Gå til innhold

Næringsrik (men lavkalori) måltidsplan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

So here’s the deal:) Har en aktiv livsstil og ønsker å perfeksjonere måltidene mine. Ønsker en plan som er næringsrik, men samtidig lav på kalori. Da jeg ønsker å «stramme opp» litt! Trener styrke 3 ganger pr uke, og skviser inn en liten joggetur der det passer. Følger ikke disse alternativene slavisk, men eksempler for å gi en liten pekepinn! Hva tror dere?

Frokost: 

- Yoghurt naturell m/banan og havregryn              - Havregrynsgrøt (uten sukker) m/rosiner og kanel                                                                - Smoothie m/banan, spinat, avokado og mandelmelk

Lunch: 

- Salat m/avocado, kokt egg og cottage cheese                                                                - Omelett m/spinat, tomat og sjalottløk            - 2 grove brødskiver m/kylling eller kalkunpålegg, agurk og paprika 

MM: 

- Neve usaltede nøtter                                   - Proteinshake                                                - 1 stk frukt

Middag: 

- Fisk m/grønnsaker, villris og lettrømme        - Kyllingsalat (hjemmelaget dressing av lett creme fraiche)                                              - - Kikertsalat m/avokado, kokt egg, tomat og hjertesalat

Kvelds: 

En av alternativene til frokost eller lunch 

Anonymkode: 60a2e...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser nå at det ble bare kluss med avsnitt, vet ikke hvorfor det ble sånn! Beklager det!

Anonymkode: 60a2e...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt fint ut 😊

Anonymkode: 1d964...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å perfeksjonere måltidene dine? Hvor lavkalori skal det være? Et næringsrikt kosthold får du med mange forskjellige matvarer, og balanserte måltider. 

Anonymkode: c5035...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for lite.... Hvordan bygger du muskler på det der? Er iallefall ikke 2000 kalorier daglig? Du skriver du trener styrke, så går ut ifra at du vil bygge muskler... Men siden du skriver lavkalori, så er det jo innafor. 

Anonymkode: 98f9d...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt for lite.... Hvordan bygger du muskler på det der? Er iallefall ikke 2000 kalorier daglig? Du skriver du trener styrke, så går ut ifra at du vil bygge muskler... Men siden du skriver lavkalori, så er det jo innafor. 

Anonymkode: 98f9d...6d6

Hvordan vet du at det er for lite når hun nesten ikke har oppgitt mengder? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pierre Gynt skrev:

Hvordan vet du at det er for lite når hun nesten ikke har oppgitt mengder? 

KG gjør noen synske, ikke bare vet vedkommende hvor store mengder det er, han/hun vet også kjønn. høyde, vekt og aktivitetsnivå på trådstarter.

Anonymkode: c5035...c25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Hvordan vet du at det er for lite når hun nesten ikke har oppgitt mengder? 

Hvorfor spør ikke du de andre som sier det er helt fint? Jeg vet ingenting jeg. Sier kun det jeg tror. Det jeg tror trenger ikke være riktig. 

Anonymkode: 98f9d...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør ikke du de andre som sier det er helt fint? Jeg vet ingenting jeg. Sier kun det jeg tror. Det jeg tror trenger ikke være riktig. 

Anonymkode: 98f9d...6d6

Wow, det var motargumentet sitt det. "Hvorfor tar du meg?", liksom. Du mener den ene personen som sier det er fint? Fordi jeg oppfatter ikke at den personen sikter til mengden mat, men hvorvidt det ser variert ut. Jeg tenker at når du er usikker, så er det bedre å la være å svare, eller i det minste gå fram litt mer forsiktig.

Når det er sagt, så er premisset for denne tråden noe problematisk - for i mine øyne er "næringsrik" og "lavkalori" to motsetninger. Men ut ifra målene til TS, nemlig det å "stramme opp", så vil jeg tro at man har et ønske om å spise proteinrikt, dekke behovet for nødvendige mikronæringsstoffer, gå i kaloriunderskudd, og på den måten bevare/bygge muskler samtidig som man forbrenner fett. I så henseende synes jeg måltidene som er skisserte, ser bra ut - så lenge mengden mat er tilpassa det vektmålet man har, det være seg nedgang, vedlikehold eller økning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Wow, det var motargumentet sitt det. "Hvorfor tar du meg?", liksom. Du mener den ene personen som sier det er fint? Fordi jeg oppfatter ikke at den personen sikter til mengden mat, men hvorvidt det ser variert ut. Jeg tenker at når du er usikker, så er det bedre å la være å svare, eller i det minste gå fram litt mer forsiktig.

Når det er sagt, så er premisset for denne tråden noe problematisk - for i mine øyne er "næringsrik" og "lavkalori" to motsetninger. Men ut ifra målene til TS, nemlig det å "stramme opp", så vil jeg tro at man har et ønske om å spise proteinrikt, dekke behovet for nødvendige mikronæringsstoffer, gå i kaloriunderskudd, og på den måten bevare/bygge muskler samtidig som man forbrenner fett. I så henseende synes jeg måltidene som er skisserte, ser bra ut - så lenge mengden mat er tilpassa det vektmålet man har, det være seg nedgang, vedlikehold eller økning.

Jeg som nevnte det så fint ut. Jeg tenker at dette mennesket vet vi lite om så menge tilpasser hen vel selv så lenge ingen info er gitt. Vedkommende har listet opp eksempler på variert og næringsrik mat og foreløpig ser det ut som en god plan. Vi har ikke blitt gitt det store bildet, så da svarte jeg etter det som er blitt fortalt. Hvordan spørsmålet er formulert (eks «perfeksjonere») bryr jeg meg lite om. 

Anonymkode: 1d964...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Wow, det var motargumentet sitt det. "Hvorfor tar du meg?", liksom. Du mener den ene personen som sier det er fint? Fordi jeg oppfatter ikke at den personen sikter til mengden mat, men hvorvidt det ser variert ut. Jeg tenker at når du er usikker, så er det bedre å la være å svare, eller i det minste gå fram litt mer forsiktig.

Når det er sagt, så er premisset for denne tråden noe problematisk - for i mine øyne er "næringsrik" og "lavkalori" to motsetninger. Men ut ifra målene til TS, nemlig det å "stramme opp", så vil jeg tro at man har et ønske om å spise proteinrikt, dekke behovet for nødvendige mikronæringsstoffer, gå i kaloriunderskudd, og på den måten bevare/bygge muskler samtidig som man forbrenner fett. I så henseende synes jeg måltidene som er skisserte, ser bra ut - så lenge mengden mat er tilpassa det vektmålet man har, det være seg nedgang, vedlikehold eller økning.

Gidder ikke gi et ubetydelig svar et bedre argument. 

Anonymkode: 98f9d...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som nevnte det så fint ut. Jeg tenker at dette mennesket vet vi lite om så menge tilpasser hen vel selv så lenge ingen info er gitt. Vedkommende har listet opp eksempler på variert og næringsrik mat og foreløpig ser det ut som en god plan. Vi har ikke blitt gitt det store bildet, så da svarte jeg etter det som er blitt fortalt. Hvordan spørsmålet er formulert (eks «perfeksjonere») bryr jeg meg lite om. 

Anonymkode: 1d964...043

Jeg personlig tenker det er motsatt - det er det store bildet som er viktig, og hva man mener med ordene man bruker. En person som så detaljert fører opp HVA hen har tenkt å spise, uten å angi mengder/kalorier, eller kjønn/høyde/vekt, har vanligvis ikke skjønt (eller nekter å akseptere) at mengder/kalorier er det sentrale for vektregulering. Men akkurat her er det noe uklart hva trådstarter vet/forholder seg til. Trådstarter ser ut til å ha trukket seg fra diskusjonen.

Anonymkode: c5035...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig tenker det er motsatt - det er det store bildet som er viktig, og hva man mener med ordene man bruker. En person som så detaljert fører opp HVA hen har tenkt å spise, uten å angi mengder/kalorier, eller kjønn/høyde/vekt, har vanligvis ikke skjønt (eller nekter å akseptere) at mengder/kalorier er det sentrale for vektregulering. Men akkurat her er det noe uklart hva trådstarter vet/forholder seg til. Trådstarter ser ut til å ha trukket seg fra diskusjonen.

Anonymkode: c5035...c25

Ts her! Har ikke trukket meg:) 

Da flere her ser ut til å føle mangel på informasjon, så får jeg vel oppgi det. I hovedsak ønsker jeg et sunt og variert kosthold. Å telle kalorier forstår jeg at er viktig for mange, i mitt tilfelle ønsker jeg ikke gå helt bananas der. Jeg vet sånn ca kaloriene på alt jeg spiser, men det å regne ut totalen daglig tror jeg tar vekk et sunt syn på mat. Ikke at det gjør det for alle, men jeg tror ikke det er bra for meg. Derfor er måltidene oppført relativt «ren» mat, med mye frukt og grønt, samt proteinrik. 

Info: kvinne 27 år, 154cm og ca 50kg. 

Har ikke mål om å gå ned i vekt direkte, men ønsker å gå ned litt i fettprosent og trener styrke for å ikke miste muskelmasse/øke litt. Ser at ordet «perfeksjonere» ble feil, men dette er jo flisespikkeri fra min side. 

Anonymkode: 60a2e...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her! Har ikke trukket meg:) 

Da flere her ser ut til å føle mangel på informasjon, så får jeg vel oppgi det. I hovedsak ønsker jeg et sunt og variert kosthold. Å telle kalorier forstår jeg at er viktig for mange, i mitt tilfelle ønsker jeg ikke gå helt bananas der. Jeg vet sånn ca kaloriene på alt jeg spiser, men det å regne ut totalen daglig tror jeg tar vekk et sunt syn på mat. Ikke at det gjør det for alle, men jeg tror ikke det er bra for meg. Derfor er måltidene oppført relativt «ren» mat, med mye frukt og grønt, samt proteinrik. 

Info: kvinne 27 år, 154cm og ca 50kg. 

Har ikke mål om å gå ned i vekt direkte, men ønsker å gå ned litt i fettprosent og trener styrke for å ikke miste muskelmasse/øke litt. Ser at ordet «perfeksjonere» ble feil, men dette er jo flisespikkeri fra min side. 

Anonymkode: 60a2e...05c

Hei der, fint å se deg igjen :) Jeg mener ikke at det er viktig å telle kalorier, men at kalorier teller. Når du har en normal vekt, og ikke noe problem med å holde den stabil, trenger du ikke å tenke på kalorier. Du får i deg akkurat passe mange. 

Maten din ser utmerket ut, det jeg ville flisespikke på, er at du kan spise hva du vil, at det ikke er noe som heter sunn/ren mat (ikke egentlig; mye blir kalt det, men hva som blir kalt hva, varierer fra person til person, så det blir ganske meningsløse definisjoner). Kosthold er det som betyr noe, hva og hvordan man spiser over tid. Ditt kosthold kan være mer eller mindre sunt for deg. De fleste liker både variasjon og balanserte måltider og et noenlunde regelmessig inntak, og et sunt kosthold er nettopp det - variert og balansert og noenlunde regelmessig. Det er ufattelig mange måter å spise på som i sum gir et godt kosthold. Det er rett og slett ikke så vannvittig vanskelig å spise, det er ikke så komplisert som mange skal ha det til.

Anonymkode: c5035...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...