Gå til innhold

Bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

har bare et lite spørsmål angående bunad

det er selvfølgelig en fylkesbunad i fylke jeg kommer fra og bor i, men den syntes jeg er helt gruelig stygg og tenker at jeg ikke vil legge såpass mye penger i et plagg jeg ikke liker. Men så er det sånn at en plass ca 2 timer unna der jeg bor har egen bunad, samme fylke om noen skulle lure. Har ikke noe ordentlig tilknytning til denne plassen men er der en gang i blant hehe. Det har seg slik at denne er mye finere og en jeg kunne ha tenkt meg

så spørsmålet går til dere som kan slikt er det da lov av meg å velge den?

Anonymkode: 819a4...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen kan hindre deg i å kjøpe den om du vil ha den, men svaret på spørsmålet ditt mener jeg er nei. 

Anonymkode: a157f...328

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ha bunad fra hjemstedet sitt har sklidd mer og mer ut. For det er vel ikke sånn at alle vestkantfruene i Oslo er fra Telemark?? 

Kjøp deg den fine bunaden du, med god samvittighet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du deg hjemme der?

Anonymkode: 819a4...cf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en bunad du syns er fin, ingen som spør om du har har tilknutting til den uansett...

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Emma Belikova skrev:

Det med å ha bunad fra hjemstedet sitt har sklidd mer og mer ut. For det er vel ikke sånn at alle vestkantfruene i Oslo er fra Telemark?? 

Kjøp deg den fine bunaden du, med god samvittighet. 

Nei men de er jo unntaket, og folk ler av det. Kalles jo "bertebunad", "Vinderenbunad". Beltestakken er den eneste som er hyppig kopiert. Ingen som hiver seg på en bunad fra Trondheim.

Alle andre har stort sett en tilhørighet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp den bunaden du har lyst på. Uansett om du går langt  nok tilbake så har du sikkert noe slags tilknytning dit. Om ikke, så kan du uansett ta den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Selvfølgelig kan du kjøpe den ja. Kusina mi har f.eks bunad fra hjemstedet til vår bestemor selv om hun personlig har lite tilknytning til stedet. Hun valgte bunaden fordi bestemor er derifra og fordi hun synes bunaden er fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lostintranslation skrev:

Nei men de er jo unntaket, og folk ler av det. Kalles jo "bertebunad", "Vinderenbunad". Beltestakken er den eneste som er hyppig kopiert. Ingen som hiver seg på en bunad fra Trondheim.

Alle andre har stort sett en tilhørighet. 

Jeg har bodd på Oslos vestkant. Har telemarksbunad. Visste ikke at det ble sett ned på. Ikke at det bryr meg noe. Har familie derfra i generasjoner og er selv født og delvis oppvokst i Telemark. Gjør det meg til en berte/en som går i Vinderenbunad? Og det er ikke bra liksom? Har valgt bunad utfra slektskap og hvor jeg er fra. Men synes ikke det er noe galt i at folk velger noe annet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har bodd på Oslos vestkant. Har telemarksbunad. Visste ikke at det ble sett ned på. Ikke at det bryr meg noe. Har familie derfra i generasjoner og er selv født og delvis oppvokst i Telemark. Gjør det meg til en berte/en som går i Vinderenbunad? Og det er ikke bra liksom? Har valgt bunad utfra slektskap og hvor jeg er fra. Men synes ikke det er noe galt i at folk velger noe annet 

Telemarkbunaden er den fineste bunaden spør du meg, så bær den med stolthet... Du har bodd der, så god grunn til å bære den. Jeg vurderer den sterkt, eneste grunnen jeg har er at vi har hytte der.. Den blir ikke sett ned på, bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville ikke gått for en bunad fra et område jeg ikke har en tilhørighet til. Om så være at jeg har flyttet dit i voksen alder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har bodd på Oslos vestkant. Har telemarksbunad. Visste ikke at det ble sett ned på. Ikke at det bryr meg noe. Har familie derfra i generasjoner og er selv født og delvis oppvokst i Telemark. Gjør det meg til en berte/en som går i Vinderenbunad? Og det er ikke bra liksom? Har valgt bunad utfra slektskap og hvor jeg er fra. Men synes ikke det er noe galt i at folk velger noe annet 

Arver man en bunad, så arver man en bunad. Det er jo slik det er for de aller fleste. De går jo ofte et par generasjoner tilbake. Og det er jo unaturlig å kjøpe en bunad når man arver en. 

Det som er tilfelle for mange på Oslo vest er jo at de går til Husfliden eller på Finn og kjøper en bunad de har lyst på, og da bevisst velger beltestakken fordi det er den som er mest flatterende (altså fremhever midjen). Så sier man at man har familie eller hytte i Kragerø/Bamble/Porsgrunn, og at det derfor er naturlig tilhørighet. Jeg kunne jo også gjort det, for halve Oslo vest har jo hytte i Kragerø, og bedteforeldre har 'holdt til der' i evigheter og blabla.

Alle gjør da som de vil, men ja, jenter som går og kjøper en beltestakk er det en del som himler med øynene av.

Endret av Lostintranslation
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

For min egen del vil jeg ikke bruke bunad fra et sted jeg ikke har slektskap til. Røttene mine er fra Øst- og Vest-Telemark samt Åmli, så har bunader fra de stedene. Arvet vel og merke :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, morhjertegod skrev:

Telemarkbunaden er den fineste bunaden spør du meg, så bær den med stolthet... Du har bodd der, så god grunn til å bære den. Jeg vurderer den sterkt, eneste grunnen jeg har er at vi har hytte der.. Den blir ikke sett ned på, bare tull.

Jeg synes uansett at man kan velge den man har lyst på. Valget mitt ble gjort for meg, fikk den til konfirmasjonen og det var en selvfølge at det var den pga familien. Ingen som vurderte noe annet så vidt jeg vet. Men er man voksen og kjøper selv så velger man bare den man vil ha. Ferdig med det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lostintranslation skrev:

Arver man en bunad, så arver man en bunad. Det er jo slik det er for de aller fleste. De går jo ofte et par generasjoner tilbake. Og det er jo unaturlig å kjøpe en bunad når man arver en. 

Det som er tilfelle for mange på Oslo vest er jo at de går til Husfliden eller på Finn og kjøper en bunad de har lyst på, og da bevisst velger beltestakken fordi det er den som er mest flatterende (altså fremhever midjen). Så sier man at man har familie eller hytte i Kragerø/Bamble/Porsgrunn, og at det derfor er naturlig tilhørighet. Jeg kunne jo også gjort det, for halve Oslo vest har jo hytte i Kragerø, og bedteforeldre har 'holdt til der' i evigheter og blabla.

Alle gjør da som de vil, men ja, jenter som går og kjøper en beltestakk er det en del som himler med øynene av.

Jeg arvet den ikke men fikk den sydd til konfirmasjonen. Bodde ikke i Oslo på den tiden... 

Uansett så synes jeg ikke det er noe å himle med øynene av, at man kjøper den bunaden man synes er fin. Men dette finnes det tydeligvis forskjellige meninger om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at tanken bak en bunad bør være at den ikke nødvendigvis skal være den flotteste av alle draktene. Selv om det for mange er nettopp den drakten du ikke liker som er den fineste. 

Men at man skulle kunne bære den med stolthet over å kunne reprensentere stedet man eller noen i familien kommer fra. Spesielt er det ekstra verdi, om man har en bunad man har arvet.

Det er det ikke alle som kan kjøpe for penger. Selv ikke vestkantdamene.  

Jeg tror ikke kiltene fra Skottland eller draktene de bruker i Tibet, India, osv. er ment for at allemennheten skal synes de er så fine, men ment å være en nasjonal tradisjon som reprenserer landet og verdiene de er stolte av, og kulturen bak. Nettoppp derfor er det kanskje det som gjør at vi synes de er flotte. Fordi de bærer det med verdighet. 

Vi har nok blitt for fisefine i dagens samfunn slik at vi ikke ser lenger bak enn det ytre. Så spørsmålet er om vi er på vei til å lage sirkusklovner av oss selv med å kombinere bunaden med all slags krimskrams som ikke hører bunaden til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bunaden skal være en del av din historie/arv. Reduserer du den til "pynt" kommer den til å forsvinne helt.

Anonymkode: 00333...1f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Lostintranslation said:

Nei men de er jo unntaket, og folk ler av det. Kalles jo "bertebunad", "Vinderenbunad". Beltestakken er den eneste som er hyppig kopiert. Ingen som hiver seg på en bunad fra Trondheim.

Alle andre har stort sett en tilhørighet. 

Nordlandsbunaden er også ganske utvannet. Men ja, beltestakk kalles ikke Oslo 3 uten grunn. .

Anonymkode: fe5a2...468

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, solmåneogstjerner said:

Jeg har bodd på Oslos vestkant. Har telemarksbunad. Visste ikke at det ble sett ned på. Ikke at det bryr meg noe. Har familie derfra i generasjoner og er selv født og delvis oppvokst i Telemark. Gjør det meg til en berte/en som går i Vinderenbunad? Og det er ikke bra liksom? Har valgt bunad utfra slektskap og hvor jeg er fra. Men synes ikke det er noe galt i at folk velger noe annet 

Da har du valgt den fra slektskap. Gjør du deg dum siden du tror det er deg kritikken gjelder? 

Anonymkode: fe5a2...468

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, morhjertegod said:

Kjøp en bunad du syns er fin, ingen som spør om du har har tilknutting til den uansett...

Det er helt vanlig at man spør om slikt.

Anonymkode: fe5a2...468

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...