Gå til innhold

Forstuet tommel, er det noe legen kan gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarte å forstue tommelen av alle ting, på flyplassen her om dagen. Det gjør utrolig vondt, selv nesten 1 uke etter det skjedde. Sliter med å løfte ting og kle på meg bl.a. Men vet ikke om jeg bare må vente på at det går over av seg selv, eller er det noe å dra til legen for? Tviler på at den er brukket, da hadde jeg vel ikke klart å røre den i det hele tatt. 

Anonymkode: 04f37...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring med forstuet eller brukket tommel, men har hatt noen beinbrudd oppigjennom. Jeg tror ikke du kan avgjøre selv om det er forstuelse eller brudd, om ikke måten skaden skjedde på utelukker brudd. Så det er mulig at du bør få tatt et røntgenbilde.

En forstuelse gjør vondt lenge, så smertenivået gir egentlig ikke noen indikasjon på det ene eller det andre.

Anonymkode: 782b3...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tommelen er det noen små bein, og man klarer å bruke tommelen selv om de er brukket. Det gjør bare vondt, og fortsetter å gjøre vondt i månedsvis om det ikke får gro i fred. En lege kan derfor henvise deg til røntgen, så man finner ut om det er brudd eller forstuelse.

Du bør også få hjelp av en sykepleier eller bandasjist til å lære hvordan du bør teipe/bandasjere tommelen. Uavhengig av om det er brudd eller forstuing trenger den å være i ro. Tomler brukes hele tiden uten at man tenker over det, så du vil spare deg selv for mye smerte og tid om du klarer å stive den av riktig. 

Anonymkode: 25737...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være brudd ja. Jeg fikk brudd i en finger engang, fikk likevel til å bruke den. 

Anonymkode: ab0f4...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstuet tommel en gang jeg også -tok flere måneder før jeg ikke hadde vondt i den. Om mulig, prøv å avlast den med å teipe den opp litt sammen mot resten av hånda.

Anonymkode: 1da69...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...