Gå til innhold

sovetablett, tolvon!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

fått sovetablett av legen min. den heter tolvon.

venninnen min sier jeg ikke burde ta den fordi jeg blir feit av den.

har noen noen erfaring med vektøkning av tolvon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen erfaring, men vektøkning står som "mindre hyppig" bivirkning. Så det trenger ikke skje deg at du går opp i vekt, men det kan.

Skrevet

Skal du ta tabletten hver kveld? Man blir ikke feit av å ta en tablett i ny og ne.

Hvorfor skal du ta Tolvon? Er det for noe alvorligere enn litt vektøkning?

Hilsen Trille

Gjest meya84
Skrevet

Blir man feit av sovetabletter?? hm...

Gjest gjesta
Skrevet

Sovetabletter er jo ikke noe man skal ta over tid da og det er en årsak til at du har fått de. Hadde ikke bekymret meg over en ev. vektøkning.

Jeg har selv fått innsovningstabletter og jeg fikk kun 10 stk. Leger skal være restrektive med den type medisin.

Skrevet

På helt generelt grunnlag synes jeg folk skal være forsiktige med å lytte til venninners råd på den måten.

Har man fått utskrevet sovetabletter eller andre tabletter av legen, er det sansynligvis for å hjelpe på et problem, og da mener jeg man bør følge det...

Utover det ingen, ingen erfaring om det det blir spurt etter :-)

Gjest gjest1
Skrevet

Tolvon er ikke primært en sovemedisin, men en eldre type antidepressiva. Den virker slik at man blir søvnigere, og brukes mot innsovningsproblemer i små doser.

Den er fin å bruke mot søvnplager, fordi den ikke er avhengighetsskapende.

Når det gjelder vektøkning, kan slike medisiner gi økt apetitt og vektøkning. Hold et øye med vekten, og gå til legen din hvis vektøkning blir et problem for deg.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med forrige innlegg her, men vil bare tilføye en ting... Tolvon kan gi kraftige bivirkninnger, blant annet såkalt "mumifisering" - dvs en tilstand der du føler du ikke kan røre deg...

(bare advarer - jeg skjønner ikke hvorfor du fikk tolvon mot søvnvansker, når det finnes mange andre medikamenter, som er mer velegnet)

Velegnet betyr ikke det samme som at du skal ta sovepiller hver kveld...

vega

Gjest GreenSky
Skrevet

Feit? :o :hoho:

Nei... Tror ikke det er noen fare! :-)

Skrevet

Visste ikke at man blir feit av sovepiller. :roll:

Skrevet

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Sentralnervesystemet: Døsighet. Mindre hyppige: Vektøkning. Sjeldne (<1/1000): Blod: Granulocytopeni, agranulocytose, aplastisk anemi. Hud: Eksantem. Lever: Forstyrrelse av leverfunksjon. Sentralnervesystemet: Kramper, hypomani, svimmelhet. Sirkulatoriske: Hypotensjon. Øvrige: Ødem, artralgi, gynekomasti, «restless legs». Autonome, sykdomsrelaterte symptomer som f.eks. munntørrhet, synsforstyrrelser og obstipasjon vil normalt ikke forverres.

http://www.felleskatalogen.no/default.asp?...05140CD5A80.asp

Gjest GreenSky
Skrevet

Nåja, det står mindre hyppige. Listen over mulige bivrikninger er som regel temmelig lang uansett hvilken medisin en tar. :wink:

Gjest trådstarterenN
Skrevet

takk for svar.

jeg tok min første sovetablett av tolvon i går.

jeg ble MEGET sulten...altså, jeg spiste sjokolade, tunifks...rett ut fra boksen og hele pakka.

dette er ikke en plasebo-effekt. jeg merket godt at jeg fikk stooooooooooooooooor matlyst.

men så skal jeg jo egentlig legge meg da jeg er på mitt trøtteste så det er vel ingen fare.

får heller bare legge meg rett ned, for jeg sovna på ett blunk av dem ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Tolvon er vel ikke primært sovemedisin, så det må jo være en annen grunn til at du fikk dem enn sovevansker..

Gjest Anonymous
Skrevet
Tolvon er vel ikke primært sovemedisin, så det må jo være en annen grunn til at du fikk dem enn sovevansker..

Nei. Jeg fikk de for å sove. Fikk beskjed om å ta de to timer før leggetid. Han informerte også om at de hadde antidepressiv effekt.

• 2 år senere...
Skrevet
Nei. Jeg fikk de for å sove. Fikk beskjed om å ta de to timer før leggetid. Han informerte også om at de hadde antidepressiv effekt.

Jeg gikk opp 15 kilo pålike mange måneder med Tolvon. Sluttet og gikk ned tilsvarende over noen måneder uten annen endring i livsstil.

Skrevet

Gar også brukt Tolvon, slet med "trøtt-i-hode" dagen etter. Byttet til Atarax, et mye bedre middel. Bempende og du bli trøtt. Ingen fare for avhengighet, C-prep.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk Tolvon for mange år siden.. aldri mere sier jeg! Jeg la på meg over 20 kilo på en mnd.. og brukte lang tid på å trene det av meg!

Skrevet
Jeg fikk Tolvon for mange år siden.. aldri mere sier jeg! Jeg la på meg over 20 kilo på en mnd.. og brukte lang tid på å trene det av meg!

20 kg på en måned høres ekstremt usannsynlig ut.

Skrevet

Jeg fikk også disse, de er geniale. Får ikke "hangoveren" som av innsovningstabletter og i tillegg er de billigere. Minuset er at kvelden må planlegges siden de må tas såpass tidlig. Men det er verdt det, når man tenker på hvor lett tilvennet man blir av innsovningspiller (har tatt hverken tolvon eller innsovningspiller daglig, toppen et par ganger i uka, men merker godt forskjellen når det gjelder tilvenning)

Du vil ikke bli feit av dette for du tar en veldig liten dose i forhold til hva som er vanlig når de brukes som antidepressiva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...