Gå til innhold

Bør Norge få en abortlov lik Alabama?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I nesten ALLE tilfeller hvor en kvinne velger å ta abort, så har hun faktisk VALGT å ha ubeskyttet samleie. At denne kvinnen da, bare noen få måneder senere, skal ha muligheten til å bestemme seg for å ta livet av dette nesten-mennesket som hun faktisk samtykket til å skape. Dette høres temmelig absurd ut, spør du meg... 

Har man selv valgt å spre beina sine, så burde man også brukt kondom (eller P-piller) eller faktisk ta konsekvensene av sine valg...    

Anonymkode: 2088a...919

Hvordam vet du dette? 

Jeg kjenner en god del som har tatt abort, og ved kun ett tilfelle var det etter ubeskyttet samleie.. 

Anonymkode: 62fa8...af6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On ‎5‎/‎16‎/‎2019 at 9:46 PM, AnonymBruker said:

Jeg elsker at alle bare antar at jeg er mann alltid på KG, det tar jeg som en kompliment.

For øvrig tåler jeg ingen prevensjonsmidler selv. Kondom går selvsagt, men blir sår av det og det er ikke noe digg.
Det blir planlegging ut i fra antatt trygge perioder og barn dersom det likevel skulle vise seg å funke dårlig en gang. Foreløpig er jeg på 2 barn, så føler metoden funker ganske bra.

Anonymkode: a334e...c4a

Det pleier vanligvis å være menn som mener de har noen som helst rett til å tvinge kvinner til å gjennomføre uønskede svangerskap med alle følger det får for kropp og sjel. Kvinner pleie å ha mer forståelse for hva det innebærer, men så har vi de mannlig orienterte kvinnene, slike som deg, som sitter på sine høye hester og mener alle bør gjøre som dem. Jeg hadde for øvrig heller tydd til strikkepinnene enn å blitt tvunget til å gjennomføre et svangerskap jeg ikke ønsket. Virkelig, det hadde jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 17.33, Tøytigern skrev:

Hvis man skulle si noe ordentlig om dette, så må man påpeke hvor mange kvinner i Alabama som kommer til å dø av indre blødninger på liksom-legers "operasjonsbord" når muligheten til legal abort fjernes.- Eller av infeksjoner etterpå. I mange tilfeller er en legal abort med på å redde liv.Fordi en kvinne som tvinges til å bære fram et barn opp gjennom historien har vist seg å være en selvmordstruet kvinne. (Og da dør både mor og foster i en elv, et sted.Eller i en trafikkulykke, front mot front.) 

Når noen velger å bryte loven, så er konsekvensene deres eget ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 10.20, AnonymBruker skrev:

12380 stk på et år anser i hvert fall jeg som mye i absolutte tall. Det er ca. en av 100 kvinner i fruktbar alder som tar abort. Jeg syns det er mye i et velutviklet informasjonssamfunn som det Norge faktisk er.

Anonymkode: a334e...c4a

Hvordan er 1 av 100 mye?  

På 15.5.2019 den 10.55, Mann1979 skrev:

Alle aborter bør opp til nemdsvurdering. Skal man ta livet av et foster bør man ha gode grunner til det.

Etter deres logikk burde vel ingen grunn være god nok? Et liv er et liv, sier dere jo. Det er da ikke fosteret sitt skyld om faren er voldektsmann, pedofil eller noe annet - som dere "pro-lifers" ofte bruker som argument for at da er det liksom greit å ta livet av fosteret. Hvorfor? Jeg skjønner ikke logikken deres - for det er ingen logikk! Dette beviser kun én ting; dere er ikke opptatt av at "dette uskyldige fosteret må få leve". Derimot er dette det statementet dere liker å gjemme dere bak. Det koker dog ned til at deres sterkeste ønske ser ut til være å kontrollere hva andre kvinner gjør med sitt liv, sin kropp. Men selvsagt vil ingen innrømme det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hypes skrev:

Etter deres logikk burde vel ingen grunn være god nok? Et liv er et liv, sier dere jo. Det er da ikke fosteret sitt skyld om faren er voldektsmann, pedofil eller noe annet - som dere "pro-lifers" ofte bruker som argument for at da er det liksom greit å ta livet av fosteret. Hvorfor? Jeg skjønner ikke logikken deres - for det er ingen logikk! 

Også aborttilhengere bruker voldtekt som argument for sitt standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker at alle bare antar at jeg er mann alltid på KG, det tar jeg som en kompliment.

For øvrig tåler jeg ingen prevensjonsmidler selv. Kondom går selvsagt, men blir sår av det og det er ikke noe digg.
Det blir planlegging ut i fra antatt trygge perioder og barn dersom det likevel skulle vise seg å funke dårlig en gang. Foreløpig er jeg på 2 barn, så føler metoden funker ganske bra.

Anonymkode: a334e...c4a

Det er viden kjent at det er ingen god prevensjonsmetode dersom man har noe imot å bli gravid. For deg gjør det tydeligvis ingenting, så da kan du gjøre det sånn. Men ikke anbefal det til noen andre. 

På 18.5.2019 den 11.32, AnonymBruker skrev:

I nesten ALLE tilfeller hvor en kvinne velger å ta abort, så har hun faktisk VALGT å ha ubeskyttet samleie. At denne kvinnen da, bare noen få måneder senere, skal ha muligheten til å bestemme seg for å ta livet av dette nesten-mennesket som hun faktisk samtykket til å skape. Dette høres temmelig absurd ut, spør du meg... 

Har man selv valgt å spre beina sine, så burde man også brukt kondom (eller P-piller) eller faktisk ta konsekvensene av sine valg...    

Anonymkode: 2088a...919

Å ta abort ER å ta konsekvensene av å bli gravid. Det finnes dessuten ikke 100% effektive prevensjonsmidler. 

Anonymkode: 400f1...a79

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viss de gjør det tilnærmet forbudt å ta abort i alabama, er det ikke bare å ta seg en tur til en annen stat --> ta abort. Og reise tilbake igjen?

Anonymkode: c29ac...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 12.18, AnonymBruker skrev:

En annen ting. vi blir fortalt konstant av vi ikke klarer å få nok barn. Vi klarer ikke å opprettholde dagens befolkningstall, vi klarer ikke å ta oss av våre eldre osv. Vi trenger innvandring. Vi trenger masse innvandring for å klare å løse disse problemene. Dersom vi bare hadde latt alle barna våre bli født i stedet så hadde vi ikke hatt "behov" for innvandring av typen flyktninger og asylsøkere. (VI har ikke behov for dem uansett altså, for de som er så dumme at de faktisk tror på den løgnen.) Litt arbeidsinnvandring kan vi dra nytte av, men det er det eneste.

Anonymkode: a334e...c4a

Det er vel ca 12000 aborter i året i Norge. Vi har hatt selvbestemt abort i ca 40 år. Dvs 480000 foster har blitt abortert. Tror du vi hadde vært ca en halv million flere mennesker i Norge om vi ikke hadde hatt tilgang til abort? 

Dette regnestykket har jeg ingen tro på. Tror ikke de fleste som har tatt abort ville end opp med flere barn om de ikke tok abort. Da ville de i stedet fått ferre barn senere. 

Og mange ville sikkert også tatt ulovlig abort. 

Endret av Thyra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FirstNameLastName
On 5/15/2019 at 10:20 AM, AnonymBruker said:

12380 stk på et år anser i hvert fall jeg som mye i absolutte tall. Det er ca. en av 100 kvinner i fruktbar alder som tar abort. Jeg syns det er mye i et velutviklet informasjonssamfunn som det Norge faktisk er.

Anonymkode: a334e...c4a

1/100 tilsvarer sjansen for å bli gravid selv når man bruker prevensjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 13.06, Testosteron skrev:

Også aborttilhengere bruker voldtekt som argument for sitt standpunkt.

Det er jeg fullstendig inneforstått med. Det som er annerledes, er at vi som er pro choice ikke snakker imot oss selv når dette argumentet blir dratt frem. Når abortmotstandere bruker voldtekt og incest som argument for at da er det plutselig greit med abort, mister dere jo all deres integritet rundt hele spørsmålet. Hvis dere virkelig står inne for at dette fosteret er et liv, burde verken voldtekt eller incest kunne endre på det. 

Ser du forskjellen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hypes skrev:

Det er jeg fullstendig inneforstått med. Det som er annerledes, er at vi som er pro choice ikke snakker imot oss selv når dette argumentet blir dratt frem. Når abortmotstandere bruker voldtekt og incest som argument for at da er det plutselig greit med abort, mister dere jo all deres integritet rundt hele spørsmålet. Hvis dere virkelig står inne for at dette fosteret er et liv, burde verken voldtekt eller incest kunne endre på det. 

Ser du forskjellen?

Og da er vi der den nye loven i Alabama er nå, hvor hverken voldtekt eller incest er god nok grunn. Lenke til Aftenposten.

Anonymkode: 05a09...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎05‎.‎2019 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Hvilke adoptivforeldre? Det finnes ikke nok!

Abortmotstandere ignorerer det faktum at disse adoptivforeldrene og barnehjemmene som liksom skal ta over de uønskede barna ganske enkelt ikke finnes. Barnevernets kapasitet er sprengt med lang saksbehandlingstid og mangel på personell, men dere vil bare ha enda flere barn dit.

Noen av dere sier det skal være lov med abort hvis det er graviditet etter seksuelt overgrep. Er dere i det hele tatt klar over hvor vanvittig vanskelig det er å få etterforsket og straffet gjerningsmenn etter voldtekt, hvor mange det er som går fri? Aner dere hvor lang tid slike saker tar? Mener dere at voldtatte kvinner skal tvinges til å gå gravide frem til rettsapparatet har felt en dom(de få tilfellene dét skjer)?

Over alt der abort forbys og kriminaliseres, ser vi samtidig at tilgang til prevensjon er mangelfull/ikkeeksisterende, seksualundervisning likeså; overbefolkningen er et faktum med alt det fører med seg av fattigdom og elendighet, og det er de mange, mange barna som lider aller mest: Deres liv er lite verd i slike samfunn.

Men jeg tror ikke abortmotstandere nødvendigvis er så opptatt av barnas velferd. Men dere er svært opptatt av å gjøre det umulig for kvinner å kunne regulere antall svangerskap og samtidig være seksuelt aktive. Og om noen har hatt seksuell omgang med kvinner og jenter mot deres vilje, så skal likevel ofrene lide ekstra mye for det. Vold mot kvinner er økende over hele verden - spesielt seksualisert vold - og som ikke dét er ille nok, vil abortmotstandere at alt av kvinners kjønnsorganer underlegges ytre kontroll av "storsamfunnet".

P.S. Noen av dere prøver å argumentere med at norske kvinner skal tvinges til å bære fram barn for ellers dør den etnisk norske befolkningen ut. Majoriteten av abortsøkende kvinner i Norge i dag, er godt voksne kvinner av innvandrerbakgrunn i etablerte forhold, de har flere barn fra før og føler det er nok. Men dere vil altså tvinge dem til å få enda fler og eventuelt sende disse barna ut på et "marked" for adopsjon.

Anonymkode: 0a570...14a

Denne skulle jeg gjerne ha gitt mange "Likes"!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da er vi der den nye loven i Alabama er nå, hvor hverken voldtekt eller incest er god nok grunn. Lenke til Aftenposten.

Anonymkode: 05a09...182

Jeg har da selvsagt fått med meg dette. Det endrer likevel ikke på det faktum at jeg mener abortmotstandere snakker imot seg selv når de først hyler "Det er et liv! Mordere!!", for så å si "Åja, det var voldtekt? Jammen da er det greit." Jeg mener retten til abort burde være en menneskerett. Derfor har jeg forferdelig vondt av store deler av amerikanske kvinner for tiden.. Ikke bare de i Alabama. Om unnfangelsen skjedde gjennom overgrip eller ikke - å nekte kvinner denne retten til kontroll over egen kropp synes jeg er helt forkastelig. 

Verden er gal for tiden😢 

Endret av hypes
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, hypes skrev:

Det er jeg fullstendig inneforstått med. Det som er annerledes, er at vi som er pro choice ikke snakker imot oss selv når dette argumentet blir dratt frem. Når abortmotstandere bruker voldtekt og incest som argument for at da er det plutselig greit med abort, mister dere jo all deres integritet rundt hele spørsmålet. Hvis dere virkelig står inne for at dette fosteret er et liv, burde verken voldtekt eller incest kunne endre på det. 

Ser du forskjellen?

Tja, jeg er bare delvis enig med deg. Aborttilhengerne gir tidvis inntrykk av at incest og voldtekt er viktige årsaker til svangerskap. Om man argumenterer mot selvbestemt abort, vil man før eller siden få spørsmål om hvordvidt man mener at kvinner som har vært utsatt for dette, skal tvinges til å bære frem barnet. Sannheten er at voldtekt og incest forårsaker svært få aborter i Norge. Hovedårsaken til abort er «sosiale årsaker», og det må også være utganspunktet for debatten. 

For øvrig handler ikke abort om retten til å bestemme over egen kropp. Det handler om å bestemme over skjebnen til et påbegynt liv, som, normalt sett, ville blitt til et menneske. At spontanabort forekommer, slik jeg ser noen aborttilhengere påpeke, er ikke et argument for provosert abort. Er drap akseptabelt fordi naturlig død forekommer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hypes skrev:

Det er jeg fullstendig inneforstått med. Det som er annerledes, er at vi som er pro choice ikke snakker imot oss selv når dette argumentet blir dratt frem. Når abortmotstandere bruker voldtekt og incest som argument for at da er det plutselig greit med abort, mister dere jo all deres integritet rundt hele spørsmålet. Hvis dere virkelig står inne for at dette fosteret er et liv, burde verken voldtekt eller incest kunne endre på det. 

Ser du forskjellen?

Nei. Det er ingen forskjell, for mange aborttilhengere er også tilhengere av å gjøre forskjell på de tilfellene hvor svangerskapet er forårsaket av en voldtekt. Norges abortlov sier at som hovedregel så kan man ikke få ta abort etter utgangen av 12. svangerskapsuke, men man får ta abort likevel etter denne fristen hvis visse kriterier er oppfylt, nemlig når

"a) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom;
b) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon;
c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;
d) hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 312, 313 og 314, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 291, 293, 294, 295, 296, 299, 301, 302 og 314; eller
e)

hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1975-06-13-50

Straffeloven § 291 gjelder voldtekt.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-11#KAPITTEL_2-11

Når aborttilhengere bruker voldtekt og incest som argument for at da er det plutselig greit med abort, mister dere jo all deres integritet rundt hele spørsmålet. Hvis dere virkelig står inne for at dette fosteret er et liv, burde verken voldtekt eller incest kunne endre på det. 

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stemmer for personen jeg så på Facebook, som foreslo at alle menn i fruktbar alder bør steriliseres (dette kan reverseres) til de signerer en avtale om at de er i et stabilt forhold og ønsker barn. Vips, alle problemer løst.

Vil ikke menn at andre skal ha denne kontrollen over kroppene deres? Så synd da! 

Vil sterilisering gå ut over sexlyst? Dette opplever kvinner allerede med prevensjonsmidler, så dette er ikke et argument. 

Anonymkode: 0ffd9...763

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...