Gå til innhold

Vegetarmat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg ønsker å innføre litt mer vegetarmåltider hjemme. Både for å spise mindre kjøtt sånn generelt og fordi vegetaralternativene ofte inneholder mindre kcal, og jeg ønsker å gå ned i vekt. Det er mye innen matverden jeg ikke er kjent med og jeg trenger litt flere middagsalternativer. Jeg har ikke noe ønske om å bli veganer eller vegetarianer på heltid. Og jeg har heller ikke tenkt å kjøre helt vegansk. Har prøvd div vegansk pålegg som smakte fryktelig og jeg er for glad i egg og ost. 

Det jeg lurer på er om noen har tips til gode vegetaralternativer, som faktisk smaker godt, på vanlig matbutikk? 

Jeg har ingen problemer med å handle på type butikker som Asiamat osv, men det er for langt unna til at det blir en butikk jeg bruker i hverdagen. 

Så tips til mat man kan få på joker, rema, kiwi eller extra som smaker godt og som ikke smaker  en kjip erstatning for kjøtt?

Jeg syns foreksempel falafel er godt og så kjøpte jeg soppburger på extra som var god. Og hummus liker jeg, men kjøpte en ferdig som var litt kjip. 

Og så lurer jeg på salater. Hva putter dere vegetarianere oppi salaten for å spice den litt opp? Salat for oss er sånn typisk mais, ananas, hjertesalat, paprika, agurk opplegg. 

Håper det er noen veggiser def ute som har tips! 

 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du finner noe i denne tråden. Det er en veganertråd da: 

 

Anonymkode: ba714...1da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den siste uken begynt med litt vegetarmat. Kan anbefale Hoff sine produkter. Burgerne er veldig gode. Ellers har jeg laget litt gryteretter og taco, har da byttet ut kjøtt med bønner.

Anonymkode: 88c4d...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett vegetarisk, men med litt fisk og kjøtt innimellom. Jeg bruker aldri erstatningsprodukter. Mulig jeg hadde gjort det hvis jeg var veganer, men for oss som spiser alt er det helt unødvendig. Jeg lager det jeg har lyst på til middag uten å tenke på at det skal være kjøttfritt, det ender bare ofte opp med å bli det. 

 

Anonymkode: 6b3d3...3e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd selv, men du kan jo prøve:https://www.rema.no/nyheter/rema-1000-lanserer-meatish-et-alternativ-til-kjott/ Ellers spiser jeg nesten ukentlig vegetarpølsene og hamburgerne på Kiwi, husker ikke merket, men finns i frysedisken og kjøleskapet. De har også soyafarse som jeg bruker som kjøtterstatning til taco og pizza. Og grønnsaksboller til f.eks. spagetti. Meny har også blant annet deilige rødbettburgere, men mye billigere å lage selv. Utrolig flott at du vil spise mer vegetar mat, det setter både dyrene og miljøet pris på! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser stort sett vegetarisk, men med litt fisk og kjøtt innimellom. Jeg bruker aldri erstatningsprodukter. Mulig jeg hadde gjort det hvis jeg var veganer, men for oss som spiser alt er det helt unødvendig. Jeg lager det jeg har lyst på til middag uten å tenke på at det skal være kjøttfritt, det ender bare ofte opp med å bli det. 

 

Anonymkode: 6b3d3...3e0

Javel. Har du lyst til å dele tips da? 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Diamond99 skrev:

Har ikke prøvd selv, men du kan jo prøve:https://www.rema.no/nyheter/rema-1000-lanserer-meatish-et-alternativ-til-kjott/ Ellers spiser jeg nesten ukentlig vegetarpølsene og hamburgerne på Kiwi, husker ikke merket, men finns i frysedisken og kjøleskapet. De har også soyafarse som jeg bruker som kjøtterstatning til taco og pizza. Og grønnsaksboller til f.eks. spagetti. Meny har også blant annet deilige rødbettburgere, men mye billigere å lage selv. Utrolig flott at du vil spise mer vegetar mat, det setter både dyrene og miljøet pris på! :)

 

 

Takk for svar 😊

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har den siste uken begynt med litt vegetarmat. Kan anbefale Hoff sine produkter. Burgerne er veldig gode. Ellers har jeg laget litt gryteretter og taco, har da byttet ut kjøtt med bønner.

Anonymkode: 88c4d...25b

Takk til deg også. 

Skal prøves ut de tipsene alle har kommet med 😄

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange retter du kan erstatte kjøttet med mer grønnsaker, linser, bønner, kikerter osv. Mange gode oppskrifter å hente på Internett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare vegansk, men: I salater kan jeg feks bruke pasta, soltørkede tomater, pinjekjerner, ristede kikerter eller vanlige kikerter, fetaost osv.. :) Du kan evt prøve halloumi.

Anonymkode: 88aa4...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke bare vegansk, men: I salater kan jeg feks bruke pasta, soltørkede tomater, pinjekjerner, ristede kikerter eller vanlige kikerter, fetaost osv.. :) Du kan evt prøve halloumi.

Anonymkode: 88aa4...91e

Hva er halloumi? :) Jeg er ikke ute etter vegansk, takk 😊

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thai mat kan man lett lage vegetarisk, curry, stekt ris osv. Samme med indisk. Ellers chilli sin carne, grønnsakgratenger. I salater tar jeg gjerne stekt løk o squash, bønner, avocado, kikerter. 

Anonymkode: ced7e...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser/bønner på boks får du på de fleste vanlige matbutikker, er mettende, billigere enn vegetarisk "kjøttdeig" og lignende erstatningsprodukter, og har færre kalorier enn kjøtt. Funker bra i gryteretter og taco som nevnt over her, eller i pastasaus (se f.eks. https://trinesmatblogg.no/recipe/vegetarisk-pasta-bolognese-med-rode-linser/). Ellers så liker jeg å fokusere på retter som tilfeldigvis er vegetariske, enn å tenke en klassisk kjøttrett der du må erstatte kjøttet med noe. Pai er en favoritt her (fyll med eggestand, ost, og det du måtte ha/liker av grønnsaker), wokede grønnsaker med stekt tofu, ris/nudler og f.eks. peanøttsaus, tex-mex i mange varianter, og gryter a la denne: https://greenbonanza.com/2014/08/29/linsegryte-med-kokosmelk-koriander-ingefaer/.

Halloumi som nevnt over her er en ost fra middelhavet som kan grilles eller stekes i panne, nydelig om sommeren. Ellers må jeg si at avrente kikerter rista i ovnen med litt olje, salt og krydder etter smak er nydelig både som snacks, og en proteinrik salattopping osv. 

Anonymkode: 5d23a...385

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, pai!! Det kan jeg få hele familien med på 😊😊

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg ønsker å innføre litt mer vegetarmåltider hjemme. Både for å spise mindre kjøtt sånn generelt og fordi vegetaralternativene ofte inneholder mindre kcal, og jeg ønsker å gå ned i vekt. Det er mye innen matverden jeg ikke er kjent med og jeg trenger litt flere middagsalternativer. Jeg har ikke noe ønske om å bli veganer eller vegetarianer på heltid. Og jeg har heller ikke tenkt å kjøre helt vegansk. Har prøvd div vegansk pålegg som smakte fryktelig og jeg er for glad i egg og ost. 

Det jeg lurer på er om noen har tips til gode vegetaralternativer, som faktisk smaker godt, på vanlig matbutikk? 

Jeg har ingen problemer med å handle på type butikker som Asiamat osv, men det er for langt unna til at det blir en butikk jeg bruker i hverdagen. 

Så tips til mat man kan få på joker, rema, kiwi eller extra som smaker godt og som ikke smaker  en kjip erstatning for kjøtt?

Jeg syns foreksempel falafel er godt og så kjøpte jeg soppburger på extra som var god. Og hummus liker jeg, men kjøpte en ferdig som var litt kjip. 

Og så lurer jeg på salater. Hva putter dere vegetarianere oppi salaten for å spice den litt opp? Salat for oss er sånn typisk mais, ananas, hjertesalat, paprika, agurk opplegg. 

Håper det er noen veggiser def ute som har tips! 

 

Anonymkode: 5ef30...ac3

 

Du vil ned i vekt,men ønsker ikke vegansk noe som da betyr at du ønsker å bruke meieriprodukter og det er nok en større synder på overvekt enn kjøtt. Og bare til info er en del av kjøtterstatningene veganske.

Anonymkode: 9f53e...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forespørsler blir ofte så selektive. Du ønsker ikke å bli vegetarianer/veganer, men du ønsker likevel bare svar fra vegetarianere/veganere? Hvorfor ikke fra folk som har innført de endringene som du vurderer å innføre? Skal du ned i vekt, bør du ikke ta det for gitt at vegetarmat inneholder færre kalorier (det finnes tjukke veganere også). Det er ingen mat som er forbeholdt vegetarianere og veganere, det er motsatt - vegetarianere kutter ut kjøtt, veganere alt av animalske produkter - alle kan kjøpe bønner og linser og frø og grønnsaker, og det får du i vanlige butikker. "Vegetaralternativer" ER kjipe erstatninger for kjøtt. Hva DU synes smaker godt, kan ikke noen andre vite, heller ikke du før du har prøvd.

Anonymkode: ee5b1...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er vegetarianer, men har aldri prøvd noen av ferdigproduktene som selges i butikker så de kan jeg ikke anbefale. Jeg spiser egentlig bare forskjellige grønnsaker, bønner, linser, nøtter og frø, så synes jeg spiser helt vanlig mat. F.eks. lager lasagne med linser fremfor kjøttdeig. Ofte tykke og deilige supper. Wok. Fylte pannekaker. Gratenger. Tenker liksom ikke noe over at det skal være noe spesielt vegetar-alternativ om du skjønner, bare lager vanlig mat uten å ha i kjøtt/fisk. Tar utgangspunkt i det jeg har i kjøleskapet eller de grønnsakene i butikken som frister mest. 

Anonymkode: 1aefd...4eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forespørsler blir ofte så selektive. Du ønsker ikke å bli vegetarianer/veganer, men du ønsker likevel bare svar fra vegetarianere/veganere? Hvorfor ikke fra folk som har innført de endringene som du vurderer å innføre? Skal du ned i vekt, bør du ikke ta det for gitt at vegetarmat inneholder færre kalorier (det finnes tjukke veganere også). Det er ingen mat som er forbeholdt vegetarianere og veganere, det er motsatt - vegetarianere kutter ut kjøtt, veganere alt av animalske produkter - alle kan kjøpe bønner og linser og frø og grønnsaker, og det får du i vanlige butikker. "Vegetaralternativer" ER kjipe erstatninger for kjøtt. Hva DU synes smaker godt, kan ikke noen andre vite, heller ikke du før du har prøvd.

Anonymkode: ee5b1...6a8

Oi du misforsto mye av poenget i tråden. Nei jeg mener ikke at jeg skal ha kjøtterstatning, men om det finnes vegetarprodukter i butikken som smaker godt. Jeg har laget vegetar burgere fra bunnen av osv, uten at det var meningen det skulle smake kjøtt, bare at det tar gjerne litt lenger tid. I hverdagen blir det kjappe løsninger pga tid. 

Jeg har ikke sagt noe om at jeg kun ønsker svar fra noen, men tenkte jo at spørsmålet først og fremst retter seg til mennesker som har valgt å ikke spise kjøtt. Alle er da fritt fram å svare. 

Og jo man kan komme med tips om ting som smaker godt til andre, jo! Jeg ber jo om tips så går jo ikke å saksøker noen om jeg ikke likte det som ble anbefalt. 

Og jeg vet godt at det ikke nødve digvis blir mindre kcal, jeg skrev OFTE. 

Fælt så mye dritt det kan komme ut av hvilket som helst tema på kvinneguiden. Dårlig dag? 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi du misforsto mye av poenget i tråden. Nei jeg mener ikke at jeg skal ha kjøtterstatning, men om det finnes vegetarprodukter i butikken som smaker godt. Jeg har laget vegetar burgere fra bunnen av osv, uten at det var meningen det skulle smake kjøtt, bare at det tar gjerne litt lenger tid. I hverdagen blir det kjappe løsninger pga tid. 

Jeg har ikke sagt noe om at jeg kun ønsker svar fra noen, men tenkte jo at spørsmålet først og fremst retter seg til mennesker som har valgt å ikke spise kjøtt. Alle er da fritt fram å svare. 

Og jo man kan komme med tips om ting som smaker godt til andre, jo! Jeg ber jo om tips så går jo ikke å saksøker noen om jeg ikke likte det som ble anbefalt. 

Og jeg vet godt at det ikke nødve digvis blir mindre kcal, jeg skrev OFTE. 

Fælt så mye dritt det kan komme ut av hvilket som helst tema på kvinneguiden. Dårlig dag? 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Skrev jo veldig mye der 😅

Og fatter heller ikke hvor det står at jeg kun ønsker svar fra vegetarianere eller veganere.  Jeg ser at jeg skrev et direkte spørsmål til vegetarianere på slutten der, men folk fatter da vel at alle som har tips kan svare. De som ikke har stått opp på feil fot i alle fall. 

 

Anonymkode: 5ef30...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes oumph produktene er gode, pulled Oumph i sliderbrød med italiensk salat, crispysalat og tomat er enkelt og godt. Oumph er godt i wraps også. Ellers er veggiskjøttbollene fra Ikea rimelige og du får mange i en pakke. Jeg pleier å spise disse med hummus, coucous, og ovnsbakte grønnsaker med litt tahinidressing. I salat kan du gjerne ha couscous, pasta, quinoa, linser, bulgurhvete eller en blanding av disse for å gjøre den mer mettende. Soltørket tomat er godt oppi også, gir masse smak og er litt "kjøtt aktig". 

Anonymkode: e1eb8...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...