Gå til innhold

Spise grandiosa, hvor usunt er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, frankie85 said:

Joda, bare tenkte at det er litt vanskelig å beregne fettinntaket, fort gjort å spise for mye med sånne fettrike koster

Pray tell, hva er fettrikt med den kosten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest frankie85
1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

Pray tell, hva er fettrikt med den kosten?

Jo, du skal liksom erstatte karbohydrater med fett, men da er det igjen vanskelig å ikke spise for mye av det igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frankie85 said:

Jo, du skal liksom erstatte karbohydrater med fett, men da er det igjen vanskelig å ikke spise for mye av det igjen

Ok. Lykke til, jeg er ikke skapt for å drive med voksenopplæring.

Anonymkode: 6d35d...16e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Lykke til, jeg er ikke skapt for å drive med voksenopplæring.

Anonymkode: 6d35d...16e

Tror du har misforstått noe kanskje under kurset ditt eller skolen, alle veit som trener at det er lettere å forbrenne fett når man spiser mye karbohydrater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frankie85 skrev:

Jo, du skal liksom erstatte karbohydrater med fett, men da er det igjen vanskelig å ikke spise for mye av det igjen

Det er ikke vanskelig om du spiser nok fett. Fett er mettende, og du vil i tillegg begrense kaloriinntaket ditt naturlig. Man føler seg mindre sulten på et lavkarbo/ketogent kosthold. Det er vanskelg å overspise på fett og proteiner. Men når jeg sier lavkarbo, tenker jeg under 10% karbohydrater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
1 minutt siden, Puffaris skrev:

Det er ikke vanskelig om du spiser nok fett. Fett er mettende, og du vil i tillegg begrense kaloriinntaket ditt naturlig. Man føler seg mindre sulten på et lavkarbo/ketogent kosthold. Det er vanskelg å overspise på fett og proteiner. Men når jeg sier lavkarbo, tenker jeg under 10% karbohydrater. 

Skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, frankie85 said:

Tror du har misforstått noe kanskje under kurset ditt eller skolen, alle veit som trener at det er lettere å forbrenne fett når man spiser mye karbohydrater

Mener du kanskje at du kan trene hardere med karbohydrater i kosten?

Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo sykt mye kalorier da. Karbohydrater er jo ikke farlig heller, men kanskje litt voldsomt mye mettet fett og bearbeidet kjøtt. Det kan være en utskeielse en gang i blant, men definitivt usunt. Allikevel, utskeielser en gang i blant «ødelegger» ingenting. 

Anonymkode: 73c3b...7e3

Hvitt mel er vel det verste på grandisen, ikke det metta fettet. Det er propaganda fra 70-tallet som dessverre alt for mange fremdeles tror blindt på. Våkn opp! Er ikke kaloriene som bestemmer om noe er sunt eller ikke. 

Anonymkode: c8bc8...063

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
Akkurat nå, 282_NaughtySpark skrev:

Mener du kanskje at du kan trene hardere med karbohydrater i kosten?

Det er noe helt annet.

Nja, det også, men jeg har bare lært det av erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Puffaris said:

Det er ikke vanskelig om du spiser nok fett. Fett er mettende, og du vil i tillegg begrense kaloriinntaket ditt naturlig. Man føler seg mindre sulten på et lavkarbo/ketogent kosthold. Det er vanskelg å overspise på fett og proteiner. Men når jeg sier lavkarbo, tenker jeg under 10% karbohydrater. 

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner...

Hele kroppen min fungerer bedre på lavkarbo, men jeg klarer fint å spise så mye at jeg ikke går ned i vekt.....

 

Anonymkode: 6d35d...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvitt mel er vel det verste på grandisen, ikke det metta fettet. Det er propaganda fra 70-tallet som dessverre alt for mange fremdeles tror blindt på. Våkn opp! Er ikke kaloriene som bestemmer om noe er sunt eller ikke. 

Anonymkode: c8bc8...063

Tror du misforsto innlegget mitt her. Hovedgrunnen til at Grandiosa er usunt er jo næring per kalori, bearbeidet kjøtt og enkle karbohydrater og mye mettet fett (har ikke sagt fett er farlig, men for mye mettet fett kan gi ugunstige helsevirkninger for mange over tid. Jeg sa karbohydrater ikke er farlig, men er enig i at de enkle er ugunstige). Nyest forskning sier vel at det «verste» er det bearbeidede kjøttet, men helt ærlig er det ikke så enkelt. Det er hele sammensetningen og mangel på mikronæringsstoffer som gjør den usunn. Og kalorier er verdt å nevne fordi et overskudd over lang tid skaper overvekt og det som igjen fører til «metabolic disease». Lavkarbo som mange argumenterer for har jo også blitt tilbakevist som bedre i nyere forskning, men kan fungere som en livsstil for mange. Allikevel må man innse at ikke alle reagerer likt på alle dietter (vi er forskjellige, hurra). Alt med måte, men en fin pekepinn er: mengde næring per kalori og evt dietthensyn til evt sykdommer

Anonymkode: 73c3b...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frankie85 skrev:

Sukker er noe annet ja

Nei det er det ikke. Du vet at sukker er karbohydrater?

Hjelpes.

Anonymkode: 5fd6a...e66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke. Du vet at sukker er karbohydrater?

Hjelpes.

Anonymkode: 5fd6a...e66

Hun snakket om raffinert sukker da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, frankie85 said:

Hun snakket om raffinert sukker da

Sukker er sukker.

Til og med.... Fruktsukker..!

Gosh, tenk det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

Sukker er sukker.

Til og med.... Fruktsukker..!

Gosh, tenk det!

Ah, nå skjønner jeg dere her i denne tråden, nesten religiøse med fettrik kost og sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Sukker er sukker.

Til og med.... Fruktsukker..!

Gosh, tenk det!

Da må du gjøre litt mer research. Sukker er sukker, blir for enkelt. Karbohydrater er litt mer komplekst. Ja, mesteparten brytes til slutt ned til glukose, men mye skjer før det. Dessuten kan feks hjernen kun nytte seg av karbohydrater, selv i ketosetilstand. 

Anonymkode: 73c3b...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da må du gjøre litt mer research. Sukker er sukker, blir for enkelt. Karbohydrater er litt mer komplekst. Ja, mesteparten brytes til slutt ned til glukose, men mye skjer før det. Dessuten kan feks hjernen kun nytte seg av karbohydrater, selv i ketosetilstand. 

Anonymkode: 73c3b...7e3

Vi må gjøre det enkelt her på KG skjønner du......

Det siste du sier er til dels riktig, men det er ikke dermed sagt at vi trenger å innta denne glukosen via kosten....

Det er uansett ikke mitt problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, frankie85 skrev:

Hun snakket om raffinert sukker da

 

26 minutter siden, frankie85 skrev:

Ah, nå skjønner jeg dere her i denne tråden, nesten religiøse med fettrik kost og sånt :P

Ingen her med religiøse tilnærming til fettrik kost. Men du sprer rundt deg med usannheter, Og det er det flere som reagerer på. Det er åpenbart at du verken vet forskjellen på karbohydrater, glukose, fruktose, raffinert sukker, fett, så her kommer en liten opplæring.

Karbohydrater er en fellesbetegnelse for monosakkarider, disakkarider og polysakkarider som er bygd opp med glukose molekyler.

De to vanligste formene for monosakkarider er druesukker (glukose), som blir omdannet til ATP, dette er det som gir cellene i kroppen næring. Det blir som brensel for kroppen, vi kan si det er kroppens egen bensin. Den andre monosakkariden er fruktsukker (fruktose), dette blir automatisk lagret som fett.

Raffinert sukker, eller bordsukker er en disakkarid bestående av glukose og fruktose, og kroppen vil derfor bruke lengre tid på å bryte det ned enn om man får i seg en monosakkarid. Forskjellen er at monosakkarider gir en raskere økning i blodsukker enn disakkarider.

Vi kan ta frukt som et eksempel. All frukt er bygd opp med to monosakkarider, en for glukose og en for fruktose. Forskjellen fra frukt og raffinert sukker er at raffinert sukker kun har en disakkarid hvor glukose og fruktose er koblet sammen, kroppen må derfor bruke litt lengre tid på å bryte ned sukkeret, enn ved f.eks. frukt. Men det samme skjer i begge tilfeller, glukosen vil bli omdannet til ATP, og fruktosen til fett. Sånn sett er det ingen forskjell på naturlig sukker og raffinert sukker. Eneste forskjellen er hvor rask stigning du får i blodsukker.

Så når du hevder at det er forskjell på karbohydrater og raffinert sukker tar du skammelig feil, og viser null forståelse for det du prater om.

Endret av Mumeod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Vi må gjøre det enkelt her på KG skjønner du......

Det siste du sier er til dels riktig, men det er ikke dermed sagt at vi trenger å innta denne glukosen via kosten....

Det er uansett ikke mitt problem..

Jo, akkurat for hjernen må du det. Og fettceller som omdannes i kroppen kan ikke brukes i hjernen selv om de kan brukes til de andre funksjonene. Derfor er også noe karbohydrater nødvendig selv i lavkarbodietter. Å forenkle til sukker er sukker, og sukker er farlig blir for dumt. 

Anonymkode: 73c3b...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
2 minutter siden, Mumeod skrev:

 

Ingen her med religiøse tilnærming til fettrik kost. Men du sprer rundt deg med usannheter, Og det er det flere som reagerer på. Det er åpenbart at du verken vet forskjellen på karbohydrater, glukose, fruktose, raffinert sukker, fett, så her kommer en liten opplæring.

Karbohydrater er en fellesbetegnelse for monosakkarider, disakkarider og polysakkarider.

De to vanligste formene for monosakkarider er druesukker (glukose), som blir omdannet til ATP, dette er det som gir cellene i kroppen næring. Det blir som brensel for kroppen, vi kan si det er kroppens egen bensin. Den andre monosakkariden er fruktsukker (fruktose), dette blir automatisk lagret som fett.

Raffinert sukker, eller bordsukker er en disakkarid bestående av glukose og fruktose, og kroppen vil derfor bruke lengre tid på å bryte det ned enn om man får i seg en monosakkarid. Forskjellen er at monosakkarider gir en raskere økning i blodsukker enn disakkarider.

Vi kan ta frukt som et eksempel. All frukt er bygd opp med to monosakkarider, en for glukose og en for fruktose. Forskjellen fra frukt og raffinert sukker er at raffinert sukker kun har en disakkarid hvor glukose og fruktose er koblet sammen, kroppen må derfor bruke litt lengre tid på å bryte ned sukkeret, enn ved f.eks. frukt. Men det samme skjer i begge tilfeller, glukosen vil bli omdannet til ATP, og fruktosen til fett. Sånn sett er det ingen forskjell på naturlig sukker og raffinert sukker. Eneste forskjellen er hvor rask stigning du får i blodsukker.

Så når du hevder at det er forskjell på karbohydrater og raffinert sukker tar du skammelig feil, og viser null forståelse for det du prater om.

Beklager, men du prater bare tull 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...