Gå til innhold

Dårlig vektoppgang baby 10 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittel sier sliter vi med dårlig vektoppgang siste måneder.

Var bra når hun ville ha mme fram til hun ble 7 mnd, etter det brakk hun seg ved inntak av mme. (nan/Hipp)

Vi indroduserte fast føde regelmessig fra hun var 4-5 mnd. (grøt)

Så nå spiser hun grøt blandet me mme og olje/Mellommåltid ei skive/ middag med olje, også kvelds med olje. 

Frukost ca 100ml, ei skive med mye smør/ middag 100/200G, kvelds 100-200ml grøt. 

Som tørstedrikk drikker hun vatn. (prøvd flere ganger med mme)

 

Hun eter greie porsjoner, så at hun ikke går opp i vekt skjønner vi ikke, det skal sies hun er veldig aktiv på gulvet, klatrer opp etter ting, frisk å rask. 

 

Fortvilet..

Anonymkode: b5369...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ingenting om hva hun faktisk veier? Så om hun var en ordentlig tjukk baby frem til 7 mnd, så har hun da kanskje hatt noe å gå på og "trenger ikke" øke så mye de neste månedene? Det går litt i rykk og napp noen ganger, denne vekt- og lengdeveksten på småunger. Ville ikke bekymret meg så mye, så lenge hun virker frisk og rask som du beskriver hun er, og at hun spiser det hun får.

Det var mye olje i maten hennes? Er det for å få opp vekten? Har helsestasjonen sagt du skal bruke det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva sier helsestasjonen? Så lenge barnet faktisk spiser og er aktiv og pigg, sover godt, så ville jeg ikke vært bekymret. Din på 10 mnd spiser mer enn hva jeg får i min på 10 mnd, hun ammes en del enda (liker ikke mme). Hun ligger på nedre nivå vektmessig, men er lang. 

Anonymkode: ab5fe...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun veier 6,8kg , låge på lav percentil siden fødsel så aldri vert tykk. 

Ja helsestasjonen ba oss ta olje i maten.

 

TS

2 minutter siden, Million skrev:

Du sier ingenting om hva hun faktisk veier? Så om hun var en ordentlig tjukk baby frem til 7 mnd, så har hun da kanskje hatt noe å gå på og "trenger ikke" øke så mye de neste månedene? Det går litt i rykk og napp noen ganger, denne vekt- og lengdeveksten på småunger. Ville ikke bekymret meg så mye, så lenge hun virker frisk og rask som du beskriver hun er, og at hun spiser det hun får.

Det var mye olje i maten hennes? Er det for å få opp vekten? Har helsestasjonen sagt du skal bruke det?

 

Anonymkode: b5369...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger hun egen vekstkurve eller har den flatet ut/gått ned?

Jeg har en på 9 mnd i samme vektklasse som din. Lav fødselsvekt (prematur) med god oppgang i begynnelsen og så har vektoppgangen variert, men i snitt i 350-400g pr. mnd. 

Min spiser små porsjoner, men har ca. følgende inntak pr. dag:

Frokost; Grøt av 75-100 ml vann  

Mellom 1: 120ml mm/mme

Mellom 2: Skive med smør og leverpostei/prim 

Mellom 3: 80-100 ml mm/mme 

Middag: ca 50g hjemmelaget gryte med kjøtt/fisk/grønnsaksmos etc med smør

Mellom 4: Smoothie + mm 80 ml

Kvelds 1: Grøt av 75-100 ml vann

Kvelds 2: 80-100 ml mm

Det er sjelden måltidene med fast føde spises opp. Drikker minimalt med vann.

Har du prøvd å tilby mat oftere? Kanskje det blir litt for få måltider når hun ikke vil drikke melk i tillegg til fast føde?

Anonymkode: 24805...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på 9 mnd, veier litt over 8 kg men får stadig høre hvor liten han er 😛 helsestasjonen er fornøyd da, og han er fornøyd. 

Jeg tror mye av grunnen til at min er litt liten er at han nektet amming fra 3 mnd alder, nekter mme, så jeg har pumpet.. har gått greit men lite melk i det siste.. får i han rundt 400 ml mm PR døgn.. men han spiser veldig godt med fast føde og drikker godt med vann.

Jo ... mitt tips var å blande en mos av banan og avokado i grøten .. tror d er mer effektivt enn olje

Anonymkode: 2a22c...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker min jente stagnerte i vekten fra 10 -14 mnd. Slutta å amme på den tida + mer aktiv baby + mye ny mat som var kjekkere å kaste enn å spise = 3-4 mnd med dårlig/liten vektoppgang. Var vel rundt 7.5 kg ved 12 mnd. Hun var liten ved fødsel, men fulgte sin kurve frem til 10 mnd, før den stagnerte. 

Var "back on track" på kurven på 2 års kontrollen. Er en helt normal 3 åring i dag 😊

Anonymkode: 9f270...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner frustrasjonen og engstelsen. Vår var 7,2 ved 10 mnd og 7,6 ved 12 mnd. 

Vi har også olje/smør i maten for å få opp kcal. Vi prøver å gi avokado men det liker hun ikke desverre. Og ting vi har funnet ut at er kaloririke som hun liker er majones, creme fraiche, yoghurt, egg, kokosmelk. Vi gir ogdå mye druer og bær. Og holder ikke igjen på noe hun vil ha.  Har du prøvd abc mos? Avokado, banan og kokosmelk i blender. Masse gode fett og kalorikilder! Og smaker godt! 

Så lenge de er aktive og godt humør skal vi ikke bekymre oss sier de, men vi gjør det likevel. Enda mer når man får omgangssyke, som vi har hatt flere ganger i det siste 🤢 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...