Gå til innhold

Lavkarbo - funker det for alle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har levd på lavkarbo i snart to uker nå. Synes kroppen responderer bra. Virker mindre oppblåst og har ikke luft i magen lenger. Merker også at jeg kan gå flere timer uten mat enn tidligere, og jeg har ikke de store endringene i blodsukker som før. Jeg elsker nemlig karbo!! Alt med karbo!! Er 170 cm høy og veier 75 kilo. Vil gjerne ned 10 kilo. Jeg spiser litt knekkebrød med mandelmel. Har ikke gått på vekten enda. Er ikke så opptatt av tallene, men jeg vet at jeg føler meg bedre på 65-67 kilo. Bedre enn 75 kilo.

 

Hvor fort går man egentlig ned i vekt? Begynte 1. mai. Kan jeg klare 10 kilo ned til juli?

 

 

Anonymkode: 57c6f...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jo lavkarbo mye forskjellig. Den med ekstremt lite karbo, hvor man er i ketose. Den blir noen syke av, jeg er en av de. Og den skal gjøres i samarbeid med lege, og ikke over lang tid. Så har man den andre hvor man spiser karbohydrater, men mer de trege, man spiser havregrøt, fullkorns knekkebrød, alt av grønsaker, frukt osv. Og her skal man få i seg sundt fett fra fisk, avocado, olje osv. Og dette kostholdet er jo sunt for alle. På det kostholdet gikk jeg ned 32 kg på 9 mnd, uten noen form for trening. 

Anonymkode: 9e5fb...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er ikke noe for mennesker. Det gir hjerte- og karsykdommer i lengden. Ikke anbefalt. Tror du bør lese deg godt opp på nyere forskning som har kommet ut nå ang denne dietten

Anonymkode: cd6f6...130

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ned 1 kilo for hver 7000 kalori du er i underskudd.

Anonymkode: d448f...742

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85

Folk som er født i naturen, innfødte da altså, de spiser bare rent kjøtt selv og egg og grønnsaker, korn, frukt og så videre er ikke direkte menneskemat, ikke direkte usunt heller da, men unødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Finnes ingen diett som passer for alle.

Diett er noe dritt generelt, hva skal du gjøre når du har kommet ned til vekten du ønsket? Fortsette med lavkarbo?

 

Mitt tips er å spise "vanlig" man i moderate porsjoner, lær deg litt om kosthold. Ikke spis mer enn for eks 20-30gram karbo i hvert måltid.

Jeg har gått på dietter og deltatt i fitness/body-building. Aldri mer.

Anonymkode: 37509...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo passer ikke for meg. Men for noen gjør det det. Finn ut om du trives og om du kan ha det som en livsstil etter du har gått ned i vekt, hvis ikke anbefaler jeg deg å heller bare kutte kalorier og gjøre om små uvaner. Også husk at det er forskjell på karbohydrater, en fin baguett og en potet er ikke likestilt 😉 

Anonymkode: ab846...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er jo å spise mindre karbohydrater. Karbohydrater er sukker, korn og stivelse. Noe som de fleste får for mye av nå for tiden. Sukker fremmer betennelser i kroppen, så ja, alle har godt av å kutte karbohydrater til fordel for protein og fett. Det aller beste er at ved å redusere karbohydratene så minsker behovet for søtt. Og man kan spise mye sjeldnere mat. Lavkarbo bør ikke være bare en diett, men en varig  kostholdsendring

Anonymkode: 77032...08a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karbohydrater vs. lavkarbo-greia er helt misforstått. Det er gluten (særlig hvete) og raffinert sukker som kan gi betennelse i kroppen, ikke frukt, poteter, søtpoteter og andre rotfrukter, gresskar osv. Og det er kaker, brus og snop man legger på seg av, ikke poteter. Man kan ta av i begynnelsen på lavkarbo fordi kroppen går i krisemodus og begynner å forbrenne fett, og man kan føle seg bedre fordi man samtidig kutter ut mye drittmat. Men på sikt kan man legge på seg, og de som prøver det av helsemessige årsaker kan bli verre av det. 

Vitenskapen støtter dette, alle studier peker mot at det er heldig å ha en høy andel av frukt og grønnsaker i kosten, ikke en høy andel av kjøtt, egg og melkeprodukter, det er simpelthen ikke helsemat. Og da må man altså spise karbohydrater. Men kaker og snop kan man la være altså.

"Researchers at Tufts University made the case that subsidized fruits and vegetables could prevent millions of cases of chronic diseases.Roughly 70% of diseases in the U.S. are chronic and lifestyle-driven, according to the CDC, and nearly half of the population has one or more chronic health conditions, such as diabetes, asthma, heart disease, obesity, or cancer."

https://www.fastcompany.com/90323580/prescribing-fruits-and-veggies-would-save-100-billion-in-medical-costs?fbclid=IwAR3T0SghFPQtZX7K2jXN-Wn8_VJnuhozxzr_m2pOCRnbulijIX61ihRDr-I

Anonymkode: 5dc1b...b27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo funker overhodet ikke for min del. Å kutte ut flere typer frukt, ris, pasta, poteter osv syns jeg er ganske absurd. Er jo til og med noen grønnsaker man ikke kan spise når man går på lavkarbo? Går du på lavkarbo kun for å gå ned i vekt eller er det en livsstilendring? Om svaret er ja på førstnevnte går du nok fort opp de kiloene igjen når du slutter å spise lavkarbo og går tilbake til normalt kosthold. 

Man går opp i vekt fordi man spiser for mye. Enkelt og greit. Å redusere mengden mat man spiser og kaloriinntaket over tid vil resultere i at man går ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 15.55, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har levd på lavkarbo i snart to uker nå. Synes kroppen responderer bra. Virker mindre oppblåst og har ikke luft i magen lenger. Merker også at jeg kan gå flere timer uten mat enn tidligere, og jeg har ikke de store endringene i blodsukker som før. Jeg elsker nemlig karbo!! Alt med karbo!! Er 170 cm høy og veier 75 kilo. Vil gjerne ned 10 kilo. Jeg spiser litt knekkebrød med mandelmel. Har ikke gått på vekten enda. Er ikke så opptatt av tallene, men jeg vet at jeg føler meg bedre på 65-67 kilo. Bedre enn 75 kilo.

 

Hvor fort går man egentlig ned i vekt? Begynte 1. mai. Kan jeg klare 10 kilo ned til juli?

 

 

Anonymkode: 57c6f...d98

Det at du føler deg mindre oppblåst og ikke har luft i magen lenger er en god start. Jeg er ingen ekspert, men tror moderat lavkarbo er bra for stort sett alle. Allikevel er det sånn at om du ikke er veldig overvektig (som du jo ikke er) så er det mulig du blir nødt til å følge litt med på kaloriene i tillegg til karboene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 15.55, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har levd på lavkarbo i snart to uker nå. Synes kroppen responderer bra. Virker mindre oppblåst og har ikke luft i magen lenger. Merker også at jeg kan gå flere timer uten mat enn tidligere, og jeg har ikke de store endringene i blodsukker som før. Jeg elsker nemlig karbo!! Alt med karbo!! Er 170 cm høy og veier 75 kilo. Vil gjerne ned 10 kilo. Jeg spiser litt knekkebrød med mandelmel. Har ikke gått på vekten enda. Er ikke så opptatt av tallene, men jeg vet at jeg føler meg bedre på 65-67 kilo. Bedre enn 75 kilo.

 

Hvor fort går man egentlig ned i vekt? Begynte 1. mai. Kan jeg klare 10 kilo ned til juli?

 

 

Anonymkode: 57c6f...d98

Jeg har prøvd lavkarbo. Gikk ned 11 kg på 2 mnd med Atkins kuren og trening. Positivt er at det er effektivt og at man får mer energi. Jeg følte meg super og energisk. Negativt er at Atkins dietten er svært streng så kostholdet blir veldig ensidig. Det er vanskelig å gå på restaurant og på besøk og selskaper fordi det er mye som ikke kan spises. Man skal helst ikke drikke alkohol heller for alkohol inneholder karber. Faktisk gikk jeg ned for telling etter å ha drikket noen glass hvitvin fordi jeg fikk veldig brått blodsukkerfall. Det skjedde et par ganger. Overgangen til vanlig men sunt kosthold bør skje langsomt for å ikke sprette opp i vekt. Har du hjertesykdom eller tynne årer så kan det gå galt for fettet tetter årene. Kroppen forbrenner fett istedenfor karbohydrater, så ved små utskeielser kan du legge på deg isteden. 

Lavkalori er langt mer fleksibelt. Vektnedgangen er ikke fullt så rask men 1 kg i uken er realistisk om du er flink. Ikke no problem å gå på restaurant, i selskaper, fest etc bare du tenker fornuftig mengde og gjør sunne valg av det som serveres.  Litt utskeielser er ikke undergangen her. Dessuten er det veldig variert og mye å velge i og heller ikke vanskelig å spise helt normalt med en gang etterpå uten å gå opp i vekt. 

Anonymkode: 43925...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned mye på lavkalori også. 

Anonymkode: 43925...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd lavkarbo. Gikk ned 11 kg på 2 mnd med Atkins kuren og trening. Positivt er at det er effektivt og at man får mer energi. Jeg følte meg super og energisk. Negativt er at Atkins dietten er svært streng så kostholdet blir veldig ensidig. Det er vanskelig å gå på restaurant og på besøk og selskaper fordi det er mye som ikke kan spises. Man skal helst ikke drikke alkohol heller for alkohol inneholder karber. Faktisk gikk jeg ned for telling etter å ha drikket noen glass hvitvin fordi jeg fikk veldig brått blodsukkerfall. Det skjedde et par ganger. Overgangen til vanlig men sunt kosthold bør skje langsomt for å ikke sprette opp i vekt. Har du hjertesykdom eller tynne årer så kan det gå galt for fettet tetter årene. Kroppen forbrenner fett istedenfor karbohydrater, så ved små utskeielser kan du legge på deg isteden. 

Lavkalori er langt mer fleksibelt. Vektnedgangen er ikke fullt så rask men 1 kg i uken er realistisk om du er flink. Ikke no problem å gå på restaurant, i selskaper, fest etc bare du tenker fornuftig mengde og gjør sunne valg av det som serveres.  Litt utskeielser er ikke undergangen her. Dessuten er det veldig variert og mye å velge i og heller ikke vanskelig å spise helt normalt med en gang etterpå uten å gå opp i vekt. 

Anonymkode: 43925...068

Det er jo ikke noe i veien for å spise "lavkalori" (som du kaller det) de dagene man f.eks. skal på restaurant eller besøk, og lavkarbo (regner med at du ikke mener ketose) ellers. Begge deler baserer seg på kaloriunderskudd. Mange opplever at det er lettere å ikke spise for mye på lavkarbo, men noe mer hokus pokus er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan trygt gi blaffen i ALT av kurer. Løsningen er bare å kjøpe mat man ikke er så glad i. Mat en liker mindre enn halvparten av hva man liker godt. Dette sikrer at en kun spiser det man må for ikke å være sulten.

Funket fjell for meg. Hadde en ikke noe godt, ble det til at man spiste når en var sulten men ikke mye, da det ikke smakte noe særlig digg.

Anonymkode: d568e...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Det er jo ikke noe i veien for å spise "lavkalori" (som du kaller det) de dagene man f.eks. skal på restaurant eller besøk, og lavkarbo (regner med at du ikke mener ketose) ellers. Begge deler baserer seg på kaloriunderskudd. Mange opplever at det er lettere å ikke spise for mye på lavkarbo, men noe mer hokus pokus er det ikke.

Det funker ikke på streng lavkarbo. Langt derifra. Å forbrenne fett istedenfor karbohydrater funker bare om du spiser netopp det: lite karbohydrater og mye fett. Tar du en dag her og der med mye karbohydrater forbrennes disse isteden og alt fettet lagrer seg som fett på kroppen.

Anonymkode: 43925...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan trygt gi blaffen i ALT av kurer. Løsningen er bare å kjøpe mat man ikke er så glad i. Mat en liker mindre enn halvparten av hva man liker godt. Dette sikrer at en kun spiser det man må for ikke å være sulten.

Funket fjell for meg. Hadde en ikke noe godt, ble det til at man spiste når en var sulten men ikke mye, da det ikke smakte noe særlig digg.

Anonymkode: d568e...945

Holder på min lavkalori og heller spiser mat jeg syntes er god. Masse bra og sunn mat. 

Anonymkode: 43925...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En kan trygt gi blaffen i ALT av kurer. Løsningen er bare å kjøpe mat man ikke er så glad i. Mat en liker mindre enn halvparten av hva man liker godt. Dette sikrer at en kun spiser det man må for ikke å være sulten.

Funket fjell for meg. Hadde en ikke noe godt, ble det til at man spiste når en var sulten men ikke mye, da det ikke smakte noe særlig digg.

Anonymkode: d568e...945

Hvor lenge har du holdt vekta med den strategien?

Anonymkode: d448f...742

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du holdt vekta med den strategien?

Anonymkode: d448f...742

I mange år. Ser jeg at jeg begynner å dra på meg noen kg er det ned på "likerskalaen" på det jeg handler inn. Det er så helsikes mye lettere når det bare er "mat" i kjøleskapet, ikke noe digg.

Anonymkode: d568e...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mange år. Ser jeg at jeg begynner å dra på meg noen kg er det ned på "likerskalaen" på det jeg handler inn. Det er så helsikes mye lettere når det bare er "mat" i kjøleskapet, ikke noe digg.

Anonymkode: d568e...945

Takk for svar. Jeg synes dette er interessant. Jeg opplever at dette er det vanlige rådet, standard hele veien fra Grete Roede til Helsedirektoratet, og jeg har forsøkt det, men alltid sprukket. Nå lager og spiser jeg mat jeg liker godt til alle måltider, og sprekker aldri. Ut fra det du skriver, kan det høres ut som du sprekker (når du ser at du begynner å dra på deg noen kilo). Men kanskje har jeg misforstått, eller overtolket, rådet. Det kan faktisk være at vi spiser temmelig likt - for jeg spiser enkle måltider - laget av enkle og billige råvarer - som jeg er ganske sikker på at andre ville synes er kjedelige. Men å gjøre det enkelt, gjør det lett. Innkjøp og matlaging er lettvint. Og det smaker absolutt ikke trist. Alle måltider er balanserte, og jeg spiser variert, alle komponenter alterneres og roteres selv om oppsettet er det samme.
Det jeg unngår, er store mengder mat jeg liker "for godt". Jeg kjøper derfor søtsaker og snacks kun i små pakninger, og relativt sjelden. Ved spesielle anledninger, som sosiale sammenkomster, spiser jeg det jeg vil ha av det som tilbys. Nå overspiser jeg av og til, men sjelden altfor mye. Tidligere slet jeg med overspising hver eneste dag, bortsett fra de korte periodene jeg klarte å holde meg til Grete Roede. Jeg spiser det samme nå, som jeg alltid har gjort, bare i andre mengdeforhold, og mer regelmessig. Vekta er sunn og stabil, humøret likeså. Så kanskje er det sentrale ikke hva vi spiser, men hvordan, og hva vi tenker om det vi spiser.

Anonymkode: d448f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...