Del Skrevet 23. mai 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lett å se på nye graver. For de ser inneklemt ut og at de ikke får plass. Men når støtten står over der hodet er, så «passer» målene. Jeg er desverre mye på kirkegården om dagen. Jeg besøker mamma. Og jeg får med meg dette, også ved at jeg spør de som jobber der. Anonymkode: 81a82...bec Da forstår jeg Så trist med mammaen din, sender deg en klem 💜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #58 Del Skrevet 23. mai 2019 På 22.5.2019 den 21.51, SupaWoman skrev: For at forråtnelse skal kunne skje og bakterier trives kreves det oksygen. Det er ikke så mye oksygen metervis under jorda. I tarmen vår er det en stor andel anaerobe bakterier, dvs. bakterier som vokser uten oksygen (noen av de vil faktisk dø hvis oksygen er tilstede). Mange av de aerobe bakteriene, som E.coli, vokser også under anaerobe forhold/uten oksygen. Når vi dør kan en del bakterier "vandre" til andre lokasjoner rundt i kroppen hvor de egentlig ikke hører hjemme. Vil tro at forråtnelse skjer til en viss grad selv om kisten er lufttett. Anonymkode: 7cd5c...475 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 23. mai 2019 #59 Del Skrevet 23. mai 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tarmen vår er det en stor andel anaerobe bakterier, dvs. bakterier som vokser uten oksygen (noen av de vil faktisk dø hvis oksygen er tilstede). Mange av de aerobe bakteriene, som E.coli, vokser også under anaerobe forhold/uten oksygen. Når vi dør kan en del bakterier "vandre" til andre lokasjoner rundt i kroppen hvor de egentlig ikke hører hjemme. Vil tro at forråtnelse skjer til en viss grad selv om kisten er lufttett. Anonymkode: 7cd5c...475 Forråtnelse skjer uten O2 men det går mye fortere med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 23. mai 2019 #60 Del Skrevet 23. mai 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor svarer folk når de egentlig ikke vet, men har hørt eller tror? Anonymkode: 5adf3...c97 Jeg vet og har gitt svar om hvor lang tid det normalt tar. Endret 23. mai 2019 av Aragorn ll Elessar 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå