Gå til innhold

Leser mannen din bøker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men dette må jeg bare kommentere på. Er lesing plutselig blitt en kvinneting, er det liksom bare vi som skal ta oss tid til slikt? I så fall tror jeg at jeg må ta meg en alvorsprat med ca. halvparten av foreleserne mine og alle guttene på studiet :fnise: Jeg syns dette er en særdeles merkelig kommentar med tanke på at lesing ble sett på som en høyst intellektuell aktivitet som i hovedsak var reservert velstående menn i flere århundre, og jeg vil påstå at det i dag er en aktivitet som er fordelt ganske jevnt mellom kjønnene.  

Jeg vil legge til at lydbok er et flott alternativ for alle som sliter med å lese av ulike grunner og i ulike settinger da! 

Anonymkode: 2275d...ac5

Nei, men med barn så går det i å være en mellomting av livvakt og privatsjåfør. Når man har fri så har man ikke fri da er man i garasjen å mekker på sykler å annet stasj som krever service og reperasjoner etter litt for hard bruk. Klarer ikke å se hvor jeg skal klare å få sofatid i timesvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før han ble sammen med meg hadde han lest EN bok, fordi han måtte på vdg 🙊

Han leser en del nå, og kan finne på å droppe TV fordi han er hekta på en bok. Det er gøy synes jeg. Fint at vi kan lese samme bok og prate om det. Vi snakker ikke «fancy høykulturelle prater», men mer som «hvem tror du er morderen?» 😂

Jeg har alltid likt å lese, og leser generelt mye, både skjønn- og faglitteratur.

Det er på ingen måte en dealbreaker for meg. Men absolutt et pluss!

Anonymkode: b0467...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ca 10 ganger mer enn meg, og jeg leser en bok i måneden ca (mest skjønnlitteratur). Av og til våkner jeg om natten, og han ligger og leser. Jeg tror han skulle ønske jeg leste mer, men jeg kompenserer ved å lese lyrikk og essay. Og norske forfattere. Han leser mye dårlig amerikansk krim midt i all prisbelønte romaner, klassikere (der er jeg også flink), historie, biografier (det er kjedelig syns jeg) osv. 

(Men så er han også forfatter, og lever godt av å skrive god sakprosa). 

Anonymkode: 8e6c7...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ca 10 ganger mer enn meg, og jeg leser en bok i måneden ca (mest skjønnlitteratur). Av og til våkner jeg om natten, og han ligger og leser. Jeg tror han skulle ønske jeg leste mer, men jeg kompenserer ved å lese lyrikk og essay. Og norske forfattere. Han leser mye dårlig amerikansk krim midt i all prisbelønte romaner, klassikere (der er jeg også flink), historie, biografier (det er kjedelig syns jeg) osv. 

(Men så er han også forfatter, og lever godt av å skrive god sakprosa). 

Anonymkode: 8e6c7...32e

Mannen din er kjent?

Anonymkode: f1e7e...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din er kjent?

Anonymkode: f1e7e...456

Blant dem som leser mye. Ikke blant andre.

Anonymkode: 8e6c7...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi fikk barn leste han litt bøker, men ikke så mye. 

Jeg elsker å lese, og bøker er veldig viktig for meg. Det hadde vært kjekt om han leste litt mer han også, så vi kunne snakket litt om bøker sammen, men det viste seg å være langt mindre "problematisk" enn jeg hadde sett for meg da jeg var singel. 

Jeg kan jo snakke med venner om bøkene jeg leser, det er slettes ikke viktig nå at mannen leser noe. Han leser mye aviser, nettsteder, hører på podcaster, o.l, men skjønnlitteratur prioriterer han ikke å bruke tid på når det er hektisk. Han leser litt i ferier, da. 

Anonymkode: aeab8...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min har knapt lest en bok i hele sitt liv (med unntak av faglitteratur og barnebøker for barna våre). Han er oppdatert på det meste, leser nyheter, debattinnlegg o.l og elsker å diskutere feks politikk. 

Jeg leser MYE og har okkupert halve stuen til bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer på universitetet er han litt av en lesehest. At at vi kan ha lange givende  reflekterte  samtaler og utfordre hverandre intellektuelt kunne jeg ikke vært foruten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig for meg at han er et lesende menneske. Mannen min er filosof, så han leser svært mye i jobben sin, men ikke så veldig mye på fritiden. 

Anonymkode: cc048...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han leser ikke bøker, og det er helt greit. 

Anonymkode: c8b39...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Jeg kjøpte han en bok om en kjent fotballspiller til jul som ligger godt plantet på nattbordet hans, ikke rørt på en stund. 

Jeg bryr meg ikke, han har så mange andre kvaliteter som betyr mye mer for meg 😊

Anonymkode: b6db7...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann her. Jeg leser bøker, men bare sakprosa. Malcolm Gladwell er favoritten.

Synes skjønnliteratur er kjedelig. Da ser jeg heller en film eller TV-serie.

Anonymkode: 19130...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var en ting som kom til å være veldig viktig for meg, men som viste seg å ikke være så viktig likevel. Mannen min har dysleksi, så han har vel kjempet seg igjennom ca en håndfull bøker den tiden vi har vært kjærester. Men han har rett og slett ikke samme gleden av bøker som det jeg har. Og lydbøker blir han søving av, så det er heller ikke noe for han.

Han koser seg med TV og dataspill, og jeg koser meg med bøkene mine. Vi deler begge av verdene våre som vi er veldig engasjerte, og det fungerer fint for oss.

Bøkene jeg liker er mest for underholdning uansett. Så vi begge er avhengig av å få med oss nyheter, leserinnlegg, dokumentarer o.l for å få med oss viktige og samfunnsnyttig kunnskap.

Anonymkode: 747f1...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er singel, men dette er faktisk ganske viktig for meg. Jeg har snart en master i engelsk litteratur og et årsstudium i nordisk, blir lektor om et års tid, og jeg brenner virkelig for det jeg studerer. Det er viktig for meg siden jeg elsker og snakke om litteratur, og jeg trenger ikke at den andre personen har lik kunnskap som meg, men en interesse er fint. Det er veldig gøy å date noen med like interesser som meg, og jeg skal ærlig innrømme at gode samtaler om litteratur har fått meg til å falle tidligere (selv om det selvsagt var mye annet som spilte inn i tillegg, den gutten var helt fantastisk). En manglende interesse for litteratur er ikke en deal breaker, men det kan nok være en vippe-sak. 

Ellers syns jeg også at det er viktig å være samfunnsengasjert, ha en viss interesse for politikk og generelt være et reflektert menneske som kan argumentere sammenhengende. Jeg vil enkelt å greit være i et forhold med en person jeg kan ha spennende samtaler med. 

Anonymkode: 2275d...ac5

«Enkelt OG greit».... 😉

Men jeg går ut fra at det var en tastefeil🙂

Anonymkode: 98741...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han leser litt. Da vi ble sammen var han inne i en periode han overhodet ikke leste noe (akkurat ferdig med mastergrad), så det betyr ikke noe for meg.  Jeg er selv ikke akademiker og leser masse,  både skjønnlitteratur og fag.

Anonymkode: 302da...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Tror han har lest ei bok mens vi har vært sammen. Ikke en gang bøker for å lære norsk klarer han å lese (han er fra EU). Han leser nyheter på nett, men har ikke den helt store interessen av å diskutere politikk. Jeg er ikke super engasjert jeg heller, foretrekker sakprosa. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Aldri. Ikke jeg heller. 

Anonymkode: 9d8fc...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han leser lite hjemme men tar med en bok på reiser for å sli ihel litt tid på fly og flyplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det blir litt som med meg; andre ting har en tendens til å ta over for boklesingen, som f.eks surfing på nettet, andre interesser osv. Vi burde prioritere lesing ennå mer, siden vi begge liker å lese. Ingenting er koseligere enn å sitte i hver sin sofakrok med en god bok. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han leser noe, men ikke mye. Når han gjør det blir det som regel sakprosa. Han er riktignok oppdater nok, og er gjennom de fleste aviser ukentlig (DN, FT, Morgenbladet.+).

Jeg leser betraktelig mer, både skjønnlitteratur, sakprosa og faglitteratur. Nå jobber jeg riktignok i forlag og skriver om bøker i tidsskrift og aviser iblant, så det er en stor del av både liv og jobb. Miljøet jeg er i leser også mye. 

Han er en intelligent og velutdannet mann, men akkurat dette er et uromoment for meg. Jeg merker at mesteparten av hans argumentasjon og synspunkter har rot i ting han leste og lærte som student, og det begynner å bli tyve år siden. Jeg er yngre enn ham, og merker at han ikke har samme nysgjerrighet. Det er i seg selv naturlig, men ville blitt kompensert for hos en mann som leste mye.

Anonymkode: a6027...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...