Gå til innhold

Er det ok å si til barnet ditt at "du er en vanskelig unge!" hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver eneste dag snakker mannen min nedlatende til barna våre. Det er særlig den minste på 4 som får gjennomgå. Han får stadig høre "Du er sånn en vanskelig/umulig/håpløs/tverr/slitsom unge!" 

Er dette ok? jeg kjenner det knyter seg i meg når han snakker slik.  Forøvrig, når humøret er bra, så er han en snill pappa som gir dem mye positiv oppmerksomhet. 

Anonymkode: 94283...8a1

Hvordan kan du som mor til barne i det hele tatt lure på om det er greit?? Selvfølgelig er det svært skadelig for barnet å høre!! Bare det å få en slik karakteristisk en eller noen få ganger av en nær omsorgsperson er skadelig. Dette må du gjøre noe med med en gang!!

Anonymkode: eb265...72d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man løper en stor risiko for å ikke bli trodd slik at far får full omsorg. Det er ord mot ord.

Anonymkode: 16009...121

Ta opp på telefon din uten at han vet det hvordan han oppfører seg mot barnet (flere ganger) og mot deg når du konfronterer han med oppførselen hans. Det er lovlig og da har du bevis.

Anonymkode: eb265...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått direkte inn i situasjonene og korrigert han foran ungene, så de ikke godtar løgnene om seg selv. 

Nei, vi er så glade for at vi har Per! Nei, Lisa er bra akkurat som hun er. 

Sett han på plass hver gang, og si ifra på en bestemt måte at du ikke tålererer dette. Gjerne høyt foran ungene. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i en ganske lik situasjon som deg. Her ble det sagt en del flere ting også, og far var deprimert noe han innrømmet men ikke vil ta imot hjelp for. Dette er en utrolig vanskelig situasjon å være i! Går man, han man null kontroll på hva som skjer når barna ikke er sammen med far. Og å nekte samvær er ikke lett! Mitt råd er, søk hjelp! Fortell om det til flere, som fastlege, helsestasjon, familievernkontoret. Her ville far ha barna 50% og da var det uaktuelt for meg å gå. Derfor var det viktig å få ned i sjornaler hvordan situasjonen var. Jeg gikk til slutt til en privat barne og familie psykolog som sa jeg måtte gå, og hvis han krevde mye samvær, måtte jeg ta den kampen. Nå har han lite samvær. Men Jeg har en 8 åring nå som sliter mye med seg selv. Jeg skulle gått mye før. 

Anonymkode: ec3a7...bdc

Dette. Er det noen jeg beundrer så er det slike mødre, som gjør alt for at barna skal ha det bra! Kan ikke få rost slike mødre/ fedre nok.

#hverdagshelter!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei absolutt ikke. Man bør generelt unngå «du er...»- uttalelser. «Det du gjorde der var...» er bedre. Da kritiserer man handling og ikke person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan få ham til å innse at dette ikke er ok? Har sagt det til ham i over to år...

ts

Anonymkode: 94283...8a1

Ta han med på familievernkontor

Anonymkode: 39e73...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det akkurat likt. Og når jeg sier noe skal jeg bare holde kjeft. 

Og han sier faren hans er enig med han, og at jeg sørger for at ungen ikke har bra oppførsel. Fordi jeg reagerer på dette, og alle de andre dumme måtene han skal «oppdra» ungen på. 

Tror faktisk jeg skal begynne å ta det opp på tlf. Finnes det en app man kan installere ? Tenker også at hvis går , så har jeg jo ingen kontroll når han er hos far. Han sier han skal ha ungen 50 %. 

Anonymkode: ab70a...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen barn er sur/tverr/vanskelig med vilje, men de kan gjøre dumme ting. Dette sier jeg HVER gang noen sier "mitt barn er...", særlig når de sier det foran barn. Det er så ødeleggende! 

 

Endret av Frostrose
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hadde jeg det også i min barndom og jeg tror faktisk ikke at foreldre sier slike ting av ondskap, men fordi de tenker at de skal få bort atferd de ikke liker.

Det er allikevel ikke greit og han burde ta det på alvor. Det kan ødelegge for barnet resten av livet.

Min far pleide å si at jeg var dum, fikk meg til å tro at jeg ikke klarte ting, kjeftet og var truende mot meg. Min mor måtte si at han skulle slutte noen ganger, men ikke alltid at hun gjorde det. Det vedvarte til jeg var voksen, men nå har forholdet vårt bedret seg.

Allikevel så har dette vært veldig ødeleggende for meg. Jeg har hele livet hatt følelsen av å være verdiløs, tenker at jeg er dum og redd for at andre skal synes at jeg er det og føler meg ofte i veien og til bry.

Du burde vise han denne tråden. Han må våkne opp og se at dette ikke er bra.

Anonymkode: 3feb2...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min drev med psykisk mishandling av meg hele oppveksten. Jeg fikk hele tiden høre hvor vanskelig, sur, dum og verdiløs jeg var. Når jeg ble litt eldre ble jeg ofte kalt for megge, hespetre, sippunge osv. Det var andre ting som også hendte, men den verbale mishandlingen er den jeg opplever som absolutt største grunn til at livet mitt er ødelagt. 

Jeg ble mobbet på skolen, og valgte å bare ta det imot, fordi jeg «visste» jo fra før at alt var min skyld. Noe som jo brøt selvtilliten min ennå mer ned. 

Jeg søkte desperat etter bekreftelse og havnet således i mange farlige situasjoner. Jeg har blitt voldtatt flere ganger og akkurat som med mobbingen, så følte jeg at jeg fortjente det. 

Jeg havnet skikkelig utpå med rusmidler. Å være fjern var den eneste måten å kneble alle de negative tankene som KONSTANT kjører oppi hodet mitt. Og alle de tankene er bare ekko av alt det moren min sa til meg (men supplert med ord fra mobbere og overgrepsmenn)

Nå sitter jeg her og er ufør pga psykiske problemer etter alt jeg har vært igjennom. 

Jeg har heldigvis kommet meg ut av rusproblemene og jeg har funnet en mann som jeg trives godt med. Men jeg tror aldri jeg kommer til å stole helt på at han elsker meg. For innerst inne så er jeg overbevist om at jeg er vanskelig, dum og verdiløs. Akkurat slik som mamma sa.. 

 

Vær så snill å redd barnet ditt fra denne fremtiden. 

Anonymkode: be227...bf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS er du der fremdeles?

 Dette var trist å lese. Anbefaler at dere søker veiledning hos helsestasjonen. I vår kommune har de familieteam som man søke råd, og har også kurs for foreldre. Såkalt COS kurs. (Circle og security).  Gutten deres er 4 år og mye skade kan ha skjedd, og det haster med at dere gjør noe nå! 

Vær så snill og søk om veiledning, dette var bekymringsfull lesning.

Anonymkode: 4eeec...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så jævlig med slike tråder fordi vi som leser ikke får gjort noe som helst. Første gang en mor eller far sier sånn til sitt barn, setter man foten hardt ned og gir klar beskjed om at det var første og siste gang. Som jeg har fått med meg er dette tredje tråden om lignende tema på kort tid :(

Anonymkode: a22d1...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les boka Hjerteforeldre av gottman, så ser du at dette absolutt ikke er bra for barnets selvfølelse.

Anonymkode: 8f0ac...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Hver eneste dag snakker mannen min nedlatende til barna våre. Det er særlig den minste på 4 som får gjennomgå. Han får stadig høre "Du er sånn en vanskelig/umulig/håpløs/tverr/slitsom unge!" 

Er dette ok? jeg kjenner det knyter seg i meg når han snakker slik.  Forøvrig, når humøret er bra, så er han en snill pappa som gir dem mye positiv oppmerksomhet. 

Anonymkode: 94283...8a1

Nei, det er ikke ok i det hele tatt!!!

Anonymkode: 9eaf3...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 9.32, Torfa skrev:

Dette. Er det noen jeg beundrer så er det slike mødre, som gjør alt for at barna skal ha det bra! Kan ikke få rost slike mødre/ fedre nok.

#hverdagshelter!!

Det var virkelig utrolig fint å lese! For det er en stor og tøff kamp, men så uendelig viktig at vi tar den! Hilsen meg som skrev innlegget du svarte på 😊

Anonymkode: ec3a7...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...