Gå til innhold

EU vurderer skyhøy co2-skatt på fly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt synd for dem som har foreldre/søsken/svigerforeldre i et annet land og derfor må fly for å holde på familiebåndene.

Anonymkode: 87c38...258

Blir nok enda en grunn til at vi flytter ut av EU/EØS ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, A-hunter skrev:

Hva i alle dager er bærekraften i det? På den ene siden skriker man om globalisme, på den andre om at vi skal sitte stuck i steinrøysa. Bestem dere!

Globalisme er jeg ikke for i det hele tatt.
Men du må så gjerne flytte, til fots eller pr. tråsykkel, bare bestem deg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kun nødvendige flyreiser bør være tillatt. Alt annet fornøyelse, o.l som ikke har betydning må bort. En har ikke behov for å fly om det ikke er nødvendig.

Anonymkode: b7dce...621

Hva oppnår verden med dette tenker du? Ubetydelig mindre av plantenæringen CO2? Hater du trær?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Globalisme er jeg ikke for i det hele tatt.
Men du må så gjerne flytte, til fots eller pr. tråsykkel, bare bestem deg!

Takk, da trekker jeg platinumkortet og setter meg på første rad i den toppmoderne Airbus'en. Langt - på verdens mest miljøvennlige måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle de millioner av millioner av mennesker som mister jobben og dermed hus å hjem.....

Anonymkode: f2d63...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, måtte prisøkningen bli skyhøy. Det er det eneste som kan få folk til å fly mindre. Nå når selv arbeiderklassemennesker har så mye penger at de kan leke jetsettere er det for billig å fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, hind skrev:

Flott, måtte prisøkningen bli skyhøy. Det er det eneste som kan få folk til å fly mindre. Nå når selv arbeiderklassemennesker har så mye penger at de kan leke jetsettere er det for billig å fly.

At arbwiderklassen kan flyer en bra ting. Hadde vi redusert avgiftene kunne flere av dem fått flydd mer, noe som bør være ønskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyhøy? Drøye 3 kroner pr. liter kvalifiserer vel neppe til den betegnelsen. Hadde det vært 30,- pr. liter så ja. 

Fly bruker ca. 0,65l/mil per person, dvs. ca. 20 øre/km i ekstra kostnad for denne avgiften. For en tur på 1000km blir det altså 200 kroner. Det virker nok litt, men vil ikke gi store utslag. 

Om pengene fra avgiften derimot benyttes til å bygge ut og subsidiere driften av høyhastighetsjernbaner så kan vi begynne å snakke om god virkning. Jeg tar gjerne toget til Berlin, Paris, London eller Roma om jeg kan legge meg i Oslo på kvelden og bli fraktet ned i høy hastighet på natten med ankomst neste morgen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er så fjottete.

1.9% av verdens co2 utslipp er fly.

14% er forsvar. Bare legg ned forsvaret, så kan vi fly 8 ganger mer enn i dag.

Fokuset burde jo være på å få forsvaret til å kjøre elbil, slutte å fly, slutte å vase rundt i enorme båter. Selg Helge Ingestad som skrapjern og fjern resten.

Fokuset til miljøvernerne er som vanlig skivebom. 

Hmm lurer på hva slags rekkevidde en el-tanks vil kunne klare?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kjetil E skrev:

Hmm lurer på hva slags rekkevidde en el-tanks vil kunne klare?

Spiller vel ingen rolle? Vi har aldri vunnet en krig. Vi kan i det minste tape miljøvennlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nettavisen.no/økonomi/eu-vurderer-skyhy-co2-skatt-pa-fly/3423684075.html

EU planlegger å innføre en internasjonal skatt på flybensin, viser en lekket rapport fra EU-kommisjonen omtalt i Financial Times.

Kommer du til å fly mindre?

Anonymkode: 9fef3...1fb

Nei

Flyr kun når jeg absolutt må

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eu kommunistene er flinke på å beskatte folk og tenker nok ikke konsekvensene av den arbeidende familie som ikke har allverden med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vox_populi skrev:

Det er i hvert fall bra at de tar tak i noe som er i særklasse lite bærekraftig: flytrafikken. Det er en skam at den ikke allerede er redusert til mindre enn en tiendedel av dagens nivå.

Det kommer an på flere faktorer, som med mye annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun nødvendige flyreiser bør være tillatt. Alt annet fornøyelse, o.l som ikke har betydning må bort. En har ikke behov for å fly om det ikke er nødvendig.

Anonymkode: b7dce...621

Og hvordan skulle kriterie listen vært?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, elsker å reise og har nok med penger så har ikke noe å si. Foretrekker å ta tog da. Tok tog i 13 timer her om dagen istedenfor å fly i to timer, så om tog blir raskere og billigere, tar jeg gjerne mye mer tog enn fly.

Anonymkode: c0786...ae7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Heidegger skrev:

Enveisbillett, I presume?

Du er blant dem som mener det er alt for mange nordmenn i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, -jk- skrev:

Om pengene fra avgiften derimot benyttes til å bygge ut og subsidiere driften av høyhastighetsjernbaner så kan vi begynne å snakke om god virkning. Jeg tar gjerne toget til Berlin, Paris, London eller Roma om jeg kan legge meg i Oslo på kvelden og bli fraktet ned i høy hastighet på natten med ankomst neste morgen. 

Det er veldig naivt i håpe på noe slik. Alle "miljøavgifter" i hele verden er fiskale. De brukes utelukkende til å holde oppe og utvide et stadig voksende byråkrati. Derfor er det også helt legitimt å hevde at hele klimasaken bare er skinnargumentasjon for å plage og beskatte helt vanlige folk mest mulig - det er i praksis det eneste som faktisk skjer.

Hadde tog vært et alternativ hadde det eksistert allerede. De fleste tog i verden driftes på oljeprodukter. Det meste av strømmen i verden lages av kull. Fly vinner denne kampen hver eneste gang. Fly for miljøets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr bare 1-2 ganger i året, så jeg kommer neppe til å fly mindre. Håper det fører til at folk velger å fly mindre, men dette kommer dessverre som med alle mulig andre utgifter å skape et klasseskille der de rikeste som flyr mest bare kommer til å fortsette 

Anonymkode: 87043...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er så fjottete.

1.9% av verdens co2 utslipp er fly.

14% er forsvar. Bare legg ned forsvaret, så kan vi fly 8 ganger mer enn i dag.

Fokuset burde jo være på å få forsvaret til å kjøre elbil, slutte å fly, slutte å vase rundt i enorme båter. Selg Helge Ingestad som skrapjern og fjern resten.

Fokuset til miljøvernerne er som vanlig skivebom. 

Interresante tall. Kilde ?

Anonymkode: f96d0...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra, dersom alle får en avgiftsfri flytur i året. En billig ferietur må vi nordmenn få. Men alle politikerne og andre viktigperer som fly når de kunne brukt teknologien kan holdes på bakken. 

Anonymkode: 7d57d...4c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...