Gå til innhold

De som bare klager over psykologen sin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har gått eller går til psykolog? Prøver dere faktisk å endre dere, eller er dere mest opptatt av å finne feil ved psykologen eller andre? Føler at så **** mange i terapi bare klager, påpeker hva som er feil ved psykologen (som faktisk virkelig forsøker å hjelpe), og klandrer andre for egne feil. 

Vet dette innlegget er klandrende. Bare blir så lei dette. Vet at depresjon har en negativ tankegang i seg selv, men hvordan endre den hvis man ikke prøver...

Anonymkode: c758d...5f2

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har gått eller går til psykolog? Prøver dere faktisk å endre dere, eller er dere mest opptatt av å finne feil ved psykologen eller andre? Føler at så **** mange i terapi bare klager, påpeker hva som er feil ved psykologen (som faktisk virkelig forsøker å hjelpe), og klandrer andre for egne feil. 

Vet dette innlegget er klandrende. Bare blir så lei dette. Vet at depresjon har en negativ tankegang i seg selv, men hvordan endre den hvis man ikke prøver...

Du vet at er noe som kalles kjemi og at dette fenomenet ikke slutter å eksistere så fort man setter foten inn i et terapirom? Og hva tror du egentlig terapi handler om? Man kan gå til en terapeut for uendelig mange grunner og man trenger ikke en gang å være deprimert. Og nei jeg prøver ikke å endre meg selv,og det er heller ikke intensjonen. 

Anonymkode: fd730...10e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke kjemi med psykologen å hun er konstant syk så det er lite hjelp i timene hennes når jeg kun får time hver 6 uke, skal egentlig ha hver andre uke. Jeg har sluttet å gå ditt å får heller prøve leve med problemene mine. 

Jeg synes hun er koselig når jeg møter henne, så er vel ikke noe feil sån sett med henne. Men hun tar ofte feil av meg og andre pasienter, å det flere ganger.

Mulig noen bare er negative til psykologen sin uansett hva men etter å vært i psykiatrien en stund nå så ser jeg at det er mange mangler. 

Anonymkode: 72509...0d8

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men TS er ikke helt på viddene. Jeg lurer på hvor mye penger som blir kastet bort på pasienter som ikke egentlig er endringsvillige og motivert for å prøve å gjøre noe med problemene.

Men saken er jo den at for mange er det en del av sykdomsbildet. Jeg har selv vært en lite endringsvillig og lukket pasient, og selv om jeg gikk til en av landets fremste spesialister på feltet var det lite som skjedde over en toårsperiode. Nå kan jeg se at det i stor grad var min egen feil, men den gangen var jeg bare ikke klar.

Senere har jeg gått til en helt vanlig, grei psykolog som jeg hadde akkurat passe kjemi med, og i løpet av 8-10 samtaler hadde vi identifisert et problem, gått opp bakgrunnen for det, og funnet fram til mestringsstrategier. Problem solved, sånn mer eller mindre.

Det betyr selvsagt ikke at det ikke finnes dårlig kjemi eller dårlige psykologer. Men når en person er på sin sjuende psykolog og alle er like håpløse, så kan man jo gjøre seg sine tanker om hvor problemet ligger. 

Anonymkode: c90ca...92d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Newsflash: endring tar tid. 

Anonymkode: 32229...f68

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med behandleren jeg har nå. Jeg vet jeg selv må gjøre endringer og jeg jobber med saken. Skylder ikke på behandler hvis noe er vanskelig. 

Har hatt en tidligere psykolog som jeg syntes trådde litt feil. Dyktig på feltet sitt, men jeg var nok litt for overfølsom. Var en del jeg reagerte på, men det handler nok også om mitt mottakerapparat. At jeg lett føler meg utrygg. Sa det ikke til henne da, og kontakten ble avsluttet da innleggelsen var ferdig.

Anonymkode: 7a8b4...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte er der slik at de som sutrer mest har en «fiks meg»-holdning. Det er for pokker ikke en kirurg man er hos. 

Anonymkode: e1bea...ee2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta her. Jeg snakker selvfølgelig ikke om alle, eller at endring ikke kan ta tid. Men som blir nevnt ovenfor her, går til 7 psykologen, som det også er noen feil med. Også ser dem ikke selv at det kan være noe med egen innstilling eller tankegang. Også prater de med andre pasienter og rotter seg sammen mot den og den. Da kunne jeg faktisk ønske at de tok seg en tur til et krigsherjet land og så hvordan helsehjelpen er der, for sammenligning. Ja psykologer får betalt, men flesteparten prøver virklelig. Klart man ikke har kjemi med alle, og klart noen tråkker feil, og det er ikke det jeg mener med de personene jeg tenker på. Klart det er lov å ikke lovprise en person straks det er en psykolog, men noen har den "fiks meg" holdninga, og legger alt ansvaret i psykologens hender.. De må jeg spy av. Hadde aldri klart å forholde meg til de. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta her. Jeg snakker selvfølgelig ikke om alle, eller at endring ikke kan ta tid. Men som blir nevnt ovenfor her, går til 7 psykologen, som det også er noen feil med. Også ser dem ikke selv at det kan være noe med egen innstilling eller tankegang. Også prater de med andre pasienter og rotter seg sammen mot den og den. Da kunne jeg faktisk ønske at de tok seg en tur til et krigsherjet land og så hvordan helsehjelpen er der, for sammenligning. Ja psykologer får betalt, men flesteparten prøver virklelig. Klart man ikke har kjemi med alle, og klart noen tråkker feil, og det er ikke det jeg mener med de personene jeg tenker på. Klart det er lov å ikke lovprise en person straks det er en psykolog, men noen har den "fiks meg" holdninga, og legger alt ansvaret i psykologens hender.. De må jeg spy av. Hadde aldri klart å forholde meg til de. 

Jeg lurer på om du noen gang har gått til psykolog? Eller opplevd å gå jevnlig for oppfølging av helsepersonell som du ikke har kjemi med?

Anonymkode: 699ea...a28

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Du får bare spy i vei da. Så får andre gå til psykologen sin. 

Anonymkode: 32229...f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er rart. Det var veldig mange antisosiale folk som følte ubehag med egen og andres eksistens som fikk gode nok karakterer til å studere psykologi for å finne ut av sine egne, eller familiens problemer. De var ikke sosialt kompetente/omsorgsfulle den gang, og det har de heller ikke utviklet på veien. Hvordan folk skal få kjemi med dem, er ikke lett å si. Sånn sett så forstår nok psykologen godt at pasienter som sliter med seg selv også sliter med å ha god kjemi med andre. 

Anonymkode: d6493...748

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta her....De må jeg spy av. Hadde aldri klart å forholde meg til de. 

Du har da voldsomt sterke følelser angående disse pasientene, det er da ikke helt vanlig. Har du noen som du kjenner som tirrer nervene dine? 

Anonymkode: d6493...748

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at er noe som kalles kjemi og at dette fenomenet ikke slutter å eksistere så fort man setter foten inn i et terapirom? Og hva tror du egentlig terapi handler om? Man kan gå til en terapeut for uendelig mange grunner og man trenger ikke en gang å være deprimert. Og nei jeg prøver ikke å endre meg selv,og det er heller ikke intensjonen. 

Anonymkode: fd730...10e

Jeg lurer litt på hva du tenker å oppnå hos en terapaut om det ikke er å endre deg? Kjemi er nå en ting, men biologisk psykologi er bare en av mange mulige forklaringer på samme problemet. Uten at noen av de er mer riktig enn andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig aldri klaget over psykologen min, men jeg kjenner jeg blir litt skuffet når psykologen spør meg om hva det er som plager meg når det er det jeg går til psykologen for å finne ut av. Jeg håper at psykologen min kunne fortelle meg svaret på det spørsmålet og forstår egentlig ikke hvordan psykologen skal klare å hjelpe meg når vedkommende vet nøyaktig like lite som meg om problemet mitt. 

Anonymkode: fb82e...eb6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig aldri klaget over psykologen min, men jeg kjenner jeg blir litt skuffet når psykologen spør meg om hva det er som plager meg når det er det jeg går til psykologen for å finne ut av. Jeg håper at psykologen min kunne fortelle meg svaret på det spørsmålet og forstår egentlig ikke hvordan psykologen skal klare å hjelpe meg når vedkommende vet nøyaktig like lite som meg om problemet mitt. 

Vedkommende er jo ikke tankeleser heller. 

Anonymkode: 46f78...0e7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Psykologer er bare mennesker med en utdannelse de også. De er ikke ufeilbarlige. Noen ganger kan det være at kjemien bare ikke stemmer.

Anonymkode: c8b8b...53d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Psykologer er desverre ikke tankelesere, så om du skal komme noen vei må du jo nesten beskrive hvorfor du er der. Du trenger ikke vite hvilken diagnose eller noe slikt, men du kan jo fortelle om hvordan plagene dine utarter seg i jobb, på skole, i relasjonene du har til andre, hvordan du føler deg, hvordan selvfølelsen din er etc. Så har dere noe å jobbe utifra :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Barnavregnbuen said:

Psykologer er desverre ikke tankelesere, så om du skal komme noen vei må du jo nesten beskrive hvorfor du er der. Du trenger ikke vite hvilken diagnose eller noe slikt, men du kan jo fortelle om hvordan plagene dine utarter seg i jobb, på skole, i relasjonene du har til andre, hvordan du føler deg, hvordan selvfølelsen din er etc. Så har dere noe å jobbe utifra :) 

Men det går jo bare i ring. Jeg sier jeg har dårlig selvfølelse fordi jeg føler meg dårlig, jeg gjør det dårlig på jobben fordi jeg føler meg dårlig, jeg er lite sosial fordi jeg føler meg dårlig. Alle disse problemene skyldes av at jeg føler meg dårlig og hvordan skal psykologen greie å grave noe dypere når verken jeg eller psykologen vet hvorfor jeg føler meg dårlig?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det går jo bare i ring. Jeg sier jeg har dårlig selvfølelse fordi jeg føler meg dårlig, jeg gjør det dårlig på jobben fordi jeg føler meg dårlig, jeg er lite sosial fordi jeg føler meg dårlig. Alle disse problemene skyldes av at jeg føler meg dårlig og hvordan skal psykologen greie å grave noe dypere når verken jeg eller psykologen vet hvorfor jeg føler meg dårlig?

Tja, har du noen formening om hvor denne dårlige selvfølelsen stammer fra? Du trenger selvfølgelig ikke å svare meg, men det er lurt å tenke igjennom. Her er en artikkel: https://www.webpsykologen.no/artikler/bli-kvitt-skam-og-lav-selvfolelse/

som kan belyse temaet. Det er på en måte du som sitter på svarene, selv om de kan være vanskelig å finne. Så er psykologen der til å lose deg igjennom og finne en løsning på problemet. Har du lest noe om forskjellige psykiske lidelser? Endel kan man jo antagelig utelukke ganske fort, men det kan jo være du finnet noe du kjenner deg igjen i. Dårlig selvfølelse kan henge sammen med ADHD og depresjon blant annet, førstnevnte er også ganske underdiagnosert hos kvinner. Du skal selvfølgelig ikke selvdiagnosere, men om du finner noe du kjenner deg igjen i, så går det ann å be om en utredning. Om ikke annet så for å utelukke. Det trenger heller ikke å være en psykisk lidelse, de fleste har jo varierende grad av selvtillit/selvfølelse gjennom livet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Dårlig» er jo veldig lite beskrivende, da. Du må jo fortelle mer utdypende. 

Hva skal en psykolog gjøre når du svarer «dårlig» til alt? 

Anonymkode: 46f78...0e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...