Gå til innhold

Baby 7 måneder og nattesøvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby som er 7 måneder som ikke er den store soveren. Jeg har lest er sted at babyer mellom 6-12 måneder sover ca 12-14 timer per natt, men min baby sover ofte bare 9 timer om natten og 3 lurer på ca 30 minutter på dagtid. Er ikke dette fryktelig lite? Er det noe jeg kan gjøre for å få han til å sove lenger? 

Anonymkode: d3b6a...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sover baby på eget rom?

Det utgjorde en stor forskjell her i huset i hvertfall, og gav mye bedre nattesøvn for oss begge.

Noen trenger naturlig mindre søvn enn andre, men aktivitetsnivå og stimuli spiller også en viktig rolle for behovet for søvn og hvile.

Og så er det viktig at babyer er gode og mette når de skal sove siden de lett våkner når sulten melder seg.

Det meste går jo i perioder med disse små etter min erfaring, så plutselig kan sovemønsteret være endret igjen.

 

Anonymkode: 46aa8...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis kronisk overtrøtt/søvnunderskudd, som gjør at de sover mindre. Legg enda tidligere, og få inn mer soving på dagtid. 

Anonymkode: 2d530...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sover baby på eget rom?

Det utgjorde en stor forskjell her i huset i hvertfall, og gav mye bedre nattesøvn for oss begge.

Noen trenger naturlig mindre søvn enn andre, men aktivitetsnivå og stimuli spiller også en viktig rolle for behovet for søvn og hvile.

Og så er det viktig at babyer er gode og mette når de skal sove siden de lett våkner når sulten melder seg.

Det meste går jo i perioder med disse små etter min erfaring, så plutselig kan sovemønsteret være endret igjen.

 

Anonymkode: 46aa8...a20

Takk for svar! :) Han sover på rommet vårt i en bedside crib, jeg ammer fremdeles om natten og rommet hans er i etasjen under, så vi har tenkt at det har vært praktisk å ha han ved siden av oss så lenge jeg må amme om natten. Men kanskje han ikke våkner for amming dersom han ikke lukter meg? Han spiser en stor porsjon grøt om kvelden pluss at jeg ammer han etterpå, så jeg skulle tro han var mett ihvertfall. Håper det snur seg snart, tenker han får litt for lite søvn og det blir ikke så mye søvn på meg heller. 

Anonymkode: d3b6a...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antageligvis kronisk overtrøtt/søvnunderskudd, som gjør at de sover mindre. Legg enda tidligere, og få inn mer soving på dagtid. 

Anonymkode: 2d530...ab4

Det kan godt hende ja, han sovner ca kl 23 om kvelden da vi legger oss. Kan prøve å legge han tidligere, men er redd han da våkner desto tidligere og vi voksne knapt får søvn.. Vi prøver å få han til å sove mer på dagtid, men han sover kun 30-40 minutter om gangen. Vi har prøvd vogn, bæresele, sove på mørkt rom osv. Han sover best i vognen, og da kan han sove 1 time hvis vi er heldige, men våkner i øyeblikket vognen stopper. Skulle gjerne visst hva vi skal gjøre for å få han til å sove mer på dagtid. 

Anonymkode: d3b6a...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan prøve å legge han tidligere, men er redd han da våkner desto tidligere og vi voksne knapt får søvn..

Jeg og fryktet at babyen ville våkne veldig tidlig om hun las tidlig. Hun sover som regel bra på dagtid, bare enkelte dager med lite søvn.

Følte meg fornøyd med at vi la oss samtidig. Men tenkte å legge henne litt tidligere og tidligere hver kveld. Jeg liker å sove lenge, men tenkte at jeg bare må belage meg på å stå opp i 6-7 tida som mange med babyer gjør. Før vi rakk å legge tidligere, begynte hun av seg selv å bli trøtt 22, så 21.30, 20.30 og nå 19. Våken for mat når vi legger oss 23, og så igjen utpå natta, samt pludrer litt og sovner igjen tidlig morgen. Pleier å stå opp ca 9.

Duppene din har på dagtid høres jo ganske vanlige ut.  Prøv å gradvis legge han tidligere og tidligere. Tror nok han bare vil sove bedre, ikke være klar for dagen før hanen galer 😊

Anonymkode: 5fb69...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi legger oss 23 skrev jeg, det gjorde vi tidligere, men nå kan klokken bli både 24 og 00.30 når vi vet at baby som regel sover lenge.

Anonymkode: 5fb69...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og fryktet at babyen ville våkne veldig tidlig om hun las tidlig. Hun sover som regel bra på dagtid, bare enkelte dager med lite søvn.

Følte meg fornøyd med at vi la oss samtidig. Men tenkte å legge henne litt tidligere og tidligere hver kveld. Jeg liker å sove lenge, men tenkte at jeg bare må belage meg på å stå opp i 6-7 tida som mange med babyer gjør. Før vi rakk å legge tidligere, begynte hun av seg selv å bli trøtt 22, så 21.30, 20.30 og nå 19. Våken for mat når vi legger oss 23, og så igjen utpå natta, samt pludrer litt og sovner igjen tidlig morgen. Pleier å stå opp ca 9.

Duppene din har på dagtid høres jo ganske vanlige ut.  Prøv å gradvis legge han tidligere og tidligere. Tror nok han bare vil sove bedre, ikke være klar for dagen før hanen galer 😊

Anonymkode: 5fb69...f2d

Takk for gode råd! :) Det skal vi prøve på, merker at han den siste tiden har virket trøttere tidligere om kvelden, så det kan godt være at han har behov for å legge seg tidligere om kvelden nå. Så nå skal vi prøve  gradvis tilvenning til tidligere legging og se om det kan hjelpe.

Anonymkode: d3b6a...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og fryktet at babyen ville våkne veldig tidlig om hun las tidlig. Hun sover som regel bra på dagtid, bare enkelte dager med lite søvn.

Følte meg fornøyd med at vi la oss samtidig. Men tenkte å legge henne litt tidligere og tidligere hver kveld. Jeg liker å sove lenge, men tenkte at jeg bare må belage meg på å stå opp i 6-7 tida som mange med babyer gjør. Før vi rakk å legge tidligere, begynte hun av seg selv å bli trøtt 22, så 21.30, 20.30 og nå 19. Våken for mat når vi legger oss 23, og så igjen utpå natta, samt pludrer litt og sovner igjen tidlig morgen. Pleier å stå opp ca 9.

Duppene din har på dagtid høres jo ganske vanlige ut.  Prøv å gradvis legge han tidligere og tidligere. Tror nok han bare vil sove bedre, ikke være klar for dagen før hanen galer 😊

Anonymkode: 5fb69...f2d

Hvordan får dere til å legge babyen tidligere? Min vil ammes i søvn, og våkner etter 20-30 min etter jeg har fått henne til å sove, og det tar ca. 30-40 min å få henne til å sove ved amming. 

Anonymkode: b1067...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får dere til å legge babyen tidligere? Min vil ammes i søvn, og våkner etter 20-30 min etter jeg har fått henne til å sove, og det tar ca. 30-40 min å få henne til å sove ved amming. 

Anonymkode: b1067...28a

Sover han i deres seng? Da vi tok med baby til rommet da vi selv skulle sove, ammet hun en stund. Ca 20 min etter at hun sovna la jeg henne i egen seng. For å være sikker på at hun sov godt nok til å ikke bli vekket. Noen ganger våkna hun, men sovna fort  igjen. Andre ganger måtte det ammes litt og ventes enda en runde.

Ammes oftest i søvn her og. I vår seng. Løftes til egen seng etter amming når vi legger oss. I det siste har jeg noen ganger gått ut av soverommet hvis hun ikke har sovnet fort. Da ligger hun og pludrer før hun sovner. Noen ganger gråter hun, da legger jeg eller pappan seg ved siden av henne til hun roer seg, og løfter henne gjerne til egen seng. Hun sovner som regel ganske raskt.

Syntes ikke det var så lett å se når hun var trøtt før. Men en stund nå var hun gnidd seg i øynene.. Da er det bare å komme seg til soverommet.

Ting har nok gått så bra fordi hun selv har blitt trøtt tidligere enn før. Uten at vi har gjort noe for å få det til. Vanskelig å få henne til å sove når hun ikke er trøtt eller er overtrøtt. Sover de bra på dagen, sover de gjerne bra på natta og.

 

Anonymkode: 5fb69...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...