Gå til innhold

Er d normalt at baby bæsjer under ammimg? (Diare)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet etter å ha lest innlegget mitt vil dere si at gå til legen...så jeg vil si at jeg var på legevakten på fredag. Og legen mente at jeg ikne trenger å være bekymret.

 

Saken er at:

Barnet mitt er 6.5 mnd gammel. Vi begynte med fast føde for 10 dager siden. Det gikk bra i starten.  Men etter noen dager fikk han velsdig løs mage. Han bæsjer KUN under amming eller rett etter amming. Han vil ikke  bæsje igjen selvom det går 1 time eller 2 timer eller 3 timer  til neste amming. Men med en gang jeg ammer han vil han bæasje igjen. Og det ser ut som det kommer bare ut grønn væske med masse skum. (Han bæsjer i doen derfor kan jeg se hvordan bæsjen er) minner meg litt om da han var nyfødt da pleide han å bæsje under amming men det er ikke samme utseende på bæsjen.

Jeg skjønner ikke om det er en reaksjon etter den fast føden som vi startet eller kan det kan være noe allergi han har fått? 😖 nå har jeg ikke gitt han fast føde på 2 dager. Har kun ammet han. Men ser ingen bedring. Legevakten sa at jeg kan vente til søndag hvis barnet ikke blir bedre da må jeg kontakte fastlegen. 

 

Spørsmål: er det noen av dere som har opplevd noe sånt da dere startet fast føde?

Anonymkode: c664a...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Det var melkeallergi. 

Anonymkode: 59cfc...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste vår ble skikkelig dårlig da vi begynte med fast føde da hun var 8mnd, endte faktisk med sykehusinnleggelse 

Årsaken var en kombinasjon av melkeproteinallergi og at hun er født med et umodent tarmsystem pga hun var prematur (det var derfor vi ventet til hun var 8mnd med fast føde) 

Hun hadde ingen reaksjoner da hun bare ammet pga jeg tåler ikke melk selv og spiser helt melkefritt 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det var melkeallergi. 

Anonymkode: 59cfc...38c

 

3 timer siden, skruf skrev:

Yngste vår ble skikkelig dårlig da vi begynte med fast føde da hun var 8mnd, endte faktisk med sykehusinnleggelse 

Årsaken var en kombinasjon av melkeproteinallergi og at hun er født med et umodent tarmsystem pga hun var prematur (det var derfor vi ventet til hun var 8mnd med fast føde) 

Hun hadde ingen reaksjoner da hun bare ammet pga jeg tåler ikke melk selv og spiser helt melkefritt 

 

 

Takk til dere to som har svart. Melkeallergi vil si at babyen ikke tåler melk og ting som inneholder melk??? Det betyr at han skal ha melkeallergi hele livet?😔

 

Ts

Anonymkode: c664a...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk til dere to som har svart. Melkeallergi vil si at babyen ikke tåler melk og ting som inneholder melk??? Det betyr at han skal ha melkeallergi hele livet?😔

 

Ts

Anonymkode: c664a...b2b

De reagerer som oftest på proteinet i melken , som da inngår i alt av meieriprodukter. Mener de fleste vokser det av seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk til dere to som har svart. Melkeallergi vil si at babyen ikke tåler melk og ting som inneholder melk??? Det betyr at han skal ha melkeallergi hele livet?😔

 

Ts

Anonymkode: c664a...b2b

Melkeallergi betyr at det reageres på selve melkeproteinet, dvs alt som inneholder melk. Mange misforstår dette og tror det går greit med laktosefrie produkter. Men også laktosefrie produkter inneholder melkeprotein 

Nå er det jo ikke sikkert det er det som feiler babyen din da :) 

Men hvis det er det så blir det ei omstilling i kostholdet. Hvis du vil fortsette å amme så må du spise melkefritt. Alternativ er resept på melkefri mme (nutramigen)

Heldigvis så finnes det så gode alternativer nå at det er ikke vanskelig og omfattende å leve melkefritt. Det er mange gode veganske produkter, f,eks oatly og Go Vegan sine produkter. Havremelk, rismelk, mandelmelk, kokosmelk... du får kjøpt melkefri ost, fløte, creme fraiche, iskaffe, iskrem osv osv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mango skrev:

De reagerer som oftest på proteinet i melken , som da inngår i alt av meieriprodukter. Mener de fleste vokser det av seg. 

 

Ikke alle, jeg er voksen og blir fortsatt dårlig av melkeprotein, det samme blir datteren min på 16 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk til dere to som har svart. Melkeallergi vil si at babyen ikke tåler melk og ting som inneholder melk??? Det betyr at han skal ha melkeallergi hele livet?😔

 

Ts

Anonymkode: c664a...b2b

Min sønn tålte heller ikke melk som barn. Men han vokste det av seg etterhvert som tarmsystemet modnet. Men som liten (fra ca 10-11 mnd da jeg prøvde kumelk første gang) tålte han det overhodet ikke, og fikk etsende diare som lagde store åpne sår i baken hans, stakkar. Det var helt grusomt.

Det min sønn ikke tålte var melkesukkeret (laktosen). Fikk tips av en assistent i barnehagen om å prøve noen dråper (kjøpes på apotek) som spalter melkesukkeret og gjør det fordøyelig for de som ikke tåler det. Dryppet noen dråper i et beger yoghurt, rørte godt rundt og blandet, og ventet så og så lenge, og så kunne han spise yoghurten uten å få diare.

Dette vokste han som sagt av seg. Husker ikke hvor gammel han var da, men mellom to og tre år, tipper jeg. I dag er han 19 og drikker masse melk uten problemer.

Om ditt barn vil tåle det senere eller ikke, avhenger av barnet, og hva det er i melken barnet ikke tåler.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Beklager ekkel bilde.)

 

Var hos svigers i går. Han viste stor intresse for mat så svigermoren min ga han most banan. Hun sa den hjelper mot løs mage. Han spiste halv banan. Etter 2 timer var bæsjen løs igjen. 

Men han bæsjet  nå nettop. Og jeg kunne se at alt av banan har kommet ut. Det var fortsatt bitte små biter av banan 

Ts

20190519_115547.jpg

Anonymkode: c664a...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg vet etter å ha lest innlegget mitt vil dere si at gå til legen...så jeg vil si at jeg var på legevakten på fredag. Og legen mente at jeg ikne trenger å være bekymret.

 

Saken er at:

Barnet mitt er 6.5 mnd gammel. Vi begynte med fast føde for 10 dager siden. Det gikk bra i starten.  Men etter noen dager fikk han velsdig løs mage. Han bæsjer KUN under amming eller rett etter amming. Han vil ikke  bæsje igjen selvom det går 1 time eller 2 timer eller 3 timer  til neste amming. Men med en gang jeg ammer han vil han bæasje igjen. Og det ser ut som det kommer bare ut grønn væske med masse skum. (Han bæsjer i doen derfor kan jeg se hvordan bæsjen er) minner meg litt om da han var nyfødt da pleide han å bæsje under amming men det er ikke samme utseende på bæsjen.

Jeg skjønner ikke om det er en reaksjon etter den fast føden som vi startet eller kan det kan være noe allergi han har fått? 😖 nå har jeg ikke gitt han fast føde på 2 dager. Har kun ammet han. Men ser ingen bedring. Legevakten sa at jeg kan vente til søndag hvis barnet ikke blir bedre da må jeg kontakte fastlegen. 

 

Spørsmål: er det noen av dere som har opplevd noe sånt da dere startet fast føde?

Anonymkode: c664a...b2b

Du skal begynne i små mengder med introduksjon og ta de mildeste tingene og i små små mengder. litt og litt hver dag. Ikke fulle måltider men smaksprøver. Babyens tarmer har nok ikke vært klare for så store mengder fast føde så brått. Hvordan i alle dager får du babyen til å bæsje oppi toalettet? Det er jo helt unormalt. De skal bruke bleie. Bæsjen sin farge og konsistens endrer seg også fra på bare melk og når man introduserer andre ting det er helt normalt men bruk fornuften og BEGRENS DEG!!!!

Anonymkode: cfb48...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Beklager ekkel bilde.)

 

Var hos svigers i går. Han viste stor intresse for mat så svigermoren min ga han most banan. Hun sa den hjelper mot løs mage. Han spiste halv banan. Etter 2 timer var bæsjen løs igjen. 

Men han bæsjet  nå nettop. Og jeg kunne se at alt av banan har kommet ut. Det var fortsatt bitte små biter av banan 

Ts

20190519_115547.jpg

Anonymkode: c664a...b2b

en halv banan er IKKE små mengder!
Dessuten når du sa i sted at det gikk bra i starten men etter et par dager ble magen løs!

Det er normalt at reaksjon kommer opptil 72timer etter inntak. 
Introduksjon er å håndmelke brystmelken din og blande den med SMÅ mengder "fast føde" som f.eks. den aller mildeste grøten og bare strø noen smuler over melken slik at den nesten er helt tynt flytende og det tilsvarer noen få t-skjeer (bruk babyskjeer). Eller en liten bit banan finmoset og blandet med brystmelk. Eller kokt potet finmoset og blandet med morsmelk. Man skal gi veldig små mengder per dag og introduksjonen tar LANG tid. Man anbefales også å starte med smaksprøver mye tidligere enn 6mnd (det var før), nå er det rundt 4mnd og da ørsmå ørsmå mengder fordi introduksjonen tar måneder og skal venne tarmene sakte til annen mat enn brystmelk. Brystmelk skal alltid være en del av måltidet med alt du introduserer fordi dette er en smak barnet kjenner og noe som barnets tarmer er vant til noe som gjør introduksjonen lettere. Bruk pumpe eller håndmelk og ikke gi så mye. EN HALV BANAN under 2uker etter oppstart av introduksjon er jo helt vilt.

Ikke minst at du sier at babyen din bæsjer i toalettet så du får ikke sett bæsjen. Merkelige greier.

Anonymkode: cfb48...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal begynne i små mengder med introduksjon og ta de mildeste tingene og i små små mengder. litt og litt hver dag. Ikke fulle måltider men smaksprøver. Babyens tarmer har nok ikke vært klare for så store mengder fast føde så brått. Hvordan i alle dager får du babyen til å bæsje oppi toalettet? Det er jo helt unormalt. De skal bruke bleie. Bæsjen sin farge og konsistens endrer seg også fra på bare melk og når man introduserer andre ting det er helt normalt men bruk fornuften og BEGRENS DEG!!!!

Anonymkode: cfb48...10a

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en halv banan er IKKE små mengder!
Dessuten når du sa i sted at det gikk bra i starten men etter et par dager ble magen løs!

Det er normalt at reaksjon kommer opptil 72timer etter inntak. 
Introduksjon er å håndmelke brystmelken din og blande den med SMÅ mengder "fast føde" som f.eks. den aller mildeste grøten og bare strø noen smuler over melken slik at den nesten er helt tynt flytende og det tilsvarer noen få t-skjeer (bruk babyskjeer). Eller en liten bit banan finmoset og blandet med brystmelk. Eller kokt potet finmoset og blandet med morsmelk. Man skal gi veldig små mengder per dag og introduksjonen tar LANG tid. Man anbefales også å starte med smaksprøver mye tidligere enn 6mnd (det var før), nå er det rundt 4mnd og da ørsmå ørsmå mengder fordi introduksjonen tar måneder og skal venne tarmene sakte til annen mat enn brystmelk. Brystmelk skal alltid være en del av måltidet med alt du introduserer fordi dette er en smak barnet kjenner og noe som barnets tarmer er vant til noe som gjør introduksjonen lettere. Bruk pumpe eller håndmelk og ikke gi så mye. EN HALV BANAN under 2uker etter oppstart av introduksjon er jo helt vilt.

Ikke minst at du sier at babyen din bæsjer i toalettet så du får ikke sett bæsjen. Merkelige greier.

Anonymkode: cfb48...10a

Gjort er gjort. Dette er mitt første barn så jeg visste ikke at man skal starte i små små mengder 😭😭😭😭😭 jeg er sååå lei meg for det😭 HAR JEG ØDELAGT MAGESYSTEMET TIL BARNET MITT FOR ALLTID??😭😭😭😭 jeg sitter her å gråter nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre!!!!

 

Anonymkode: c664a...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Gjort er gjort. Dette er mitt første barn så jeg visste ikke at man skal starte i små små mengder 😭😭😭😭😭 jeg er sååå lei meg for det😭 HAR JEG ØDELAGT MAGESYSTEMET TIL BARNET MITT FOR ALLTID??😭😭😭😭 jeg sitter her å gråter nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre!!!!

 

Anonymkode: c664a...b2b

Dette kommer til å gå fint 😊  kutt ut all fast føde i et par uker og begynn på ny 😊 kontakt fastlegen om det ikke blir bedre. 

 

Anonymkode: 59cfc...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer til å gå fint 😊  kutt ut all fast føde i et par uker og begynn på ny 😊 kontakt fastlegen om det ikke blir bedre. 

 

Anonymkode: nbb

 

Endret av sadia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer til å gå fint 😊  kutt ut all fast føde i et par uker og begynn på ny 😊 kontakt fastlegen om det ikke blir bedre. 

 

Anonymkode: 59cfc...38c

Takk😭❤ holder det med at jeg venter i 2 uker ? Jeg har virkelig gjort en stor tabbe😭 føler meg så dum og rar. Og syns synd på barnet mitt som har en slik mor som meg som ødela magesystemet😪

Ts

Anonymkode: c664a...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette kommer til å gå fint, men prøv å gi babyen din mat som styrker tarmsystemet ❤️ Finnes mange bøker etc. om dette. 

Anonymkode: 178f9...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer til å gå fint, men prøv å gi babyen din mat som styrker tarmsystemet ❤️ Finnes mange bøker etc. om dette. 

Anonymkode: 178f9...763

Takk for svaret❤ kan du nevne minst en matvare som stryker tarmsystemet? 

Jeg tenker å starte med grøt . Men ikke nå med en gang. Kanskje etter10-15 dager

Ts

Anonymkode: c664a...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...