Gå til innhold

Chernobyl (ny serie HBO)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen historier er helt sanne! Ludmillas historie slik den er gjengitt i Voices from Chernobyl, er veldig rørende og jeg tror absolutt ikke at hun lyver, men den er en subjektiv opplevelse. :) 

Anonymkode: bf095...066

Herregud, med den logikken kan man jo ikke si at noe er sant her i verden. Det gir uansett ikke mening for denne Rose å skulle plukke fra hverandre historien til Ignatenko når hun aldri har snakket med vedkommende. Hun har ingen forutsetninger til å kunne gjøre det.

Blir litt som at du skal komme her og si at mine opplevelser i barndommen ikke skjedde sånn fordi ditt og datt.

Anonymkode: 14626...0fe

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, med den logikken kan man jo ikke si at noe er sant her i verden. Det gir uansett ikke mening for denne Rose å skulle plukke fra hverandre historien til Ignatenko når hun aldri har snakket med vedkommende. Hun har ingen forutsetninger til å kunne gjøre det.

Blir litt som at du skal komme her og si at mine opplevelser i barndommen ikke skjedde sånn fordi ditt og datt.

Anonymkode: 14626...0fe

Det jeg mente var at Sunniva Rose ikke har sagt at Ignatenko-historien ikke er sann. Bare at den ene replikken om at barnet hadde absorbert all strålingen ikke var sannsynlig. :)  Dette er forøvrig ikke en påstand som Ignatenko kommer med selv, verken i serien eller i boka. 

Hvis du har lest historien til Ignatenko (som jeg forøvrig anbefaler veldig mye!) så vil du se at hun ikke prøver å gi en vitenskapelig analyse om hva som skjedde med barnet eller forårsaket at hun døde. Først og fremst fordi helsevesnet i Sovietunionen ikke var interessert i å gjøre analyser av ofrene og deres senere helseproblemer, men også fordi hun legger mest vekt på hvordan hun opplevde disse månedene og at mangelen på tydelig informasjon og oppfølging var til stede. 

Anonymkode: bf095...066

• Liker 2
Skrevet

Tror virkelig jeg må se denne!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ELSKER at de tok med en forklaring fra Legasov(?) i siste episode. Helt fantastisk å få forklart hvordan det kunne skje med rene fakta. Fysikk er spennende, og ikke minst skremmende. 

Anonymkode: a63fa...bd7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 6.6.2019 den 0.55, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri tenkt over at det kun var hvite skuespillere. 

Med det sagt så var det ikke like mange fargede i Europa på den tiden som det er nå. Så det ville vært litt snålt å putte inn mange fargede kun fordi det er politisk korrekt? Vet ikke. Men alt folk klarer å henge seg opp i. 

Anonymkode: 82d9a...907

Helt enig,å kritisere Chernobyl serien fordi at det kun er hvite skuespillere aka mennesker i den blir for dumt
Vokste selv opp som ungdom på 80 tallet og det var ikke mange innvandrere her i norge,i øst europa vil jeg tro tilnærmet null.
Så vidt jeg vet så er det feks i russland veldig lite innvandrere selv i dag.

Anonymkode: d2018...83a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Går denne serien kun på HBO , i såfall må man ha abn for å se ?

Anonymkode: 268b4...b39

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går denne serien kun på HBO , i såfall må man ha abn for å se ?

Anonymkode: 268b4...b39

ja og ja
kan vel opprette et prøve abo som er gratis i 14 dager

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig,å kritisere Chernobyl serien fordi at det kun er hvite skuespillere aka mennesker i den blir for dumt
Vokste selv opp som ungdom på 80 tallet og det var ikke mange innvandrere her i norge,i øst europa vil jeg tro tilnærmet null.

Jeg er enig. I rene fiksjonsserier og -filmer er det jo klart at mangfold bør være et mål i dag, men ikke i historiske dramaer. Denne serien legger jo mye i tidskorrekte detaljer, spesielt når det gjelder karakterenes likhet med virkelighetens mennesker. Det er nesten skremmende hvor like mange av de er hvis man tar en titt på gamle bilder. Å bruke skuespillere med mørk hud/innvandrerbakgrunn bare for å være politisk korrekt ville ødelagt mye av seriens troverdighet.

Seriens valg av språk er heller ikke et argument slik dette «tweeteren» nevnte. Å bruke engelsk gjør at serien favner et mye bredere publikum, og det har vel også blitt nevnt at å gi skuespillerne en falsk russisk aksent kunne gitt et komisk preg, samt tatt mye av oppmerksomheten fra selve historien. Skuespillerne gjør en fantastisk jobb slik det er.

Vanvittig bra serie, forøvrig. Musikken (med lyder fra faktiske atomkraftverk visstnok), det visuelle, dialogene. De kunstneriske frihetene fungerer, og fremmer den faktiske historien.

Anonymkode: 31dac...b0f

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2019 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Hun spør om noe veldig viktig,

5cf56b0bdda4c8c22c8b45bc.jpg

Anonymkode: 58dcb...076

Man skal være passe dum, kunnskapsløs og selvsentrert om man ikke forstår hvorfor det hadde blitt rart med mange fargede folk.i en serie som er fra den tiden.  

Anonymkode: cdcdd...9f3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2019 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Hun spør om noe veldig viktig,

5cf56b0bdda4c8c22c8b45bc.jpg

Nei, det viser bare manglende forståelse.

Ukraina har ekstremt få mørkhudede innvandrere - det gjelder den dag i dag, og desto mer i 1986. Skulle man brukt fargede i disse rollene hadde det vært en unaturlig distraksjonsmoment. Ingen av menneskene i dette området, på den tiden, var afroamerikanere.

Hva angår aksenter, så er de fleste gitt en "øst-europeisk" aksent, med unntak av noen akademikere med en ren britisk aksent. Det å gjøre serien engelskspråklig var et valg de tok for at den skulle ha bred nok appell. Britisk er nærmere "kjernen" enn amerikansk. Og på godt og vondt fungerer dette bedre enn den visuelle forstyrrelsen det hadde vært å bruke nasjonaliteter som ikke var til stede.

Anonymkode: 32640...a2f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det viser bare manglende forståelse.

Ukraina har ekstremt få mørkhudede innvandrere - det gjelder den dag i dag, og desto mer i 1986. Skulle man brukt fargede i disse rollene hadde det vært en unaturlig distraksjonsmoment. Ingen av menneskene i dette området, på den tiden, var afroamerikanere.

Hva angår aksenter, så er de fleste gitt en "øst-europeisk" aksent, med unntak av noen akademikere med en ren britisk aksent. Det å gjøre serien engelskspråklig var et valg de tok for at den skulle ha bred nok appell. Britisk er nærmere "kjernen" enn amerikansk. Og på godt og vondt fungerer dette bedre enn den visuelle forstyrrelsen det hadde vært å bruke nasjonaliteter som ikke var til stede.

Naturligvis var de ikke det, skrev fargede men det er vel heller ikke ok.

Eller svarte. Ikke-hvite? Jeg vet ikke. Poenget tas vel. 

Skrevet
På 7.6.2019 den 2.38, AnonymBruker skrev:

Jeg syns denne politiske korrektheten er til å spy av. Ingen homofile eller transpersoner var det heller i serien. Helt sjokkerende!

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp ferdig med serien. Denne burde alle se.

Anonymkode: 0c40d...80c

• Liker 5
Gjest loveli
Skrevet
På 7.6.2019 den 2.38, AnonymBruker skrev:

Selv reagerte jeg på at det ikke var noen homofile med i serien. ... :sprettoy:

Serien er bra! Den er meget grafisk, men når omstendighetene er så dramatiske så må man nesten skildre historien slik. Serien er vel laget for å opplyse folk mer enn å underholde (føler jeg), da er det et viktig virkemiddel. Det både var og er helt jævelig. Vi må ikke glemme!

Jeg satt og var frustrert gjennom hele serien fordi folk tok så dårlige valg. Det bygger seg opp og blir bare verre og verre. Grusom å se på, men det er fint at historien blir fortalt!

Skrevet

Har endelig fått sett serien jeg og. Fy flate så bra serie! Utrolig godt laget, dyktige skuespillere og veldig gripende historier. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er snart ferdig med den selv. Veldig imponert! Måtte sette meg ned og google og lese enda mer om hendelsen og de involverte etter første episode. 

Skrevet
På 28.5.2019 den 14.52, nicecar skrev:

Jo, det er like forferdelig. Men du ser aldri (eller ihvertfall svært sjeldent) en film der man skyter ned en mor med sine 4 nyfødte barn, isåfall så ser jeg ikke slike filmer. Men det er det som skjer i denne episoden, bare bytt det ut med et dyr og sine 4 valper = like jævlig.

Jeg så hele serien i går og jeg liker ikke å se dyr bli drept, men de dyrene det snakkes om her var heldige som fikk slippe å lide. Det gjorde meg vondt en spesiell scene ang dette, men samtidig så var det humant og nødvendig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg så hele serien i går og jeg liker ikke å se dyr bli drept, men de dyrene det snakkes om her var heldige som fikk slippe å lide. Det gjorde meg vondt en spesiell scene ang dette, men samtidig så var det humant og nødvendig.

Men du liker og se mennesker bli drept ?

AnonymBruker
Skrevet

Som flere har påpekt, veldig kjedelig at de snakker engelsk. Burde selvsagt vært russisk, med engelske undertekster.

Det gjør at jeg ikke helt klarer å leve meg inn i det som skjer. Bare sett første episode, så langt.

Anonymkode: fed09...f85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...