Gå til innhold

Bør en 3måneder gammel baby lære seg å sove i egen seng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må nesten tenke på hva som er best for babyen - ikke deg selv!

Ved så tidlig som 3 mnd ; hvis baby protesterer, så er det for tidlig. Da må du som mor innrette deg etter det og møte babyens behov. Selv om du er sliten. 

Anonymkode: 8d8c4...6ed

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden fødsel har vi samsovet og bysset og båret på babyen for å få den til å sove, nå har babyen det bedre så jeg lurer på om det er «for tidlig» å lære baby til å finne ro av seg selv? Med for tidlig mener jeg at vi nettopp har avdekket årsak til timevis med gråt (melk). 

Hvordan starter jeg? Med natt eller dag? På dag har vi vogn og bæresjal til hjelp, men på natt har jeg kun puppen. 

Mange yngre og jevngamle babyer finner ro og sovner av seg selv, både med og uten smokk. Vi får ikke denne babyen til å ta smokk. Men da baby var liten sovnet hun av seg selv uten pupp innimellom, håper på det samme fremover.

Hjelp!

Anonymkode: efbb1...d85

 Vi samsov hver natt frem til nesten året. Samsover enda innimellom hvis nettene er veldig urolig. Hun tok heller aldri smokk/flaske og ble ammet i søvn helt til 12mnd. Begynte sakte men sikkert og øve på å heller sovne inntil meg/oppå meg med kos og stryk. Nå er hun 15 mnd og sovner helt fint av seg selv! Isteden for å stresse- prøv å nyt det ❤️ Måtte forresten også trille for at hun skulle sovne. Ved 11 mnd er første gang vi fikk til å stoppe vogna og hun sov videre! Det ble en ny hverdag for oss for å si det sånn😅😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått meg et frimerke,

er litt over to år og trenger nærhet og kos for å sovne - også når hun våkner på natta - orker ikke løpe inn å ut så sover i hennes seng 😴 (enkeltseng med sengehest) fungerer helt fint, alle er forskjellige, så finn ut hva som virker for dere.

 

det går og veldig i bølger -  i perioder våkner hun ikke andre ganger er det panikk så snart jeg prøver å stå opp igjen - kommer an på utviklingstrinn om det skjer mye i det lille hodet/barnehagen osv 

 

(jeg er ganske skeptisk til de fleste typer "kurer" de trenger oss 24 t i døgnet - ikke bare på dagen)

 

men noen små sover best i egen seng, min søsters barn er ikke frimerker heller ikke min svingersøsters ... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ned på de som på død og liv skal ha babyen i egen seng pga sine egne behov. Beklager, men dere er egoistiske.

Anonymkode: 168cf...bff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring var at baby ikke behøvde å lære å ligge i egen seng (sprinkelseng ved siden av vår) i 3 mnd alderen. Baby protesterte ikke i det hele tatt, så det var jo en bekymring mindre. Så det er jo bare å prøve. 

Anonymkode: aa97a...136

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser ned på de som på død og liv skal ha babyen i egen seng pga sine egne behov. Beklager, men dere er egoistiske.

Anonymkode: 168cf...bff

Skjerpings, slutt å guilt trip mødre som har babyer som sover godt for deg selv. Man er ikke dårlig mor eller egoistisk fordi babyen fint klarer å ligge i seng! Ikke alle babyer er klistremerker. Min sov godt i egen seng allerede på sykehuset. Har venninner med babyer som aldri har sovnet i armene sine, men som sovner straks de legger baby i senga. Folk er forskjellige og babyer er tross alt folk de også. Noen sover best med mamma i nærheten, men ikke helt inntil. 

Anonymkode: 08010...704

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri for tidlig?? 😱 Hvorfor får folk barn egentlig?? 😱 Nærhet er et PRIMÆRBEHOV på linje med mat og søvn. Slutt å nekte barna deres det de TRENGER!! 

https://www.telegraph.co.uk/news/health/children/8854674/Babies-should-sleep-in-mothers-bed-until-age-three.html

Anonymkode: 0d742...16e

Mine har aldri hatt dette behovet for å sove på sine foreldre, da ble det bare makking og kaving. De sov om de fikk ligge for seg selv, det gjorde de fra de var noen timer gamle. Nærhet fikk de når de var våkne.

Anonymkode: 0e7d4...7cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første barn hadde null behov for å sove nær meg. Men nr to.. oh lord.. hun er frimerke delux. Holder håden sin på meg gjennom natten. Og hun er snart 9 mnd nå 😅 Sover i egen seng til ca kl to om natta. Så er det amming og samsoving etter det. Funker ikke så verst egentlig, for vi sover jo faktisk natten igjennom. 

Poenget mitt er, babyer er veldig ulike og har ulike behov. Du kjenner din baby best og du må følge magefølelsen din på hva ditt barn har behov for. 

Anonymkode: f24da...c5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 3 mnd sov i egen seng i utgangspunktet fra dag en men det var flere netter hvor han bare ble sovende i senga med meg etter å ha ammet. Nå sover han stort sett hele natta i egen seng, men senga står helt inntill vår. Senga vår er veldig høy og han føler nok at han ligger i senga sammen med oss fortsatt. 

Ofte om morgenen ligger han i senga sammen med oss og dormer og halvsover en times tid etter frokosten :) 

Endret av Gasellen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Du må nesten tenke på hva som er best for babyen - ikke deg selv!

Ved så tidlig som 3 mnd ; hvis baby protesterer, så er det for tidlig. Da må du som mor innrette deg etter det og møte babyens behov. Selv om du er sliten. 

Anonymkode: 8d8c4...6ed

Signerer denne.

Anonymkode: 7512f...7db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Aldri for tidlig?? 😱 Hvorfor får folk barn egentlig?? 😱 Nærhet er et PRIMÆRBEHOV på linje med mat og søvn. Slutt å nekte barna deres det de TRENGER!! 

https://www.telegraph.co.uk/news/health/children/8854674/Babies-should-sleep-in-mothers-bed-until-age-three.html

Anonymkode: 0d742...16e

Skulle ungen min sovet i min seng til han var 3 hadde ingen av oss sovet på 3 år. Jeg var så dum og tenkte at vi «måtte» samsove. Hverken jeg, far eller barn trivdes med det. Vi gav oss på 6 mnd. Og vipps så sov ungen. Han elsket egen seng på eget rom. 

 

Til Ts, gjør det som gir flest mulig medlemmer av familien mest mulig søvn. 

Anonymkode: b9efa...13c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Mitt første barn hadde null behov for å sove nær meg. Men nr to.. oh lord.. hun er frimerke delux. Holder håden sin på meg gjennom natten. Og hun er snart 9 mnd nå 😅 Sover i egen seng til ca kl to om natta. Så er det amming og samsoving etter det. Funker ikke så verst egentlig, for vi sover jo faktisk natten igjennom. 

Poenget mitt er, babyer er veldig ulike og har ulike behov. Du kjenner din baby best og du må følge magefølelsen din på hva ditt barn har behov for. 

Anonymkode: f24da...c5f

Det du sier her er feil.

Absolutt alle spedbarn trenger nærhet. Sannsynligvis lik mengde selv om de har ulik måte å uttrykke det på. Noen gir til og med utrykk for å ikke ønske nærhet men det betyr ikke at man skal la de ligge. 

Hvis du ikke tror meg, les blant annet det Hedvig Montogmery sier i «miraklenes tid 0-2 år».   

 

Anonymkode: 8d8c4...6ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier her er feil.

Absolutt alle spedbarn trenger nærhet. Sannsynligvis lik mengde selv om de har ulik måte å uttrykke det på. Noen gir til og med utrykk for å ikke ønske nærhet men det betyr ikke at man skal la de ligge. 

Hvis du ikke tror meg, les blant annet det Hedvig Montogmery sier i «miraklenes tid 0-2 år».   

 

Anonymkode: 8d8c4...6ed

Ja, det gjør de, og så trenger de søvn, det er også et reelt behov.  De kan få behovet sitt for nærhet dekket om dagen og behovet sitt for søvn dekket om natten. Om jeg skulle tvunget babyen min til kos og nærhet om natten hadde servile fått sove. Noen babyer kan kombinere disse behovene, andre ikke. 

Anonymkode: b9efa...13c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Det er ikke noe problem å legge barnet i egen seng om barnet finner roen der. Noen babyer sover bedre alene. Vi samsov til vår var 8 mnd, men det var fordi han ville sove med meg. Men ofte la jeg han over i sprinkelseng på rommet vårt etter han hadde sovnet. Da ble han vant med å sove der. Etter det lå han i sprinkelsengen på vårt rom. Han fikk også flaske med morsmelk da han sluttet å amme på den tiden og da koste han seg i egen seng. Da han var 10 mnd la vi han på eget rom for å venne han til å sove alene til barnehagestart. Gikk som en drøm. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en baby som aldri lå i egen seng som baby. Jeg må ærlig innrømme at jeg prøvde på et tidspunkt, fordi jeg følte litt på presset utenfra, samsoving var liksom feil og bare udisiplinerte hippieforeldre drev på med det fikk jeg høre 😂 Min hadde også melkeprotrinallergi forresten, vokste det av seg når han var 2,5år.

Men en ting jeg har kommet fram til med årene er at de fleste av oss har et velfungerende morsinstinkt. Ingen utenfor familien kjenner babyen vår og det båndet vi har så godt som vi gjør. Dermed synes jeg du, i samråd med evt far, er den som skal kjenne på hva som kjennes mest rett ut å gjøre. Kjenner du på at eeegentlig vil du ha han hos deg fordi han viser tegn på å ønske det, supert! Kjenner du at vet du hva, babyen ligger og kaver og viser tydelig tegn på å ville ligge i fred, så fint! Uansett hva du kjenner på så er det helt greit. Babyen din har det nok fint samme hva du velger, så lenge du lytter til dens signaler.

Eneste jeg rynker på nesen av er de som kjører gråtekur. Men jeg holder selv da meningene mine for meg selv ute i den uanonyme verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, heipådegsann skrev:

Jeg hadde en baby som aldri lå i egen seng som baby. Jeg må ærlig innrømme at jeg prøvde på et tidspunkt, fordi jeg følte litt på presset utenfra, samsoving var liksom feil og bare udisiplinerte hippieforeldre drev på med det fikk jeg høre 😂 Min hadde også melkeprotrinallergi forresten, vokste det av seg når han var 2,5år.

Men en ting jeg har kommet fram til med årene er at de fleste av oss har et velfungerende morsinstinkt. Ingen utenfor familien kjenner babyen vår og det båndet vi har så godt som vi gjør. Dermed synes jeg du, i samråd med evt far, er den som skal kjenne på hva som kjennes mest rett ut å gjøre. Kjenner du på at eeegentlig vil du ha han hos deg fordi han viser tegn på å ønske det, supert! Kjenner du at vet du hva, babyen ligger og kaver og viser tydelig tegn på å ville ligge i fred, så fint! Uansett hva du kjenner på så er det helt greit. Babyen din har det nok fint samme hva du velger, så lenge du lytter til dens signaler.

Eneste jeg rynker på nesen av er de som kjører gråtekur. Men jeg holder selv da meningene mine for meg selv ute i den uanonyme verden.

Denne posten likte jeg veldig godt, og kunne ikke sagt det bedre selv 💞 Og kjenner igjen det du skriver om presset fra utsiden. Nå er jenta mi 15 mnd og er så glad jeg gjorde det som føltes rett for meg hu!! At jeg ikke lot meg påvirke av kommentarer som at jeg gjorde henne bortskjemt, at jeg ikke var strikt nok, at jeg bare gjorde meg selv en bjørnetjeneste..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Egen seng, ja du kan prøve.

Eget rom, nei.

Husk at man kan prøve litt flere ganger. Noen ganger vil ungen gjerne ligge i senga si, andre ganger i di.

Anonymkode: 598f6...dd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 8.52, AnonymBruker skrev:

Takk. Akkurat dette trengte jeg å lese.

Jeg håper baby lærer seg å sovne selv (som mange andre babyer gjør), men innerst inne føler jeg det ikke burde være hovedfokuset nå. Vi sover på natt, baby sover urolig og i kort tid alene. Det gjelder i vogn også, babyen sover ikke i vogn med mindre den trilles.

Anonymkode: efbb1...d85

:hjerte: Ja det kan være tøft! Bare følg hjertet ditt og gjør det som DU føler er det beste for DIN baby og for deg!!! :hjerte:

Anonymkode: cd180...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...