Gå til innhold

Lavkarbo - funker det for alle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg synes dette er interessant. Jeg opplever at dette er det vanlige rådet, standard hele veien fra Grete Roede til Helsedirektoratet, og jeg har forsøkt det, men alltid sprukket. Nå lager og spiser jeg mat jeg liker godt til alle måltider, og sprekker aldri. Ut fra det du skriver, kan det høres ut som du sprekker (når du ser at du begynner å dra på deg noen kilo). Men kanskje har jeg misforstått, eller overtolket, rådet. Det kan faktisk være at vi spiser temmelig likt - for jeg spiser enkle måltider - laget av enkle og billige råvarer - som jeg er ganske sikker på at andre ville synes er kjedelige. Men å gjøre det enkelt, gjør det lett. Innkjøp og matlaging er lettvint. Og det smaker absolutt ikke trist. Alle måltider er balanserte, og jeg spiser variert, alle komponenter alterneres og roteres selv om oppsettet er det samme.
Det jeg unngår, er store mengder mat jeg liker "for godt". Jeg kjøper derfor søtsaker og snacks kun i små pakninger, og relativt sjelden. Ved spesielle anledninger, som sosiale sammenkomster, spiser jeg det jeg vil ha av det som tilbys. Nå overspiser jeg av og til, men sjelden altfor mye. Tidligere slet jeg med overspising hver eneste dag, bortsett fra de korte periodene jeg klarte å holde meg til Grete Roede. Jeg spiser det samme nå, som jeg alltid har gjort, bare i andre mengdeforhold, og mer regelmessig. Vekta er sunn og stabil, humøret likeså. Så kanskje er det sentrale ikke hva vi spiser, men hvordan, og hva vi tenker om det vi spiser.

Anonymkode: d448f...742

Jeg spiser vanligvis mat jeg liker godt. men om vekten går opp 1-2 kg, kjøper jeg straks mat jeg liker mindre Da forsvinner fristelsene som dugg for solen. H ar jeg ikke mat jeg liker spesielt godt, spiser jeg automatisk mindre mat.

Dette er så enkelt og selvregulerende at det burde vært pensum i skolen. Hvem spiser for mye om en ikke er spes glad i det en spiser?

En slipper også dietter og kurer som aldri funker i lengden. Hele greia går ut på tilgjengelighet og sult.

Anonymkode: d568e...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser vanligvis mat jeg liker godt. men om vekten går opp 1-2 kg, kjøper jeg straks mat jeg liker mindre Da forsvinner fristelsene som dugg for solen. H ar jeg ikke mat jeg liker spesielt godt, spiser jeg automatisk mindre mat.

Dette er så enkelt og selvregulerende at det burde vært pensum i skolen. Hvem spiser for mye om en ikke er spes glad i det en spiser?

En slipper også dietter og kurer som aldri funker i lengden. Hele greia går ut på tilgjengelighet og sult.

Anonymkode: d568e...945

Jeg vil snu på det - jeg spiser ikke for mye selv om jeg er veldig glad i det jeg spiser. Nettopp fordi jeg ikke føler noe behov for å kompensere (trøste eller belønne meg selv, som mange gjør) for å spise mat jeg ikke liker og kutte ut det jeg liker. Jeg vil påstå at folk flest sliter fordi de føler at de "bør" spise sånn eller slik, og opplever at de mislykkes fordi de ikke klarer det, og "faller av lasset". Når man spiser det man liker, er det ikke noe lass å falle av. (Man skal jo leve litt også, sier mange. Men vi lever da hver dag? Ja takk til god hverdagsmat, sier jeg.)

Poenget mitt er 1) at det virker, eller er, selvinnlysende, at man spiser mindre når man spiser mat man ikke liker, men også at 2) fristende, kaloritett, næringsfattig mat alltid er tilgjengelig, så hverdagsmaten må kunne konkurrere med den. 3) Man spiser mindre, en stund, når man spiser mat man ikke liker. Men bare en stund. Og når vi ikke greier det mer, spiser vi for mye, som kompensasjon for ubehaget/oppofrelsen. Så legger vi på oss, og så må vi sette i verk tiltak igjen. 4) I vår tid må de fleste ha en form for løpende tiltak for å holde vekta nede, og det viktige (synes jeg) er at de tiltakene man gjør, er tiltak som ikke reduserer den personens livskvalitet.

Og du nevner sult. Hvor kommer sult inn i bildet?

Anonymkode: d448f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil snu på det - jeg spiser ikke for mye selv om jeg er veldig glad i det jeg spiser. Nettopp fordi jeg ikke føler noe behov for å kompensere (trøste eller belønne meg selv, som mange gjør) for å spise mat jeg ikke liker og kutte ut det jeg liker. Jeg vil påstå at folk flest sliter fordi de føler at de "bør" spise sånn eller slik, og opplever at de mislykkes fordi de ikke klarer det, og "faller av lasset". Når man spiser det man liker, er det ikke noe lass å falle av. (Man skal jo leve litt også, sier mange. Men vi lever da hver dag? Ja takk til god hverdagsmat, sier jeg.)

Poenget mitt er 1) at det virker, eller er, selvinnlysende, at man spiser mindre når man spiser mat man ikke liker, men også at 2) fristende, kaloritett, næringsfattig mat alltid er tilgjengelig, så hverdagsmaten må kunne konkurrere med den. 3) Man spiser mindre, en stund, når man spiser mat man ikke liker. Men bare en stund. Og når vi ikke greier det mer, spiser vi for mye, som kompensasjon for ubehaget/oppofrelsen. Så legger vi på oss, og så må vi sette i verk tiltak igjen. 4) I vår tid må de fleste ha en form for løpende tiltak for å holde vekta nede, og det viktige (synes jeg) er at de tiltakene man gjør, er tiltak som ikke reduserer den personens livskvalitet.

Og du nevner sult. Hvor kommer sult inn i bildet?

Anonymkode: d448f...742

Om jeg har mye god mat liggende, kan det fort bli en ekstra ditt og en ekstra datt. Da kommer kiloene snikende. Dette inngår man ved å ha halvfristende mat istedenfor.

Sult kommer inn i bildet om en spiser for lite. Om en er sulten og har masse god mat er det lettere å spise for mye enn om en ikke syns maten er så supergod.

Anonymkode: d568e...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg har mye god mat liggende, kan det fort bli en ekstra ditt og en ekstra datt. Da kommer kiloene snikende. Dette inngår man ved å ha halvfristende mat istedenfor.

Sult kommer inn i bildet om en spiser for lite. Om en er sulten og har masse god mat er det lettere å spise for mye enn om en ikke syns maten er så supergod.

Anonymkode: d568e...945

Jeg venter til jeg er sulten før jeg spiser. Jeg holder kontroll med matinntaket ved å planlegge måltider (og innkjøp), og lage/forsyne meg med det jeg trenger.

Jeg har aldri sultet meg. Jeg spiste for mye etter å ha spist mat jeg ikke likte så godt, altfor lenge. (Er forbehold er at jeg med noe sannsynlighet fikk i meg for lite fett på GR, og for lite vitaminer og mineraler når jeg ikke var på GR, og dermed var i en nesten konstant, men avvekslende, delvis sulttilstand gjennom flere år.) 

Man bør ikke spise for lite, og i våre dager med så mye (god, billig, næringsrik) mat tilgjengelig er det regelrett tullete.

Anonymkode: d448f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg venter til jeg er sulten før jeg spiser. Jeg holder kontroll med matinntaket ved å planlegge måltider (og innkjøp), og lage/forsyne meg med det jeg trenger.

Jeg har aldri sultet meg. Jeg spiste for mye etter å ha spist mat jeg ikke likte så godt, altfor lenge. (Er forbehold er at jeg med noe sannsynlighet fikk i meg for lite fett på GR, og for lite vitaminer og mineraler når jeg ikke var på GR, og dermed var i en nesten konstant, men avvekslende, delvis sulttilstand gjennom flere år.) 

Man bør ikke spise for lite, og i våre dager med så mye (god, billig, næringsrik) mat tilgjengelig er det regelrett tullete.

Anonymkode: d448f...742

Hvem har snakket om å spise for lite?

Anonymkode: d568e...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har snakket om å spise for lite?

Anonymkode: d568e...945

Du:

Sitat

Sult kommer inn i bildet om en spiser for lite. 

 

Anonymkode: d448f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du:

 

Anonymkode: d448f...742

Om det er lenge siden en har spist, blir man sulten.

Anonymkode: d568e...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All vektnedgang sitter til syvende og sist i hodet. Det handler om å gjøre varige endringer i kost og aktivitet. 

Jeg har tre venninner som spiser lavkarbo. De gikk ned mye i starten. Ene droppet ut etter ti kilo ned, og la de på seg igjen. I to andre har stagnert for lenge siden. 

Jeg har i samme periode gått ned fra fedme til normalvekt, ved å spise mindre og mosjonere med. Jeg spiser det jeg har lyst på, i mindre mengder. 

Jeg vet at min måte er best for meg, for jeg klarer ikke kutte alt jeg liker, men det går fint å spise mindre :) 

ca to år brukte jeg på mine kilo. Det høres lenge ut, men to år går fort om en aldri begynner :) 

Anonymkode: 62a2b...ccf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/10/2019 at 6:25 PM, frankie85 said:

Folk som er født i naturen, innfødte da altså, de spiser bare rent kjøtt selv og egg og grønnsaker, korn, frukt og så videre er ikke direkte menneskemat, ikke direkte usunt heller da, men unødvendig

Sier du at de som er født i naturen bare spiser kjøtt? Skjønte ikke helt innlegget.

Anonymkode: 5dc1b...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier du at de som er født i naturen bare spiser kjøtt? Skjønte ikke helt innlegget.

Anonymkode: 5dc1b...b27

Ja, stemmer det, i tillegg til mye grønnsaker som de dyrker selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier du at de som er født i naturen bare spiser kjøtt? Skjønte ikke helt innlegget.

Anonymkode: 5dc1b...b27

Her må vi se på setningsoppbygningen for å få frem meningen:

 

På 10.5.2019 den 18.25, frankie85 skrev:

Folk som er født i naturen, innfødte da altså, de spiser bare rent kjøtt selv og egg og grønnsaker, korn, frukt og så videre er ikke direkte menneskemat, ikke direkte usunt heller da, men unødvendig

Første leddet er "rent kjøtt selv og egg". Neste leddet er "grønnsaker, korn, frukt og så videre er ikke direkte menneskemat".

Frankie85 skriver altså at de som er født i naturen spiser bare rent kjøtt og egg. Grønnsaker, korn, frukt osv er ikke menneskemat.

Anonymkode: 6b906...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Her må vi se på setningsoppbygningen for å få frem meningen:

 

Første leddet er "rent kjøtt selv og egg". Neste leddet er "grønnsaker, korn, frukt og så videre er ikke direkte menneskemat".

Frankie85 skriver altså at de som er født i naturen spiser bare rent kjøtt og egg. Grønnsaker, korn, frukt osv er ikke menneskemat.

Anonymkode: 6b906...fd2

Grønnsaker så 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

 

Her må vi se på setningsoppbygningen for å få frem meningen:

 

Første leddet er "rent kjøtt selv og egg". Neste leddet er "grønnsaker, korn, frukt og så videre er ikke direkte menneskemat".

Frankie85 skriver altså at de som er født i naturen spiser bare rent kjøtt og egg. Grønnsaker, korn, frukt osv er ikke menneskemat.

Anonymkode: 6b906...fd2

Men i neste innlegg skriver han at de dyrker grønnsaker selv.

Anonymkode: 5dc1b...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, frankie85 said:

Grønnsaker så 😛

Så mennesker som er født i naturen spiser kjøtt og grønnsaker, men ikke frukt? Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener.

Anonymkode: 5dc1b...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så mennesker som er født i naturen spiser kjøtt og grønnsaker, men ikke frukt? Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener.

Anonymkode: 5dc1b...b27

Det gjelder de som er født ute i naturen. De som er født innendørs og på sykehus er det noe annet med.

Anonymkode: d568e...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder de som er født ute i naturen. De som er født innendørs og på sykehus er det noe annet med.

Anonymkode: d568e...945

Jepp hehe 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg prøvde lavkarbo i en måned. Var konstant kvalm, hadde forstoppelse uten en eneste dotur i to uker og veldige magesmerter etter en tid. Kolesterolet skøyt i været. fra normalt til alt for høyt, fikk flere vitaminmangler og følte meg jevnt over energiløs og dårlig. Så aldri igjen! Ei jeg kjenner trener mye, har mye muskler og lever jevnt over et aktivt liv. Etter omlegging av kosthold til lavkarbo, har også hennes kolesterol skutt i været. Fra godt innenfor normalen til et stykke over. 

Anonymkode: b8ea6...f99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg prøvde lavkarbo i en måned. Var konstant kvalm, hadde forstoppelse uten en eneste dotur i to uker og veldige magesmerter etter en tid. Kolesterolet skøyt i været. fra normalt til alt for høyt, fikk flere vitaminmangler og følte meg jevnt over energiløs og dårlig. Så aldri igjen! Ei jeg kjenner trener mye, har mye muskler og lever jevnt over et aktivt liv. Etter omlegging av kosthold til lavkarbo, har også hennes kolesterol skutt i været. Fra godt innenfor normalen til et stykke over. 

Anonymkode: b8ea6...f99

Det er jo rart når man bøtter nedpå med fett :P 

Anonymkode: 5dc1b...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slanket meg på både lavkarbo og lavkalori. Begge gangene med suksess og et vekttap på 10 kilo.

Diettene stiller ganske likt, men skulle jeg velge hadde det blitt lavkalori for å kunne spise frukt eller ta et kakestykke i et selskap uten å ødelegge. Men samtidig var det jo lettere å holde seg i tøylene på lavkarbo. Lavkarbo fungerte veldig godt på hormoner her (PCOS), og jeg ble symptomfri under kostholdet. Men magen sleit... Mye smerter, treg mage. 

Lavkarbo var ingen «mirakelkur» her. Vekta raste ikke av, men gikk ned jevnt og trutt. 

Anonymkode: c621e...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2019 den 4.19, AnonymBruker skrev:

Denne karbohydrater vs. lavkarbo-greia er helt misforstått. Det er gluten (særlig hvete) og raffinert sukker som kan gi betennelse i kroppen, ikke frukt, poteter, søtpoteter og andre rotfrukter, gresskar osv. Og det er kaker, brus og snop man legger på seg av, ikke poteter. Man kan ta av i begynnelsen på lavkarbo fordi kroppen går i krisemodus og begynner å forbrenne fett, og man kan føle seg bedre fordi man samtidig kutter ut mye drittmat. Men på sikt kan man legge på seg, og de som prøver det av helsemessige årsaker kan bli verre av det. 

Vitenskapen støtter dette, alle studier peker mot at det er heldig å ha en høy andel av frukt og grønnsaker i kosten, ikke en høy andel av kjøtt, egg og melkeprodukter, det er simpelthen ikke helsemat. Og da må man altså spise karbohydrater. Men kaker og snop kan man la være altså.

"Researchers at Tufts University made the case that subsidized fruits and vegetables could prevent millions of cases of chronic diseases.Roughly 70% of diseases in the U.S. are chronic and lifestyle-driven, according to the CDC, and nearly half of the population has one or more chronic health conditions, such as diabetes, asthma, heart disease, obesity, or cancer."

https://www.fastcompany.com/90323580/prescribing-fruits-and-veggies-would-save-100-billion-in-medical-costs?fbclid=IwAR3T0SghFPQtZX7K2jXN-Wn8_VJnuhozxzr_m2pOCRnbulijIX61ihRDr-I

Anonymkode: 5dc1b...b27

Takk 🙏

 

Anonymkode: 30d42...1c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...