Gå til innhold

Hvordan komme ned fra vektplatå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lagt om livsstilen etter jul. Sunnere mat og mer bevegelse. Både for å gå ned i vekt, men og for å komme i bedre form. Det har gått overaskende greit. Gått ned i overkant av 10 kg. Litt treigt i starten. Så fort. Men nå ligger jeg på et platå som jeg ikke kommer videre fra. Vært de i 1 mnd snart. Prøvd å spise mer, spise mindre, trne mer og trene mindre. Ingenting skjer. Går nok ikke ned på mål heller, ville merket det på klærne. Vil ikke telle kalorier, da hele opplegget er at jeg ikke skal måtte gjøre det. Skal være noe jeg kan leve med i etterkant. Og alle gangene før hvor jeg har telt kalorier, så har jeg sprukket etter 2-3 uker og så gått opp enda mer. Har fitbit og ut fra den forbrenner jeg i snitt 2800-3000 pr dag. Spiser ikke så mye. Det vet jeg ut fra de gangene jeg har telt kalorier. 

Noen her som har tips til hva jeg kan gjøre for å komme videre?

 

 

 

Anonymkode: e2443...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tålmodighet :) det er det eneste som nytter. 

Men er du sikker på at du står stille på vekten?

I følge vekten har jeg gått opp 1,5 kg fra forrige mnd, men fordi jeg veier hver dag vet jeg at jeg har gått ned 0.8 kg.  (Ikke mye, men fremdeles nedgang.  Vektøkningen på 2.3 kg skyldtes bare at jeg veide på "feil dag", med mye væskeretensjon)

Anonymkode: 2aec0...ae6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tålmodighet :) det er det eneste som nytter. 

Men er du sikker på at du står stille på vekten?

I følge vekten har jeg gått opp 1,5 kg fra forrige mnd, men fordi jeg veier hver dag vet jeg at jeg har gått ned 0.8 kg.  (Ikke mye, men fremdeles nedgang.  Vektøkningen på 2.3 kg skyldtes bare at jeg veide på "feil dag", med mye væskeretensjon)

Anonymkode: 2aec0...ae6

Ja, er sikker. Har veid meg bare 2 ganger denne perioden. Og da på samme ukedag og samme klokkeslett. Prøver å ikke gå så ofte på vekta.

Anonymkode: e2443...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektplatåer er et fantasiprodukt, skapt av slankeindustrien og media, og entusiastisk omfavnet av overvektige som desperat leter etter unnskyldninger for å ikke kutte i matinntaket og/eller være i mer aktivitet. Hvis du har stabil vekt, betyr det at du spiser i vedlikehold. En lettere kropp trenger mindre mat enn en tyngre kropp, så det du gikk ned med før, holder du vekta med nå.

Hva du spiser, og hvor mye du er i aktivitet, har ingen direkte betydning for vekta. For å gå ned i vekt, må du spise mindre enn du forbrenner. Hvis du ikke går ned i vekt, er ikke løsningen å spise mer. 

Hvis du har sprukket hver gang du har telt kalorier, og du "ikke spiser så mye", er det enkelt å tenke seg til at du har lagt opp til et altfor stort kaloriunderskudd når du har telt kalorier, og derfor har fått et anstrengt forhold til mat. Det er dermed et altfor stor kaloriunderskudd, ikke å telle kalorier, som skaper problemer. 

Jeg stiller meg tvilende til seriøsiteten, men om dette skulle være et ekte problem, har du nå tilstrekkelig informasjon til å vite hva du trenger å gjøre.

Anonymkode: dc0eb...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vektplatåer er et fantasiprodukt, skapt av slankeindustrien og media, og entusiastisk omfavnet av overvektige som desperat leter etter unnskyldninger for å ikke kutte i matinntaket og/eller være i mer aktivitet. Hvis du har stabil vekt, betyr det at du spiser i vedlikehold. En lettere kropp trenger mindre mat enn en tyngre kropp, så det du gikk ned med før, holder du vekta med nå.

Hva du spiser, og hvor mye du er i aktivitet, har ingen direkte betydning for vekta. For å gå ned i vekt, må du spise mindre enn du forbrenner. Hvis du ikke går ned i vekt, er ikke løsningen å spise mer. 

Hvis du har sprukket hver gang du har telt kalorier, og du "ikke spiser så mye", er det enkelt å tenke seg til at du har lagt opp til et altfor stort kaloriunderskudd når du har telt kalorier, og derfor har fått et anstrengt forhold til mat. Det er dermed et altfor stor kaloriunderskudd, ikke å telle kalorier, som skaper problemer. 

Jeg stiller meg tvilende til seriøsiteten, men om dette skulle være et ekte problem, har du nå tilstrekkelig informasjon til å vite hva du trenger å gjøre.

Anonymkode: dc0eb...1d3

Vel, kanskje dumt å bruke det begrepet. Og jeg vet alt det du sier. Er da ikke født i går 😜

Poenget er at jeg står stille i vekt. Vet noe mer må endres på for å gå videre ned. Men hva?

Har prøvd å trenne mer uten å spise mer. Har prøvd å spise mindre uten å trene mindre. Har prøvd å trene litt mindre en periode. Det har hjulpet før. Funker ikke nå.  

Trenger rett og slett tips til endringer.

Som sagt, forbrenner, ut fra fitbit, ca 2800-3000 pr dag. Starter dagen med havregrøt av 1 dl havregryn og halvparten vann og melk. Lunsj ei skive med magert pålegg pluss grønnsaker. Mellommåltid en appelsin. Middag med magert kjøtt/fisk, litt potet/ris/pasta og minst 1/3 grønnsaker. Ikke sauser etc. Kvelds/mellommåltid er som regel 2-3 fullkornsskorper med litt pålegg og så enten ett egg, en frukt eller en yoghurt. Drikker vann, te og kaffe. Ikke melk, juice, brus eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Wildone skrev:

Vel, kanskje dumt å bruke det begrepet. Og jeg vet alt det du sier. Er da ikke født i går 😜

Virkelig? Jeg får ikke det inntrykket.

Sitat

Poenget er at jeg står stille i vekt. Vet noe mer må endres på for å gå videre ned. Men hva?

Har prøvd å trenne mer uten å spise mer. Har prøvd å spise mindre uten å trene mindre. Har prøvd å trene litt mindre en periode. Det har hjulpet før. Funker ikke nå.  

Trenger rett og slett tips til endringer.

Som sagt, forbrenner, ut fra fitbit, ca 2800-3000 pr dag. Starter dagen med havregrøt av 1 dl havregryn og halvparten vann og melk. Lunsj ei skive med magert pålegg pluss grønnsaker. Mellommåltid en appelsin. Middag med magert kjøtt/fisk, litt potet/ris/pasta og minst 1/3 grønnsaker. Ikke sauser etc. Kvelds/mellommåltid er som regel 2-3 fullkornsskorper med litt pålegg og så enten ett egg, en frukt eller en yoghurt. Drikker vann, te og kaffe. Ikke melk, juice, brus eller lignende.

Jeg ga deg innspill til endringer. Men du velger selv om du vil ta imot dem og faktisk endre på det du gjør.

Anonymkode: dc0eb...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Jeg får ikke det inntrykket.

Jeg ga deg innspill til endringer. Men du velger selv om du vil ta imot dem og faktisk endre på det du gjør.

Anonymkode: dc0eb...1d3

Klarer du ikke å svare i en hyggelig tone, kan du like godt la vær.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wildone skrev:

Klarer du ikke å svare i en hyggelig tone, kan du like godt la vær.

Vil du ikke ha hjelp, kan du like godt la være å be om hjelp.

"Tone" eksisterer ikke i skrift. Jeg er forresten kjempehyggelig. Jeg bare sier ting du ikke har lyst til å høre, akkurat nå. 

Anonymkode: dc0eb...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om porsjonsstørrelser, men jeg mistenker at du spiser for lite.

Anonymkode: 9f9af...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du i deg nok fett? Forøvrig så kan det være at nå stritter kroppen i mot å miste mer vekt pga at den må venne seg til si nye vekt, før den kan miste mer. Det kan ta uker eller mnd . Men prøv å få i deg litt fett til hvert måltid. Feks makrell i tomat, smør, olivenolje, nøtter osv.

Anonymkode: c7928...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 9.08, AnonymBruker skrev:

Ja, er sikker. Har veid meg bare 2 ganger denne perioden. Og da på samme ukedag og samme klokkeslett. Prøver å ikke gå så ofte på vekta.

Anonymkode: e2443...722

Selv om du veier deg på samme ukedag, og til samme klokkeslett kan vekten variere mye.

Jeg kan veie 60 kg i dag, og opp til 62 kg i morgen,  avhengig av hvor mye avføring jeg har i kroppen, hvor mye væskeretensjon jeg har, hvor mye/lite karbohydrater jeg har inntatt (hvert g karbo binder ca 2 g vann) osv.

Jeg veier meg heller hver dag, og ser på gjennomsnittsvekt gjennom uken i stedet for å se på en tilfeldig vektmåling, nettopp på grunn av at jeg har store variasjoner fra dag til dag.

Anonymkode: 2aec0...ae6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen lavkarbo og periodevis fasting funker for meg. 

Anonymkode: f94da...e9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 9.10, AnonymBruker skrev:

Får du i deg nok fett? Forøvrig så kan det være at nå stritter kroppen i mot å miste mer vekt pga at den må venne seg til si nye vekt, før den kan miste mer. Det kan ta uker eller mnd . Men prøv å få i deg litt fett til hvert måltid. Feks makrell i tomat, smør, olivenolje, nøtter osv.

Anonymkode: c7928...169

Spiser nok lite fett ja. Og lite protein.

Skal gjøre noen endringer der de neste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.5.2019 den 9.37, Wildone skrev:

Vel, kanskje dumt å bruke det begrepet. Og jeg vet alt det du sier. Er da ikke født i går 😜

Poenget er at jeg står stille i vekt. Vet noe mer må endres på for å gå videre ned. Men hva?

Har prøvd å trenne mer uten å spise mer. Har prøvd å spise mindre uten å trene mindre. Har prøvd å trene litt mindre en periode. Det har hjulpet før. Funker ikke nå.  

Trenger rett og slett tips til endringer.

Som sagt, forbrenner, ut fra fitbit, ca 2800-3000 pr dag. Starter dagen med havregrøt av 1 dl havregryn og halvparten vann og melk. Lunsj ei skive med magert pålegg pluss grønnsaker. Mellommåltid en appelsin. Middag med magert kjøtt/fisk, litt potet/ris/pasta og minst 1/3 grønnsaker. Ikke sauser etc. Kvelds/mellommåltid er som regel 2-3 fullkornsskorper med litt pålegg og så enten ett egg, en frukt eller en yoghurt. Drikker vann, te og kaffe. Ikke melk, juice, brus eller lignende.

Tenker mye av det samme som er sagt allerede. Kroppen har nok tilpasset seg en viss mengde mat/kosthold. Det kostholdet som gav vektnedgang tidligere holder bare til vedlikehold nå.

 

Viktigst av alt: Ikke gi opp!

 

Har vært gjennom det samme selv. Det som fungerte for meg var å kutte på karbohydratene. 

-Og pass på at du får i deg fett og fisk også. Tenker kostholdet ditt ser ganske fettfattig ut.

Etter å ha stått i ro i 6 uker gikk jeg ned 4 kg på 2 uker med av/på lavkarbo.

 

Jeg kunne aldri klart meg på lavkarbo over tid, men to dager av/to dager på hadde en kjempeeffekt for meg. Ikke ekstremt lavkarbo heller men bytt ut knekkebrød, havregrøt og ris/pasta med andre alternativet.

Få inn litt variasjon.

Varier inntaket. Ikke spis lik mengde hver dag.

 

Ting jeg spiser:

-Lavkarboknekkebrød med masse frø m røkt laks/majones/kjøttpålegg og litt grønt

-Salater med avokado, litt nøtter, litt fetaost og ellers alt som er godt av grønt

-Smoothie med frosne bær,banan og mager kesam

-Fisk eller kjøtt med mos laget av brokkoli, blomkål og matfløte

-Papayasalat (Thai spicy salat som både metter og smaker)

-Omelett i alle varianter (Gjerne en luftig med mager cottage cheese,skinke,sopp,purre,tomat)

-Proteinrundstykker (Egg,cottage cheese, bakepulver, havregryn og en dæsj linfrø/solsikkefrø)

Anonymkode: d4e99...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 18.24, AnonymBruker skrev:

Selv om du veier deg på samme ukedag, og til samme klokkeslett kan vekten variere mye.

Jeg kan veie 60 kg i dag, og opp til 62 kg i morgen,  avhengig av hvor mye avføring jeg har i kroppen, hvor mye væskeretensjon jeg har, hvor mye/lite karbohydrater jeg har inntatt (hvert g karbo binder ca 2 g vann) osv.

Jeg veier meg heller hver dag, og ser på gjennomsnittsvekt gjennom uken i stedet for å se på en tilfeldig vektmåling, nettopp på grunn av at jeg har store variasjoner fra dag til dag.

Anonymkode: 2aec0...ae6

Veie meg hver dag blir jeg bare smårar av. Henger meg alt for mye opp i vekta da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hsr nå, etter jeg skrev innlegget, slappet litt av. Spist litt mer, trent litt mindre. Vekta er fortsatt den samme. Trodde egentlig den ville gå opp, men har ikke gjort det.

Skal ta til meg noen av rådene her og gjøre noen endringer. Så innfører jeg noen nye rutiner og ser hva som skjer. Forhåpentligvis løsner det igjen.

Vekta jeg er på nå er forøvrig ei vekt det har stagnert på før. Alltid gitt opp da og lagt på meg. Men nå skal jeg videre ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...