Gå til innhold

Pensjonistene i sameiet har gått amok med giftige planter


Rullerusk

Anbefalte innlegg

Hei,

Nylig var det årsmøte i sameiet. Mannen jobbet sent og jeg var alene med barna så det var umulig å stille midt i leggetid...

men nå skjønner jeg at pensjonistene som har kuppet styret endelig har fått gjennomslag for å gå amok med beplantning av fellesområdene. ( naturtomt, men disse pensjonistene vil helst ta oss tilbake til 1982...,)

Ila helgen har de handlet inn og satt igang et megaprosjekt. Her er det nå plantet rhododendron så det smeller og gullregn så det holder. Langs hele oppkjørselen faktisk. Rhododendron er plassert strategisk rett ved lekeplassen til ungene. 

Det bor svært mange småbarnsfamilier her. Mer enn 10 barn under 2. I tillegg er det stor naturtomt der de større ungene leker mye uten at foreldrene hele tiden ser hva de holder på med. Det bor også masse hunder her, som luftes regelmessig. 

Jeg er helt matt. Har selv en 1 åring, og nå som det skal regne rhododendron oppi sandkassen vet jeg ikKE hvordan jeg skal forholde meg til.

kan man virkelig bare ture frem på dette viset i et sameie? Vi har til og med en som

bor her som er utdannet gartner. Men hun ble aldri spurt om å hjelpe til med dette. 

Føler jeg har fått 20 svigerforeldre fra helvete som jeg må deale med...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde jo være regler på at vedtak i sameiet går på rundgang til gjennomlesning før de iverksettes? Ellers en tragisk sak. Har de det formelle i orden, må dere vel kuppe styret neste gang.

Anonymkode: ae8af...d9b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto dette som en sak på innkallingen til styremøtet?

Anonymkode: 55275...d17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj. Det er vanvittig svære rhododendron I alle hager der jeg kommer fra. 

Selv var det vel snart et tjuetalls i hagen der jeg vokste opp, og jeg visste ikke de var giftige før nå. Hund har der bodd der også, i alle år. 

Jeg sier ikke dette fordi "mine foreldre brukte ikke belte i baksetet så da trenger ikke mine barn", men jeg tror kanskje ikke dette er et enormt stort problem. Dyr holder seg som regel instinktivt fra giftige planter, og der er det inneplanter som er viktig å tenke på fordi dyr gjerne gnager på det eneste tilgjengelige. 

Barn i alderen som spiser alt er også i den alderen hvor de enten ikke kan gå eller nylig har lært dette, så de har trolig tilsyn tett innpå seg hele tiden helt naturlig. Og deretter slutter de om spise på alt mulig intakt med selvstendighet, så jeg tror dét er grunnen til at det ikke har vært noen uhell der jeg kommer fra, og at det også vil gå bra på deres tomt. 

Anonymkode: 7a705...26f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Sto dette som en sak på innkallingen til styremøtet?

Anonymkode: 55275...d17

Nei, og vi har ikke mottatt annen saksliste enn gjennomgang av årsregnskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det burde jo være regler på at vedtak i sameiet går på rundgang til gjennomlesning før de iverksettes? Ellers en tragisk sak. Har de det formelle i orden, må dere vel kuppe styret neste gang.

Anonymkode: ae8af...d9b

Det var det jeg også sa. Men møtet var på tirsdag og fredag var det allerede halvveis ferdigplantet.....

Hadde de gjort som du foreslår hadde de dått gratis veiledning og ikke minst en svært god pris fra gartneren som bor her f. Ex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Oj. Det er vanvittig svære rhododendron I alle hager der jeg kommer fra. 

Selv var det vel snart et tjuetalls i hagen der jeg vokste opp, og jeg visste ikke de var giftige før nå. Hund har der bodd der også, i alle år. 

Jeg sier ikke dette fordi "mine foreldre brukte ikke belte i baksetet så da trenger ikke mine barn", men jeg tror kanskje ikke dette er et enormt stort problem. Dyr holder seg som regel instinktivt fra giftige planter, og der er det inneplanter som er viktig å tenke på fordi dyr gjerne gnager på det eneste tilgjengelige. 

Barn i alderen som spiser alt er også i den alderen hvor de enten ikke kan gå eller nylig har lært dette, så de har trolig tilsyn tett innpå seg hele tiden helt naturlig. Og deretter slutter de om spise på alt mulig intakt med selvstendighet, så jeg tror dét er grunnen til at det ikke har vært noen uhell der jeg kommer fra, og at det også vil gå bra på deres tomt. 

Anonymkode: 7a705...26f

Tett tilsyn er greit nok det, men man behøver da ikke å drysse over sandkassen der de leker med giftige planter. Hvorfor gjøre jobben til de som har små barn ( og vi er mange), så utrolig mye vanskeligere enn den må være?

nå Jobber disse pensjonistene aktivt for å fjerne lekeplassen, så man kan nesten lure på om de gjør dette med Vilje 😰

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Rullerusk skrev:

Hei,

Nylig var det årsmøte i sameiet. Mannen jobbet sent og jeg var alene med barna så det var umulig å stille midt i leggetid...

men nå skjønner jeg at pensjonistene som har kuppet styret endelig har fått gjennomslag for å gå amok med beplantning av fellesområdene. ( naturtomt, men disse pensjonistene vil helst ta oss tilbake til 1982...,)

Ila helgen har de handlet inn og satt igang et megaprosjekt. Her er det nå plantet rhododendron så det smeller og gullregn så det holder. Langs hele oppkjørselen faktisk. Rhododendron er plassert strategisk rett ved lekeplassen til ungene. 

Det bor svært mange småbarnsfamilier her. Mer enn 10 barn under 2. I tillegg er det stor naturtomt der de større ungene leker mye uten at foreldrene hele tiden ser hva de holder på med. Det bor også masse hunder her, som luftes regelmessig. 

Jeg er helt matt. Har selv en 1 åring, og nå som det skal regne rhododendron oppi sandkassen vet jeg ikKE hvordan jeg skal forholde meg til.

kan man virkelig bare ture frem på dette viset i et sameie? Vi har til og med en som

bor her som er utdannet gartner. Men hun ble aldri spurt om å hjelpe til med dette. 

Føler jeg har fått 20 svigerforeldre fra helvete som jeg må deale med...

Hahaha må bare kommentere. Jeg syntes så tydelig jeg leste at de gikk amok med giftige planer. Lurte fælt på hvilke onde planer de grublet på

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Rullerusk skrev:

kan man virkelig bare ture frem på dette viset i et sameie?

Det er nok godt innenfor styrets bestemmelsesrett å plante blomster, ja. Er du uenig er saksgangen enkel:

    1. Kontakt styret og si din mening. Kanskje fjerner de blomstene, hvis ikke:

    2. Få med deg andre andelseiere som deler ditt syn og kall inn til ekstraordinær generalforsamling. Der vedtar dere å fjerne blomstene (eller å kaste det sittende styret).

Endret av Skyskraper
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rullerusk skrev:

nå Jobber disse pensjonistene aktivt for å fjerne lekeplassen, så man kan nesten lure på om de gjør dette med Vilje 😰

Da har de eldre kanskje tenkt å få bygd om lekeplassen til et hyggelig utested for eldre, med grillplass og benker etc?

Anonymkode: 056c3...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Skyskraper said:

Det er nok godt innenfor styrets bestemmelsesrett å plante blomster, ja. Er du uenig er saksgangen enkel:

    1. Kontakt styret og si din mening. Kanskje fjerner de blomstene, hvis ikke:

    2. Få med deg andre andelseiere som deler ditt syn og kall inn til ekstraordinær generalforsamling. Der vedtar dere å fjerne blomstene (eller å kaste det sittende styret).

Takk! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de har plantet gullregn, så har de nok plantet den giftfri hybriden, det er faktisk forbudt å plante vanlig gullregn! 

Dersom det er vanlig gullregn de har plantet, har du lov til å røske den opp og destruere den. 

Endret av absinthia
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har de eldre kanskje tenkt å få bygd om lekeplassen til et hyggelig utested for eldre, med grillplass og benker etc?

Anonymkode: 056c3...a60

Ja, de har en agenda. Da jeg flyttet inn sto jeg heisen sammen med en av dem, også fikk jeg høre alt hun mente om disse forferdelige ungene. Og at denne plassen måtte fjernes. Måtte bare då de rette personene inn i styre og stell. Jeg dro  da kåpa til side slik at min gravide mage vistes godt. Så sa jeg at jeg gledet meg veldig til å bruke lekeplassen... da ble det stille gitt 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tviler sterkt på at de skal plante gullregn...... 

Anonymkode: 8cd5c...50d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de har plantet giftige planter, så vil det være et HMS problem styret er ansvarlig for, så om noe skjer (forgiftning av dyr eller barn), så kan styret bli stilt økonomisk og strafferettslig til ansvar. Dersom du er helt sikker på at det er giftplanter, så kan du gjerne minne dem om dette ansvaret, det er dessverre ikke alle i div. styrer som kjenner sine rettigheter og plikter. 

Anonymkode: 21aa0...423

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Rullerusk skrev:

Hei,

Nylig var det årsmøte i sameiet. Mannen jobbet sent og jeg var alene med barna så det var umulig å stille midt i leggetid...

men nå skjønner jeg at pensjonistene som har kuppet styret endelig har fått gjennomslag for å gå amok med beplantning av fellesområdene. ( naturtomt, men disse pensjonistene vil helst ta oss tilbake til 1982...,)

Ila helgen har de handlet inn og satt igang et megaprosjekt. Her er det nå plantet rhododendron så det smeller og gullregn så det holder. Langs hele oppkjørselen faktisk. Rhododendron er plassert strategisk rett ved lekeplassen til ungene. 

Det bor svært mange småbarnsfamilier her. Mer enn 10 barn under 2. I tillegg er det stor naturtomt der de større ungene leker mye uten at foreldrene hele tiden ser hva de holder på med. Det bor også masse hunder her, som luftes regelmessig. 

Jeg er helt matt. Har selv en 1 åring, og nå som det skal regne rhododendron oppi sandkassen vet jeg ikKE hvordan jeg skal forholde meg til.

kan man virkelig bare ture frem på dette viset i et sameie? Vi har til og med en som

bor her som er utdannet gartner. Men hun ble aldri spurt om å hjelpe til med dette. 

Føler jeg har fått 20 svigerforeldre fra helvete som jeg må deale med...

Jeg sitter i et styre i et borettslag. Årsmøter (generalforsamling mener du vel?) er meldt ut til beboerene med veldig langt varsel. Det kommer altså møte innkalling, saksopplysninger, og alt du trenger for å være informert. Du får også muligheten til å stemme selv om du ikke møter, dersom du skriver fullmakt til noen andre. Det er ingen unnskyldning for å si at du ikke kunne komme eller delta på en annen måte. 

Pass heller på ungene dine sånn at "svigerforeldrende" slipper. 

Anonymkode: fe9f6...54f

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det er veldig mange som ikke har hatt små barn på lenge som svarer..

jeg forstår frustrasjonen din! Her i borettslaget sliter vi med at det bor 80% småbarnsfamilier, mens styret består av de 20% som er over 60. Det vi gjør er at vi prøver å kuppe styret ved å få inn flere av de som kan forvalte våre interesser. 

Giftige blomster på lekeplassen er jo helt utrolig lite gjennomtenkt uansett hvor tett på ungene våre de mener vi skal være 

(newsflash til dere: mange har flere små. Umulig å være hands on til en hver tid)

Anonymkode: c6d88...0ba

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...