Gå til innhold

Onkel er ute etter bunaden min.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Godt å se at dere er enige. Faktisk kjempe deilig!! Takk dere. Fikk tlf fra min søster som var og enig, hun ble paff. Skal bare glemme det så godt jeg kan, eller bare få det på avstand og le av det!! 

Anonymkode: 064b7...69f

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bunad som er kjøpt som gave blir jo litt annerledes enn arvegods, da denne onkelen lett kunne ha brukt av pengene han arvet etter sine foreldre på bunad til datteren. 

Og dersom dine besteforeldre har lovet bort alt mulig rart til dine søstre og kusiner så burde de kjøpe noe til deg av tilsvarende verdi. 

Anonymkode: 99adb...414

Tja. Besteforeldrene hadde sikkert tenkt å kjøpe til alle sine jentebarnebarn, men så døde de. Så det er jo som en form for forskudd på arv som bare Ts har fått. 

Ikke misforstå, jeg syntes også onkelen er urimelig her, men det er ikke så kult å være den yngste som ikke får noe i kraft av å være yngst. 

Anonymkode: 9ec89...56a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva faen!?! Så det er bedre at DU blir uten gave fra besteforeldrene dine (ved å tvinges til å gi den bort) for at HANS DATTER skal ende opp med gave til tross for at de er døde? Det der er jo bare helt sykt!! Han får kjøpe en brukt bunad til dattera si da, får se hvor langt han kommer med 4.000 kr... 🤪 

Usannsynlig frekt og stygt av ham!! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eneri said:

Men hva faen!?! Så det er bedre at DU blir uten gave fra besteforeldrene dine (ved å tvinges til å gi den bort) for at HANS DATTER skal ende opp med gave til tross for at de er døde? Det der er jo bare helt sykt!! Han får kjøpe en brukt bunad til dattera si da, får se hvor langt han kommer med 4.000 kr... 🤪 

Usannsynlig frekt og stygt av ham!! 

Hahaha, ja nå fant du enda en ny grunn til at det hele er latterlig 😂 du skal gi bort bunaden og forbli ‘gaveløs’, men kusina di skal få-_- idiotisk onkel. 

Gi faen TS, alle i familien din støtter deg nok. Hadde blitt flau som mor/far om mitt søsken hadde foreslått noe slik til mitt barn.

Anonymkode: 089f4...9c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Besteforeldrene hadde sikkert tenkt å kjøpe til alle sine jentebarnebarn, men så døde de. Så det er jo som en form for forskudd på arv som bare Ts har fått. 

Ikke misforstå, jeg syntes også onkelen er urimelig her, men det er ikke så kult å være den yngste som ikke får noe i kraft av å være yngst. 

Anonymkode: 9ec89...56a

Ser du på alle gaver som «forskudd på arv»? Burde man begynne å føre regnskap? At folk slutter å gi gaver når de dør er jo en selvfølge, og da er det jo «uflaks» for den som er yngst og fikk minst av den grunn. Jeg er selv yngst og broren min har vel fått flere gaver fra alle våre eldre slektninger fordi han «fikk et forsprang». Har aldri tenkt på det før nå faktisk, for det er jo bare sånn. Han hadde flere merkedager mens de levde, og det går det ikke an å gjøre noe med. Fra min bror ble konfirmert til jeg ble det døde faktisk den ene av besteforeldrene min. Jeg tenkte endel på at jeg synes det var trist at vedkommende ikke var der - men jeg har aldri tenkt at det var urettferdig at broren min fikk gave fra henne og ikke jeg! 

Visst forstår jeg at det er leit når at yngstemann ikke får noe som alle andre har fått. Men sånn er det bare. Det er ikke noe man kan forvente at folk tenker på før de dør, og man kan i hvertfall ikke kreve noe av  andre familiemedlemmer som har fått . 

Onkel er selvsagt helt på tur her. Hvis TS hadde gitt bort bunaden til kusinen din, så er det jo bare kusinen som har fått gave «fra» besteforeldrene da, og du skal ikke ha noe etter dem? Men det synes onkel at er helt ok, selvsagt, siden du har alt har en? Sprøtt. At du har gått ut å kjøpt en annen bunad er helt uvesentlig. Du kan kjøpe ti bunader, men andre kan selvsagt ikke komme å kreve noe du har blitt gitt i gave uansett. 

Anonymkode: e616e...24d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er vel ei gnialus som vil spare penger. Du er bunadens rette eier og slik forblir det til du evt vil noe annet selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farmor gav middagssett til 12 til alle barnebarn som giftet seg, men døde før jeg giftet meg. 

Lurer på om jeg skal be om to tallerken, en dyptallerken og en sausnebb eller selveringsfat fra hver av mine søskenbarn. 

Anonymkode: b819a...88f

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Det går ikke an å ha millimeterrettferdighet på at livet skjer. Jeg har småsøsken som er langt yngre enn meg, og har fått mye bedre julegaver og bursdagsgaver enn jeg fikk i barndommen. Grunnen? Jeg var et uplanlagt barn som kom i studietiden, de kom senere da økonomien var mye bedre. Skal jeg gå rundt å være bitter for at jeg ikke fikk data til jul da jeg var 12? Kreve å få halve til lillebroren min kanskje? 

Nei, for sånn er bare livet. Hvis man ser rundt seg oppdager en gjerne at man har mer enn mange andre, og kan glede seg over det enn har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som snylter. 

Anonymkode: c5539...934

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Det kan han ikke kreve! Helt utrolig at han spør om det. Har selv fått bunad som farmor har brodert. Hun har laget til alle barnebarna, men søstera mi skal konfirmeres om noen år til. Hun har allerede brodert ferdig hennes bunad på forhånd imens hun kan, før noe skjer eller hun får for dårlig syn. 

Bunaden er din. Den skal du få beholde, for den var ment til deg. En slik gave er veldig verdifull ❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du på alle gaver som «forskudd på arv»? Burde man begynne å føre regnskap? At folk slutter å gi gaver når de dør er jo en selvfølge, og da er det jo «uflaks» for den som er yngst og fikk minst av den grunn. Jeg er selv yngst og broren min har vel fått flere gaver fra alle våre eldre slektninger fordi han «fikk et forsprang». Har aldri tenkt på det før nå faktisk, for det er jo bare sånn. Han hadde flere merkedager mens de levde, og det går det ikke an å gjøre noe med. Fra min bror ble konfirmert til jeg ble det døde faktisk den ene av besteforeldrene min. Jeg tenkte endel på at jeg synes det var trist at vedkommende ikke var der - men jeg har aldri tenkt at det var urettferdig at broren min fikk gave fra henne og ikke jeg! 

Visst forstår jeg at det er leit når at yngstemann ikke får noe som alle andre har fått. Men sånn er det bare. Det er ikke noe man kan forvente at folk tenker på før de dør, og man kan i hvertfall ikke kreve noe av  andre familiemedlemmer som har fått . 

Onkel er selvsagt helt på tur her. Hvis TS hadde gitt bort bunaden til kusinen din, så er det jo bare kusinen som har fått gave «fra» besteforeldrene da, og du skal ikke ha noe etter dem? Men det synes onkel at er helt ok, selvsagt, siden du har alt har en? Sprøtt. At du har gått ut å kjøpt en annen bunad er helt uvesentlig. Du kan kjøpe ti bunader, men andre kan selvsagt ikke komme å kreve noe du har blitt gitt i gave uansett. 

Anonymkode: e616e...24d

Nei, selvsagt ikke. Men når besteforeldrene først har lagt seg på en linje der de kjøper bunad (som ikke er en ubetydelig gave) til barnebarn så er det vel naturlig å tenke at det var noe de ville gjøre med alke? Ts sier selv at de døde før kusinens konfirmasjon

ja, nettopp de eldste får alltid mest og de yngste sitter igjen med svarteper. 

Trenger ikke være sånn. Jeg kommer ikke til å begynne å dele ut ting før min død. 

Det kan vi alle være enige i, men jeg kan fremdeles skjønne at det er en kjip følelse. 

Anonymkode: 9ec89...56a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvsagt ikke. Men når besteforeldrene først har lagt seg på en linje der de kjøper bunad (som ikke er en ubetydelig gave) til barnebarn så er det vel naturlig å tenke at det var noe de ville gjøre med alke? Ts sier selv at de døde før kusinens konfirmasjon

ja, nettopp de eldste får alltid mest og de yngste sitter igjen med svarteper. 

Trenger ikke være sånn. Jeg kommer ikke til å begynne å dele ut ting før min død. 

Det kan vi alle være enige i, men jeg kan fremdeles skjønne at det er en kjip følelse. 

Anonymkode: 9ec89...56a

Nei, det er ikke alltid slik at de eldste får mer. Jeg har vokst opp med svært unge foreldre med dårlig økonomi og fått behovsting i bursdag og julegave som klær og sko. Har småsøsken som er mer enn 10 år yngre og de har fått dyre gaver til jul og bursdag som har vært ting de ønsket seg...gidder ikke å være bitter for det!

Anonymkode: 6f79d...ee3

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han mangler iallefall sosiale antenner, det skal han ha.

Anonymkode: ee8b2...d02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy så frekt av onkel! 😳 Veldig upassende å spørre deg om dette. Skammelig av ham! 

Anonymkode: 9f8fb...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste 17.mai bør du bruke begge bunadene samtidig, bare for å vise at du faktisk har TO!

Anonymkode: 11a89...040

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En konfirmasjonsgave er en gave, ikke forskudd på arv. Barnebarn er heller ikke første arveledd.

Mitt eldste søsken fikk bryllupsgave fra vårt ene par besteforeldre. Skulle mine foreldre kreve at h*n delte av gaven med meg, siden besteforeldrene gikk bort før mitt bryllup?

Han er fullstendig på jordet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvsagt ikke. Men når besteforeldrene først har lagt seg på en linje der de kjøper bunad (som ikke er en ubetydelig gave) til barnebarn så er det vel naturlig å tenke at det var noe de ville gjøre med alke? Ts sier selv at de døde før kusinens konfirmasjon

ja, nettopp de eldste får alltid mest og de yngste sitter igjen med svarteper. 

Trenger ikke være sånn. Jeg kommer ikke til å begynne å dele ut ting før min død. 

Det kan vi alle være enige i, men jeg kan fremdeles skjønne at det er en kjip følelse. 

Anonymkode: 9ec89...56a

Selv om noen gir dyre gaver mens man lever, synes jeg rett og slett ikke man kan forvente at de skal fortsette med det etter sin død. Kusine hadde sikkert fått bunad hun og, men nå døde altså besteforeldrene før det ble slik. Sånn er det bare. Mener du virkelig det hadde vært bedre om ingen hadde fått dyre gaver? Da hadde det vært rettferdig? Hvis ikke du får, skal ingen andre få heller? Joda, jeg skjønner det er kjipt å ikke få noe, men man burde jo kunne unne andre det likevel. 

Det er heller ingen selvfølge at besteforeldrene hadde hatt mulighet til smelle av pengene for bunader til alle barnebarna samtidig. Hadde de levd lenger hadde de jo også gjerne fått mer penger utbetalt i pensjon.. Det er gjerne noe man må spare opp til hvert barnebarn.. 

Som yngst føler jeg mye større «sjalusi» for at storebror fikk flere år med besteforeldre, og lærte de å kjenne på en annen måte enn meg. At han har fått flere gaver, nei, det blir synes jeg blir smålig å henge seg opp i. Sånn er det bare. Ja, dumt at ikke yngste fikk. Men onkel burde satt av penger fra arven (dersom det var noen arv) slik at kusine også kunne få bunad «fra besteforeldrene». 

Anonymkode: e616e...24d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvsagt ikke. Men når besteforeldrene først har lagt seg på en linje der de kjøper bunad (som ikke er en ubetydelig gave) til barnebarn så er det vel naturlig å tenke at det var noe de ville gjøre med alke? Ts sier selv at de døde før kusinens konfirmasjon

ja, nettopp de eldste får alltid mest og de yngste sitter igjen med svarteper. 

Trenger ikke være sånn. Jeg kommer ikke til å begynne å dele ut ting før min død. 

Det kan vi alle være enige i, men jeg kan fremdeles skjønne at det er en kjip følelse. 

Anonymkode: 9ec89...56a

Tull og tøys. Mine foreldre fikk mer penger med alderen (ikke spesielt unge foreldre), og lillebroren min (som var attpåklatt og gutt i motsetning til oss) har alltid fått mer enn oss. Trampoline og basseng og USAtur. Lettmotorsykkel og etterhvert bil. Er ikke bitter, ikke en plass faktisk. 

Anonymkode: 30cdf...7c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

17.mai startet helt supert, men fikk en litt ekkel vri etter hvert. Her er saken, jeg fikk bunad av mine besteforeldre, mine besteforeldre døde før min kusine ble konfirmert, hun fikk derfor ikke bunad. Jeg har kjøpt meg en brukt bunad i tillegg til den jeg fikk. I og med at jeg bruker bunad litt oftere enn andre pga jobb så ville jeg ha to. Tenkte dette var min sak siden jeg har fått den ene på ærlig vis, og den andre har jeg kjøpt helt selv. Bruker samme sko og sølv på begge. Men... Min onkel mener at min bunad som jeg fikk i gave burde jeg gi til min kusine, han mener det er et svik at jeg kjøpte en til. Dette var ikke tull eller. Han tilbød seg en symbolsk sum på 4000kr. Jeg ble paff og sa at jeg var glad i begge mine bunader og ville ikke gi dem fra meg. Han ble veldig sur. Ingen andre sa noe, og aner ikke om de mente han eller jeg har rett. Det er jo mine bunader, og har ikke kontakt med denne kusinen siden det er 15 år mellom oss. Hva tenker dere om dette? Jeg ble ikke sint, ikke lei meg, men det surrer i hodet mitt...

Anonymkode: 064b7...69f

Le ham opp i fjeset og gi en beskjed om at du skal sende et telegram til jenta når hun blir konfirmert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...