Gjest Dixie i.i Skrevet 4. november 2007 #21 Skrevet 4. november 2007 Hei. Kjæresten min fikk også Tolvon av legen som sovemedisin. Han gikk ikke opp i vekt av de, selv om han ble informert av legen at det var en ganske vanlig bivirkning. Men de er jo en slags "Lykkepiller" om jeg merket tydelig at han ble mer likegyldig til alt. Det hjalp heller ikke på søvnproblemene, så etter nesten 2 mnd så sluttet han med de, og fikk noen andre som så langt ser ut til å funke bedre. Samtidig står han og venter på å få time på ett søvnsenter for en utredning, slik at man kan finne årsaken.
*Svima* Skrevet 4. november 2007 #22 Skrevet 4. november 2007 Jeg gikk ikke opp i vekt av Tolvon i alle fall, men så brukte jeg dem mot søvnproblemer, og fikk dermed mindre doser enn jeg ville fått hvis jeg skulle brukt dem mot depresjon.
roxanne Skrevet 4. november 2007 #23 Skrevet 4. november 2007 Denne tråden ble startet 26.04.2005, kanskje hun eller han som startet tråden kan fortelle om det ble vektøkning.
birgitte242 Skrevet 6. november 2007 #24 Skrevet 6. november 2007 20 kg på en måned høres ekstremt usannsynlig ut. really?? jeg kan helt fint klare 20 kg på en måned - uten tolvon. Så fint for deg at det er ekstremt usannsynlig for din kropp
Quirky Skrevet 11. november 2007 #25 Skrevet 11. november 2007 really?? jeg kan helt fint klare 20 kg på en måned - uten tolvon. Så fint for deg at det er ekstremt usannsynlig for din kropp Rent teoretisk: For å legge på seg 1 kg må man innta 7000 kalorier mer enn man forbrenner. 7000 x 20 = 140000. 140000 kalorier delt på 31 dager = 4516 kalorier. Bare en virkelig godt trent tvangsspiser kan greie 4516 kalorier for mye hver dag, og selv h*n må få problemer med å innta så mye mat hver dag. Tilbake til tema: Jeg har nå prøvd Tolvon selv, og jeg ble ekstremt sulten av å ta den (men ikke sulten nok til å innta 4500 kalrorier for mye).
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #26 Skrevet 11. november 2007 Off topic: Om man legger på seg 20 kg på en måned må jo mye av vekten i så fall være vann. 20 kg på to mnd kan jeg godt forstå. Ikke en gang en sykelig tynn anorektiker som begynner re-ernæring klarer å gå opp 20 much needed kg på en mnd. Nok om det. Tolvon gav meg hang-over, uvirkelighetsfølelse og økt matlyst. La på meg, og slutta. Men jeg blir veldig sulten av alle slags sovepiller, og tror det henger sammen med at jeg er temmelig opptatt av mat/kropp/vekt i utgangspunktet, men blir mindre kritisk når jeg blir "fjern og rar" av tablettene. Eneste som har noen positiv effekt på innsovning og kvalitet av søvn for meg er B-preparater. Men husk på at alle medisiner virker ulikt på folk, så selv om 5 av 10 går opp i vekt f.eks., så er det 5 av 10 som ikke gjør det.
Gjest smotti Skrevet 11. november 2007 #27 Skrevet 11. november 2007 Gammel tråd.. men... Gikk selv på Tolvon en periode, gikk ikke opp i vekt, hadde ikke noe særlig overdreven matlyst, sovnet kjapt på kveldene, men hadde kraftigere drømmer på nettene..
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #28 Skrevet 12. desember 2007 Kombinasjonen Zyban og Fontex er veldig effektiv på depresjoner, og gir normalt vektreduksjon. Dessverre lite brukt i Norge, men er veldokumentert som bedre enn mye annet, og anbefalt i USA på tilfeller der andre antidepressiva ikke virker godt nok. Mot søvnproblemer, er Remeron 15 mg utrolig bra. Dersom du overstiger 15 mg, endrer ofte virkningen seg, slik at det ikke lenger virker som sovemedisin. Det er et antidpressiva, men gir ikke avhengighet og andre problemer som følger med sovemedisiner (for eksempel problemer med korttidshukommelsen).
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #29 Skrevet 12. desember 2007 One-hundred percent of insomnia patients reported improved sleep and 91% either eliminated or reduced sleeping medication use. The American Journal of Medicine, Volume 100, pages 212-216, 1996 Dette er resultatene av en studie utført ved Harvard om effekten av meditasjon på søvnproblemer. Supplert med yoga blir resultatene enda bedre.
Gjest Gjest_Caroline_* Skrevet 8. mai 2008 #30 Skrevet 8. mai 2008 Jeg har fått utskrevet Tolvon nå etter jeg prøvde noen andre mildere 10mg som ikke fungerte, at all. Jeg har tatt Tolvon en gang, men fikk bivirkninger som utrolige ben og stor irritasjon. Tok lang tid før jeg sovnet og hele prosessen fra jeg tok pilla til jeg sovnet var veldig ubehagelig så kvier meg for å prøve på nytt. Jeg sliter med store søvnproblemer, men legen min vil ikke skrive ut noe vanedannende, og det setter jeg pris på. Men er det noen andre som har merket noen like bivirkninger som meg?
Cheeta Skrevet 8. mai 2008 #31 Skrevet 8. mai 2008 Jeg og har prøvd tolvon, men slutta ganske fort med de, ble veldig slapp og sløv dagen etterpå. De er veldig sterke, legen sa jeg kunne ta 1-3, så jeg tok 2 for da tenkte jeg at jeg kunne få sovet ut litt, fikk jammen gjort det...sov i 2 dager.. Brukte de ikke lenge nok til å merke noe på vekta..
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #32 Skrevet 8. mai 2008 Kombinasjonen Zyban og Fontex er veldig effektiv på depresjoner, og gir normalt vektreduksjon. Dessverre lite brukt i Norge, men er veldokumentert som bedre enn mye annet, og anbefalt i USA på tilfeller der andre antidepressiva ikke virker godt nok. Mot søvnproblemer, er Remeron 15 mg utrolig bra. Dersom du overstiger 15 mg, endrer ofte virkningen seg, slik at det ikke lenger virker som sovemedisin. Det er et antidpressiva, men gir ikke avhengighet og andre problemer som følger med sovemedisiner (for eksempel problemer med korttidshukommelsen). Remeron blir du ihvertfall feit av!! Hvorfor i alle dager bruker så mange av dere antidepressiva mot søvnvansker?? Bruk Vallergan. Sovemedisin som ikke er avhengighetsskapende.
Gjest Gjest_Caroline_* Skrevet 8. mai 2008 #33 Skrevet 8. mai 2008 Hvorfor i alle dager bruker så mange av dere antidepressiva mot søvnvansker?? Bruk Vallergan. Sovemedisin som ikke er avhengighetsskapende.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #34 Skrevet 8. mai 2008 Hvorfor i alle dager bruker så mange av dere antidepressiva mot søvnvansker?? Bruk Vallergan. Sovemedisin som ikke er avhengighetsskapende. Jeg brukte Vallergan, de fungerte ikke på meg. Tok opptil 4 stykker, men fortsatt ingen virkning. Har du prøvd Imovane?
Gjest Gjest_Caroline_* Skrevet 8. mai 2008 #35 Skrevet 8. mai 2008 Har du prøvd Imovane? Imovane er avhengighetsdannende, har ei venninne som det gikk dårlig med på Imovane, dessuten nekter legen min å skrive ut det til meg.. Grunnen til at jeg fikk Tolvon var fordi jeg også sliter med depresjon og diverse..
Gjest Gjest_Caroline_* Skrevet 8. mai 2008 #37 Skrevet 8. mai 2008 Sier bare en ting: Vival. Har hørt negative opplevelser om det. Vil ikke at humøret og søvnene min skal være styrt av piller så likte ikke gå opp til 30mg engang.. Føler ikke jeg er gammel nok til det enda :gjeiper:
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 11. august 2008 #38 Skrevet 11. august 2008 Hvorfor i alle dager bruker så mange av dere antidepressiva mot søvnvansker?? Bruk Vallergan. Sovemedisin som ikke er avhengighetsskapende. Jeg brukte Vallergan, de fungerte ikke på meg. Tok opptil 4 stykker, men fortsatt ingen virkning. Du spør om hvorfor vi bruker antidepressiva mot søvnvansker, Vallergan er da heller ikke sovemedisin, men opprinnelig en allergimedisin. Og den funket veldig dårlig for min del, var helt ødelagt dagen etterpå. Min lege er helt imot å gi meg sterk, avhengihetsskapende sovemedisin. Begynte med Vallergan, så Phenergan og nå tolvon, som fungerer veldig greit for meg. Har faktisk ingen bivirkninger, og er kjapp og opplagt neste dag. Har lagt merke til at ingen skriver noe om hvor stor dose de tar. Har fått anbefalt 5 mg, men tar som regel 10mg eller 20mg.
lillesky Skrevet 9. september 2008 #39 Skrevet 9. september 2008 Man blir ikke feit av å ta medisin. Men noen medisiner har som bivirkning at du blir sulten, og hvis du spiser mer enn du pleier, så legger du også på deg. Det er ikke medisinenen i seg selv som gjør at du legger på deg... Og veldig mange medisiner som egentlig er ment til en spesifkk sykdom, hjelper mot en annen. Man utnytter bivirkningene.
Humleblomst Skrevet 10. september 2008 #40 Skrevet 10. september 2008 Jo, man kan bli feit av å ta medisin: Medikamenter Vektøkning er en bivirkning av enkelte medisiner. I mange tilfeller er mekanismene bak en slik vektøkning uklare. Andre ganger fører medikamentene til overvekt på grunn av økt appetitt, endringer i kroppens hormonnivå og endringer i sinnsstemning. Noen medisiner kan også gi ansamling av væske i kroppen. Link Så man kan man faktisk legge på seg av medisin uten å endre på matintaket. Jeg har selv prøvd ut diverse medisiner for en tid tilbake på grunn av søvnvansker, og jeg la på meg av tolvon. Og i mitt tilfelle var det nok på grunn av en form for økt appetitt/endring av sinnstemning. Dvs. jeg hadde en så sterk trang til å småspise at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg. Det handlet ikke om selvdisiplin (noe jeg følte at du antydet, lillesky), rett og slett fordi medisinene gjorde meg likegyldig til alt. Jeg spiste til jeg ble kvalm, og så spiste jeg enda mer. Så det handlet rett og slett om en sykelig trang til å spise. Og jeg har aldri egentlig vært særlig glad i mat engang... Kiloene mine forsvant da jeg sluttet med medisinen. Ingen reagerer helt likt på tolvon (eller andre medisiner), fordi alle er forskjellig i utgangspunktet. Og det som kan være vidundermedisin for noen, kan føre til problemer for noen. Men man merker jo om man får bivirkninger, og isåfall blir det jo å slutte igjen. Og eventuelt prøve noe annet. Om ikke den positive virkningen er mer verdt enn den negative, selvfølgelig. Og det å høre på venninneprat og dermed la være å ta en medisin, vil jeg si er litt dumt. Men det er jo uansett lurt å være obs på mulige bivirkninger, slik at man legger merke til dem om de kommer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå