Gå til innhold

Vegetarmat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Du vil ned i vekt,men ønsker ikke vegansk noe som da betyr at du ønsker å bruke meieriprodukter og det er nok en større synder på overvekt enn kjøtt. Og bare til info er en del av kjøtterstatningene veganske.

Anonymkode: 9f53e...b86

Var voldsomt da! Jeg mente bare at tipsene i tråden ikke trenger være vegansk. At man ikke trenger ta hensyn til det. Spiller ingen rolle at et produkt som smaker godt skulle vise seg å være vegansk. 

Og jeg mener bare at vegetarmat ofte inneholder mye grønnsaker som inneholder mindre kvcal enn kjøtt. Så når jeg valgte veggisburger istedet for rødt kjøtt burger så blir det både sunnere og mindre kcal. 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes oumph produktene er gode, pulled Oumph i sliderbrød med italiensk salat, crispysalat og tomat er enkelt og godt. Oumph er godt i wraps også. Ellers er veggiskjøttbollene fra Ikea rimelige og du får mange i en pakke. Jeg pleier å spise disse med hummus, coucous, og ovnsbakte grønnsaker med litt tahinidressing. I salat kan du gjerne ha couscous, pasta, quinoa, linser, bulgurhvete eller en blanding av disse for å gjøre den mer mettende. Soltørket tomat er godt oppi også, gir masse smak og er litt "kjøtt aktig". 

Anonymkode: e1eb8...be3

Takk! 😄

Tahini får man vel kinn på innvandrerbutikker? 

Eller kjøper du ferdig hummus og ferdig dressing? 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! 😄

Tahini får man vel kinn på innvandrerbutikker? 

Eller kjøper du ferdig hummus og ferdig dressing? 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Jeg bor i England, her har vi tahini på større matbutikker, regner med du kan finne å meny kanskje? Men ellers har de det på utenlandske butikker. Lager dressing med et par skjeer tahini, litt sitronsaft, litt vann, salt, pepper, bittelitt hvitløk og litt lønnesirup/vanlig sirup etter smak. Smekkes sammen på to minutter og er veldig godt over salater eller ovnsbakte grønnsaker. Hummus pleier jeg å kjøpe, da det er greit utvalg her i England. Men det er heller ikke vanskelig å lage selv, det er godt med soltørket tomat blandet inn. Eventuelt kan du ha noe krydder osv inni for å gjøre den mer smakfull. 

Anonymkode: e1eb8...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler med mat fra Rema: 

Hjemmelagede supper: blomkålssuppe, hjemmelaget tomatsuppe (lager ulike varianter f.eks med mexicanske smaker, med paprika, med litt melk og masse frisk basilikum osv osv, og med tilbehør som pasta, ostebiter, egg, yoghurt, krutonger), brokkolisuppe, grønnsakssuppe, minestronesuppe, potet og purreløkssuppe,  gulrotsuppe, søtpotetsuppe, grønn ertesuppe, linsesupper. 

Pannekaker 

Grønnsakslasagne, med eller uten røde linser.

Ulike pastaretter: pastasaus med linser, pasta arrabiata, pasta med sitron, pasta med chili, hvitløk og persille, pasta med pepper og parmesan, pasta med ovnsbakte. Rotgrønnsaker og feta, pasta med pesto, tomater, oliven, mozzarella og f.eks sukkererter, pasta med ulike grønnsaker, oliven og olje, etc etc etc 

Taco med bønner 

omelett/eggestand/paier, med grønnsaker og/eller potet. 

Kjøp krydder, tørkede linser, bønner og kikerter samt halloumi på Asiabutikk, så kan du lage diverse indiske curryer med kikerter, linser, potet, løk, blomkål, spinat osv 

Mer thaiinspirerte currier eller supper med kokosmelk og currypaste (fås på Rema) samt kikerter eller linser eller masse grønnsaker

couscoussalat med friske urter, grønnsaker og halloumi pluss hummus, pitabrød og tzatziki

gresk salat 

osv i det uendelige 

Alle de største matbloggerne har godt utvalg vegetariske retter, i tillegg til vegetarbloggerne, det finnes også en rekke gode kokebøker. 

Anonymkode: 6b3d3...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk! 😄

Tahini får man vel kinn på innvandrerbutikker? 

Eller kjøper du ferdig hummus og ferdig dressing? 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Tahini får du tak i på Kiwi, er ikke akkurat så veldig eksotisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å lage hummus uten tahini også. 

Anonymkode: 6b3d3...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Orgasmus skrev:

Tahini får du tak i på Kiwi, er ikke akkurat så veldig eksotisk..

Åja visste ikke det jeg, er jo derfor jeg spør. 

Hvordan ser det ut egentlig? 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Åja visste ikke det jeg, er jo derfor jeg spør. 

Hvordan ser det ut egentlig? 

Anonymkode: 5ef30...ac3

83221-ecae9-product_large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk uten ost noen uker og gikk ned 7 kg på veldig kort tid. Ost er en kaloribomboe, og for min del overspiser jeg måltider der ost er involvert

Jeg tror også du blander god mat med mat som er full av ekstra ost, dressing, fett, sauser osv som er dårlig for deg. Noen er ekstra glad i den type greier og vil ha større problemer med å gå ned i vekt fordi de syntes "normal mat" ikke smaker noe. For eks om de spiser bønner med grønnsaker og litt krydder, så vil de ofte syntes det smaker lite eller ingenting

Men smaksløkene endrer seg etter hva du spiser. Om du dropper å spise mye av den feite og sukrete maten du spiser nå, så vil grønnsaker osv smake mer og bedre, og det vil få deg til å føle deg bedre etter et måltid. 

En annen feil er å kjøpe ferdigmat. Om du vil ned i vekt må du lage dine egne middager, ikke kjøpte ferdigburgere og ferdighummus. Det er mindre næring i de produktene, og de har ofte mer kalorier enn i det du lager selv. 

Dette gjelder vegetar og kjøttmat. 

Anonymkode: 07c23...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en del vegetarisk i hverdagen, fordi jeg synes det er godt og fordi jeg ble vant til det da jeg som student ble sjokkert av prisen på kjøtt.

Et par ganger i året drar jeg innom en innvandrerbutikk og fyller opp lagrene med linser (røde og grønne), kikerter, brun ris, saltredusert soyasaus og krydder (karri, chilli, paprika, spiskummen og andre jeg bruker mye av). I tillegg har jeg gode lager av hermetiske bønner og tomat fra vanlig butikk, og jeg har alltid hvitløk, løk, eddik og buljong. Grønnsaker og slikt kommer i tillegg, dette kjøper jeg når jeg trenger det på nærbutikken.

Med dette er det lett å lage vegetarisk mat.

-Til taco lager jeg linserøre, da steker jeg løk og hvitløk og tilsetter tacokrydder (hjemmelaget), røde linser, vann og buljong. Dette får koke i litt over en halv time til linsene er møre og alt vannet er borte (jeg tar av lokket om jeg har bommet på mengden).

- I salat har jeg kikerter eller hvite bønner, hermetiske om jeg ikke har planlagt. Jeg lager ofte en enkel dressing av sennep, eddik og olivenolje, det løfter salaten. Hvis jeg har pasta i salaten eller brød til blir det et helt måltid. Litt revet ost, soltørkede tomater, oliven eller avocado hever salaten enda mer.

- Min vanlige pastasaus består av løk og hvitløk frest i olje, en boks tomat, en boks bønner og litt oregano. Veldig enkelt og godt.

- Hummus kan fryses. Da kan du lage store porsjoner og fryse ned i passe mengder.

- Falafel og linsekaker kan også fryses. Hvis du setter av en dag til å lage store porsjoner har du enkle middager i fryseren mye billigere enn ferdigkjøpte ting.

- Linsegryte er veldig enkelt. Det er omtrent som tacorøre, men med andre krydder og servert med ris.

- Chili sin carne, masse oppskrifter på nett.

- Lasagne fungerer bra uten kjøtt. Du kan bruke bønner om du vil ha ekstra protein. Du bør også prøve spinat i lasagne.

Anonymkode: 744a8...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror også du blander god mat med mat som er full av ekstra ost, dressing, fett, sauser osv som er dårlig for deg. Noen er ekstra glad i den type greier og vil ha større problemer med å gå ned i vekt fordi de syntes "normal mat" ikke smaker noe. For eks om de spiser bønner med grønnsaker og litt krydder, så vil de ofte syntes det smaker lite eller ingenting

Men smaksløkene endrer seg etter hva du spiser. Om du dropper å spise mye av den feite og sukrete maten du spiser nå, så vil grønnsaker osv smake mer og bedre, og det vil få deg til å føle deg bedre etter et måltid. 

Anonymkode: 07c23...798

Mennesker trenger fett for å bli mette. Når det er sagt, så behøver jo ikke fettet kun å komme fra ost. Nøtter, frø og oljer er sunt og metter godt. 

Anonymkode: 1aefd...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mennesker trenger fett for å bli mette. Når det er sagt, så behøver jo ikke fettet kun å komme fra ost. Nøtter, frø og oljer er sunt og metter godt. 

Anonymkode: 1aefd...4eb

Les innlegget mitt igjen. Hvor skriver jeg at man ikke trenger eller ikke burde spise fett?

Anonymkode: 07c23...798

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk uten ost noen uker og gikk ned 7 kg på veldig kort tid. Ost er en kaloribomboe, og for min del overspiser jeg måltider der ost er involvert

Jeg tror også du blander god mat med mat som er full av ekstra ost, dressing, fett, sauser osv som er dårlig for deg. Noen er ekstra glad i den type greier og vil ha større problemer med å gå ned i vekt fordi de syntes "normal mat" ikke smaker noe. For eks om de spiser bønner med grønnsaker og litt krydder, så vil de ofte syntes det smaker lite eller ingenting

Men smaksløkene endrer seg etter hva du spiser. Om du dropper å spise mye av den feite og sukrete maten du spiser nå, så vil grønnsaker osv smake mer og bedre, og det vil få deg til å føle deg bedre etter et måltid. 

En annen feil er å kjøpe ferdigmat. Om du vil ned i vekt må du lage dine egne middager, ikke kjøpte ferdigburgere og ferdighummus. Det er mindre næring i de produktene, og de har ofte mer kalorier enn i det du lager selv. 

Dette gjelder vegetar og kjøttmat. 

Anonymkode: 07c23...798

Men herregud hvor leser du noe om hva jeg spiser i hverdagen? 

Dette handlet hovedsakelig om vegetarmat. 

Anonymkode: 5ef30...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les innlegget mitt igjen. Hvor skriver jeg at man ikke trenger eller ikke burde spise fett?

Anonymkode: 07c23...798

 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mat som er full av (...) fett (...) er dårlig for deg.

Om du dropper å spise mye av den feite (...) maten du spiser nå (...) og det vil få deg til å føle deg bedre etter et måltid. 

 

Anonymkode: 07c23...798

 

Anonymkode: 1aefd...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var voldsomt da! Jeg mente bare at tipsene i tråden ikke trenger være vegansk. At man ikke trenger ta hensyn til det. Spiller ingen rolle at et produkt som smaker godt skulle vise seg å være vegansk. 

Og jeg mener bare at vegetarmat ofte inneholder mye grønnsaker som inneholder mindre kvcal enn kjøtt. Så når jeg valgte veggisburger istedet for rødt kjøtt burger så blir det både sunnere og mindre kcal. 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Du skrev ønsker ikke vegansk. Og kjøper man erstatningsprodukter er det ikke store forskjeller på kalorier vs kjøtt. Kalorier ligger som sagt i meieriprodukter

Anonymkode: 9f53e...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skrev ønsker ikke vegansk. Og kjøper man erstatningsprodukter er det ikke store forskjeller på kalorier vs kjøtt. Kalorier ligger som sagt i meieriprodukter

Anonymkode: 9f53e...b86

Ja, det var lit misvisende, mente mer det som sto i HI. Altså, jeg ønsker tips til vegetar måltider og produkter som er gode å spise. Ikke at meieriprodukter er forferdelig. 

Ellers er det kommet mye gode tips fra mange! Tusen takk. Ble skikkelig inspirert. Tar en tur på innvandrerbutikken en dag og handler! 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...