Gå til innhold

De som bare klager over psykologen sin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer jo veldig an på begge partene. Den første psykologen jeg hadde var ikke så interessert i å la meg få snakket ut ting å hjelpe med det jeg trengte, men valgte å bare skrive ut pille etter pille og komme med skjema etter skjema. I tillegg fikk jeg bare time en gang i måneden som var altfor lite enn det jeg hadde behov for da hun ikke hadde tid, jeg valgte derfor å slutte å gå til henne. Han jeg går til nå ser jeg 1 gang i uken og er mye mer behjelpelig, pratsom, husker på det meste og er ellers veldig snill og forståelig. Det er mange dårlige psykologer der ute også altså, det er jo noen vanskelige pasienter også, men det er begge partene spør du meg.

Anonymkode: 0f7a4...77b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykologer skriver ikke ut piller. 

Anonymkode: 46f78...0e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har gått eller går til psykolog? Prøver dere faktisk å endre dere, eller er dere mest opptatt av å finne feil ved psykologen eller andre? Føler at så **** mange i terapi bare klager, påpeker hva som er feil ved psykologen (som faktisk virkelig forsøker å hjelpe), og klandrer andre for egne feil. 

Vet dette innlegget er klandrende. Bare blir så lei dette. Vet at depresjon har en negativ tankegang i seg selv, men hvordan endre den hvis man ikke prøver...

Anonymkode: c758d...5f2

Jeg vet ikke helt hvorfor du tenker at det å klage og det å endre seg står i motsetning til hverandre, det er jo ikke sånn at den ene utelukker den andre. 

Jeg har brukt de 5 siste årene av livet mitt på å få behandling for PTSD og ADHD, og det er først nå jeg begynner å føle meg som ett helt menneske. At jeg nok har klaga endel på veien tviler jeg ikke på, men fy faen som jeg har jobba. Det som er med endring generelt, og ift psykiske lidelser spesielt, er at det tar vanvittig mye tid. Det har sannsynligvis tatt ganske lang tid å bli så psyk også, så det er jo igrunn ikke så rart at det tar tid å rydde opp i. 

Det er også store individuelle forskjeller, og det er like mange veier til målet som det er mennesker. Det er ikke som i somatikken hvor lidelse x har behandling z, det må skreddersys hver enkelt, og om noe fungerer for meg, er det ikke gitt at det fungerer for noen andre enn nettopp meg. Det er også forskjell på hvor klare folk er for endring, og hvor mye ubehag de tåler å stå i. Endring er nemlig ganske smertefult, fordi man plutselig må leve livet på en helt annen måte enn man tidligere har gjort. Det medfører naturlig nok også endel angst, og ofte må man gjøre det stikk motsatte av det følelsene ens forteller. Mennesker har også varierende grad av arbeidsmoral, temperament, tillit til andre, og en hel drøss av andre variabler. 

Man må også være heldig å finne en psykolog man har en viss kjemi med, for å tørre å fortelle alle ens innerste tanker og følelser. Det finnes også psykologer som er uegnet for yrket de har valgt, og det er ikke bare-bare å få byttet selv om man har rett til det. Det medfører ofte enda lengre ventetid, og når det er red alert allerede er ikke det noe de fleste har så fryktelig lyst til.  

Det finnes også veldig mange forskjellige psykiske lidelser som alle påvirker måten man tenker på, og som gjør helt vanlige ting mye vanskeligere. Folk har også mye forskjellig med seg i bagasjen, som potensielt gjør ting enda mer innviklet. Om du f.eks hadde en far som innprenta i deg fra du var barn at følelsene dine ikke betyr noe, at det skal holdes inne, ikke vises osvosv, så kan det jo være det tar enda lengre tid å åpne seg. 

Det kan også være ett forsvar å klage, at de prøver å hevde seg ved å klage på psykologen til deg og andre, fordi man skammer seg over at man må ha hjelp. Det er jo ikke så veldig gøy å føle seg «unormal». 

Det er mange mulige forklaringer på hvorfor folk klager, som ikke nødvendigvis innebærer at de ikke gjør en innsats. Jeg fortalte ikke alle vennene mine hva jeg holdt på med i terapi, både fordi det var vanskelig å formulere, men også fordi jeg ikke ville være «hun syke». 

Det er noe som heter at det er lettere å se flisen i andres øye, enn stokken i sitt eget. Jeg lurer litt på hvorfor du gidder å bruke tid på å irritere deg så voldsomt over hva andre gjør/ikke gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta her. Jeg snakker selvfølgelig ikke om alle, eller at endring ikke kan ta tid. Men som blir nevnt ovenfor her, går til 7 psykologen, som det også er noen feil med. Også ser dem ikke selv at det kan være noe med egen innstilling eller tankegang. Også prater de med andre pasienter og rotter seg sammen mot den og den. Da kunne jeg faktisk ønske at de tok seg en tur til et krigsherjet land og så hvordan helsehjelpen er der, for sammenligning. Ja psykologer får betalt, men flesteparten prøver virklelig. Klart man ikke har kjemi med alle, og klart noen tråkker feil, og det er ikke det jeg mener med de personene jeg tenker på. Klart det er lov å ikke lovprise en person straks det er en psykolog, men noen har den "fiks meg" holdninga, og legger alt ansvaret i psykologens hender.. De må jeg spy av. Hadde aldri klart å forholde meg til de. 

Anonymkode: c758d...5f2

Så du ønsker altså å sende folk som sliter med psyken ned til krigsherja land? For å «sette ting i perspektiv»? Fordi de har symptomer på psykiske lidelser? Wow... Det var jo en fantastisk holdning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var da en fantastisk upresis tolkning av det jeg skrev :)

Jeg går ikke rundt fra dag til dag og irriterer meg over dette altså, slapp av folkens. Bare var borti det nå nylig, og kjenner jeg får lite medlidenhet over kronikerne som bare klager og aldri kommer seg ut av spiralen mens de skylder på alle andre. 

 

Anonymkode: c758d...5f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, det var da en fantastisk upresis tolkning av det jeg skrev :)

Jeg går ikke rundt fra dag til dag og irriterer meg over dette altså, slapp av folkens. Bare var borti det nå nylig, og kjenner jeg får lite medlidenhet over kronikerne som bare klager og aldri kommer seg ut av spiralen mens de skylder på alle andre. 

 

Anonymkode: c758d...5f2

Kan du ikke bare drite i det da, og bare bry deg om deg selv hvis det er så provoserende for deg? De trenger ikke din manglende innsikt i deres problemer heller. 

Anonymkode: 32229...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Barnavregnbuen skrev:

Så du ønsker altså å sende folk som sliter med psyken ned til krigsherja land? For å «sette ting i perspektiv»? Fordi de har symptomer på psykiske lidelser? Wow... Det var jo en fantastisk holdning.

Studietur fra psyk avd til Syria hadde nok kurert all psykisk lidelse i en fei! 😂😂😂😂😂

Anonymkode: 32229...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykologer skriver ikke ut piller. 

Anonymkode: 46f78...0e7

Nei, men de samarbeider med legen som gir resepten da. Det er både psykologen og legen som godkjenner, følger opp osv

Anonymkode: 0f7a4...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er rart. Det var veldig mange antisosiale folk som følte ubehag med egen og andres eksistens som fikk gode nok karakterer til å studere psykologi for å finne ut av sine egne, eller familiens problemer. De var ikke sosialt kompetente/omsorgsfulle den gang, og det har de heller ikke utviklet på veien. Hvordan folk skal få kjemi med dem, er ikke lett å si. Sånn sett så forstår nok psykologen godt at pasienter som sliter med seg selv også sliter med å ha god kjemi med andre. 

Anonymkode: d6493...748

Kom du ikke inn på psykologi, du? ☺️

Anonymkode: e1bea...ee2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en av de som klager over psykologen, har vært tema en god del haha. Nei, men nye psykologen er interessert i å hjelpe, samarbeide og veilede og har stort sett gått bra. Forrige psykolog var tydelig uinteressert i å lytte og se pasienten, lei av jobben (?), mye syk og sa ikke i fra at timen er avlyst - selv samtalen og behandlingene var ganske flat og lite løsnings-orientert. Finnes nok psykologer som er verdt å syte over, og har ikke vært alene om lignende tilfeller. 

Anonymkode: ec241...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 psykologer gjennom tidene. Hadde noen samtaler, førte ingen vei, jeg konkluderte med at psykolog sikkert ikke var min greie. Senere ble jeg kjent med en kompis og vi ble gradvis så nær at vi snakket om følelser og fortid osv. Etter noen få samtaler med han hadde jeg endret perspektivet mitt totalt og jeg forstod hvordan jeg skulle komme meg ut av depresjonen jeg hadde hatt siden jeg var barn. Så da lærte jeg at noen psykologer faktisk er dårlige i jobben de gjør, og ikke egentlig vet hvordan vise mennesker vei ut av problemene sine

 

 

 

Anonymkode: a7685...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, det var da en fantastisk upresis tolkning av det jeg skrev :)

Jeg går ikke rundt fra dag til dag og irriterer meg over dette altså, slapp av folkens. Bare var borti det nå nylig, og kjenner jeg får lite medlidenhet over kronikerne som bare klager og aldri kommer seg ut av spiralen mens de skylder på alle andre. 

 

Anonymkode: c758d...5f2

At du har lite medlidenhet trenger du ikke presisere, det skinner ganske tydelig igjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 9.27, AnonymBruker skrev:

Jo, men TS er ikke helt på viddene. Jeg lurer på hvor mye penger som blir kastet bort på pasienter som ikke egentlig er endringsvillige og motivert for å prøve å gjøre noe med problemene.

Men saken er jo den at for mange er det en del av sykdomsbildet. Jeg har selv vært en lite endringsvillig og lukket pasient, og selv om jeg gikk til en av landets fremste spesialister på feltet var det lite som skjedde over en toårsperiode. Nå kan jeg se at det i stor grad var min egen feil, men den gangen var jeg bare ikke klar.

Senere har jeg gått til en helt vanlig, grei psykolog som jeg hadde akkurat passe kjemi med, og i løpet av 8-10 samtaler hadde vi identifisert et problem, gått opp bakgrunnen for det, og funnet fram til mestringsstrategier. Problem solved, sånn mer eller mindre.

Det betyr selvsagt ikke at det ikke finnes dårlig kjemi eller dårlige psykologer. Men når en person er på sin sjuende psykolog og alle er like håpløse, så kan man jo gjøre seg sine tanker om hvor problemet ligger. 

Anonymkode: c90ca...92d

Så du tror det? Det kan være det i noen tilfeller og andre ganger er det flere grunner. Kanskje personen hadde uflaks og ikke fikk kjemi med noen av de? Noen mennesker passer sammen med svært få personer, eller får kjemi med få og sånn er det bare.

Anonymkode: 8d899...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Barnavregnbuen skrev:

Jeg lurer litt på hva du tenker å oppnå hos en terapaut om det ikke er å endre deg? Kjemi er nå en ting, men biologisk psykologi er bare en av mange mulige forklaringer på samme problemet. Uten at noen av de er mer riktig enn andre. 

Jeg har alvorlige psykiske sykdommer og traumer som må bearbeides. Vi jobber med å sortere ting,lære hvordan leve med sykdommene,jobbe gjennom traumene osv. Jeg går ikke dit for å endre på den personen jeg er

Anonymkode: fd730...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er trist, er at noen faktisk har fæle behandlere, eller møter på andre i helsevesenet som burde byttet yrke, men de blir ikke trodd, for det er de det er noe galt med. Det er jo de som er pasienter. Det er vrangforestillinger, feiltolkninger osv. Jeg sliter ikke med psykoseproblematikk, men jeg opplevde noe som rett og slett var sykt. Noe en i psykose kunne funnet opp. Heldigvis kjente kontakten min meg så godt at jeg ble trodd.

Anonymkode: 2a4d3...478

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 hours ago, Barnavregnbuen said:

Tja, har du noen formening om hvor denne dårlige selvfølelsen stammer fra? Du trenger selvfølgelig ikke å svare meg, men det er lurt å tenke igjennom. Her er en artikkel: https://www.webpsykologen.no/artikler/bli-kvitt-skam-og-lav-selvfolelse/

som kan belyse temaet. Det er på en måte du som sitter på svarene, selv om de kan være vanskelig å finne. Så er psykologen der til å lose deg igjennom og finne en løsning på problemet. Har du lest noe om forskjellige psykiske lidelser? Endel kan man jo antagelig utelukke ganske fort, men det kan jo være du finnet noe du kjenner deg igjen i. Dårlig selvfølelse kan henge sammen med ADHD og depresjon blant annet, førstnevnte er også ganske underdiagnosert hos kvinner. Du skal selvfølgelig ikke selvdiagnosere, men om du finner noe du kjenner deg igjen i, så går det ann å be om en utredning. Om ikke annet så for å utelukke. Det trenger heller ikke å være en psykisk lidelse, de fleste har jo varierende grad av selvtillit/selvfølelse gjennom livet. 

Det kommer jo av at jeg føler meg dårlig og får dårlig selvfølelse av det. Jeg gjenkjenner meg ikke i noen av de psykiske lidelsene jeg har lest om hittil og tenker i grunn det er psykologens jobb å finne ut hvilken diagnose jeg har, men det skjer nok ikke med den psykologen for vi har blitt enige om at vi ikke kommer noen vei, så jeg prøver en ny psykolog en annen gang. 

Anonymkode: fb82e...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alvorlige psykiske sykdommer og traumer som må bearbeides. Vi jobber med å sortere ting,lære hvordan leve med sykdommene,jobbe gjennom traumene osv. Jeg går ikke dit for å endre på den personen jeg er

Anonymkode: fd730...10e

Jeg hadde kalt det for endring, for det handler jo om å blant annet justere på tankemønstre osv :) Man er jo uansett den man er som person, endel av de tingene som gjør meg til meg er jo ganske «satt», iallefall når det gjelder personlighet osv. Da legger vi nok bare forskjellige ting i ordet endring. Masse lykke til på veien, det er tøffe tak ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 0.02, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig aldri klaget over psykologen min, men jeg kjenner jeg blir litt skuffet når psykologen spør meg om hva det er som plager meg når det er det jeg går til psykologen for å finne ut av. Jeg håper at psykologen min kunne fortelle meg svaret på det spørsmålet og forstår egentlig ikke hvordan psykologen skal klare å hjelpe meg når vedkommende vet nøyaktig like lite som meg om problemet mitt. 

Anonymkode: fb82e...eb6

Psykologen skal jo ikke sitte med svaret for deg. Psykologen skal hjelpe deg på veien, men den største pådriveren her er deg selv. TS har nok derfor mye rett i det hun skriver, selv om jeg forstår at mye dreier seg om kjemi mellom pasient og behandler. 

Anonymkode: 9ac3e...558

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 23.5.2019 den 15.42):

Det som er trist, er at noen faktisk har fæle behandlere, eller møter på andre i helsevesenet som burde byttet yrke, men de blir ikke trodd, for det er de det er noe galt med. Det er jo de som er pasienter. Det er vrangforestillinger, feiltolkninger osv. Jeg sliter ikke med psykoseproblematikk, men jeg opplevde noe som rett og slett var sykt. Noe en i psykose kunne funnet opp. Heldigvis kjente kontakten min meg så godt at jeg ble trodd.

Anonymkode: 2a4d3...478

Jepp. Jeg hadde en behandler, dog ikke psykolog men psykiater , som mildt sagt virker ekstremt forstyrret. Jeg angrer dypt på at jeg ikke tok hemmelig opptak av siste time, men jeg ante jo ikke at det skulle utarte seg sånn her. Synes synd på de som havner hos denne psykiateren helt intetanende og uvitende. Stakkars mennesker 

Anonymkode: 606cf...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...