Gå til innhold

Pensjonistene i sameiet har gått amok med giftige planter


Rullerusk

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper dere også har mottatt regnskapet og revisors beretning i forkant av møtet. 

Du kunne sendt med en nabo fullmakt til å stemme for deg når det gjelder de sakene som var på innkallingen. Og man kan absolutt foreslå folk ( seg selv!!)  til styret slik at man får inn også beboere med små barn, da man ikke kan forvente at pensjonister ser de samme utfordringene som unge i den sammenhengen.  

Når det gjelder informasjon fra styret ang planting av blomster så er styret i utgangspunktet  valgt for å løse felles oppgaver som de anser nødvendig eller er pliktig til å utføre. I dette tilfellet informerte de i det som er sameiets felles arena, der det i utgangspunktet  bør være minst 95 % deltagelse. At noen da ikke kommer og heller ikke er interessert nok til å sende med noen fullmakt,  ergo ikke mottok informasjonen, kan man vel ikke laste styret for?  

Min erfaring er at uansett hvordan et styre sender ut informasjon, så er det noen ( stort sett de samme) som klager, og er misfornøyde. Men å delta selv det nekter de. ( Hvem skal de da klage til? ) Og på meg virker det som dere egentlig kun ønsker å klage på de som faktisk har tatt på seg styrevervene og arbeidsoppgavene, og ikke delta selv. Men da kan slike ting skje.

Du sier det det ikke var styrebehandlet, men man kan ikke gå ut å kjøpe noe på sameiets kostnad uten at styret er enig, for da vil jo ikke regningen bli betalt. SÅ ut fra det vil jeg mene at styret må ha en slags behandling på saken. 

Anonymkode: 0e805...3ef

1) TS lot en av naboene bruke hennes fullmakt.

2) Saken er ikke styrebehandlet. Det betyr at noen tar seg til rette med sameiets midler. Og det kunne betydd at vedkommende ikke fikk dekket innkjøpet fordi det ikke var godkjent.

3) Man kan ikke bestemme at man skal plante inn lekeplassen. Det kan TS enkelt bevise ved å få med seg andre i sameiet og kreve ekstra ordinært årsmøte der styret blir stilt til ansvar for sin disposisjon av midlene.

4) Ja, det er lov å klage på manglende informasjon. Her ER DET IKKE informert. Her er det kun utført. Det er ikke en sak, det er ikke stemt over den og det er ikke et vedtak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående rhododendron så er jo det en plante som er overalt, i hager og offentlig plass. Så det er uansett opp til foreldene å passe på at barna ikke spiser på den. Så små barn fotfølges jo over alt uansett.

Jeg skjønner godt at pensjonistene vil ha det litt fint rundt seg, og gjerne ha en samlingsplass ute de også.

Anonymkode: 1260b...12b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ikke noe skriftlig angående beboermøte som ofte holdes etter generalforsamlingen ? Det er der slike ting behandles og ikke på generalforsamlingen.

Angående rhododendron, så er det helt vanlig å plante det i borettslag selv om det er klassifisert som giftig. Giftige planter som danner bær som kan være fristende for barn blir som oftes valgt vekk.

Jeg tror heller ikke det er den farlige varianten av gullregn som har blitt plantet, siden den ikke selges lenger.

Det er kun i enkelte barnehager de forlanger at alt skal være giftfritt.

Da blir det ofte plantet bærbusker, frukttrær, erteblomster o.l.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger en hagegruppe på fb og folk er hysteriske med giftige planter.. Er det noe problem i det hele tatt. Mine barn har da aldri fått spise planter i hagen 😄 Det går an å lære dem. Og når de er helt små så blir du jo passet på.

Anonymkode: eb16e...f29

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 20.10, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bare å smøre en god dose roundup på plantene man ønsker å bli kvitt da...

 

Anonymkode: bfa69...2fc

Eller gå ut og salte plantene, i nattens mulm og mørke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk om krisemaksimering. Når barna er så små at dette skulle være noe problem så regner jeg med at de har tilsyn av voksne. Ser virkelig ikke problemet. 

Anonymkode: 0ec99...9bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat ja, så da lurer vi på hvor disse pensjonistene har fått kjøpt gullregn? 

Anonymkode: 468f2...6cb

Det enkleste er å spørre styret hvor plantene er innkjøpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Akkurat ja, så da lurer vi på hvor disse pensjonistene har fått kjøpt gullregn? 

Anonymkode: 468f2...6cb

De kommer fra stillinger som har stått i Hagen til denne uhyrlig hageengasjerte pensjonisten. Hun har hentet den fra sin hyttehage.... 

t.o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Følger en hagegruppe på fb og folk er hysteriske med giftige planter.. Er det noe problem i det hele tatt. Mine barn har da aldri fått spise planter i hagen 😄 Det går an å lære dem. Og når de er helt små så blir du jo passet på.

Anonymkode: eb16e...f29

Hvorfor skal man skape uro ved å gjøre dette når det bor så utrolig mange små barn her. Hvorfor i alle dager kan man ikke tenke motsatt ; her er det så mange småbarnsfamilier at vi planter rips og rabarbra, ikke noe som er giftig. Så kan iallefall foreldrene slippe å gå ut med makspuls i sitt eget hjemmemiljø når man er ute med ungene. 

Et styre skal da for polker ha alle sine interesser med seg. Det er våre penger de forvalter. 

Rododendron drysser noe voldsomt. Plantefragmenter dras med inn i heisen, og hjem under skoene. 

Har du noensinne hatt ansvar for en 1 åring som løper rundt? 

Ellers blir det litt slik at man ser at de har planer om å kjøre en «mange bekker små» approach, slik at etterhvert er endringene her betydelige. Og pengebruken stor. Lekeområder til ungene har de lagt for hat, for unger bråker jo så fælt. Det er full krig mot småbarnsforeldre og jeg klarer snart ikle å forholde meg til det mer. Dette var dråpen. 

Det bør bære plass til alle om man velger å bo i blokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere småbarnsforeldre gå sammen og ordne opp da?  Siden du sier det er mange småbarn der? 

Vi har ikke vært plaget med plantefragmenter fra rododendron, vi har flere store i hagen og har hatt småbarn uten noen problemer. Det vokser også en gullregn borti gata, men ungene våre har aldri lekt der. Når de var små var de under oppsyn hele tiden og når de ble større fikk de forklart at den var veldig giftig. 

Anonymkode: 468f2...6cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue
På 13.5.2019 den 19.54, AnonymBruker skrev:

Det blir ulovlig i 2021. Men ingen som allerede har plantet det trenger å ta det vekk. 

Anonymkode: 8a99c...673

Å nei, blir det ulovlig?! Jeg har alltid hatt lyst til å ha det i min egen hage en gang i fremtiden fordi det er en så vakker plante. Er det en spesiell grunn til at det ikke blir lov å plante det lenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, BabyBlue skrev:

Å nei, blir det ulovlig?! Jeg har alltid hatt lyst til å ha det i min egen hage en gang i fremtiden fordi det er en så vakker plante. Er det en spesiell grunn til at det ikke blir lov å plante det lenger? 

Ifølge statsministerens kontor er det ikke lov nå heller, gullregn er veldig giftig. 

Anonymkode: 468f2...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rullerusk skrev:

De kommer fra ... (sensurert, i tilfelle du vil redigere og slette denne opplysningen) 

t.o

Blir det ikke for gjenkjennbart (om det du skrev her er korrekt info?) Jeg tenker på om hvis andre i sameiet/styret leser dette på KG.

Anonymkode: 056c3...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rullerusk skrev:

Hvorfor skal man skape uro ved å gjøre dette når det bor så utrolig mange små barn her. Hvorfor i alle dager kan man ikke tenke motsatt ; her er det så mange småbarnsfamilier at vi planter rips og rabarbra, ikke noe som er giftig. Så kan iallefall foreldrene slippe å gå ut med makspuls i sitt eget hjemmemiljø når man er ute med ungene. 

Et styre skal da for polker ha alle sine interesser med seg. Det er våre penger de forvalter. 

Rododendron drysser noe voldsomt. Plantefragmenter dras med inn i heisen, og hjem under skoene. 

Har du noensinne hatt ansvar for en 1 åring som løper rundt? 

Ellers blir det litt slik at man ser at de har planer om å kjøre en «mange bekker små» approach, slik at etterhvert er endringene her betydelige. Og pengebruken stor. Lekeområder til ungene har de lagt for hat, for unger bråker jo så fælt. Det er full krig mot småbarnsforeldre og jeg klarer snart ikle å forholde meg til det mer. Dette var dråpen. 

Det bør bære plass til alle om man velger å bo i blokk.

Skjønner deg veldig godt! 

 

 

Anonymkode: 8cd5c...50d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.5.2019 den 13.18, Rullerusk skrev:

Hvorfor skal man skape uro ved å gjøre dette når det bor så utrolig mange små barn her. Hvorfor i alle dager kan man ikke tenke motsatt ; her er det så mange småbarnsfamilier at vi planter rips og rabarbra, ikke noe som er giftig. Så kan iallefall foreldrene slippe å gå ut med makspuls i sitt eget hjemmemiljø når man er ute med ungene. 

Et styre skal da for polker ha alle sine interesser med seg. Det er våre penger de forvalter. 

Rododendron drysser noe voldsomt. Plantefragmenter dras med inn i heisen, og hjem under skoene. 

Har du noensinne hatt ansvar for en 1 åring som løper rundt? 

Ellers blir det litt slik at man ser at de har planer om å kjøre en «mange bekker små» approach, slik at etterhvert er endringene her betydelige. Og pengebruken stor. Lekeområder til ungene har de lagt for hat, for unger bråker jo så fælt. Det er full krig mot småbarnsforeldre og jeg klarer snart ikle å forholde meg til det mer. Dette var dråpen. 

Det bør bære plass til alle om man velger å bo i blokk.

Styret ivaretar flertallets interesser. De behøver ikke å ha alle med seg.

I denne tråden er det mange feilaktige påstander om reglene i eierseksjonsloven. Planting av blomster er et tiltak som ikke krever behandling på årsmøtet. Styret trenger heller ikke å varsle eierne om at de skal plante. Det eneste som fremkommer av opplysninger dom kan være kritikkverdig, er ansettelse av en nevø. Her bør det sjekkes ut om inhabilitetsreglene er fulgt og om lønnen står i samsvar med arbeidsmengde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 13.18, Rullerusk skrev:

Hvorfor skal man skape uro ved å gjøre dette når det bor så utrolig mange små barn her. Hvorfor i alle dager kan man ikke tenke motsatt ; her er det så mange småbarnsfamilier at vi planter rips og rabarbra, ikke noe som er giftig. Så kan iallefall foreldrene slippe å gå ut med makspuls i sitt eget hjemmemiljø når man er ute med ungene. 

Et styre skal da for polker ha alle sine interesser med seg. Det er våre penger de forvalter. 

Rododendron drysser noe voldsomt. Plantefragmenter dras med inn i heisen, og hjem under skoene. 

Har du noensinne hatt ansvar for en 1 åring som løper rundt? 

Ellers blir det litt slik at man ser at de har planer om å kjøre en «mange bekker små» approach, slik at etterhvert er endringene her betydelige. Og pengebruken stor. Lekeområder til ungene har de lagt for hat, for unger bråker jo så fælt. Det er full krig mot småbarnsforeldre og jeg klarer snart ikle å forholde meg til det mer. Dette var dråpen. 

Det bør bære plass til alle om man velger å bo i blokk.

Har to barn, ja 😊 Og har enebolig med både giftige og trygge planter. 

Anonymkode: eb16e...f29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 timer siden, Brunello skrev:

Styret ivaretar flertallets interesser. De behøver ikke å ha alle med seg.

I denne tråden er det mange feilaktige påstander om reglene i eierseksjonsloven. Planting av blomster er et tiltak som ikke krever behandling på årsmøtet. Styret trenger heller ikke å varsle eierne om at de skal plante. Det eneste som fremkommer av opplysninger dom kan være kritikkverdig, er ansettelse av en nevø. Her bør det sjekkes ut om inhabilitetsreglene er fulgt og om lønnen står i samsvar med arbeidsmengde. 

Bruk av midler kan være en årsmøte sak. Fjerning av lekeplass kan også være en årsmøtesak. Hvis styret velger å plante tre fullvoksne trær foran din bolig slik at all sol på din balkong forsvinner tipper jeg at du hadde laget årsmøtesak ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...