Gå til innhold

Er sjamaner de nye legene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For damer altså?

Anonymkode: c1d0f...05d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foretrekker fastlegen. Sjaman?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For damer altså?

Anonymkode: c1d0f...05d

For prinsesser, muligens..

• Liker 6
Skrevet

Bare for de ekstremt privilegerte som har tid og overskudd til å være navlebeskuende, tror jeg. Vi andre går til fastlegen når det er noe.

Skrevet

Leger? Nei.

Men å undervurdere det "å tro" er feil. Å tro er viktig. De finner nok ut hvorfor 🙂 det handler kanskje ikke så mye HVA en tror på alltid. Bare troen i seg selv kan fungere veldig bra. Hva det enn kommer av sånn psykologisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En lege kan lege.

Anonymkode: e82a4...730

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, mer en kvakksalver..

AnonymBruker
Skrevet

sjaman, sjarlatan, hva er forskjellen!?

Anonymkode: 563bd...44b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes hele greia er trist. 

Anonymkode: 7912a...f28

AnonymBruker
Skrevet

Nei. de er de gamle legene, klassiske urtids healere

Anonymkode: 085cd...613

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Martha Louise kommer vel aldri noensinne til å bli dronning, så hun kunne like gjerne ha fraskrevet seg hele denne "prinsesse-tittelen" for MANGE år siden! 

I tillegg burde folk slutte å generere så forbanna mange klikk til forskjellige nettaviser som skriver noe skvalder om disse obskure kvakksalverne.    

Anonymkode: fdc3e...9df

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg aner ikke hva en sjaman skulle hjelpe meg med. Jeg foretrekker at mennesker som behandler meg, gjør det på basis av vitenskapelig forskning.

Anonymkode: 162af...241

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg aner ikke hva en sjaman skulle hjelpe meg med. Jeg foretrekker at mennesker som behandler meg, gjør det på basis av vitenskapelig forskning.

Anonymkode: 162af...241

Men hvis sjamaner er vismenn som har plukket opp legekunnskap gjennom massevis av generasjoner?   Det er mye rart som kan gjøre en forskjell. Hvis kroppens immunforsvar trenger ett puff, klarer sjamaner å gi slikt puff?  Jeg antar at de har lang legevitenskapelig erfaring med forskjellige legende urter.

Ellers er jo "Prinsessen og den sorte sjaman" en fengende tilltel på en kjærlighetsroman. Mye bedre  enn f.eks : "Prinsessen og legen i hvitt".

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Martha Louise kommer vel aldri noensinne til å bli dronning, så hun kunne like gjerne ha fraskrevet seg hele denne "prinsesse-tittelen" for MANGE år siden! 

I tillegg burde folk slutte å generere så forbanna mange klikk til forskjellige nettaviser som skriver noe skvalder om disse obskure kvakksalverne.    

Anonymkode: fdc3e...9df

Hun kan ikke gjøre det. Kun Kongen kan ta bort (og legge til) slike titler.

Anonymkode: 5eca9...533

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Min fastlege er dr. S. Jaman.

Anonymkode: 38eb7...c66

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
4 minutter siden, I Grosny skrev:

Men hvis sjamaner er vismenn som har plukket opp legekunnskap gjennom massevis av generasjoner?   Det er mye rart som kan gjøre en forskjell. Hvis kroppens immunforsvar trenger ett puff, klarer sjamaner å gi slikt puff?  Jeg antar at de har lang legevitenskapelig erfaring med forskjellige legende urter.

Ellers er jo "Prinsessen og den sorte sjaman" en fengende tilltel på en kjærlighetsroman. Mye bedre  enn f.eks : "Prinsessen og legen i hvitt".

Nei. Sjamanisme har ingenting med vitenskap å gjøre. Sorry.

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes hele greia er trist. 

Anonymkode: 7912a...f28

Trist som faen! 

Anonymkode: 423f9...805

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, Alterego666 skrev:

Nei. Sjamanisme har ingenting med vitenskap å gjøre. Sorry.

Hvordan kan du vite det? Det finnes forøvrig mange forskjellige typer sjamanisme, både i Karasjok, Russland , Afrika og Amerika. Det er ikke bare i moderne tid at folk har forsket og funnet ut av lege-ting. Jeg tror ikke Hippokrates var den første.

Gjest Alterego666
Skrevet
4 minutter siden, I Grosny skrev:

Hvordan kan du vite det? Det finnes forøvrig mange forskjellige typer sjamanisme, både i Karasjok, Russland , Afrika og Amerika. Det er ikke bare i moderne tid at folk har forsket og funnet ut av lege-ting. Jeg tror ikke Hippokrates var den første.

Sjamanisme og naturmedisin av ymse slag er ikke utviklet og testet etter anerkjente vitenskapelige metoder, som er en forutsetning for å kategoriseres som vitenskap.

Derfor er det ikke vitenskap.

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Alterego666 skrev:

Sjamanisme og naturmedisin av ymse slag er ikke utviklet og testet etter anerkjente vitenskapelige metoder, som er en forutsetning for å kategoriseres som vitenskap.

Derfor er det ikke vitenskap.

Vet du det? Jeg antar at naturmedisin ble utviklet i tråd med anerkjente metoder i sin tid og sitt miljø. I dag så blir legemidler prøvd på mus og sånn først og når de er trygge på at det skal virke og være ufarlig nok på mennesker så er det en kontrollgruppe som får placebo. Jeg tror ikke sjamanen brukte de metodene. Det kan tenkes at de prøvde ut urter uten dyreforsøk, og at folk enten ble sykere eller bedre. Det høres  i såfall  vitenskapelig ut selv om det er uakseptabel metode i Norge i dag. Uakseptabel men ikke uvitenskapelig. Mye av dagens legemidler er nettopp naturmedisn , trolig forenklet der man har produsert de aktive virkestoffene.   Smertestillende som opium er iallfall naturmedisin.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...