Gå til innhold

"Innafor" å gå på sirkus nå?


Kaisamaia

Anbefalte innlegg

Det har jo vært mye fokus på dyrevelferd og arbeidsvilkår for artistene (?) i sirkus de siste årene. Har dette nå blitt bedre? Jeg ser at sirkuset som skal hit, Cirkus Agora, kun har med en hund og to ponnier. Det er vel ikke dyreplageri? Eller? Hva tenker dere om sirkus? Jeg synes i alle fall det virker mye bedre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke gjort det! Både dyrene og menneskene lever under dårlig forhold. 

Anonymkode: fb530...8f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på sirkus. Jeg synes ikke det er innafor. Men du tar jo ditt eget valg. Men det er en grunn til at sirkusene sliter med lønnsomheten nå (og jeg tror ikke det kommer til å gjøre at de driver annerledes. Det må vel spares i alle ender)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Jeg skjønner de foreldre som ikke har råd til å ta med barn utenlands i dyrehager, og heller vil la barna se dyr på nært hold i hjembygda på et sirkus, så kan vi fortsette å kreve gode forhold for dyra og artistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, deedee_ skrev:

Det er dyreplageri jo. Dyrene lever i bur. https://www.dyrsrettigheter.no/infosenter/underholdning/

Det er to ponnier og en hund. Ingen elefanter. Uansett hvilke dyr det er, skal man jo ta vare på dem. Men jeg har jo inntrykk av at de blir godt ivaretatt. Nå står det ikke noe spesifikt om det på Agora sine sider, men på Arnardo sine sider står det et langt innlegg om hvordan dyrene har det, at de kun bruker deres naturlege bevegelser osv. Er det bullshit det da? Skjønner de ikke skriver det hvis de gjør noe galt, men trodde det hadde blitt store innskjerpinger og mer tilsyn osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Lily_88 skrev:

Jeg skjønner de foreldre som ikke har råd til å ta med barn utenlands i dyrehager, og heller vil la barna se dyr på nært hold i hjembygda på et sirkus, så kan vi fortsette å kreve gode forhold for dyra og artistene.

Sirkus er ganske dyrt. Koster ikke så mye mer å ta med barna til dyreparken i Kristiansand og overnatte i telt et sted (litt avhengig av hvor man bor da). Da får man en ordentlig ferie med på kjøpet også  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lily_88 skrev:

Jeg skjønner de foreldre som ikke har råd til å ta med barn utenlands i dyrehager, og heller vil la barna se dyr på nært hold i hjembygda på et sirkus, så kan vi fortsette å kreve gode forhold for dyra og artistene.

Ja, men her er det snakk om en hund og to ponnier. Så det kan vi jo se uansett. De har jo ikke elefant lenger osv. Så det må jo ha skjedd ting i kjølvannet av diskusjonen og fokuset over år? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på sirkus en gang, ca 1990. Det var ufattelig kjedelig. Husker egentlig bare elefantene som gikk rundt i ring og stinket noe helt forferdelig. 

Anonymkode: 5f6c2...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88
3 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Sirkus er ganske dyrt. Koster ikke så mye mer å ta med barna til dyreparken i Kristiansand og overnatte i telt et sted (litt avhengig av hvor man bor da). Da får man en ordentlig ferie med på kjøpet også  

Såklart, men Kristiansand er jo langt unna for noen, så da tror jeg sirkus som er i bygda en gang i året er innafor for barn. Kanskje litt billigere. Husker når jeg var liten på 90-tallet, så lå det rabattkuponger på inngangsbilletten til barn herre og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kaisamaia skrev:

Det er to ponnier og en hund. Ingen elefanter. Uansett hvilke dyr det er, skal man jo ta vare på dem. Men jeg har jo inntrykk av at de blir godt ivaretatt. Nå står det ikke noe spesifikt om det på Agora sine sider, men på Arnardo sine sider står det et langt innlegg om hvordan dyrene har det, at de kun bruker deres naturlege bevegelser osv. Er det bullshit det da? Skjønner de ikke skriver det hvis de gjør noe galt, men trodde det hadde blitt store innskjerpinger og mer tilsyn osv. 

Hunder og ponnier liker ikke å leve hele livet sitt i bur de heller. Er ikke bare fælt om det er elefanter. Jeg har vært med på mange demonstrasjoner utenfor sirkus, og sett på nært hold hengerene og burene dyrene oppholder seg i mellom forestillingene, og det er ikke noe som skulle tilsi at de blir godt ivaretatt. De bruker dyrene for underholdning, og har og trener dem på en måte som ikke er på dyrenes premisser og de tar ikke hensyn til dyrenes naturlige behov. Sån ja, vil si det er bullshit. Er en grunn til at de som jobber i sirkuset klikker når vi prøver å ta bilder av forholdene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88
3 minutter siden, Kaisamaia said:

Ja, men her er det snakk om en hund og to ponnier. Så det kan vi jo se uansett. De har jo ikke elefant lenger osv. Så det må jo ha skjedd ting i kjølvannet av diskusjonen og fokuset over år? :)

Tror det er innafor. Du bestemmer jo selvsagt selv. :) viktig at publikum fortsetter å kreve gode arbeidsforhold for dyr og mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at sirkusene dør ut snart. Noe av det som trakk folk tidligere var jo nettopp elefantene og de andre dyrene. Når de nå slutter med det så er det ikke så mye å se, sett opp mot billettprisen. 

Og det er bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, deedee_ skrev:

Hunder og ponnier liker ikke å leve hele livet sitt i bur de heller. Er ikke bare fælt om det er elefanter. Jeg har vært med på mange demonstrasjoner utenfor sirkus, og sett på nært hold hengerene og burene dyrene oppholder seg i mellom forestillingene, og det er ikke noe som skulle tilsi at de blir godt ivaretatt. De bruker dyrene for underholdning, og har og trener dem på en måte som ikke er på dyrenes premisser og de tar ikke hensyn til dyrenes naturlige behov. Sån ja, vil si det er bullshit. Er en grunn til at de som jobber i sirkuset klikker når vi prøver å ta bilder av forholdene. 

Men er det Arnardo og Agora du har sett på? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kaisamaia skrev:

Men er det Arnardo og Agora du har sett på? 

Har sett på begge disse ja, og Merano. Ponniene står inne i hengere hele dagen når det ikke er forestillinger, og i mellom showene er står de og i innheininger, mens de er knyttet fast til veggen med et tau på ca 20 cm. De kunne ikke bevege seg. De stod slik hele tiden mens vi var der, ca 5 timer i hvertfall. Og dette gjør de nok hver dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke innafor. Dyr har ikke godt av å leve et liv i transportvogn.

Anonymkode: 9d400...a30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er innafor i det hele tatt. Disse dyrene har det ikke bra uansett hvordan man vender og vrir på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på sirkus for 3 år siden. Og aldri mer. De hadde katter og lamaene. Lamaene ble pisket rundt, ikke så helt diskret heller - du skjønner at de trenes opp ved å bli pisket ja. Kattene løp etter lokkebitene som om de aldri hadde sett mat før, og det hadde de sannsynligvis ikke heller, det døgnet i hvert fall. Tror det var Arnardo, men er ikke sikker. Sirkusfolka var slitne og det hele var bare, nei.

Anonymkode: d66ba...975

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de har med dyr, er det dyreplageri.

Anonymkode: bdf0e...bb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...