Gå til innhold

Dere i 40-årene - hvor mange kcal spiser dere for å holde vekten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært slank hele livet, alltid hatt en bmi på rundt 20, men nå er jeg 44 år, og har lagt på meg 8 kg de siste årene, og vil ikke legge på meg mer nå. Så prøvde å få oversikt over hva jeg faktisk inntar. En vanlig dag for meg er ca 2000 kcal. Man skal vel ikke legge på seg av det? Plotter inn i ulike kalkulatorer og får helt vilt forskjellige svar. Alt fra 1600 til 2300 kcal per dag. Spiser vanlig norsk mat, men litt digg i helgen blir det jo. Trener litt, men ikke nok til at jeg trenger å telle treningskcal. 2-3 joggeturer på 5-10 km per uke, og litt styrketrening.

Hvor mye er det vanlig å spise som 40-åring når man ønsker å holde vekten. BMI er 22,8 nå, men jeg er spebygd så det vises godt. 

 

Anonymkode: 36273...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt mulig er helt vanlig i disse dager, men for å holde vekten, må man være i kaloribalanse. 

Tallene du får fra diverse kalkulatorer varierer ut fra om du skal ned i vekt eller holde vekten, og hvor mye aktivitet du er i.

Om du trenger 2000 kcal for å holde vekten med din høyde og vekt og aktivitet, så er det det du skal spise. Legger du på deg, spiser du mer enn du trenger.

Anonymkode: da566...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din BMR er vel rundt 1500 kcal (jeg plottet inn noen ca. tall for ei kvinne på 40 år). https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Så 2000 kcal i gjennomsnitt høres fornuftig ut hvis du skal vedlikeholde vekta, og hvis du er i lett/moderat aktivitet daglig. Men siden du vil ned i vekt, bør du spise noen hundre kalorier mindre. Og de dagene du ikke jogger/trener, bør du spise litt mindre enn det igjen. Evt. må du trene oftere/tyngre hvis du vil ligge på ca 2000 kcal. Å spise mer grønnsaker hjelper på metthetsfølelsen og det inneholder få kalorier, så du kan jo f.eks prøve å øke grønnsaksinntaket og samtidig kutte litt ned på karbohydrater.

Anonymkode: 80b74...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39 og har en stillesittende jobb og må ligge på ca 1500 / 1600 kcal om dagen for å holde vekten. Prøver å unngå å skeie ut i helgene, men det blir ofte til at jeg spiser ca 2000 kcal én dag i helgen. Trener litt sporadisk. Er nok medium bygd (heller trolig mot grovbygd) og er 169 cm høy og veier 59,5 kg (veide meg i stad :) ). Jeg må passe på hele tiden for ikke å gå opp i vekt og teller kalorier (og prøver å ligger på 1500 kcal om dagen, som sagt) hver dag. 

Synes 2000 høres mye ut for en spebygd 44 år gammel kvinne. Trolig trener du ikke så mye som sier at du gjør heller :) 

Anonymkode: 7d60e...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 kcal er nok litt mye, jeg spiser 1400-1500 kcal til dagen. 

Anonymkode: c9774...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...