Gå til innhold

Pentagonias prøverdagbok


Pentagonia

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg tenkte å lage en dagbok for å sortere tanker og følelser. Jeg er 32 år gammel og har vært prøver i 14 måneder. Jeg hadde to tidlige SA i fjor, en i mai og en i september. Jeg tror det var kjemiske graviditeter. For 11 år siden hadde jeg også en SA (5-6 uker på vei) og da hadde jeg medisinsk abort etterpå for å være sikker på at alt kom ut. Grusom opplevelse, spesielt siden jeg var så ung. Det var ikke planlagt den gangen.

Dette tar jeg hver dag: 

Multivitamin

Omega-3

Folsyre 400 mcg

Magnesium

Jern

I tillegg har jeg bedt fastlege om medisiner som jeg ønsker å prøve:

Albyl-e 75 mg x 1

Prednisolon 5 mg x 1 

Disse to har jeg tatt i tre uker nå. Jeg er nemlig overbevist om at min psoriasis er årsaken til at jeg mister fordi kroppens immunforsvar kaster ut fosteret. Albyl-e tar jeg "just in case". 

Tre gynekologer har undersøkt meg og jeg ser normal ut. Blodprøver viser heller ingenting. Nå har jeg bedt om ny henvisning siden det har gått over et år, og jeg får vel kanskje ordentlig utredning. Jeg aner ikke I.V.F. er noe for oss siden jeg blir gravid på naturlig måte, men mister. 

Oversikt over undersøkelser:

September 2016: Gikk til privat gyn. for å "telle egg" og ta blodprøver. Var singel og ville vite om alt var OK i tilfelle jeg skulle treffe en mann. Alt var tipp-topp. 

Februar 2018: Sluttet på p-piller og vi bestemte oss for å starte prøvingen ❤️ 

Mai 2018: Fikk mens som vanlig, men fikk helt vanvittige menssmerter, var sikker på jeg skulle dø! Gikk til privat gyn. samme kveld for å sjekke hva det var og hun tok en positiv graviditetstest. Jeg ble knust fordi av en eller annen merkelig grunn slo aldri den tanken meg selv om vi hadde sluttet på p-pillen i februar samme år. Hun så en cyste på den ene eggstokken (visstnok vanlig å få når man blir gravid), og i tillegg mente hun at det var et ekstrauterint svangerskap. Ble sendt til Ullevål, hvor de sa at det IKKE var det. Ble sendt hjem. Smertene gav seg av seg selv. Tror årsaken til smertene var den cysten som sprakk, jeg rakk aldri å finne ut av det siden jeg var knust på grunn av at jeg mistet. Jeg blødde i tre uker og hadde ikke negativ test før lenge etter blødningen stoppet. Jeg gråt mye. 

Juni 2018: Fikk time hos offentlig gynekolog for å sjekke med innvendig UL (er SÅ fornøyd med fastlegen min som gav meg det etter bare én SA og fire måneders prøving). Alt var tipp-topp og han var veldig avslappet og mente at ingenting er galt. Fastlegen min tok blodprøver for å utelukke et par syndromer (anti-sperm-et eller annet). Alt var tipp-topp med blodprøver også. 

September 2018: Fikk mensen, men den var så annerledes og rar. Blødde vanlig i to dager, og på dag tre så var blodet tørt og klump-aktig og la seg i klumper utenpå tampongen (trakk ikke inn). Jeg sa til samboeren min at noe var galt, og DET var det jo. Hadde negative tester i en hel uke etter at jeg begynte å blø, så jeg trodde også denne gangen at det bare var blødningsforstyrrelser eller noe, men denne gangen hadde jeg ikke de sterke smertene. Først 11 dager etter at blødningen startet hadde jeg positiv test. Jeg gadd ikke engang å dra til legen og lot det bare "stå til". Jeg dro for å ta HCG uken etter bare for å sjekke at den var på vei nedover og også for at han skal ha i systemet at jeg hadde en SA (eller kjemisk?). Også her blødde jeg mer eller mindre i tre uker. Er det kjemisk graviditet når man blør lengre enn en vanlig mens? 

April 2019: Var hos privat gynekolog i samboers hjemland. Han stoler ikke på det norske helsevesenet og han insisterte på å undersøke meg der. Innvendig UL var tipp-topp. Hun gav meg Clomifen og skrev opp en rekke blodprøver jeg kunne ta. Hun ba meg også om å starte med blodfortynnende sprøyter med en gang jeg evt. blir gravid. I mellomtiden har jeg bestemt meg for å starte på albyl-e. 

Mai 2019: Var hos fastlegen min og fikk resept på albyl-e og prednisolon. I tillegg har han henvist meg til gynekolog for utredning. Venter på å få time. 

Jeg har kjøpt Clomifen (Pergotime som det heter i Norge) og jeg tok 50 mg x 2 i fem dager i syklusdag 4-8 i forrige uke, så EL skal være rett rundt hjørnet. Bivirkninger: menssmerter/murring i eggstokker. 

Jeg skal starte med temping tenkte jeg, og lage kurve. Spennende. Jeg bruker appen "fertility friend" og er veldig fornøyd med den :)

Hver måned har jeg passet på at vi har hatt samleie i god tid før og etter EL (når jeg har trodd det var i hvert fall), så jeg har egentlig sluttet litt å tenke på det. Jeg forventer mens hver måned og har helt sluttet å ta tester og kjenne etter om jeg har noen graviditetssymptomer. Er sliten av å få forhåpninger. Og samboer blir alltid så innmari lei seg når jeg har sagt "hmmmm, jeg kjenner kanskje noe", også er testen negativ og/eller mensen kommer. Jeg har ikke rukket å bli gravid engang, for hver SA har jo startet med "mensen" når det skulle ha kommet. Jeg vil så gjerne i det minste få lov til å glede meg LITT før jeg mister :( 

Min fastlege har sagt at min samboer kan sjekke spermen sin, men jeg har jo blitt gravid to ganger, tror dere det har noe for seg? Svømmerne kommer jo frem, problemet er jo at kroppen min ikke holder på fosteret. Æsj :(

Det var godt å få skrevet ned alt sammen. Jeg er veldig fornøyd med norsk helsevesen, min fastlege har tatt meg på alvor og sendt meg til gynekolog, allerede etter første SA. I tillegg har han gitt meg de to medisinene jeg ønsket meg. Og han har lovet meg at hvis jeg blir gravid etter å ha begynt med prednisolon så skal han sette seg inn i forskningsartiklene som omhandler dette siden han ikke har hørt om det før. 

Klem fra Pentagonia :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil gjerne følge deg, er selv prøver ( men har ett barn fra før) :) Det er jo kjempebra du allerede nå får oppfølging av helsevesenet:) 

Jeg lurte på, har legene fått sjekket hvor mye progesteron du har? Lavt nivå på progesteron kan ofte føre til kjemisk graviditet og noen ganger spontanabort. Les mer her:
https://altformamma.no/artikler/48/article/item/null/ufrivillig-barnloeshet-og-progesteronMan kan få kremer man kan smøre seg med ( skal brukes etter EL frem til IKM). Disse får man kjøpt på apoteket med resept. Fins også homøpatiske produkter til dette formålet, f.eks Wild Yam som kan kjøpes på helsekostbutikker. 
Bare en tanke, godt mulig du allerede er testet for dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den gelen man har inn i vagina? I så fall har jeg blitt tilbudt det, men jeg takket nei siden dette var i juni og "bare" etter 1 SA. Men nå har jeg ombestemt meg og vil prøve alt jeg kan:) Jeg vet ikke om de har sjekket Progesteron, hmmm. Her er blodprøve som er tatt et par dager etter EL nå i april: S-Progesteron 17 foll.fase<3,lut

Fastlegen har sendt meg resultatene med kommentar 

hei

dine blodprøver tatt sist viser at du har hatt eggløsning noen dager før blodprøvetakning. Ellers er prøvene fine. Du har lett økning i lymfocytter som kan være tegn til virusinfeksjon, evt kun forbigående stressreaksjon i kroppen.

 

Økt lymfocytter er visst fordi jeg går på prednisolon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg startet tempingen i dag, tok i ettermiddag og lagt inn i appen. Jeg vet at man skal ta det før man står opp, men jeg vil så gjerne vite når jeg har EL i denne turnusen siden jeg tok en clomid-kur :) Har lyst til å begynne å se på barnevogner, men jeg tror det er best å vente til jeg faktisk er gravid :) Også lurer jeg så innmari på hvordan det er å være gravid. Herregud, som jeg gleder meg! Jeg gleder meg til og med til en eventuell fødsel! Og den følelsen å få barnet på brystet, herregud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er i gang med temping, det er veldig nyttig! Men du burde måle tempen konsekvent på morgenen før du står opp. Hos meg blir det helt feil å måle på ettermiddagen, så det vil nok bare lage kluss i dataene dine og ikke hjelpe deg med å finne EL. Det er mye bedre å hoppe over temping de dagene man ikke får målt på morgenen.

Lykke til med temping og prøvingen!🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Irisiri skrev:

Så bra du er i gang med temping, det er veldig nyttig! Men du burde måle tempen konsekvent på morgenen før du står opp. Hos meg blir det helt feil å måle på ettermiddagen, så det vil nok bare lage kluss i dataene dine og ikke hjelpe deg med å finne EL. Det er mye bedre å hoppe over temping de dagene man ikke får målt på morgenen.

Lykke til med temping og prøvingen!🤞

Da sletter jeg målingen i går og skriver inn den i morges, takk for tips :) Den var 0,7 høyere i går ettermiddag enn i morges, ja 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, da fant jeg dagboken din også 😅

Leit å høre om kjemiske abortene du har hatt, krysser fingrene for at en spire klamrer seg fast snart 🤞 

Klem 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Frøkenhåpefull skrev:

Hei, da fant jeg dagboken din også 😅

Leit å høre om kjemiske abortene du har hatt, krysser fingrene for at en spire klamrer seg fast snart 🤞 

Klem 😊

Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt en bitteliten detalj i det store bildet, og absolutt ikke ment frekt,  men jod er kanskje lurt å ta?

Vet du hvor langt du var på vei ved sa? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld kjente jeg murring i eggstokkene, men det er litt tidlig for EL nå, hmm. Tok siste clomiden fredag kveld. Jeg får se hvordan tempingen blir, den var 35,7 i morges under armen, og da skal man vel egentlig plusse på 0,5? 

Jeg har en liten tilståelse å komme med. Da jeg leste at sjansen for tvillinger er 10 prosent når man tar clomid i stedet for 1 prosent, som er vanlig, ble jeg skikkelig glad :nordvesta: Men jo mer jeg tenker over det jo mer skeptisk blir jeg. To på en gang? Jeg vil jo ikke ha flere enn to barn, og det må jo være bedre å gå gravid to ganger i stedet for å ha alt på en gang? Å overraske mannen med positiv test to ganger, føde to ganger, nyte babytiden to ganger. Og vi har jo overhodet ikke plass til to babyer her, vi har bare en toroms! Legger vi godviljen til så kan babyens seng stå på soverommet vårt, men hvor skal den andre stå? Alt man tenker på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny skrev:

Selvsagt en bitteliten detalj i det store bildet, og absolutt ikke ment frekt,  men jod er kanskje lurt å ta?

Vet du hvor langt du var på vei ved sa? 

 

Åå det har jeg ikke hørt om. Tar man det utenom multivitamin-tabletten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge SA'ene i fjor kom samtidig som forventet mens, men blødningene varte i tre uker med varierende mengde blod, så det var ikke lenge de klarte å holde seg fast :(  Det vil si, begge gangene trodde jeg det var vanlig mensen, men det sluttet "aldri" å blø og derfor oppdaget jeg at det var graviditet. Så jeg fikk aldri tatt positiv test og begynt å glede meg siden SA'ene var tegnet hvis du skjønner? Hadde HCG på 100 + begge gangene, så ingen tvil, dessverre. Den første SA'en så gynekologen på innv. UL. Den andre gadd jeg ikke å sjekke, jeg tok bare HCG uken etter for å være helt sikker på at den var på vei ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pentagonia skrev:

Åå det har jeg ikke hørt om. Tar man det utenom multivitamin-tabletten? 

Hvis det er jod i multivitaminer så bør det sikkert holde. En gravid bør ta 175 µg/dag. Det er visst som med folat at det ikke er farlig med for mye, da man bare tisser det ut. 

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/jodmangel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Pentagonia skrev:

Begge SA'ene i fjor kom samtidig som forventet mens, men blødningene varte i tre uker med varierende mengde blod, så det var ikke lenge de klarte å holde seg fast :(  Det vil si, begge gangene trodde jeg det var vanlig mensen, men det sluttet "aldri" å blø og derfor oppdaget jeg at det var graviditet. Så jeg fikk aldri tatt positiv test og begynt å glede meg siden SA'ene var tegnet hvis du skjønner? Hadde HCG på 100 + begge gangene, så ingen tvil, dessverre. Den første SA'en så gynekologen på innv. UL. Den andre gadd jeg ikke å sjekke, jeg tok bare HCG uken etter for å være helt sikker på at den var på vei ned. 

Aha, ja en sånn en har jeg også hatt. Skjønte ikke før år etterpå at det må ha vært en sa🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny skrev:

Hvis det er jod i multivitaminer så bør det sikkert holde. En gravid bør ta 175 µg/dag. Det er visst som med folat at det ikke er farlig med for mye, da man bare tisser det ut. 

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/jodmangel/

Det er 150 mcg I multivitaminen jeg tar, så da tenker jeg det holder :)  Men takk for tips!! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pentagonia skrev:

Det er 150 mcg I multivitaminen jeg tar, så da tenker jeg det holder :)  Men takk for tips!! ❤️ 

Ja, sikkert😊 masse lykke til❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Puny skrev:

Aha, ja en sånn en har jeg også hatt. Skjønte ikke før år etterpå at det må ha vært en sa🙈

Nei, jeg skjønte det jo ikke selv. Hadde jeg ikke hatt så innmari smerter den første gangen så hadde jeg bare avskrevet det som en lang menstruasjon. Dette var to måneder etter p-pille-slutt, så jeg tenkte jo at det bare var surr i syklus. Neste gang jeg hadde lang mensen så tok jeg tester jevnlig og plutselig var den positiv.. Nå er jeg sjeleglad hvis jeg "bare" har vanlig mensen og ikke enda en SA liksom :( Totalt har jeg hatt tre SA'er, to i fjor og en for 11 år siden. Jeg vet ikke hvorfor kroppen min ikke beholder:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny skrev:

Ja, sikkert😊 masse lykke til❤️

Tusen takk ❤️ Er du også prøver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pentagonia skrev:

Nei, jeg skjønte det jo ikke selv. Hadde jeg ikke hatt så innmari smerter den første gangen så hadde jeg bare avskrevet det som en lang menstruasjon. Dette var to måneder etter p-pille-slutt, så jeg tenkte jo at det bare var surr i syklus. Neste gang jeg hadde lang mensen så tok jeg tester jevnlig og plutselig var den positiv.. Nå er jeg sjeleglad hvis jeg "bare" har vanlig mensen og ikke enda en SA liksom :( Totalt har jeg hatt tre SA'er, to i fjor og en for 11 år siden. Jeg vet ikke hvorfor kroppen min ikke beholder:( 

Hmmm, ja det er rart. Var den første SAen var med samme mann enn de to siste? ( bare løs tanke om det kan være kombinasjonen)

Det sagt så ER det vel kanskje strengt tatt ikke uvanlig med 3 spirer som ikke sitter?  men det er jo jævelig kjipt selvsagt, spesielt når du har brukt så lang tid på å bli gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pentagonia skrev:

Tusen takk ❤️ Er du også prøver? 

Ja, jeg har hatt en sånn som deg ( det jeg trodde var forsinket mens, men som nok var noe mer) en sa i uke 8 og et barn som satt❤️ Nå prøver jeg på nr. 2🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...