Gå til innhold

Chernobyl (ny serie HBO)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har begynt å se denne?
Handler om katastrofen i april 1986 og skal være både realistisk og være en god produksjon på alle måter.
Har hørt mye positivt men velger nok å vente til alle 6 ep er tilgjengelig for deretter å binge dem :)

Anonymkode: d2018...83a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så den første, vet du hvilke dager de slipper nye episoder? 

Anonymkode: f5fc2...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Har sett første episode og den var helt grei. Skal se resten og regner med at den blir bedre. ☢️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så den første, vet du hvilke dager de slipper nye episoder? 

Anonymkode: f5fc2...378

tror det er mandager

Anonymkode: d2018...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hold the door skrev:

Har sett første episode og den var helt grei. Skal se resten og regner med at den blir bedre. ☢️

Det er på tirsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så første episode. Likte den. Ikke megabra, men det tar litt tid å komme seg inn i det for meg. Interresant 

Anonymkode: 71314...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likte første episode. Eneste som plager meg er måten de snakker på. Hendelsen finner jo sted i Tsjernobyl, da i Sovjetunionen (nå Ukraina). Det høres da merkelig ut at alle snakker flytende engelsk. Hadde vært bedre om det var gebrokkent, eventuelt på det opprinnelige språket, men skjønner at det ikke er mulig med skuespillerne som er med. Er spent på serien videre!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som ser på miniserien "Chernobyl" på HBO? Hva synes dere om den?

Anonymkode: a1104...ba3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den er kjempebra. Føler den skildrer så godt! Mange ubehagelige scener, feks med babyen på broen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes serien er veldig bra :) 

Er dog litt skuffet over at serien legger seg veldig tett på den eksisterende drama-dokumentaren + et par av de mest kjente bøkene om chernobyl. Jeg skjønner at en serie basert på virkelige hendelser ikke kan gjøre om på de virkelige hendelsene, men jeg hadde håpet på at manuset var mer selvstendig.

Historien om Lyudmilla er for eksempel en ren filmatisering av historien i Voices from Chernobyl og serien har også "lånt" mye av oppbyggingen av BBC-dokumentaren som også starter med scenen der Legasov tar selvmord. HBO-serien er selvfølgelig mye dyrere og mer gjennomført i produksjonen, men jeg hadde forhåpninger om at det skulle trekkes frem nye perspektiver i tillegg til det som allerede er velkjent for alle som har sett eller lest om hendelsen fra før av. 

Anonymkode: cd5df...78e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var så grusomt å se de brannmennene med helt umenneskelige scener. Synes forøvrig det er veldig bra at de ikke valgte å skjule grusomhetene for oss i filmatiseringen av Chernobyl, for det gjør det alt så mye mer ekte og man føler mer med de berørte.

Jeg kan ikke forestille meg hvilke smerter disse brannmennene og de ansatte på chernobyl kan ha følt når kroppen begynte å smuldre opp..💔

Anonymkode: a1104...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig hendelse! Jeg var barn da dette skjedde og husker det vagt, men det er noe helt annet å se det på denne måten. Midt i det politiske klimaet som var. Utrolig hvordan de ville dekke til saken og sperre av byen! Og hvordan de nektet å tro at det hadde skjedd. 

Jeg husker at vi brukte mye jod på sår, da jeg var barn. Og jeg husker reindøden. Jeg kan ikke fri meg fra å tenke på at tredje hver nordmann får kreft... Og ikke minst dagens situasjon med gale statsledere og flere lignende kraftverk.

Vi ødelegger naturen og vi ødelegger oss selv.

Anonymkode: 473b5...ef3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt forferdelig hendelse! Jeg var barn da dette skjedde og husker det vagt, men det er noe helt annet å se det på denne måten. Midt i det politiske klimaet som var. Utrolig hvordan de ville dekke til saken og sperre av byen! Og hvordan de nektet å tro at det hadde skjedd. 

Jeg husker at vi brukte mye jod på sår, da jeg var barn. Og jeg husker reindøden. Jeg kan ikke fri meg fra å tenke på at tredje hver nordmann får kreft... Og ikke minst dagens situasjon med gale statsledere og flere lignende kraftverk.

Vi ødelegger naturen og vi ødelegger oss selv.

Anonymkode: 473b5...ef3

Jeg tror du bare blir reddere av å se på sånne serier. Akkurat jod på sår brukes ikke pga tjernobyl; men for å drepe bakterier og virus.

Ellers må jeg si at det var en veldig overraskende bra serie!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt forferdelig hendelse! Jeg var barn da dette skjedde og husker det vagt, men det er noe helt annet å se det på denne måten. Midt i det politiske klimaet som var. Utrolig hvordan de ville dekke til saken og sperre av byen! Og hvordan de nektet å tro at det hadde skjedd. 

Jeg husker at vi brukte mye jod på sår, da jeg var barn. Og jeg husker reindøden. Jeg kan ikke fri meg fra å tenke på at tredje hver nordmann får kreft... Og ikke minst dagens situasjon med gale statsledere og flere lignende kraftverk.

Vi ødelegger naturen og vi ødelegger oss selv.

Anonymkode: 473b5...ef3

Jeg er delvis oppvokst i nord-afrika og husker også at vi brukte mye jod på sår i begynnelsen av 90-tallet, kan det ha noe med chernobyl å gjøre?

Anonymkode: a1104...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det mye med dyr i serien som vi får se? Vurderer å se den selv, men akkurat nå takler jeg dårlig å se dyr ha det vondt :(

Anonymkode: 64482...d0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Har sett 2 episoder. Liker den. Måten problemet fornektes, og hvordan de som forteller hvor ille det kan bli blir sett på som hysteriske, man kan dra paralleller til dagens klimakrise. Gir også en tanke om i hvor stor grad tryggheten vår er en illusjon om en katastrofe skulle inntreffe. Er bra å bli minnet på hvor skjør eksistensen vår kan være. 

Skal sies at Russland og USA har gått ut av avtalen der de forpliktet seg til å ikke produsere mer atomvåpen, så de kommer nok til å drive produksjon. Om det blir atomkrig en gang...... https://www.nrk.no/urix/russland-folger-usa-og-trekker-seg-fra-atomavtale-1.14412122

Ellers gav denne serien meg litt mer interesse for historie igjen, er en stund siden jeg har lest noe sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...