Gå til innhold

Bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On ‎5‎/‎18‎/‎2019 at 10:30 PM, AnonymBruker said:

Hei

har bare et lite spørsmål angående bunad

det er selvfølgelig en fylkesbunad i fylke jeg kommer fra og bor i, men den syntes jeg er helt gruelig stygg og tenker at jeg ikke vil legge såpass mye penger i et plagg jeg ikke liker. Men så er det sånn at en plass ca 2 timer unna der jeg bor har egen bunad, samme fylke om noen skulle lure. Har ikke noe ordentlig tilknytning til denne plassen men er der en gang i blant hehe. Det har seg slik at denne er mye finere og en jeg kunne ha tenkt meg

så spørsmålet går til dere som kan slikt er det da lov av meg å velge den?

Anonymkode: 819a4...cf3

Du bestemmer selv. Jeg ville ikke valgt det hvis du ikke har tilknytning til stedet. Hvor gammel er du? Er du voksen, eller er du konfirmant til høsten eller neste år? Kanskje det er lettest å rådføre seg med sine nærmeste i stedet.

Hvis du har sterkere tilknytning til andre steder enn det som er to timer unna der du bor, ville jeg heller valgt av de mulighetene. Dine foreldre, besteforeldre og oldeforeldre har kanskje bodd andre steder i landet, og i så fall har du tilknytning til disse stedene også. Jeg er født samme sted som pappa og har også bunad derfra. Mamma, mormor, morfar og farfar, samt farfars foreldre er fra et annet sted, og jeg kunne også valgt bunad derfra. Farmor og hennes foreldre er et annet steds ifra og jeg kunne valgt fra deres sted. Mammas mormor, morfar og farfar er fra samme sted som mamma, men mammas farmor er fra et annet sted. Jeg kunne da hatt samme bunad som henne. I tillegg har jeg bodd i samme bunad-område som mammas farmor - bare litt lengre sør. Teller jeg riktig var det da fire bunader å velge i for min del. Ikke noe problem. Røtter er røtter. Jeg har ingen røtter fra byen og fylket jeg flytta til noen år før konfirmasjonen, og det falt meg aldri inn å velge den bunaden. Men regner jeg med den så blir det fem, ikke fire.

 

20 hours ago, solmåneogstjerner said:

Ja det skjer jo meg også. Men man snakker jo ikke med alle liksom...

Ett enkelt spørsmål som det må da alle kunne klare å stille... :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Millimani skrev:

 

Ett enkelt spørsmål som det må da alle kunne klare å stille... :daane:

Ehh ja? Poenget er at man går jo ikke rundt og spør alle og en hver som man ikke kjenner om hvorfor de har den bunaden. (?) Isåfall hadde jeg ikke hatt tid til å gjøre noe annet på 17. mai. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Ehh ja? Poenget er at man går jo ikke rundt og spør alle og en hver som man ikke kjenner om hvorfor de har den bunaden. (?) Isåfall hadde jeg ikke hatt tid til å gjøre noe annet på 17. mai. 

Man har ikke tid til å spørre alle. Men å spørre noen må da være greit. Og om ikke hvilken tilknytning vedkommende har til den aktuelle bunaden så er det jo mange som spør hvilken bunad du har på deg. Hvis jeg står i for eksempel Kristiansand med Nordlandsbunad på så kan man ikke forvente at "alle" rundt vet hvor bunaden jeg har på meg kommer fra. Da kommer de gjerne bort og spør, noe som er helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal velge fra steder man har tilknytning til. Stedet jeg bor har heller ikke verdens flotteste design og jeg synes den er kjedelig, men når jeg skal kjøpe meg bunad en gang i fremtiden blir det likevel den.

Anonymkode: 2e8d8...8c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet bunaden til min svigermor, men har selv innen annen tilknytning til stedet. Er det innafor?

Anonymkode: f91b6...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har arvet bunaden til min svigermor, men har selv innen annen tilknytning til stedet. Er det innafor?

Anonymkode: f91b6...6db

Jeg mener det ikke er noen regler når det gjelder arv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Nemo<33 said:

Jeg mener det ikke er noen regler når det gjelder arv

Arv er i seg selv en tilknytning tenker jeg. 

Anonymkode: fe5a2...468

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dere bunadspoliti aksepterer dere at folk fra Troms og finmark går med Nordlandsbunad? Ettersom dette før var bunaden for hele Nord-Norge og det ikke fantes andre bunader i nord. Den kalles enda for hele nord Norges bunad 

Anonymkode: 819a4...cf3

Jeg godtar det.  Snakket med en nordlending som mente det var forskjell på vesten for Troms og Nordland 

Anonymkode: fe5a2...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere bunadspoliti aksepterer dere at folk fra Troms og finmark går med Nordlandsbunad? Ettersom dette før var bunaden for hele Nord-Norge og det ikke fantes andre bunader i nord. Den kalles enda for hele nord Norges bunad 

Anonymkode: 819a4...cf3

Nå er ikke jeg noe bunadspoliti da, men vet at manns bunaden enda er felles og at tromsbunaden er relativt ny så det burde være greit om du tenker tilbake på tradisjonene til bunaden. 

Anonymkode: 819a4...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere bunadspoliti aksepterer dere at folk fra Troms og finmark går med Nordlandsbunad? Ettersom dette før var bunaden for hele Nord-Norge og det ikke fantes andre bunader i nord. Den kalles enda for hele nord Norges bunad 

Anonymkode: 819a4...cf3

Har jeg også lurt på

Anonymkode: 819a4...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bunad fra samme fylke er da tilknytning? Hvorfor er *fylkes*-bunaden mer tilknytning enn *et sted i fylkes*-bunaden? :klo:

Jeg hadde heller aldri giddet å bruke tusenvis av kroner på et plagg jeg ikke likte. Kjøpt bunaden du ønsker deg. 

Dette med tilknytning er egentlig like oppkonstruert som selve bunadene. Feks ble Hardangerbunaden tidligere sett på som hele Norges nasjonaldrakt. Du kan jo ha den, kanskje? 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere bunadspoliti aksepterer dere at folk fra Troms og finmark går med Nordlandsbunad? Ettersom dette før var bunaden for hele Nord-Norge og det ikke fantes andre bunader i nord. Den kalles enda for hele nord Norges bunad 

Anonymkode: 819a4...cf3

Ja noen som vet?

Anonymkode: 819a4...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt "gammeldags" og synes det er en fin tradisjon å ha bunad fra der man er fra, MEN, da tenker jeg hjemfylke. Jeg har bunad fra mitt hjemfylke, men selve bunaden kommer fra et par timer unna byen jeg er fra siden vi ikke har egen. Så jeg tenker at så lenge en velger en bunad som hører til fylket sitt så er det greit ;) 

Anonymkode: daa4a...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...