Gå til innhold

Spise grandiosa, hvor usunt er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For oss som logger maten vår, det og spise en hel grandiosa, kan gjøre noe skade? Er jo tonnevis med mettet fett og salt der, men jeg logger alt jeg spiser etter trening. En hel grandiosa har da 130 gram karbs, det vil si at jeg resten av dagen holder meg til maks 80 gram karbs til osv med fett/sukker.

Anonymkode: b7a8b...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekka hvor mye kcal det er i en hel grandis?😅 

Anonymkode: 0fdec...fbe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sykt mye kalorier da. Karbohydrater er jo ikke farlig heller, men kanskje litt voldsomt mye mettet fett og bearbeidet kjøtt. Det kan være en utskeielse en gang i blant, men definitivt usunt. Allikevel, utskeielser en gang i blant «ødelegger» ingenting. 

Anonymkode: 73c3b...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85

Det er noe rart med grandiosaen, den ser helt greit ut liksom, men når man spiser den så får man følelse av uvelhet, kanskje for mye fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For oss som logger maten vår, det og spise en hel grandiosa, kan gjøre noe skade? Er jo tonnevis med mettet fett og salt der, men jeg logger alt jeg spiser etter trening. En hel grandiosa har da 130 gram karbs, det vil si at jeg resten av dagen holder meg til maks 80 gram karbs til osv med fett/sukker.

Anonymkode: b7a8b...1d3

Det er kalorier som man teller om man skal ned/opp i vekt. Er ikke nødvendig å regne karbohydrater med mindre man har diabetes, da må man det for å sette insulin.

Men for de som ikke har det, er det kalorier man skal telle, da kalorier er det som sier noe om inntak og om energibehovet er dekt. 

Endret av Mumeod
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frankie85
2 timer siden, Mumeod skrev:

Det er kalorier som man teller om man skal ned/opp i vekt. Er ikke nødvendig å regne karbohydrater med mindre man har diabetes, da må man det for å sette insulin.

Men for de som ikke har det, er det kalorier man skal telle, da kalorier er det som sier noe om inntak og om energibehovet er dekt. 

Er lettere å forbrenne fett om man spiser litt karbohydrater faktisk også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frankie85 skrev:

Er lettere å forbrenne fett om man spiser litt karbohydrater faktisk også

Det stemmer ikke. Når kroppen har brutt ned karbohydratene til glukose som omdannes til ATP i cellene, så vil de resterende karbohydratene bli lagret i leveren som glukagen. Problemet er at leveren har begrenset kapasitet, så de resterende karbohydratene blir deretter omdannet og lagret som fett.

Det er ingen fysiologiske mekanismer som tilsier at man forbrenner mer fett ved å spise karbohydrater. Heller motsatt, da overskudd av karbohydrater blir lagret som fett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
2 minutter siden, Mumeod skrev:

Det stemmer ikke. Når kroppen har brutt ned karbohydratene til glukose som omdannes til ATP i cellene, så vil de resterende karbohydratene bli lagret i leveren som glukagen. Problemet er at leveren har begrenset kapasitet, så de resterende karbohydratene blir deretter omdannet og lagret som fett.

Det er ingen fysiologiske mekanismer som tilsier at man forbrenner mer fett ved å spise karbohydrater. Heller motsatt, da overskudd av karbohydrater blir lagret som fett.

Åja, bare vet at av erfaring at det er sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frankie85 skrev:

Åja, bare vet at av erfaring at det er sånn

Da er du nok et unntak, for det går imot hva faglitteratur og forskning tilsier. Viktig å skille på egne «erfaring» og hva faglitteratur faktisk sier. 

Påpeker derfor at det er viktig at det kommer tydelig frem dersom påstander er basert på egne erfaring. Slik at ikke andre oppfatter det som fakta. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
8 minutter siden, Mumeod skrev:

Da er du nok et unntak, for det går imot hva faglitteratur og forskning tilsier. Viktig å skille på egne «erfaring» og hva faglitteratur faktisk sier. 

Påpeker derfor at det er viktig at det kommer tydelig frem dersom påstander er basert på egne erfaring. Slik at ikke andre oppfatter det som fakta. 

Joda, men du tar feil, de fleste personlige trenere for eksempel vil si at man forbenner fett raskere med karbohydrater i kostholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frankie85 skrev:

Joda, men du tar feil, de fleste personlige trenere for eksempel vil si at man forbenner fett raskere med karbohydrater i kostholdet

Jeg har studert fysiologi på høyskolen. Dette blir for dumt, at du motsier fakta, og er frekk nok til å påstå at jeg tar feil. Fordi du har egne erfaringer. 

Blir for dumt. Kan du slutte å forsøple tråden, og heller holde deg til tema og det trådstarter spør om.

Blir bare avsporing om du skal krangle imot fakta her med andre her i tråden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
1 minutt siden, Mumeod skrev:

Jeg har studert fysiologi på høyskolen. Dette blir for dumt, at du motsier fakta, og er frekk nok til å påstå at jeg tar feil. Fordi du har egne erfaringer. 

Blir for dumt. Kan du slutte å forsøple tråden, og heller holde deg til tema og det trådstarter spør om.

Blir bare avsporing om du skal krangle imot fakta her med andre her i tråden.

Joda, men jeg har trent mesteparten av livet og veit ting, sitter ikke her og bare finner opp ting 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, frankie85 skrev:

Er lettere å forbrenne fett om man spiser litt karbohydrater faktisk også

Aldri hørt om denne påstanden. Det er lettere å forbrenne fett om man spiser fett og kommer i ketose 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
Akkurat nå, Puffaris skrev:

Aldri hørt om denne påstanden. Det er lettere å forbrenne fett om man spiser fett og kommer i ketose 😉

Nja, har prøvd noen ganger å slanke meg uten karbohydrater, det går veldig treigt, ville ikke anbefale å spise så mye fett akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i blant gjør ingenting. Vær dag eller flere ganger i uka er veldig usunt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, frankie85 said:

Nja, har prøvd noen ganger å slanke meg uten karbohydrater, det går veldig treigt, ville ikke anbefale å spise så mye fett akkurat

Så mye fett?

Hvor mye fett man spiser på et lavkarbokosthold bestemmer man selv, det eneste man egentlig skal gjøre er å begrense karbohydratene, det ligger liksom i navnet......

Og du vet at fett = kalorier, sant...? Ble brått litt usikker...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

Så mye fett?

Hvor mye fett man spiser på et lavkarbokosthold bestemmer man selv, det eneste man egentlig skal gjøre er å begrense karbohydratene, det ligger liksom i navnet......

Og du vet at fett = kalorier, sant...? Ble brått litt usikker...............

Joda, bare tenkte at det er litt vanskelig å beregne fettinntaket, fort gjort å spise for mye med sånne fettrike koster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...