Gå til innhold

Chernobyl (ny serie HBO)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 7/8/2019 at 5:21 PM, Helgeline said:

Ja, sånn sett var de effektive. 

Men den gjennomførte fornektelsen i tidlig stadium, sene evakueringen og opptattheten av at ikke resten av verden skulle vite er til å få mark av. 

Pluss at man virker mer interessert i å finne syndebukker enn å minimere skadeomfanget. Er på andre episoden.

Husker ulykka godt, var 18 år. Husker vi på den tida ikke stolte på et eneste ord som kom fra Kreml.

Og en ting til; nå har jeg bare sett to episoder, men det slår meg hvor lite makthaverne hørte på vitenskapsfolka. Typisk kommunisme, lite respekt for intellektuelle og folk som faktisk kan noe. Det er forresten ikke noe ukjent fenomen her i vesten heller, tenker på Trump og hans klimafornekting.

Enig i at denne serien burde vært pensum på skolen.

Man kan ikke stole på Krem i dag heller

Anonymkode: f5fae...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke stole på Krem i dag heller

Anonymkode: f5fae...109

Tull man kan fint stole på krem.

Kremlin derimot kan man ikke stole på.

Anonymkode: 58dcb...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/26/2019 at 8:01 PM, AnonymBruker said:

Jeg er delvis oppvokst i nord-afrika og husker også at vi brukte mye jod på sår i begynnelsen av 90-tallet, kan det ha noe med chernobyl å gjøre?

Anonymkode: a1104...ba3

Nei, jod-131 har meget kort halveringstid(8 dager), og er et ikke-problem så lang tid etter en eventuell atomulykke.

Jeg synes serien var meget god, selv om det er en del unøyaktigheter og regelrett faktafeil, men det må man kunne forvente da det er en dramaserie, og ikke en dokumentar.

En "dum" ting med serien er at det virker som om den skaper frykt i folk mtp kjernekraft. Kjenner blant annet mange som har kjøpt inn jodtabletter i påvente av en atomulykke - noe jeg synes er veldig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, physics skrev:

Nei, jod-131 har meget kort halveringstid(8 dager), og er et ikke-problem så lang tid etter en eventuell atomulykke.

Jeg synes serien var meget god, selv om det er en del unøyaktigheter og regelrett faktafeil, men det må man kunne forvente da det er en dramaserie, og ikke en dokumentar.

En "dum" ting med serien er at det virker som om den skaper frykt i folk mtp kjernekraft. Kjenner blant annet mange som har kjøpt inn jodtabletter i påvente av en atomulykke - noe jeg synes er veldig unødvendig.

Nå er jo jod anbefalt da 😁 fordi faren for ulykke feks ved reaktordreven fartøy langs kysten. Alle har fått denne i posten: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/egenberedskap/brosjyrer-og-plakater-uten-logo/dsb_beredskap_brosjyre_originalutvikling_utenlogo_print_fogra39_nbb.pdf

Anonymkode: 96c86...3dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nå er jo jod anbefalt da 😁 fordi faren for ulykke feks ved reaktordreven fartøy langs kysten. Alle har fått denne i posten: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/egenberedskap/brosjyrer-og-plakater-uten-logo/dsb_beredskap_brosjyre_originalutvikling_utenlogo_print_fogra39_nbb.pdf

Anonymkode: 96c86...3dc

Ja, det er riktig at det er anbefalt, MEN:

For det første er jodtabletter så og si ubrukelig så lenge du ikke har jodmangel. Får du i deg nok jod via mat og drikke, så vil ikke jodtablettene ha noen positiv effekt. Den eneste effekten du oppnår er potensiell jodforgiftning, noe som kan være svært skadelig i seg selv. Grunnen til alt dette er at skjoldbruskkjertelen ikke tar opp mer jod enn det den trenger for å produsere T3- og T4hormoner. Den eneste målgruppen som faktisk vil trenge jodtabletter ved et eventuelt utslipp av jod-131 er gravide kvinner og barn, da disse har høyere stoffskifte enn voksne, samt personer med jodmangel.

Om du ikke tror på dette kan du jo lese om bruk av jod-131 til kreftbehandling av skjoldbruskkjertelen. Der får man forbud mot å spise matvarer som inneholder jod i hele to uker før behandlingen starter - ellers vil ikke behandlingen fungere da kroppen ikke vil ta opp jod-131 siden den allerede er mettet på stabilt jod.

Grunnen til at norske myndigheter anbefaler at folk kjøper jodtabletter er fordi folk flest spiser mindre jodholdig mat enn før, da spesielt fisk. har du derimot et normalt kosthold rikt på jod kan du drite i rådet fra myndighetene.

Når det kommer til faren ved en ulykke i et reaktordrevet fartøy ved kysten vår så kan du ta det helt med ro. Saltvann er ekstremt godt egnet som strålingsskjold, så en eventuell ulykke på en ubåt drevet av kjernekraft vil ikke påvirke oss i særlig grad. Du kan fint svømme relativt nærme ubåten uten at du vil være i fare for å få i deg store doser stråling. Folk på land kan ta det helt med ro. Dette er blant annet grunnen til at man fint kan svømme i basseng hvor man lagrer "spent fuel", altså fisjonsproduktene, som er det farlige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
6 timer siden, physics skrev:

Ja, det er riktig at det er anbefalt, MEN:

Skal man følge opp logikken din trenger man egentlig ikke smertestillende plaster eller smertestillende hjemme da man svært sjeldent trenger det (satt litt på spissen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, padawan said:

Skal man følge opp logikken din trenger man egentlig ikke smertestillende plaster eller smertestillende hjemme da man svært sjeldent trenger det (satt litt på spissen).

Jeg tror du bør lese hva jeg skrev én gang til.

"Logikken" jeg siktet til hadde ikke noe med sannsynligheten for et utslipp å gjøre, men at jodtabletter rett og slett er overflødig, og i noen tilfeller direkte farlig om du allerede har tilstrekkelig med jod i kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
1 minutt siden, physics skrev:

Jeg tror du bør lese hva jeg skrev én gang til.

Det bør du også. jeg svarte på det du skrev og kom med et tilsvarende argument tilbake, som jeg attpåtil påpekte var satt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, padawan said:

Det bør du også. jeg svarte på det du skrev og kom med et tilsvarende argument tilbake, som jeg attpåtil påpekte var satt på spissen.

Men det er en elendig sammenligning. Om man skader seg og trenger smertestillende, hjelper det lite med et normalt kosthold for smertelindring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett alle episodene tror jeg, men det er en ting som forvirrer meg; på slutten av den siste episoden var det referert til en hendelse på en jernbanebro der noen omkom. Det fikk jeg ikke med meg... og nå lurer jeg på om jeg har hoppet over en episode...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Helgeline skrev:

Nå har jeg sett alle episodene tror jeg, men det er en ting som forvirrer meg; på slutten av den siste episoden var det referert til en hendelse på en jernbanebro der noen omkom. Det fikk jeg ikke med meg... og nå lurer jeg på om jeg har hoppet over en episode...?

Det blir vist i første episode. En gjeng mennesker går ut til en bro for å se på brannen. 

Akkurat det med at alle de på den broen den kvelden døde er forresten en myte de ikke burde tatt med, da det ikke finnes bevis for at det stemmer.

Anonymkode: 14626...0fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir vist i første episode. En gjeng mennesker går ut til en bro for å se på brannen. 

Akkurat det med at alle de på den broen den kvelden døde er forresten en myte de ikke burde tatt med, da det ikke finnes bevis for at det stemmer.

Anonymkode: 14626...0fe

Aha, den scenen husker jeg. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, July 21, 2019 den 6.42, AnonymBruker skrev:

Det blir vist i første episode. En gjeng mennesker går ut til en bro for å se på brannen. 

Akkurat det med at alle de på den broen den kvelden døde er forresten en myte de ikke burde tatt med, da det ikke finnes bevis for at det stemmer.

Anonymkode: 14626...0fe

"the bridge of death" som den ble kalt.                                    

Men for å påstå at alle disse menneskene døde som en direkte årsak av Tsjernobyl-ulykken, så burde de vel vite HVEM alle disse menneskene egentlig var. I tilegg burde de vel vite HVORDAN og NÅR disse menneskene som stod på den broen egentlig døde. 

Døde disse folkene for eksempel bare noen få uker eller måneder etter eksplsjonen ved Tsjernobyl, på grunn av for mye radioaktivitet / stråling? Eller døde tilskuerne  først mangfoldige år (eller tiår?) etter eksplosjonen, og av helt andre dødsårsaker?       

Anonymkode: fd663...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...