AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #21 Del Skrevet 22. mai 2019 Kisten klapper ikke sammen. Det praktiseres kisteknusing hvor de enten hopper på lokket eller bruker den lille gravemaskinen når folk har gått hjem. Det er for å få jevnere plen så det ikke blir et søkk der når lokket klapper sammen når det begynner å råtne. Google kisteknusing. Anonymkode: e21dd...02b 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #22 Del Skrevet 22. mai 2019 9 minutter siden, Ulven skrev: Ja det stemmer. Går vi en tid tilbake var det alltid en haug med jord på toppen av graven etter at man var ferdig med å fylle etter begravelsen. Nå blir det plant stort sett med en gang siden lokket klapper sammen. Takk for svar! 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kisten klapper ikke sammen. Det praktiseres kisteknusing hvor de enten hopper på lokket eller bruker den lille gravemaskinen når folk har gått hjem. Det er for å få jevnere plen så det ikke blir et søkk der når lokket klapper sammen når det begynner å råtne. Google kisteknusing. Anonymkode: e21dd...02b Takk for svar! Dette hadde jeg aldri hørt om før. https://www.aftenposten.no/norge/i/k3bBa/--Knuser-kister-for-a-fa-jevnere-plen Anonymkode: 5277d...500 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #23 Del Skrevet 22. mai 2019 I tarmene våre så er det masse bakterier. Disse starter nedbrytningen med en gang vi dør (og ikke ligger på kjøle). Så en død kropp råtner ganske så fort. Hår og bein er igjen. Det kommer an på jorda hvor fort bein råtner. Anonymkode: e6298...414 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #24 Del Skrevet 22. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: En periode for noen tiår siden ble mange av de døde pakket inn i plast før de ble lagt i kistene. Dette forsinker forråtnelsesprosessen leste jeg. Anonymkode: 5277d...500 Stemmer dette. Faren min var med på oppryddingsarbeidet etter denne bommerten. De gravde opp mange av gravene for å fjerne plasten for å få fortgang i forråtnelsesprosessen. Ikke hyggelig arbeid.🤢 Anonymkode: 2885a...673 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 22. mai 2019 #25 Del Skrevet 22. mai 2019 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker said: Kisten klapper ikke sammen. Det praktiseres kisteknusing hvor de enten hopper på lokket eller bruker den lille gravemaskinen når folk har gått hjem. Det er for å få jevnere plen så det ikke blir et søkk der når lokket klapper sammen når det begynner å råtne. Google kisteknusing. Anonymkode: e21dd...02b Dette var praksis tidligere. Nå er lokket laget slik at det knuser når jorda legges på toppen. Endret 22. mai 2019 av Ulven 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #26 Del Skrevet 22. mai 2019 4 minutter siden, Ulven skrev: Dette var praksis tidligere. Nå kommer lokket med en mekaniske som gjør at det knuser når jorda legge på toppen. Sånne lokk er ikke lov. De har lover om hvordan et kistelokk skal være, og det skal tåle vekt av både jord og mennesker uten å knuses. Anonymkode: e21dd...02b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 22. mai 2019 #27 Del Skrevet 22. mai 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker said: Sånne lokk er ikke lov. De har lover om hvordan et kistelokk skal være, og det skal tåle vekt av både jord og mennesker uten å knuses. Anonymkode: e21dd...02b Jeg hadde nylig en lengre prat med en venn som arbeider i begravelsesbyrå og han forteller at slik er lokkene utformet nå. Kistelokket skal tåle en manns belastning, dvs. 1100 N fordelt på 300 x 100 mm flate. https://gravplasskultur.no/sku/lovgrunnlag/ Endret 22. mai 2019 av Ulven 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #28 Del Skrevet 22. mai 2019 3 minutter siden, Ulven skrev: Jeg hadde nylig en lengre prat med en venn som arbeider i begravelsesbyrå og han forteller at slik er lokkene utformet nå. Kistelokket skal tåle en manns belastning, dvs. 1100 N fordelt på 300 x 100 mm flate. https://gravplasskultur.no/sku/lovgrunnlag/ Kiste skal tåle belastningen ved normal gjenfylling av grav. Kistens bunn skal være vanntett. Anonymkode: e21dd...02b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 22. mai 2019 #29 Del Skrevet 22. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kiste skal tåle belastningen ved normal gjenfylling av grav. Kistens bunn skal være vanntett. Anonymkode: e21dd...02b Og her snakker vi om kistelokket. Det vil synke sammen etter kort tid pga vekten fra jorden over kistelokket. Trolig gjorde de om på utformingen for å slippe den praksisen som ble brukt tidligere hvor man slo i stykker lokket. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #30 Del Skrevet 22. mai 2019 Det kommer aller mest an på jordforholdene. I sandjord og lignende går prosessen fort, i myr og annen fuktig jord går det veldig sakte. Grunnen er mye/lite oksygen. De fleste steder har man "gjenbruk" av gravene (dvs dersom ingen betaler for gravplassen graver man den opp og bruker den på nytt) etter 20-30 år. Da skal i teorien alt "kjøttet" være borte og bare beina igjen. Men som sagt kommer det an på jordforholdene hvorvidt det virkelig er sånn. Har jobba i parkvesenet i kommunen... Anonymkode: 62c09...686 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 22. mai 2019 #31 Del Skrevet 22. mai 2019 Jeg er glad mine nærmeste ble kremert. En ting jeg stusset på er hvorfor jeg ikke kunne få litt av asken, da jeg spurte om det fik jeg et nei og jeg fikk ikke noen spesifikk grunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #32 Del Skrevet 22. mai 2019 1 time siden, Ulven skrev: Ja det stemmer. Går vi en tid tilbake var det alltid en haug med jord på toppen av graven etter at man var ferdig med å fylle etter begravelsen. Nå blir det plant stort sett med en gang siden lokket klapper sammen. Det er feil!! Min mor ble gravlagt for en måned siden og hennes grav vil ta rundt seks måneder før den er flat! Det er kun urner som har flate graver. Haugen betyr at jorden bruker tid på å synke ned igjen etter å ha blitt gravet opp Anonymkode: 81a82...bec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 22. mai 2019 #33 Del Skrevet 22. mai 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tarmene våre så er det masse bakterier. Disse starter nedbrytningen med en gang vi dør (og ikke ligger på kjøle). Så en død kropp råtner ganske så fort. Hår og bein er igjen. Det kommer an på jorda hvor fort bein råtner. Anonymkode: e6298...414 For at forråtnelse skal kunne skje og bakterier trives kreves det oksygen. Det er ikke så mye oksygen metervis under jorda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 22. mai 2019 #34 Del Skrevet 22. mai 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Noen som har tenkt over hvor unormalt det er å egentlig begrave noen i en kiste? Jeg tenker at man blir jo ikke en del av jorden igjen... Anonymkode: 49b59...6d5 Unormalt? Det er faktisk fortsatt forholdsvis vanlig i Norge, men det blir mer og mer vanlig med kremasjon. Å joda. Enten det er kiste eller urne som settes i jorda så er det noe som sies... "Av jord er du kommet, til jord skal du bli, av jorden skal du igjen oppstå". Jeg skjønner hva du mener hvis det er så at du egentlig burde skrevet "Jorden" med stor J. 4 hours ago, AnonymBruker said: Men dersom familien ikke har noen ønsker om å beholde plassen, så kan vel gravplassen brukes til noen andre. En kirke hadde vel ikke tatt i bruk gamle gravplasser på denne måten, med mindre de som lå der var fra før faktisk hadde råtnet bort i løpet av disse tjue årene? Anonymkode: a282c...707 Hvis familien ikke ønsker å bevare gravminnet etter de 20 årene, så kan graven slettes og evt. tas i bruk på nytt. Ingen ting kan gjøres med gravminne før det har gått så lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 22. mai 2019 #35 Del Skrevet 22. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er feil!! Min mor ble gravlagt for en måned siden og hennes grav vil ta rundt seks måneder før den er flat! Det er kun urner som har flate graver. Haugen betyr at jorden bruker tid på å synke ned igjen etter å ha blitt gravet opp Anonymkode: 81a82...bec Kondolerer så mye med din mor. Du forveksler det ikke med tiden det tar før man har lov til å sette opp gravminne? Det er nemlig ikke lov å sette opp gravminnet før tidligst 6 måneder etter begravelsen. Min svigerfar døde sist sommer og da vi var på graven en uke senere var den tilnærmet flat. ( Noe som var grunnen til at jeg tok opp dette litt merkelige temaet med min venn begravelseskonsulenten. ) Det er selvfølgelig ikke umulig det er snakk om forskjeller i jordsmonnet der vi har våre gravlagt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #36 Del Skrevet 22. mai 2019 6 minutter siden, Ulven skrev: Kondolerer så mye med din mor. Du forveksler det ikke med tiden det tar før man har lov til å sette opp gravminne? Det er nemlig ikke lov å sette opp gravminnet før tidligst 6 måneder etter begravelsen. Min svigerfar døde sist sommer og da vi var på graven en uke senere var den tilnærmet flat. ( Noe som var grunnen til at jeg tok opp dette litt merkelige temaet med min venn begravelseskonsulenten. ) Det er selvfølgelig ikke umulig det er snakk om forskjeller i jordsmonnet der vi har våre gravlagt. Nei, jeg forveksler ingenting! Jeg er ved hennes grav nesten daglig og den haugen er helt normal for en KISTE begravelse! Gravsten er først når graven har satt seg, og der støtten skal stå er det fortsatt en HAUG grunnet jorden som skal synke. Støtten står rett over hodet på folk. Anonymkode: 81a82...bec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #37 Del Skrevet 22. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Stemmer dette. Faren min var med på oppryddingsarbeidet etter denne bommerten. De gravde opp mange av gravene for å fjerne plasten for å få fortgang i forråtnelsesprosessen. Ikke hyggelig arbeid.🤢 Anonymkode: 2885a...673 Åh herre min hatt! Håper han fikk godt betalt... det må jo være en traumatisk jobb. Må jo også ha vært ganske fælt for de etterlatte å vite at dem ble gravd opp igjen.😱 Må si at jeg syntes det var en merkelig ting å legge plast rundt dem! Hva var liksom tanken bak det? Man har vel i alle tider visst at plast er ekstremt tregt nedbrytbart? - ts Anonymkode: 30ea2...67a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 22. mai 2019 #38 Del Skrevet 22. mai 2019 Det er ikke rart for meg at vi blir begravd i det hele tatt. Til syvende og sist er vi alle lagt av stjernestøv og det er det vi ender opp som til slutt. En evig sirkel. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 22. mai 2019 #39 Del Skrevet 22. mai 2019 27 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg forveksler ingenting! Jeg er ved hennes grav nesten daglig og den haugen er helt normal for en KISTE begravelse! Gravsten er først når graven har satt seg, og der støtten skal stå er det fortsatt en HAUG grunnet jorden som skal synke. Støtten står rett over hodet på folk. Anonymkode: 81a82...bec Ikke nødvendigvis. Det er en gammel kirkelig tradisjon at man begraver kistene med hode-enden mot vest fordi det er i den retninga sola går ned. Det vil si at hodet vender mot vest og bena mot øst. Noen gravsteder ligger også slik til at gravlegging øst-vest ikke er praktisk mulig. Det er derfor ikke uvanlig at kisten begraves motsatt vei, slik at hode-enden er vendt fra gravstøtten. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #40 Del Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, Millimani skrev: Ikke nødvendigvis. Det er en gammel kirkelig tradisjon at man begraver kistene med hode-enden mot vest fordi det er i den retninga sola går ned. Det vil si at hodet vender mot vest og bena mot øst. Noen gravsteder ligger også slik til at gravlegging øst-vest ikke er praktisk mulig. Det er derfor ikke uvanlig at kisten begraves motsatt vei, slik at hode-enden er vendt fra gravstøtten. Det var ikke det jeg mente. Støtten står over kisten. Rett over. På gravplasser med mange graver er det nødvendig å ikke ta opp for mye plass Og absolutt irrelevant til diskusjonen. Anonymkode: 81a82...bec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå