Gå til innhold

Katt ekstrem til å hoppe på kjøkkenbenken..!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten på snart 2 år er ekstrem til å hoppe opp på forbudte møbler, bord og kjøkkenbenk. Har prøvd alt. Speilreflekse, jage katten vekk, rope «nei!», ha på aluminiumsfolie.... ingenting biter på. Og jeg er streng når det gjelder sånne uting, for jeg syns det er motbydelig å ha skitne kattepoter der hvor jeg lager mat... men det virker ikke slm hun har noen respekt eller noe, for hun kan hoppe på benken når jeg står rett ved siden av. Og virker veldig lite berørt at at jeg blir streng i stemmen. 

Hvordan oppdrar man en katt? Er det rett og slett umulig?

(trenger for øvrig ikke svar fra kjæledyrpolitiet, da jeg sikkert «mishandler» dem fordi jeg er streng i stemmen eller noe...)

Anonymkode: 9e877...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Speilreflekse= spruteflaske.. 

 

ts 

Anonymkode: 9e877...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Speilreflekse" 🤣 Søren og, jeg som trodde det var en ny og spennende metode på gang.

Selv hadde jeg veldig god erfaring med aluminiumsfolie, for katten min hatet det som pesten, så dessverre har jeg ikke noe konkret tips.

Men hvorfor tror du katten hopper opp, er det bare når du står der slik at den ønsker oppmerksomhet fra deg? I tilfelle får den jo nettopp det. Kanskje bare ta den rolig ned uten å lage noe drama ut av det kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nerine_ skrev:

Enkelt, vask av benken før du lager mat. 

Gjør jo det. Men ingen dyr har noe på en kjøkkenbenk å gjøre spør du meg 

Anonymkode: 9e877...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du klarer å lære dem til å ikke gå på benk og bord når du er hjemme så skjønner de at ingen stopper dem når du er borte. 

Anonymkode: 26732...eb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjør jo det. Men ingen dyr har noe på en kjøkkenbenk å gjøre spør du meg 

Anonymkode: 9e877...ead

Katter liker seg høyt opp, det er helt vanlig. Katter er også kjent for å gjøre som det passer dem selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Viktualia skrev:

"Speilreflekse" 🤣 Søren og, jeg som trodde det var en ny og spennende metode på gang.

Selv hadde jeg veldig god erfaring med aluminiumsfolie, for katten min hatet det som pesten, så dessverre har jeg ikke noe konkret tips.

Men hvorfor tror du katten hopper opp, er det bare når du står der slik at den ønsker oppmerksomhet fra deg? I tilfelle får den jo nettopp det. Kanskje bare ta den rolig ned uten å lage noe drama ut av det kan hjelpe. 

Tror ikke det handler om oppmerksomhet. For hun hopper opp uansett om jeg er der eller ikke. Jeg kan sitte i stua, høre henne, så roper jeg nei til henne, så ser hun bare careless på meg før hun fortsetter «oppdraget» sitt:p 

tror hun rett og slett ikke bryr seg. Eller at det er verdt litt kjeft for å kasssnskje finne nor snop:p 

Anonymkode: 9e877...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltsidig teip. Den er ikke så sterk at den gjør vondt, men sterk nok til at det er ekkelt å gå på. 

Anonymkode: b50df...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å tisse på steder du ikke vil at katten skal oppholde seg? Du kan forsøke å markere revir ved å gjøre dette, tror jeg, eller gjelder dette bare hunder?

Aluminiumsfolie fungerer visst dårlig. Du kan jo prøve å plassere teip på de stedene hvor katten "ulovlig" går til. Plasser klar teip, opp ned, slik at potene setter seg fast.

En annen metode er å ha slike strømsjokk-matter på de steder en katt oppholder seg "ulovlig".

Tror alltid at det beste er å lære katter og hunder, når dem er små. Blir sikkert vanskeligere med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei sånn ei.. La teipbiter, ca 2 cm lange litt her og der på benken. Hun fikk fort nok av å ha dem fast på beina 😂 fikk noen sure blikk fra henne den perioden det 

Anonymkode: aaf3c...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TrekStar skrev:

Har du prøvd å tisse på steder du ikke vil at katten skal oppholde seg? Du kan forsøke å markere revir ved å gjøre dette, tror jeg, eller gjelder dette bare hunder?

Aluminiumsfolie fungerer visst dårlig. Du kan jo prøve å plassere teip på de stedene hvor katten "ulovlig" går til. Plasser klar teip, opp ned, slik at potene setter seg fast.

En annen metode er å ha slike strømsjokk-matter på de steder en katt oppholder seg "ulovlig".

Tror alltid at det beste er å lære katter og hunder, når dem er små. Blir sikkert vanskeligere med alderen.

Haha! Skulle likt å se den som tisser rundt på steder i huset hvor de ønsker at katten ikke skal være 😂😂😂

Anonymkode: 26732...eb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, TrekStar skrev:

Har du prøvd å tisse på steder du ikke vil at katten skal oppholde seg? Du kan forsøke å markere revir ved å gjøre dette, tror jeg, eller gjelder dette bare hunder?

Aluminiumsfolie fungerer visst dårlig. Du kan jo prøve å plassere teip på de stedene hvor katten "ulovlig" går til. Plasser klar teip, opp ned, slik at potene setter seg fast.

En annen metode er å ha slike strømsjokk-matter på de steder en katt oppholder seg "ulovlig".

Tror alltid at det beste er å lære katter og hunder, når dem er små. Blir sikkert vanskeligere med alderen.

:laugh: hehe nei å tisse gjelder hverken hunder eller katter! Og strømsjokkmatter håper jeg virkelig ingen vil bruke!

Når det gjelder katter må du lukke kjøkkendøren, eller på annen måte hindre de i å komme på kjøkkenet når du ikke er der. Ellers vil de gå hvor det passer dem. Og er det noen som helst sjans for å finne mat(smuler) vil de prøve igjen for å se om det finnes noe godt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg grytelokk på kanten av kjøkkenbenken slik at de ramler ned og bråker (skremmer katten) når den hopper opp. Når du ikke er hjemme, må du bare lukke døra til kjøkkenet, da driter katten langt i at den ikke får lov. 🤣

Anonymkode: ebd7a...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legg grytelokk på kanten av kjøkkenbenken slik at de ramler ned og bråker (skremmer katten) når den hopper opp. Når du ikke er hjemme, må du bare lukke døra til kjøkkenet, da driter katten langt i at den ikke får lov. 🤣

Anonymkode: ebd7a...b97

Har åpen kjøkkenløsning så får ikke lukket noen dør desverre:) problemet er egentlig ikke når vi er borte, for det får vi ikke gjort noe med uansett. Men hvordan katta kan være så frekk at hun hopper opp på bord og benker når jeg står 10cm unna:p Har sluttet å ha mat på benken men hun leter der fortsatt flere ganger daglig😡

 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ei sånn ei.. La teipbiter, ca 2 cm lange litt her og der på benken. Hun fikk fort nok av å ha dem fast på beina 😂 fikk noen sure blikk fra henne den perioden det 

Anonymkode: aaf3c...2fd

Det skal jeg prøve! Takk for tips;) haha ser for meg de blikkene ja. Det spørs bare om katta her biter på;) men må nesten prøve. 

 

37 minutter siden, TrekStar skrev:

Har du prøvd å tisse på steder du ikke vil at katten skal oppholde seg? Du kan forsøke å markere revir ved å gjøre dette, tror jeg, eller gjelder dette bare hunder?

Aluminiumsfolie fungerer visst dårlig. Du kan jo prøve å plassere teip på de stedene hvor katten "ulovlig" går til. Plasser klar teip, opp ned, slik at potene setter seg fast.

En annen metode er å ha slike strømsjokk-matter på de steder en katt oppholder seg "ulovlig".

Tror alltid at det beste er å lære katter og hunder, når dem er små. Blir sikkert vanskeligere med alderen.

Har ikke prøvd å tisse, og har heller ikke tenkt å prøve. Så takk for tipset men nei😝 men tape skal jeg prøve! 

Katten har aldri fått lov til å være på benken, har bodd hos oss siden hun var 12 uker, men har egentlig ikke vært så ille før nå det siste halve året.  

Anonymkode: 9e877...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter i ett brøl mens jeg løper mot katten og klapper med henda, og slutter med en gang han er på vei ned. Da godsnakker jeg med han igjen mens jeg går tilbake til det jeg holdt på med. Han hopper ikke mye opp på benken når jeg er hjemme for å si det slik😂

Anonymkode: 11281...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter i ett brøl mens jeg løper mot katten og klapper med henda, og slutter med en gang han er på vei ned. Da godsnakker jeg med han igjen mens jeg går tilbake til det jeg holdt på med. Han hopper ikke mye opp på benken når jeg er hjemme for å si det slik😂

Anonymkode: 11281...a72

Hjelper ikke her 😂 hun hopper ned ja, men 5 min senere er hun på benken igjen 

Anonymkode: 9e877...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Løft den bare ned hver gang uten å gi det noe ytterligere reaksjon. 

Anonymkode: 5dba0...295

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 16.17, AnonymBruker skrev:

Jeg setter i ett brøl mens jeg løper mot katten og klapper med henda, og slutter med en gang han er på vei ned. Da godsnakker jeg med han igjen mens jeg går tilbake til det jeg holdt på med. Han hopper ikke mye opp på benken når jeg er hjemme for å si det slik😂

Anonymkode: 11281...a72

Og da bekrefter du at når katten ønsker oppmerksomhet så skal den hoppe opp på kjøkkenbenken, - og du styrter du til stedet med all oppmerksomhet rettet mot katten. Om katten viser tegn til å gå ned fra benken, så stopper oppmerksomheten.

Katten har lært deg å komme når han hopper opp på kjøkkenbenken :opplyser:

Cluet ved uønsket oppførsel er å gjøre det motsatte av hva katten forventer. 

Anonymkode: bf3ce...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...