Gå til innhold

Pensjonistene i sameiet har gått amok med giftige planter


Rullerusk

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sitter i et styre i et borettslag. Årsmøter (generalforsamling mener du vel?) er meldt ut til beboerene med veldig langt varsel. Det kommer altså møte innkalling, saksopplysninger, og alt du trenger for å være informert. Du får også muligheten til å stemme selv om du ikke møter, dersom du skriver fullmakt til noen andre. Det er ingen unnskyldning for å si at du ikke kunne komme eller delta på en annen måte. 

Pass heller på ungene dine sånn at "svigerforeldrende" slipper. 

Anonymkode: fe9f6...54f

Pensjonisten som sitter som «diktator» i dette styret, sender IKKE ut liste per Mail, SMS eller post om saker som har kommet inn til behandling. Særlig ikke til alle småbarnsforeldrene som han vil bli kvitt......

vi mottok ikke dette i fjor, og heller ikke i år. 

Kom gjerne og vis meg hvordan jeg skal passe på at ungen min som leker i sandkassen ikke får i seg blader og kvister fra rhododendron ila sommeren. 

På forhånd takk! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Rullerusk skrev:

Pensjonisten som sitter som «diktator» i dette styret, sender IKKE ut liste per Mail, SMS eller post om saker som har kommet inn til behandling. Særlig ikke til alle småbarnsforeldrene som han vil bli kvitt......

vi mottok ikke dette i fjor, og heller ikke i år. 

Kom gjerne og vis meg hvordan jeg skal passe på at ungen min som leker i sandkassen ikke får i seg blader og kvister fra rhododendron ila sommeren. 

På forhånd takk! 

Kan du klage på styret til boligbyggelaget som dere hører til?

Anonymkode: 056c3...a60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nå at det er sameie. Kan du kontakte en advokat? Er du medlem i huseiernes landsforbund kan du få gratis samtale med jurist

Anonymkode: 056c3...a60

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.huseierne.no/vi-hjelper-deg/om-var-juridiske-radgivning/?gclid=EAIaIQobChMIg5ih0_6Y4gIVVaqaCh3axwGNEAAYASADEgKHavD_BwE

Medlemskapet i Huseierne inkluderer gratis juridisk rådgivning i saker som omhandler bolig og eiendom

Anonymkode: 056c3...a60

Takk for bra tips. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vel barn spise mer enn en liten smak av rhododendron før det fører til alvorlig forgiftning. Tviler på at den smaker så lekkert. Belgene på gullregn kan jeg forstå kan være spennende. 

Hunder som luftes i bånd og under oppsyn,  pleier sjelden å gomle i seg rhododendron eller gullregn. Har aldri opplevd at noen av våre hunder forsyne seg av dem da jeg vokste opp, enda de løp fritt i hagen vår og hadde full tilgang til store rhododendronbusker.

Anonymkode: 12dd6...ff5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gullregn er kjempefarlig for barn. Frøene ser ut som belger med erter, og for et lite barn skal det kun noen få erter til før de får alvorlig forgiftning, i verste fall dødelig. De nye hybridene har mindre frø enn de gamle sortene, men helt frøfrie er de ikke.

Rhododendron er en ting, den visste jeg ikke var giftig en gang og kan ikke helt se at den skal være så fristende, men hvis det er gullregn de har plantet bør den fjernes med en gang.

Anonymkode: ba4f9...577

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I sameier er det årsmøter.

Hvor stort er dette sameiet?

Skriv en klage til styret der du ber om redegjørelse for hvordan vedtaket om bruk av fellesskapets midler kom frem. Det er overhodet ikke lov å rekke opp hånden på årsmøtet og foreslå sak som ikke står på agenda.

Jeg siterer noen relevante lovtekster for deg:

Sitat

 

§ 40.Årsmøtets myndighet. Mindretallsvern

Årsmøtet har den øverste myndigheten i sameiet. Et flertall på årsmøtet kan ikke ta beslutninger som er egnet til å gi noen seksjonseiere eller utenforstående en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning.

 

Her ville jeg påstått akkurat dette - noen i et mindretall (?) har tatt seg til rette på årsmøtet.

Sitat

 

§ 41.Ordinært årsmøte

Ordinært årsmøte skal holdes hvert år innen utgangen av juni. Styret skal på forhånd varsle seksjonseierne om dato for møtet og om siste frist for å innlevere saker som ønskes behandlet.

 

Stod dette på sakslisten?

Sitat

 

§ 43.Innkalling til årsmøte

(...)

Innkallingen skal tydelig angi de sakene årsmøtet skal behandle. Skal årsmøtet kunne behandle et forslag som etter loven eller vedtektene må vedtas med minst to tredjedels flertall av de avgitte stemmene, må hovedinnholdet være angitt i innkallingen.

Saker som en seksjonseier ønsker behandlet i det ordinære årsmøtet, skal nevnes i innkallingen når styret har mottatt krav om det før fristen etter § 41.

 

Hva stod i innkallingen?

Alle sitat fra Lov om eierseksjoner. Alle uthevinger gjort av meg.

Jevnfør også § 45 og 50 - samt 42.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frankie85 said:

Er ikke farlig

Jeg jobber faktisk på et sted der vi ser pasienter som har blitt forgiftet. Men takk for at du kunne opplyse meg om det motsatte av det mine fagmedisinske tekster forteller meg. 

Heretter skal jeg referer til frankie85 hver gang et barn har spist noe som i disse tekstene er angitt som giftig, og opplyse om at han har en bachelor i synsing på KG og derfor bør lyttes til i større grad enn fagmedisinske bautaer med solid akademisk ballast.....

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blondie65 said:

I sameier er det årsmøter.

Hvor stort er dette sameiet?

Skriv en klage til styret der du ber om redegjørelse for hvordan vedtaket om bruk av fellesskapets midler kom frem. Det er overhodet ikke lov å rekke opp hånden på årsmøtet og foreslå sak som ikke står på agenda.

Jeg siterer noen relevante lovtekster for deg:

Her ville jeg påstått akkurat dette - noen i et mindretall (?) har tatt seg til rette på årsmøtet.

Stod dette på sakslisten?

Hva stod i innkallingen?

Alle sitat fra Lov om eierseksjoner. Alle uthevinger gjort av meg.

Jevnfør også § 45 og 50 - samt 42.

 

Her er bilde av sakslista. Som du ser står det ingenting om beplantning av fellesarealene. Jeg sendte med stemme på den personen jeg ville ha inn som vara på en lapp med naboen som dro på møtet, i forsøk på å bli kvitt en pensjonist.

øvrige saker som har blitt behandlet har vi aldri hørt om, hverken jeg eller de andre i sameiet som ikke kunne stille. 

9C5B8C7E-B40A-4A3D-8A57-83511BA496C0.jpeg

23A0DC6E-152A-4AB9-85CF-E300BA76B1AE.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, Rullerusk skrev:

Her er bilde av sakslista. Som du ser står det ingenting om beplantning av fellesarealene. Jeg sendte med stemme på den personen jeg ville ha inn som vara på en lapp med naboen som dro på møtet, i forsøk på å bli kvitt en pensjonist.

øvrige saker som har blitt behandlet har vi aldri hørt om, hverken jeg eller de andre i sameiet som ikke kunne stille. 

9C5B8C7E-B40A-4A3D-8A57-83511BA496C0.jpeg

23A0DC6E-152A-4AB9-85CF-E300BA76B1AE.jpeg

Be om å få tilsendt protokoll fra møtet omgående. Ikke avslør at du har skumle planer - bare at du er nysgjerrig på hvem som ble valgt og sånn :)

Når du har fått den finner du de sameierne som ikke var tilstede og spør om de er enig i vedtakene og måten innkallingen er blitt gjort på. Forlang nytt møte dersom dere klarer å samle 10 % av stemmene. Dere må være forberedt på å kaste styret og ta på dere verv selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TVILER på at de planlegger å plante gullregn. Prøv å få tak i det liksom? Det er ulovlig. Så akkurat det tror jeg ikke på.

Anonymkode: cc95f...1f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg TVILER på at de planlegger å plante gullregn. Prøv å få tak i det liksom? Det er ulovlig. Så akkurat det tror jeg ikke på.

Anonymkode: cc95f...1f0

Det blir ulovlig i 2021. Men ingen som allerede har plantet det trenger å ta det vekk. 

Anonymkode: 8a99c...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det går et skille mellom giftige planter med bær eller noe som ser ut som bær eller frø, dvs noe som kan være fristende for barn, og andre giftige planter. Små barn er man jo tett på uansett, så jeg syns ikke man kan forby alle giftige planter heller. Vi har for øvrig en del rhododendron i hagen, og har tenkt som så at vi må lære barna våre at man ikke går rundt og spiser blomster. Og 1-åringen vår, som er for liten til å forstå, er vi jo sammen med hele tiden uansett.

Så jeg ville bedt om at gullregnen ble fjernet, den er jo svartelistet uansett. Og at rhododendronen får stå. Evt bedt om at den ikke ble plantet helt oppi sandkassa. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å smøre en god dose roundup på plantene man ønsker å bli kvitt da...

 

Anonymkode: bfa69...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frankie85 skrev:

Ja, står ingenting farlig der heller, bare symptomer

Nå gjør du deg bare dum. "Gullregn er en meget giftig plante" står det i overskriften, og du tolker det til at den ikke er farlig? Dette tror du ikke på selv engang, du er bare ute etter å trolle. 

Men for å sitere Store Medisinske Leksikon: "Forgiftningen er i begynnelsen karakterisert ved brekninger og diaré. Senere kan det oppstå symptomer på påvirkning av nervesystemet, dels som økt nervøs aktivitet (kramper), dels som en depresjon av nervesystemet, med bevisstløshet og koma som mulige utfall." 

Og Wikipedia: "Gullregn er svært giftig og i verste fall dødelig." 

Store Norske Leksikon, Gullregnslekta: "Dødsfall har forekommet ved en dose som svarer til ca. ti belger." 

Anonymkode: caa79...6c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan du klage på styret til boligbyggelaget som dere hører til?

Anonymkode: 056c3...a60

Det er vel ikke gitt at det er noe bbl?

Anonymkode: 244e6...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...