Gå til innhold

sovetablett, tolvon!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei..

Om feit eller ikke av medisin så... For de som får økt matlyst e ikke det så lett å kontrollere (vet ikke selv, men kan tenke meg det)

har brukt ulike medisinere opp gjennom årene pga sykdom. Ene hjertemedisinen eg gikk på gikk eg fort opp i vekt. Og pga kvalme spiste eg mindre. Vekten var for det meste vann (forsvant fort når sluttet). selv om det var vann, vekt e vekt..

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Benedikte_*
Skrevet
fått sovetablett av legen min. den heter tolvon.

venninnen min sier jeg ikke burde ta den fordi jeg blir feit av den.

har noen noen erfaring med vektøkning av tolvon?

Jeg er en jente på 16 år som har gått på tolvon nå i ca 6 mnd. Jeg tar 20 mg om kvelden som skal hjelpe meg og sove, samt hjelpe mot deprisjon. Har selv merket at jeg har gått i vekt, ca 6 kg men jeg mener at det er verdt det. Kan jo alltids slanke meg når jeg slutter på dem :)

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

Informasjon om legemidler, derunder bivirkninger kan man finne på Felleskatalogens pasientutgave, som man finner her:

Felleskatalogen - Pasientutgave

Bolledeig (mod)

Endret av Bolledeig
Gjest Fysiologi
Skrevet

Du blir ikke fet av den dose som skal brukes til søvn. Tolvon er egentlig et antidepressivum, men det virker også avslappende og gir søvnighet. Vanligvis tas bare 10-30 mg om kvelden, når det brukes til slikt formål.

Det er en veldig liten dose.

Det er heller ikke riktig at Tolvon i større doser er "fetende". Forskjellen består i at man blir roligere av tablettene. Da forbrenner man da også mindre. Spiser man mer, så kan det slå ut. Saken da er å bli mer fysisk aktiv - går man en tur av og til så hjelper det på både vekt og psyke.

Alt jeg skriver her kan finnes på nett eller i medisinhåndbøker/på legesider.

Gjest Fysiologi
Skrevet
Jo, man kan bli feit av å ta medisin:

Link

Så man kan man faktisk legge på seg av medisin uten å endre på matintaket. Jeg har selv prøvd ut diverse medisiner for en tid tilbake på grunn av søvnvansker, og jeg la på meg av tolvon. Og i mitt tilfelle var det nok på grunn av en form for økt appetitt/endring av sinnstemning. Dvs. jeg hadde en så sterk trang til å småspise at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg. Det handlet ikke om selvdisiplin (noe jeg følte at du antydet, lillesky), rett og slett fordi medisinene gjorde meg likegyldig til alt. Jeg spiste til jeg ble kvalm, og så spiste jeg enda mer. Så det handlet rett og slett om en sykelig trang til å spise. Og jeg har aldri egentlig vært særlig glad i mat engang... Kiloene mine forsvant da jeg sluttet med medisinen.

Ingen reagerer helt likt på tolvon (eller andre medisiner), fordi alle er forskjellig i utgangspunktet. Og det som kan være vidundermedisin for noen, kan føre til problemer for noen. Men man merker jo om man får bivirkninger, og isåfall blir det jo å slutte igjen. Og eventuelt prøve noe annet. Om ikke den positive virkningen er mer verdt enn den negative, selvfølgelig. Og det å høre på venninneprat og dermed la være å ta en medisin, vil jeg si er litt dumt. Men det er jo uansett lurt å være obs på mulige bivirkninger, slik at man legger merke til dem om de kommer.

Som jeg skrev lengre opp: Det er ikke medisinen man legger på seg av, det er den endrede sinnsstemningen. Grunnen til dette er fysiologisk - at en kropp som er roligere forbrenner mindre drivstoff. Helt enkelt.

Man bør ikke stole på tabletter alene, men gå en tur av og til, og være aktiv ellers. Det er gavnlig for søvn, nerver og kropp.

Skrevet

Jeg har tidligere brukt Tolvon i ulike doser pga søvnproblem+depresjon.

Etter at jeg ble frisk(Jippi:)) for 6 år siden fortsatte jeg å bruke pillene som sovepiller.

Jeg brukte 30mg da jeg var på det verste (+ annen antidepressiva) og da jeg var frisk tok jeg mindre og mindre, nede på 7,5 mg. (Jobbet skift og trengte sovepiller for å sovne tidlig på kvelden)

Gikk ikke opp i vekt.

Har derimot fått en ELENDIG korttidshukommelse, må være all medisinen jeg fikk....

• 7 måneder senere...
Gjest tolvon som er utgått på dato?
Skrevet

er det farlig å ta Tolvon som er gått ut på dato? eller minker effekten?

-Cato A.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Var jeg som svarte i den "gamle" delen av tråden om det med 20 kilos vektoppgang. Desverre var det ikke usansyling for mitt vedkommende. Har alltid vært tynn som en strek. I en priode så skulle jeg altså gå på Tolvon - veldig mange år siden nå da. Men joda 20 kilo la jeg på meg... klarte fint å spise alt jeg så. Ble så deprimert at jeg sluttet å ta de.... de virket mot sin virkning hos meg.

Ikke var det vann heller - måtte virkelig trene de av meg. Men etter at jeg gikk nedigjen i vekt så har kroppen min vært slank og normal i alle de år. Så Tolvon kommer jeg aldri mere til å ta.

Ja jeg fikk også den mumi greia noen sa... at jeg var våken men klarte ikke å røre meg. ALdri vært så redd i hele mitt liv. Klarte ikke å snakke.... Mamma så redselen i øynene mine og ble livredd.

Vet at de nå brukes som sovemedisin og man legger nok ikke på seg i sånne mengder ved den bruken. Men jeg hadde nok valgt andre medisiner for å få sove selv om jeg skulle ha bruk for det engang. F.eks. Vallergan som er helt ufarlig.

• 1 måned senere...
Skrevet

har nettopp begynnt på tolvon selv, min 3 kveld nå, fikk beskjed om å ta 2 piller hver kveld som blir 20 mg. første natta gikk fint, sovnet men våknet mye i løpet av natta, men var helt tung i kroppen, klarte nesten ikke snu meg, dagen derpå var jeg fjern og tung i kroppen, ville bare sove hele dagen.

har vert slakk i hele dag og, men har noen oppegående timer plutselig.

har og merket matlysten har stiget på, i tillegg går jeg på reductil som skal minske matlyst.

blir ganske nervøs når jeg leser at personer har fått den mumi greia.. at man ikke kan røre seg el snakke, og jeg har /sliter ennå med litt døds angst.

• 1 år senere...
Skrevet

Tolvon ER vektøkrnde. Har prøvd det selv, og fikk et kjjempestort søtsug!!! Advarsel!!!

Skrevet

Jeg fikk også disse, de er geniale. Får ikke "hangoveren" som av innsovningstabletter og i tillegg er de billigere. Minuset er at kvelden må planlegges siden de må tas såpass tidlig. Men det er verdt det, når man tenker på hvor lett tilvennet man blir av innsovningspiller (har tatt hverken tolvon eller innsovningspiller daglig, toppen et par ganger i uka, men merker godt forskjellen når det gjelder tilvenning)

Du vil ikke bli feit av dette for du tar en veldig liten dose i forhold til hva som er vanlig når de brukes som antidepressiva.

det mange glemmer er at virkninger og bivirkninger varierer veldig fra person til person, derfor er det dumt å generalisere. men stort sett er vanlig legemedisin produsert av molekyler som det er tukler med og som kroppen vår dermed ikke kjenner igjen. derav alle bivirkningene...

• 1 måned senere...
Gjest Anonymicum
Skrevet

Har selv begynt på 10 mg for søvnproblem. Det jeg er interessert i å vite er hvor mange på slik lav dose som går opp i vekt.

Så vennligst skriv antall milligram og merkede bivirkninger. Gjerne også om de fungerer som de skal.

Meg:

Dose: 10 mg.

Bivirkninger: Sløv dagen etter. Noe jeg kaller "deilig avslappet", andre vil kanskje kalle det litt "trøtt og fjern".

Effekt: Sover som en stein en time etter de er tatt.

Det som folk har skrevet tidligere om "mumifisering", at man er våken og ikke kan bevege seg, er ikke noe å være redd for. Det er et normalt fenomen og kalles søvn paralyse, hodet ditt våkner rett og slett før kroppen, det er ikke farlig og kroppen våkner etter hvert den også. Søvn paralyse kan forekomme uten medisin også. Men om det skjer ofte etter man er begynt på Tolvon, noe jeg tviler på, så er det kanskje en ide og skifte medisin.

Det at man legger på seg trenger heller ikke skyldes økt kalori inntak eller endret livsstil. Medisinen kan endre hormonbalansen, slik at man rett og slett legger mer på seg, selv om man for eksempel spiser mindre. Visst det skjer med meg så skifter jeg til en av de allergimedisinene i stedet (atarax eller vallergan).

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Anonymicum
Skrevet

Hallo igjenn, var jeg som skrev innlegget over. Det har nå gått 2-3 uker, merker ingen spesielle bivirkninger. Effekten tok av litt etter tredje dagen, men funker fint fremdeles. Tar mellom 10 og 30 mg. Ikke sløv dagen etter på heller.

Har gått opp 5 kg, men så har jeg også prøvd og gå opp i vekt, jeg spiser med vilje ca 4000kcl for dagen. (Som er det nesten det dobbelte av hva kroppen forbrenner)

Er gutt, trener og vil bli stor og sterk. :)

Det er grunnen til at jeg spiser så mye, viss noen lurte fælt.

Det er derfor ikke godt å si om det er medisinen, det store matinntaket eller kombinasjon som har skapt vektøkningen.

AnonymBruker
Skrevet

Og for de som ikke tørr å ta sovemedisinen sin, anbefaler jeg naturmedisin. Valerina Forte. Funker! Har hatt zopiclone, men vil ikke bruke det over lengre perioder. Har også fått Tolvon, men prøvde det en gang, og våknet opp dagen etterpå som et nervevrak. Skalv noe enormt, skikkelig hangover. Så da prøver man ikke det igjen.

• 1 måned senere...
Gjest Anonymicum
Skrevet

Ok, meg igjen. Jeg skrev et par innlegg over her.

Greit at jeg er på bulk og spiser mye, men fettet kom litt magisk fort. 10 kg på omtrent en måned. Ganske sykt, jeg spiste som sagt en del mer enn det kroppen trenger (ble liggende på 3000 - 3500 kcl) for å holde stabil vekt.

Nå er jeg over på Atarax. Litt svakere. Men funker fint. Vekten er også stabil.

SÅ min mening er: Dropp Tolvon, sjansen for vektøkning er for stor for folk flest.

Gjest Anonymicum
Skrevet

Ok, meg igjen. Jeg skrev et par innlegg over her.

Greit at jeg er på bulk og spiser mye, men fettet kom litt magisk fort. 10 kg på omtrent en måned. Ganske sykt, jeg spiste som sagt en del mer enn det kroppen trenger (ble liggende på 3000 - 3500 kcl) for å holde stabil vekt.

Nå er jeg over på Atarax. Litt svakere. Men funker fint. Vekten er også stabil.

SÅ min mening er: Dropp Tolvon, sjansen for vektøkning er for stor for folk flest.

Vel, var vel kanskje nesten to måneder når jeg tenker meg om. Uansett, spiser like mye nå, men går mye saktere opp i vekt. Ca 1- 1.5 kg i måneden, og ikke 5 kg som på Tolvon.

Skrevet

Jeg gikk på tolvon, 30 mg hver kveld, og la på meg 14 kilo på to uker. Er så glad for at jeg la merke til at jeg så litt større ut, og prøvde å veie meg, hvis ikke hadde jeg bare fortsatt på tablettene. Jeg hadde ikke merket noe særlig søtsug, eller at jeg spiste noe særlig mer, men det må jeg jo ha gjort.

Jeg tok av meg 10 kilo på ca en måned etter at jeg sluttet på dem.

Aldri mer, sier jeg bare!

• 2 måneder senere...
Gjest Karoline
Skrevet

Jeg fikk utskrevet Tolvon som sovemedisin/mot angst. Tolvon er også antidepressiva og beroligende. Da jeg fikk utskrevet Tolvon var jeg innlagt på sykehus grunnet suicidalitet/depresjon, jeg valgte å stole på de som arbeidet på sykehuset, og sa meg villig til å ta omtrent 30 mg Tolvon hver kveld. Dette er det dummeste jeg har gjort. Jeg tåler medisiner godt, og pleier få lite/ingen bivirkninger av alt jeg noen sinne har tatt. Som er en del forskjellige antidepressiva etter hvert. Av tolvon opplevde jeg ekstrem appetittøking - jeg ble liggende våken av ren sult og gikk opp omtrent 15 kg på 2 måneder, uavhengig av hvor mye jeg spiste. Jeg kunne sulte meg i opp til 2 uker om gangen og likevel legge på meg i denne perioden. Jeg våknet også av leddsmerter og verket i kroppen. I tillegg opplevde jeg at tolvonen hang så igjen dagen etterpå at det var umulig å være i aktivitet, jeg var ufattelig trøtt og døsig HELE tiden. Problemet for meg var også at selv om jeg fikk sove, så ble jeg så vandt til trettheten etter hvert - jeg sov etter noen uker like dårlig som før, fordi jeg brukte hele dagen på å tvinge meg til å være våken, og det var da vanskelig å snu om kvelden. Jeg opplevde også at søvnen jeg faktisk fikk var utrolig brokket og med enorm drømmeaktivitet. Dette var aldri et problem før tolvon. For meg har Tolvon ødelagt MYE av bedringsprosessen og gjort at jeg har utviklet spiseforstyrrelser i tillegg til mine andre problemer. Selvfølgelig vil forskjellige mennesker oppleve tolvon forskjellig, men jeg har hørt mye negativt av andre i tillegg til mine egne erfaringer. Nå har jeg ikke tatt tolvon på 3 uker og jeg føler meg MYE bedre. Har mye mer energi, sover faktisk bedre, har blitt kvitt mange bivirkninger som brennende følelse i kroppen, smerte i ledd og kropp og svimmelhet. Jeg syns du burde be legen din om et alternativt sovemiddel, det finnes for eksempel medisiner som kun inneholder kroppens naturlige søvnhormon, melatonin, men som ikke har så mye bivirkninger som tolvon.

Skrevet

Jeg tar vallergan når det er krise, det fungerer kjempebra :) 10mg så sover jeg etter en time.

En ting som også hjelper kjempebra er sovete fra helsekosten! Et tips: Hell så lite vann som mulig over teen, bare akkurat så teen blir dekka av vann, for ellers våkner du etter 10 min og må på do...

• 3 måneder senere...
Skrevet

Du blir ikke fet av den dose som skal brukes til søvn. Tolvon er egentlig et antidepressivum, men det virker også avslappende og gir søvnighet. Vanligvis tas bare 10-30 mg om kvelden, når det brukes til slikt formål.

Det er en veldig liten dose.

Det er heller ikke riktig at Tolvon i større doser er "fetende". Forskjellen består i at man blir roligere av tablettene. Da forbrenner man da også mindre. Spiser man mer, så kan det slå ut. Saken da er å bli mer fysisk aktiv - går man en tur av og til så hjelper det på både vekt og psyke.

Alt jeg skriver her kan finnes på nett eller i medisinhåndbøker/på legesider.

Sorry Mac, men at man ikke blir fet av søvndoser på 10-30mg er helt feil. Jeg brukte de for en del år siden (10mg kveld), og da jeg begynte hadde jeg veid rundt 55 kg i hele tenåringsperioden min. Så begynte jeg på Tolvon... *boom* i løpet av 2-3 mnd hadde jeg lagt på meg over 20 kilo, og da måtte jeg slutte med de. Jeg har stort sett vært småspist tidligere, men med Tolvon spiste jeg store porsjoner og var sulten hele tiden.

Det hjelper vel lite å gå en tur av og til når man inntar mye mer kalorier/karbohydrater enn det man kan forbrenne.

Om det er fysiologisk eller hva du nå sier, og at det ikke ligger i selve tablettene, så spiller vel det liten rolle når det er tablettene som gjør at man får en umettelig apetitt?

Og det er ikke bare sånn at man kan tenke "hm, jeg får la være å spise dette måltidet", eller "jeg får spise litt mindre". Jeg følte i hvert fall at jeg holdt på å gå på veggen hvis jeg ikke fikk tilfredsstilt munchiesene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...