Gå til innhold

Hvorfor blir mennesker(ofte kvinner) som dør på tragisk vis, "alltid" omtalt som nydelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til dette. Om man hører om drapsofre eller mennesker som dør av tragisk sykdom ol.ender med bilde i riksdekkende media opplever jeg så ofte at familie, venner, kolleger og tilfeldige på bussen omtale saken omtrent sånn, "så ufattelig grusomt, for en nydelig jente/kvinne, det er så forferdelig,helt meningsløst for en flott jente/kvinne..."

Hvorfor henge seg opp i utseendet egentlig? Hvorfor omtale dem som overjordisk pene? Ja, de ser normalt sjarmerende og trivelige ut, men det får meg til å tenke..Hadde det vært mindre tragisk om offeret hadde vært uheldig med utseendet?

Anonymkode: 399c4...f62

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tror ikke det er personligheten det er snakk om da?

Anonymkode: eb50b...e2f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig er mer personlighet. Nydelig person, fantastisk menneske. Det beskriver ikke kun utseendet, men personen man var.

Anonymkode: ab0b4...6b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke det er personligheten det er snakk om da?

Anonymkode: eb50b...e2f

Men de færreste kjenner jo offeret. I hvert fall av de i min omgangskrets som uttaler seg.

Anonymkode: 399c4...f62

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem pokker bryr seg egentlig om slike kommentarer uansett?                

Folk som har dødd kan jo faktisk ha vært en forbanna drittstøvel uten like. Men fremdeles kan kollegaer eller familie-medlemmer snakke om hvor "fantastisk og flott" man viss nok var...                       

Anonymkode: 475fc...e92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare svada folk lirer av seg. slik er det hele tiden. 
 

Anonymkode: f5df7...19c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har det med å gjøre et nummer av utseendet når det er en pen ung kvinne som dør. Merkelig fenomen, det der. "Å, så trist. Den vakre jenta!". Som om det hadde vært mindre trist dersom hun var en grå mus...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det også når særlig tenåringsjenter dør, der skoleledelsen spesielt i USA/England uttaler seg om henne "hun var snill, hyggelig, populær og godt likt av alle!". Et dødsfall er jo tragisk, ikke misforstå, men det blir så overdrevent.

Hadde jeg dødd på tragisk vis første år av VGS hadde skoleledelsens uttalelse vært mer av typen "Ginavn, hvem i helvete er det? Gikk hun her? Ja, ja, synd, men shit happens".

På Investigate Discovery ser jeg også noe av det samme - de som blir drept er alltid vakre, suksessfulle, omsorgsfulle, rett og slett perfekte, mens morderen er tragisk avskum med et tryne kun en mor kan elske (og knapt nok det).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, hind skrev:

Folk har det med å gjøre et nummer av utseendet når det er en pen ung kvinne som dør. Merkelig fenomen, det der. "Å, så trist. Den vakre jenta!". Som om det hadde vært mindre trist dersom hun var en grå mus...? 

Det er kanskje biologisk.. større sjanse for at jeg som er pen viderefører menneskeheten enn ei som er kjedelig.

Anonymkode: f5df7...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men de færreste kjenner jo offeret. I hvert fall av de i min omgangskrets som uttaler seg.

Anonymkode: 399c4...f62

Da er det jo det de vet om henne da. Utseende. «Så utrolig tragisk at den høyst ordinær-utseende mannen døde». Man sier jo «unge». Eller gamle. Eller «Han nordlendingen» «Hun var jo så nydelig» så mener man ikke at hun var det vakreste man har sett, men søt, ung. Noe mer vet man ikke. Eldre damer kaller man sjeldent for nydelige, selv om de ser bra ut. Forresten har jeg vel aldri hørt folk snakke så mye om det, men da jeg så bilde av hun som døde av rabies,  tenkte jeg»hun var søt» Jeg vet tre ting om henne: hun var ung, søt og døde tragisk. Da kan jeg ikke akkurat snakke om andre sider ved henne? Burde jeg tenkt: det finns søtere jenter i verden? 

Anonymkode: 3dd1c...713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ginavn said:

Ser det også når særlig tenåringsjenter dør, der skoleledelsen spesielt i USA/England uttaler seg om henne "hun var snill, hyggelig, populær og godt likt av alle!". Et dødsfall er jo tragisk, ikke misforstå, men det blir så overdrevent.

Hadde jeg dødd på tragisk vis første år av VGS hadde skoleledelsens uttalelse vært mer av typen "Ginavn, hvem i helvete er det? Gikk hun her? Ja, ja, synd, men shit happens".

På Investigate Discovery ser jeg også noe av det samme - de som blir drept er alltid vakre, suksessfulle, omsorgsfulle, rett og slett perfekte, mens morderen er tragisk avskum med et tryne kun en mor kan elske (og knapt nok det).

:fnise: Nååå, det hadde neppe skjedd. Du hadde nok vært et usedvanlig flott menneske du også, men det er litt morsomt å forestille seg hvordan det kunne vært hvis det var aksept for mer ærlige minneord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger vel sammen med gammel vane; man snakker ikke stygt om de døde!

Og når noen dør, så vil man jo minnes det som var bra med avdøde 😊 Alle mennesker er jo nydelige for de som savner...

Jeg tenker av og til at "man blir ikke bedre av å være død" - drittsekker dør jo også... og da burde man kanskje spare litt på 'rosen' nettopp med tanke på familien..

Anonymkode: a95d6...bef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun eller han hadde ofte dobbeltnavn og hadde mange venner.

33 minutter siden, Ginavn skrev:

Ser det også når særlig tenåringsjenter dør, der skoleledelsen spesielt i USA/England uttaler seg om henne "hun var snill, hyggelig, populær og godt likt av alle!". Et dødsfall er jo tragisk, ikke misforstå, men det blir så overdrevent.

Hadde jeg dødd på tragisk vis første år av VGS hadde skoleledelsens uttalelse vært mer av typen "Ginavn, hvem i helvete er det? Gikk hun her? Ja, ja, synd, men shit happens".

På Investigate Discovery ser jeg også noe av det samme - de som blir drept er alltid vakre, suksessfulle, omsorgsfulle, rett og slett perfekte, mens morderen er tragisk avskum med et tryne kun en mor kan elske (og knapt nok det).

hvis en amerikaner dør er det sikkert en strait A-student som gjorde det bra i idrett. Hvis det var en norsk person så hadde personen dobbelnavn og hadde mange venner.

Anonymkode: ecd99...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Døde, vakre kvinner har jo nærmest blitt en klisjé i kulturen vår. Det er kanskje noe med hva de symboliserer av renhet og uskyld. Det vakre kvinner har til felles, er jo interessant nok at de ser «gode» ut. Jeg tror det er det som vekker den type reaksjoner. 

Anonymkode: 44bcf...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske typisk. Ikke bare om de dør, men om de sliter veldig med ting. "Den nydelige jenta" sier man, som om de skulle vært skånet mer enn de som ser helt ordinære ut. Som om en forventer at om en er "nydelig" så skal alt ligge til rette for en. Greit at pene kvinner ofte har fordeler og blir lettere likt og trodd, men dessverre så kan hvem som helst få utfordringer. Og hvem som helst kan dø på de mest tragiske måter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er rart. Folk som ikke engang kjente vedkommende skal fortelle om hvor flott og nydelig personen var. Eller skrive på veggen på Facebook som om de kjente personen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Krabbekrølle skrev:

Syns også det er rart. Folk som ikke engang kjente vedkommende skal fortelle om hvor flott og nydelig personen var. Eller skrive på veggen på Facebook som om de kjente personen. 

Folk som skriver på for eksempel Facebook eller lignende i en slik situasjon, de forsøker vel å skrape til seg en god del oppmerksomhet til seg selv.               

Det er vel bare derfor de finner på ett eller annet å skrive... 

Anonymkode: 475fc...e92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vil ikke savne deg, din jævla drittsekk" tar seg så dårlig ut uansett hvor mye man måtte mene det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i en falsk verden.

Du skal dø før noen sier noe godt om deg.

Anonymkode: 8d083...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle nydelige i noens øyne? Jeg kjenner mange nydelige mennesker, men syns ikke alle de er pene sånn rent utseendemessig.. 

Anonymkode: 8a980...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...