Gå til innhold

Bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da har du valgt den fra slektskap. Gjør du deg dum siden du tror det er deg kritikken gjelder? 

Anonymkode: fe5a2...468

Poenget var at det ble skrevet at det så så dumt ut at det var så mange telemarksbunader på Oslo vest. Går ut fra at vedkommende ikke har snakket med dem alle og gjort en vurdering på om de hadde en god nok grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 hours ago, morhjertegod said:

Telemarkbunaden er den fineste bunaden spør du meg, så bær den med stolthet... Du har bodd der, så god grunn til å bære den. Jeg vurderer den sterkt, eneste grunnen jeg har er at vi har hytte der.. Den blir ikke sett ned på, bare tull.

Bunaden blir ikke sett ned på. Men vi er mange som ser ned på de som kjøper den kun fordi den er fin (eller som finner på grunner som at man har hytte der)

Anonymkode: fe5a2...468

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, solmåneogstjerner said:

Poenget var at det ble skrevet at det så så dumt ut at det var så mange telemarksbunader på Oslo vest. Går ut fra at vedkommende ikke har snakket med dem alle og gjort en vurdering på om de hadde en god nok grunn...

Det er mange i Oslo vest som bare har kjøpt den fordi den er pen. Det er en velkjent sak. Så kjent at mange som faktisk bryr seg velger den bort fordi de ikke vil bli satt i den båsen.

Anonymkode: fe5a2...468

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bunaden blir ikke sett ned på. Men vi er mange som ser ned på de som kjøper den kun fordi den er fin (eller som finner på grunner som at man har hytte der)

Anonymkode: fe5a2...468

Men hvordan vet man det da? Jeg synes uansett man kan velge den man vil ha. Men for meg så liker jeg at jeg har en solid tilknytning. Ser ikke ned på andre pga dette uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Poenget var at det ble skrevet at det så så dumt ut at det var så mange telemarksbunader på Oslo vest. Går ut fra at vedkommende ikke har snakket med dem alle og gjort en vurdering på om de hadde en god nok grunn...

Jeg har ei venninne fra Porsgrunn som bor i Oslo nå. Hun spør alle hun ser med beltestakk hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner personlig flere vestkantdamer som har valgt beltestakk fordi den er DYR. Smal midje får man også i andre bunader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, solmåneogstjerner said:

Men hvordan vet man det da? Jeg synes uansett man kan velge den man vil ha. Men for meg så liker jeg at jeg har en solid tilknytning. Ser ikke ned på andre pga dette uansett. 

Man spør? Det er helt vanlig å bli spurt om tilknytning til bunaden man har på seg. Blitt spurt mange ganger selv, både om hva slags bunad og hvorfor jeg har den. (Ikke en veldig kjent en)

Anonymkode: fe5a2...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man spør? Det er helt vanlig å bli spurt om tilknytning til bunaden man har på seg. Blitt spurt mange ganger selv, både om hva slags bunad og hvorfor jeg har den. (Ikke en veldig kjent en)

Anonymkode: fe5a2...468

Ja det skjer jo meg også. Men man snakker jo ikke med alle liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må få gjøre som de vil. Personlig tenker jeg at om jeg vurderte å kjøpe en bunad og ikke likte noen av dem jeg hadde tilknytning til, ville jeg heller ha kjøpt en festdrakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden har mange uskrevne regler og tradisjoner knyttet til seg. Jeg personlig ville valgt bunad utifra stedstilknytning og familierøtter, men om jeg ikke likte bunaden fra hjemstedet hadde jeg kanskje sett lengre bakover i slekta for å finne en bunad med en annen stedtilknytning som kanskje hadde falt bedre i smak. Leter vi langt nok tilbake i tid har vi slekt over "hele fjøla" så da kan det jo åpne seg en verden av muligheter ved valg av bunad 😄

Hva med festdrakt? Det er veldig mange flotte festdrakter der ute, og du kan til og med få designet din egen. Da er man jo ikke bundet opp i bunadens mer fastlåste rammer med tanke på mønster og utforming. Har du sett på Valland Festdrakt og Eva Lie Design? Mye flott å velge mellom.

Samtidig er jo bunaden et konstruert plagg og relativt "moderne", og tradisjoner har en tendens til å endre seg hele tiden. Kanskje det normale på sikt blir at alle velger seg den bunaden de liker? Ønsker deg uansett lykke til med kjøpet ditt og valget er til syvende og sist ditt alene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare kunne stille et lite spørsmål i denne tråden jeg og

Kan jeg velge bunad fra hjemsted til min bestemor, hennes brødre og slekt? Har aldri bodd der selv 

Anonymkode: 819a4...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte jeg bare kunne stille et lite spørsmål i denne tråden jeg og

Kan jeg velge bunad fra hjemsted til min bestemor, hennes brødre og slekt? Har aldri bodd der selv 

Anonymkode: 819a4...cf3

Hvorfor/hvorfor ikke skulle det være greit?

Anonymkode: 819a4...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rosa Sitron skrev:

Jeg har ei venninne fra Porsgrunn som bor i Oslo nå. Hun spør alle hun ser med beltestakk hvor de kommer fra.

Får håpe hun ikke var på Solli Plass 17 mai. :P

Anonymkode: 75a21...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt svar er nei. Man skal bruke bunaden fra stedet man har tilhørighet til eller tilknytning til. At du er på et sted noen ganger viser hverken til tilhørighet eller tilknytning. Det er tradisjon av en grunn. Men det bryr du deg tydeligvis ikke om!

Anonymkode: 32f71...f9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte jeg bare kunne stille et lite spørsmål i denne tråden jeg og

Kan jeg velge bunad fra hjemsted til min bestemor, hennes brødre og slekt? Har aldri bodd der selv 

Anonymkode: 819a4...cf3

Ja, det kan du. Da har du tilknytning til stedet. 

Anonymkode: 32f71...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du. Da har du tilknytning til stedet. 

Anonymkode: 32f71...f9f

Takk for svar😊

Anonymkode: 819a4...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Får håpe hun ikke var på Solli Plass 17 mai. :P

Anonymkode: 75a21...676

Det var hun nok ikke nei ;) Men kan love deg at hun bruker lang tid opp Karl Johan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min ønsker seg herrebunad fra mitt hjemsted. En sjelden å se, og ganske plain svart bunad med litt stilig hatt til. Jeg har kvinnedrakten. Hans eneste tilhørighet er 18 års ekteskap med meg, og tilbrakt jul og ferier der nesten hvert år i tjue år. 

Jeg mener det er "nok", men noen sure kollegaer og kommentarer har gjort at han føler det ikke er lov av bunadspolitiet. Jeg blir oppgitt, kan ikke folk bare få gjøre som de vil? 

Anonymkode: 53944...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen min ønsker seg herrebunad fra mitt hjemsted. En sjelden å se, og ganske plain svart bunad med litt stilig hatt til. Jeg har kvinnedrakten. Hans eneste tilhørighet er 18 års ekteskap med meg, og tilbrakt jul og ferier der nesten hvert år i tjue år. 

Jeg mener det er "nok", men noen sure kollegaer og kommentarer har gjort at han føler det ikke er lov av bunadspolitiet. Jeg blir oppgitt, kan ikke folk bare få gjøre som de vil? 

Anonymkode: 53944...431

Jeg er bunadspoliti og ville akseptert dette. 

Anonymkode: fe5a2...468

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bunadspoliti aksepterer dere at folk fra Troms og finmark går med Nordlandsbunad? Ettersom dette før var bunaden for hele Nord-Norge og det ikke fantes andre bunader i nord. Den kalles enda for hele nord Norges bunad 

Anonymkode: 819a4...cf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...