Gå til innhold

Veksthormoner for kortvokste barn


mamsen1980

Anbefalte innlegg

Er det noen andre her som har erfaring med veksthormoner for kortvokste barn? Er det noe man kan be om en legetime for, eller hvordan går man frem? Og ber jeg om legetime for meg eller dattera mi?

Noen andre også som har barn som går på slikt? Og finnes det noen gode videoer eller andre ressurser for barna om dette temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i så fall barnet som skal ha legetime. Ja, ein startar med ein time hos fastlegen, som vurderar om dette skal henvisast vidare vil eg tru. 

Eg ville undersøkt ei slik behandling veldig nøye og vurdert risiko for negative følger mot det å verte litt høgre. Hugs også på at barnet ditt framleis kan vekse. Personleg hadde eg tenkt at ungane blir så høge som dei blir, og ikkje gitt noko hormonbehandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man ikke skal gjøre hva som helst for at barnet skal bli mest mulig «normalt», men jeg tipper det kanskje ikke er snakk om bare å være litt lavere enn de andre. Har litt erfaring med det fra vennekretsen. Der var det én gutt som hang så langt bak de andre at det gjorde livet ganske kjipt. For dem var det ikke bare en estetisk, eller «normalisering» men rett og slett for at gutten ikke skulle ha et handicap han ikke trengte å ha.

Det fungerte ganske greit over noen år, selv om han ikke ble høyest i klassen akkurat.

Kom over denne, for litt siden forresten: https://www.almasblogg.no/

Jeg tror ikke det er en ekte blogg, men at den er skrevet for barn som er lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Balansepappa said:

Kom over denne, for litt siden forresten: https://www.almasblogg.no/

Jeg tror ikke det er en ekte blogg, men at den er skrevet for barn som er lave.

Hm. Skal se om det er noe dattera mi synes er artig etterhvert. 
Her står det om veksthormoner, ja. Men ikke som medisiner?

Jeg er helt enig i det dere skriver. Det kan godt hende hu fortsetter å vokse mer normalt enn frem til nå. Men når hu er over et hode lavere enn de aller fleste i klassen går det for eksempel ofte ut over det å bli med på felles opptredener på skoleavslutninger, være med på klassebilder, etc. Mye kompenseres også dessverre med å skulle hevde seg i andre tilfeller. Så mye tilbakemeldinger fra kontaktlæreren om attitude og kommentarer til medelever :-/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjent ut. Var også en del utagerende adferd i tilfellet jeg hørte om. Men husk at det handler om frustrasjon for hennes del. Jeg skjønner det godt egentlig.

Handlet ikke bloggen om veksthormoner for lave barn? Jeg er ikke så innsatt i medisinsk språk, men er ikke det veksthormoner som medisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mamsen1980 skrev:

Er det noen andre her som har erfaring med veksthormoner for kortvokste barn? Er det noe man kan be om en legetime for, eller hvordan går man frem? Og ber jeg om legetime for meg eller dattera mi?

Noen andre også som har barn som går på slikt? Og finnes det noen gode videoer eller andre ressurser for barna om dette temaet?

Du må be om en henvisning til vekstutredning på sykehus først. Der måler de hånda til barnet og kan beregne voksen høyde. Det gjøres når de er 5-6. 

dersom barnet vil bli veldig kort/veldig langt, kan de gi hormoner, men dette må startes før puberteten slår inn.

lykke til!

Anonymkode: 21819...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må be om en henvisning til vekstutredning på sykehus først. Der måler de hånda til barnet og kan beregne voksen høyde. Det gjøres når de er 5-6. 

dersom barnet vil bli veldig kort/veldig langt, kan de gi hormoner, men dette må startes før puberteten slår inn.

lykke til!

Anonymkode: 21819...b3a

Interessant! Jeg trodde det handlet mest om produksjonen av veksthormoner. Lurer på om de kan måle hvor mye veksthormon som er i kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Balansepappa skrev:

Interessant! Jeg trodde det handlet mest om produksjonen av veksthormoner. Lurer på om de kan måle hvor mye veksthormon som er i kroppen?

For i hele tatt kunne komme i posisjon til å få vekstbehandling, må det måles full høyde. Noen barn vokser i rykk og napp, og ingen setter i gang behandling uten å være sikre på at høyden vil være et vedvarende problem.

på den undersøkelsen jeg sikter til, måles ikke veksthormon, men beregnes.

Anonymkode: 21819...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del svar basert på synsing. Jeg er ingen ekspert selv, men har et barn som får behandling med veksthormoner, så kan fortelle ut fra egen erfaring. 

Dersom du ønsker å få utredet barnets høyde må du bestille time til barnet hos fastlegen. Ta gjerne med utskrift av vekstkurver fra helsestasjonen. Fastlege kan henvise til utredning på sykehus. Det vil nok også bli tatt blodprøver for å utelukke fysiske årsaker til at barnet er lavt. 

Sykehuset vil da, om de mener det er grunnlag får å utrede dette, ta blodprøver (produksjon av veksthormoner måles med blodprøve), ta røntgen av hånden for å måle skjelettalder og MR av hypofysen. 

Det er ganske strengt hvem som får behandling med veksthormoner, det er en dyr (for staten) behandling, og man må belage seg på behandling til man er ferdig utvokst. Jo yngre barna er ved behandlingsstart, jo bedre effekt av behandlingen. Dersom du mener at barnets høyde bør utredes er det ingen grunn til å vente. 

Håper dette hjalp litt. 

Anonymkode: 1d815...d7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er datteren din? Og hvilken percentil ligger hun på? Har du hørt om "constitutional growth delay"? 

Jeg var alltid minst i klassen, frem til puberteten slo inn og jeg tok igjen mange andre i klassen. Jeg ble aldri veldig høy, mem 164, altså helt normal og på 30 percentile for kvinner. Da jeg var liten lå jeg ikke på percentil skjema engang (tror jeg). 

Når det er sagt, er det viktig å få skjekket det ut nærmere hos lege. Første steg er vel fastlege som kan henvise til endokrinolog? 

Anonymkode: 98507...69d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballspilleren Lionel Messi er født uten et veskthormon, og ble behandlet for det. Han er nå ca 169 cm høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mamsen1980 skrev:

Er det noen andre her som har erfaring med veksthormoner for kortvokste barn? Er det noe man kan be om en legetime for, eller hvordan går man frem? Og ber jeg om legetime for meg eller dattera mi?

Husker, for  m a n g e  år siden jeg ble tatt med til lege, mamma og pappa lurte på om spessialisten kunne øke \ fremme høyden min...

Legen så på de... Mamma ca. 158 cm. - Pappa 155...

-Kom med en genial kommentar om Gener... :sjarmor:

ALT Pappa dreiv med, ble han Best i.

Sport, fast innventar -landslag. Jobb, offisielt best i bransjen, m.m.:sprettert: Det sitter i hue, tror jeg...

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...