Gå til innhold

Å være avlaster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste tenkt litt på at det kunne vært hyggelig å være avlaster for et barn som trenger litt ekstra input/opplevelser/oppmerksomhet i hverdagen. 

Har noen erfaring med dette? 

Jeg er i starten av 30-årene, har ikke egne barn. Har mye omsorg å gi, og føler at jeg kan bidra med småting dersom det er til hjelp for et barn. Og jeg vil jo synes at det er hyggelig selv også. Alt fra lekser, kino, tur på fjellet/skogen/stranda, alt mulig et lite menneske kan like. 

Hadde satt pris på tips og egne erfaringer :) 

Anonymkode: bc576...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med kommunen. Noen har avlastning gjennom barnevern, andre sosialtjeneste. 

Barn på avlastning trenger trygge voksne med klare rammer. Det er mye kos, men også krevende. Husk at du også må forholde deg til foreldre, de er ofte verre enn barna.

behovet for avlastning skyldes ofte en diagnose hos barn og/eller foresatt, så ver forberedt på at dette er barn med mer bagasje enn normalt.

Anonymkode: b425d...78c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med kommunen. Noen har avlastning gjennom barnevern, andre sosialtjeneste. 

Barn på avlastning trenger trygge voksne med klare rammer. Det er mye kos, men også krevende. Husk at du også må forholde deg til foreldre, de er ofte verre enn barna.

behovet for avlastning skyldes ofte en diagnose hos barn og/eller foresatt, så ver forberedt på at dette er barn med mer bagasje enn normalt.

Anonymkode: b425d...78c

Jeg har lite erfaring med barn fra før, og hvertfall ingen erfaring med diagnoser/krevende barn. Så jeg må nok innrømme at det blir vanskelig for meg.

Og jeg vil helst ikke forholde meg til foreldre som ikke ønsker at jeg avlaster. Så det må være en forelder/foreldre som selv ønsker lott avlastning i ny og ne. 

Kanskje jeg ikke er så egnet likevel😅

Anonymkode: bc576...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med kommunen. Noen har avlastning gjennom barnevern, andre sosialtjeneste. 

Barn på avlastning trenger trygge voksne med klare rammer. Det er mye kos, men også krevende. Husk at du også må forholde deg til foreldre, de er ofte verre enn barna.

behovet for avlastning skyldes ofte en diagnose hos barn og/eller foresatt, så ver forberedt på at dette er barn med mer bagasje enn normalt.

Anonymkode: b425d...78c

Det er jo ikke bare krevende barn med krevende voksne som trenger avlastning. Det kan være alenemødre, foreldre med sykdom etc. Nevøen min har vært på avlastning, og han er verdens snilleste og enkleste. Ingen diagnose.

Anonymkode: 720a1...465

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke bare krevende barn med krevende voksne som trenger avlastning. Det kan være alenemødre, foreldre med sykdom etc. Nevøen min har vært på avlastning, og han er verdens snilleste og enkleste. Ingen diagnose.

Anonymkode: 720a1...465

Enig med dette. Og jeg vil tro at du og evt barnevernet snakker om dine erfaringer og begrensninger sånn at du får det "rette" barnet. Jeg hadde besøkshjem til mitt barn, det var pga min sykdom , barnet var friskt og raskt og uten diagnoser og traumer. Du ville nok egnet deg veldig fint i en sånn situasjon, og mamman er nok mest sannsynlig veldig positiv til ordningen, det var hvertfall jeg :) 

Anonymkode: 3e755...8a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har i det siste tenkt litt på at det kunne vært hyggelig å være avlaster for et barn som trenger litt ekstra input/opplevelser/oppmerksomhet i hverdagen. 

Har noen erfaring med dette? 

Jeg er i starten av 30-årene, har ikke egne barn. Har mye omsorg å gi, og føler at jeg kan bidra med småting dersom det er til hjelp for et barn. Og jeg vil jo synes at det er hyggelig selv også. Alt fra lekser, kino, tur på fjellet/skogen/stranda, alt mulig et lite menneske kan like. 

Hadde satt pris på tips og egne erfaringer :) 

Anonymkode: bc576...3a2

Jeg har nylig søkt og blitt avlaster for et barn. Prosessen er ganske ålreit, da det er lagt opp slik at man skal ha møte med foreldre først, for å se om det "klaffer", deretter møte barnet for å bli kjent og se om det "klaffer" der også 😊 man kan derfor ha en prøveperiode, om man ønsker, og trekke seg underveis. Anbefaler det på det sterkeste, om du er en person som er villig til å være en god rollemodell for et barn. Det er utrolig koselig og givende. Vær forberedt på at det kommer til å bli en utfordring også, spesielt hvis du ikke har erfaring med barn fra før, og barn trenger klare rammer, og spesielt hvis de har en utfordrende diagnose el. Jeg er selv i midten av 20-årene, og har ingen barn. Men jeg har erfaring med barn fra både barnehage og skole, samt at jeg jobber i omsorgsbolig. 

Anonymkode: 5c856...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

behovet for avlastning skyldes ofte en diagnose hos barn og/eller foresatt, så ver forberedt på at dette er barn med mer bagasje enn normalt.

Det er vel ikke sikkert? kjenner enslig mor som får det. hennes barn er normalt. 

Anonymkode: 037d2...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nyherinne
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i det siste tenkt litt på at det kunne vært hyggelig å være avlaster for et barn som trenger litt ekstra input/opplevelser/oppmerksomhet i hverdagen. 

Har noen erfaring med dette? 

Jeg er i starten av 30-årene, har ikke egne barn. Har mye omsorg å gi, og føler at jeg kan bidra med småting dersom det er til hjelp for et barn. Og jeg vil jo synes at det er hyggelig selv også. Alt fra lekser, kino, tur på fjellet/skogen/stranda, alt mulig et lite menneske kan like. 

Hadde satt pris på tips og egne erfaringer :) 

Anonymkode: bc576...3a2

Vi var avlaster for en gutt i 4 år, vi begynte da han var 11. Det var kjempemye kos, og hyggelig og jeg kan anbefale dette, men hos oss var det helsa mi som satte ned foten.  Vi hadde et tipp topp forhold ti moren og faren men  da de ble skilt  ble samabeidet med mor mye verre. dessverre og hun begynte å sette grusomme krav.... han skulle ikke spise sånn og sånn, legge seg til da og da, ikke se på tv, ha mobil fri..... noe som ikke var et problem før.

 

Så ja jeg kan anbefale slike ting men jeg kan bare be deg være åpen mot foreldrene, jeg er sikker på at det rette barnet / familien er der for deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Avlastere og weekendfamilier er like mye for som f.eks aleneforeldre som trenger litt egentid. Det er noe annet enn med fosterfamilier etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...