Gå til innhold

Tips og råd til problemstilling? Masteravhandling, forebygging, tilknytning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går et masterstudie som retter seg mot barn, unge, familier, oppvekstvilkår og foreldrefunksjoner og forebygging (mot skjevutviklinger, psykiske vansker og lidelser mm). Er i en prosess der jeg driver med mye tankemyldring rundt hva jeg skal skrive om. Skal utføre et kvalitativt studium (semistrukturerte intervju). Har en stor lidenskap for tilknytningsteori og ønsker å flette dette inn. 

Plutselig fikk jeg en tanke om å høre her. Hva hadde du syntes vært interessant å forske mer på? Hva trenger vi mer kunnskap om? Hva hadde du syntes vært interessant å vite noe mer om? 

Setter stor pris på alle innspill! 😄

Anonymkode: 88fc3...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Krakilsk skrev:

Innagerende atferd :)

Takk for innspill! Vil du utdype? Mener du internaliserende vansker hos barn/unge? :) 

Anonymkode: 88fc3...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg noe av det vanskeligste er å skille mellom barn som er "vanskelige" i oppførselen på grunn av omsorgssvikt, og de som er det fordi de er bortskjemte. Og hvordan man best kan møte de ulike behovene til slike barn når det er to vidt forskjellige årsaker. 

Anonymkode: 48097...0ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Personlig synes jeg noe av det vanskeligste er å skille mellom barn som er "vanskelige" i oppførselen på grunn av omsorgssvikt, og de som er det fordi de er bortskjemte. Og hvordan man best kan møte de ulike behovene til slike barn når det er to vidt forskjellige årsaker. 

Anonymkode: 48097...0ed

Godt poeng! En omfattende og krevende problemstilling. Kanskje det kunne gått an å snakke med lærere og høre hvordan de «avdekker» slikt gjennom å samtale med barna. Takk for innspill! 

Anonymkode: 88fc3...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill! Vil du utdype? Mener du internaliserende vansker hos barn/unge? :) 

Anonymkode: 88fc3...5a8

Jeg tenker på de barna som er så innadvendte at det er til ulempe for dem, men samtidig ikke fyller noen diagnosekrav. Sånn som Ingrid Lund skriver om i "Hun sitter jo bare der". Jeg skrev en oppgave om det ved et årsstudium, og det finnes så lite om det! Det ligger nok meg litt nært fordi jeg selv var sånn som liten, foreldrene mine ble innkalt til møter allerede i barnehagen fordi jeg tegnet og slikt alene istedenfor å leke med de andre. Da var det ikke noe som plaget meg, men det ble på en måte et problem fordi skolevesenet gjentatte ganger tok det opp og behandlet det som et problem at jeg var for stille. Måten det ble tatt opp på førte også til det motsatte av hva de prøvde å få til, det gjorde meg enda mer stille og reservert fordi fokuset ble på at noe var galt med meg. 

Som voksen har jeg forøvrig ingen problemer med å snakke foran forsamlinger o.l, men jeg syns fortsatt det er godt å få være stille

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig synes jeg noe av det vanskeligste er å skille mellom barn som er "vanskelige" i oppførselen på grunn av omsorgssvikt, og de som er det fordi de er bortskjemte. Og hvordan man best kan møte de ulike behovene til slike barn når det er to vidt forskjellige årsaker. 

Anonymkode: 48097...0ed

Den oppgaven hadde jeg hatt lyst til å lese 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krakilsk skrev:

Jeg tenker på de barna som er så innadvendte at det er til ulempe for dem, men samtidig ikke fyller noen diagnosekrav. Sånn som Ingrid Lund skriver om i "Hun sitter jo bare der". Jeg skrev en oppgave om det ved et årsstudium, og det finnes så lite om det! Det ligger nok meg litt nært fordi jeg selv var sånn som liten, foreldrene mine ble innkalt til møter allerede i barnehagen fordi jeg tegnet og slikt alene istedenfor å leke med de andre. Da var det ikke noe som plaget meg, men det ble på en måte et problem fordi skolevesenet gjentatte ganger tok det opp og behandlet det som et problem at jeg var for stille. Måten det ble tatt opp på førte også til det motsatte av hva de prøvde å få til, det gjorde meg enda mer stille og reservert fordi fokuset ble på at noe var galt med meg. 

Som voksen har jeg forøvrig ingen problemer med å snakke foran forsamlinger o.l, men jeg syns fortsatt det er godt å få være stille

Tror jeg skjønner. Interessant problemstilling, ja! Hadde en i min klasse som liten som hadde ekstrem sjenanse. Snakket ikke med noen, tok aldri initiativ og stelte seg inntil veggen så fort vi ble «sluppet fri». Hun har i dag diagnosen Aspergers syndrom. Om det hadde en sammenheng, er ikke godt å si. Begynnende sårbarhet for sosial fobi er også en tanke som dukker opp hos meg. Også begreper som selektiv mutisme. 

Menig i at det er for lite forskning på tematikken! 

Anonymkode: 88fc3...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fascinert av konsekvensene av vokse opp med invaderende og overveldende mødre. Har en ansatt i ungens barnehage som nærmest ikke gir slipp på ungen sin og stresser og skremmer ungen sin for hver minste ting - og jeg mener hver.minste.ting. Hun er flink nok som barnehageansatt, men skummel som mamma (selvom hun er velmenende....). Hva er konsekvensene av at man aldri kan utfordre seg selv, slå seg og lære at jaja, så gjør det vondt, men det går bra etc, men hele tiden må påvirkes av en superstressa mamma som overfører frykten sin på deg hele tida?

Anonymkode: ae95a...9d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fascinert av konsekvensene av vokse opp med invaderende og overveldende mødre. Har en ansatt i ungens barnehage som nærmest ikke gir slipp på ungen sin og stresser og skremmer ungen sin for hver minste ting - og jeg mener hver.minste.ting. Hun er flink nok som barnehageansatt, men skummel som mamma (selvom hun er velmenende....). Hva er konsekvensene av at man aldri kan utfordre seg selv, slå seg og lære at jaja, så gjør det vondt, men det går bra etc, men hele tiden må påvirkes av en superstressa mamma som overfører frykten sin på deg hele tida?

Anonymkode: ae95a...9d4

Huff, høres ut som slik tiltalt mor i valdressaken beskrives av media.

Anonymkode: 48097...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff, høres ut som slik tiltalt mor i valdressaken beskrives av media.

Anonymkode: 48097...0ed

Ja, det ser ikke lovende ut for hennes barns fremtid og psykiske helse. Men, det er for meg ganske provoserende å se på at ingen verken ved barnehagen eller helsestasjonen har plukkket opp det her og veileder henne. Jeg har en belasta fortid selv, og både helsestasjonen og fastlege fulgte meg og ungens samspill med argusøyne. Jeg hadde aldri kunnet oppført meg på den måten der uten at det hadde fått konsekvenser. Skuffende at man ser gjennom fingrene på dårlig oppdragersstil fra "vanlige" enn fra de med belasta fortid.

Anonymkode: ae95a...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde synes det hadde vært interressant å visst noe om eller om det er mulig å si noe om når barn mister seg selv og blir en falsk fasade som må tilfredsstille foreldrene for enhver pris. Når tar det falske selvet over og når mister de "bevisstheten" om at de driver med skuespill.

 

Anonymkode: 2dddb...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilknytning og sosioøkonomisk status....sammenliknes enkelte flerkulturelle og fattige bydeler med de velstående, samt sett på tilknytning over tid, i relasjon til senere ungdomskriminalitet ( ex disse som rekrutteres inn i gjengmiljøer) 

Anonymkode: a8060...2df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde synes det hadde vært interressant å visst noe om eller om det er mulig å si noe om når barn mister seg selv og blir en falsk fasade som må tilfredsstille foreldrene for enhver pris. Når tar det falske selvet over og når mister de "bevisstheten" om at de driver med skuespill.

 

Anonymkode: 2dddb...090

Ts her. Ja, absolutt interessant! Dette går jo inn i tilknytningsteorien. Barn som må tilpasse seg sine omsorgspersoner som en form for overlevelsesmekanisme. «Brent barn skyr ilden». Et tema jeg også er engasjert i. Takk for innspill! 

Anonymkode: 88fc3...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilknytning og sosioøkonomisk status....sammenliknes enkelte flerkulturelle og fattige bydeler med de velstående, samt sett på tilknytning over tid, i relasjon til senere ungdomskriminalitet ( ex disse som rekrutteres inn i gjengmiljøer) 

Anonymkode: a8060...2df

Ts her. Viktig! Har hatt litt om denne sammenhengen oppe i diskusjon på studiet. Har dog sett på hva slags sosioøkonomisk bakgrunn unge kriminelle har. Og tilknytningsbalgrunn hos unge rusmisbrukere. Ofte er det en flukt fra noe. Takk for innspill! 

Anonymkode: 88fc3...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fascinert av konsekvensene av vokse opp med invaderende og overveldende mødre. Har en ansatt i ungens barnehage som nærmest ikke gir slipp på ungen sin og stresser og skremmer ungen sin for hver minste ting - og jeg mener hver.minste.ting. Hun er flink nok som barnehageansatt, men skummel som mamma (selvom hun er velmenende....). Hva er konsekvensene av at man aldri kan utfordre seg selv, slå seg og lære at jaja, så gjør det vondt, men det går bra etc, men hele tiden må påvirkes av en superstressa mamma som overfører frykten sin på deg hele tida?

Anonymkode: ae95a...9d4

Ts her. Viktig tema. Tenker på trygghetssirkelen. Du skal la barnet utforske og utfordre seg, og ta imot når det ønsker. Tenker selv at det å «holde barnet tett inntil seg» rent metaforisk kan være hemmende for utvikling og barnets avhengighet og selvstendighet etterhvert som det vokser. Nå har jeg ikke barn selv, men har en profesjon med mye kunnskap om slikt med i pakken. Takk for innspill!

Anonymkode: 88fc3...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går et masterstudie som retter seg mot barn, unge, familier, oppvekstvilkår og foreldrefunksjoner og forebygging (mot skjevutviklinger, psykiske vansker og lidelser mm). Er i en prosess der jeg driver med mye tankemyldring rundt hva jeg skal skrive om. Skal utføre et kvalitativt studium (semistrukturerte intervju). Har en stor lidenskap for tilknytningsteori og ønsker å flette dette inn. 

Plutselig fikk jeg en tanke om å høre her. Hva hadde du syntes vært interessant å forske mer på? Hva trenger vi mer kunnskap om? Hva hadde du syntes vært interessant å vite noe mer om? 

Setter stor pris på alle innspill! 😄

Anonymkode: 88fc3...5a8

Familier med svak økonomi:

hvilke konsekvenser kan fattigdom i familier ha for tilknytning mellom foreldre og barn?

så intervjuer du 5 foreldre og/eller 5 barn. 

Anonymkode: 90458...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om økt fokus på tilknytning kan ha en negativ effekt? Kan det bli for mye?

Jeg ser stor forskjell på hvordan det var for meg som ungdom og hvordan det er for ungdom i dag. Selvfølgelig er det utrolig mange faktorer som spiller inn. Men noen ganger undrer jeg om foreldres redsel for å gjøre noe galt kan være en medvirkende årsak til at barn og unge ikke får utforsket nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Alvekvinnen skrev:

Jeg lurer på om økt fokus på tilknytning kan ha en negativ effekt? Kan det bli for mye?

Jeg ser stor forskjell på hvordan det var for meg som ungdom og hvordan det er for ungdom i dag. Selvfølgelig er det utrolig mange faktorer som spiller inn. Men noen ganger undrer jeg om foreldres redsel for å gjøre noe galt kan være en medvirkende årsak til at barn og unge ikke får utforsket nok. 

Ts her. Skjønner godt poenget ditt. Jeg tror derimot ikke at man kan få nok kunnskap om betydningen av god, trygg tilknytning. Det er derimot viktig å ikke gå rundt (vi som fagpersoner) og «piske». Alle foreldre gjør feil. Det betyr ikke at et tilfelle der en forelder eksempelvis mistet besinnelsen i sinne og fortvilelse vil skade barnet for evig tid. Det viktige, tenker jeg, handler om hvordan foreldrene møter barnet etter slike episoder. Alt kan snakkes om, repareres og man kan som forelder unnskylde seg for barnet og anerkjenne det barnet har kjent på. Jeg tror og at det er viktig at foreldre får kjennskap til betydningen av å la barnet utforske, falle, slå seg og oppdage verden rundt. Og ta det imot når det kommer til deg☺️

 

 

Anonymkode: 88fc3...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Familier med svak økonomi:

hvilke konsekvenser kan fattigdom i familier ha for tilknytning mellom foreldre og barn?

så intervjuer du 5 foreldre og/eller 5 barn. 

Anonymkode: 90458...207

Ta her. Takk for innspill! Absolutt viktig, jeg skrev om dette i en eksamensoppgave. Barnefattigdom og tilknytning. Tar det med videre :) 

Anonymkode: 88fc3...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...