Gå til innhold

Er katten min syk? Eller bare blitt «voksen»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg syns at katten min har blitt så mye latere, og trøttere enn den har vært tidligere. Det er en kastrert/sterilisert hunnkatt, på ca 1 år. Hun har alltid vært som kattunge, og litt tiden etterpå når hun ble sterilisert for noen måneder siden, vært leken og/eller rastløs og gått rundt i huset eller vært mer «aktiv». I det siste så har hun bare sovet hele dagen. Vi har latt henne gått ut på kvelden, og så vil hun inn igjen på morgenen, og da sover hun hele dagen. Er det normalt? Hun har bare blitt mer lat/søvnig syns jeg. Igår når jeg kom hjem fra jobb og ropte på henne så hørte jeg ingenting, da la hun bare i sengen til meg og samboeren min og fortsatte å sove. Hun pleier å hoppe ned fra sofaen/senga når jeg kommer hjem. Når hun ligger å sover så reagerer hun nesten ikke heller, før når hun sov og samboeren min plutselig mistet noe i gulvet så skvatt katten, men nå når hun sover så rører hun ikke på seg. Hva tror dere? Burde jeg gå til dyrlegen?

Anonymkode: 4e9b0...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke noen grunn til at du skal kontakte veterinær på bakgrunn av det du skriver her.

Pusien din har blitt voksen, og at atferden endres i denne perioden er helt naturlig. Det er som regel rundt denne tiden katten viser sitt sanne jeg - og dere har tydeligvis fått dere en dorsk pusi. Som barn og ungdom er de aller fleste katter villere og mer lekne, og noen fortsetter også slik atferd i voksen alder. Men så finnes det de mer bedagelige kattene, som egentlig har det helt fint med å bare ha en god liggeplass og en plass de føler seg trygg.

Du skriver også at hun er ute hele natten - det er klart hun blir sliten av å være nattaktiv. Katter har mye hvilebehov, så dette kan jo tolkes som hennes døgnrytme. Sove på dagen - feste om natten :)

Anonymkode: 4e012...f4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter sover vel nesten 20 timer i døgnet, så er hun ute hele natten vil hun stort sett bare sove når hun er inne. Noen katter sover også ganske tungt. 

Hvis hun spiser normalt, og ikke har endret atferd (f. eks var kosete, og nå ikke vil ha noen form for kos), så ville jeg ikke bekymret meg. Men en generell helsesjekk kan man jo uansett ta etter en stund.

Anonymkode: a48dc...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun ute hele natten så er det ikke rart om hun sover hele dagen. Her er pus kun ute på dagtid, sover stort sett hele natten inne med oss, noen ganger leker hun litt. På dagtid er hun ute i noen timer, for så å sove inne i 3-4 timer før hun har en siste raptus før kvelden. Hun er 1 år nå og har blitt mye roligere på ganske kort tid. 

Anonymkode: e05cb...82a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et dyr endrer oppførsel sånn at eier blir bekymret så tar man en tur til veterinæren. Ikke fordi det nødvendigvis er noe galt, men det vet ikke vi som ikke har opplevd katten din.

Kall det gjerne en rutinekontroll, det er vel verd å få undersøkt om alt er i orden :) 

Anonymkode: 522b5...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...